Tillökning i familjen
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Som en del säkert vet så hade jag och gubben min planerat att införskaffa en iller till till hösten :) Vi hade tänkt importera en liten hona från nederländerna och det mesta gick enligt plan.
MEN… så kom den dagen då det visade sig att gubben och jag själva skulle ha en liten valp.. efter ett tag fick vi även reda på att det var två!!! Haha…
Nu är det bara att gilla läget och någon illervalp kommer det inte bli till hösten utan helt enkelt två människovalpar istället :)
Ni som har erfarenhet av småbarn och iller - ge mig alla råd ni kan komma på!
Jag vill INTE lämna bort min älskade Ozzy som alla i min omgivning tycker jag ska göra :( Nej, nej och nej… det är helt otänksamt!
Hjälp oss förbereda oss!!!
Dubbel grattis får man ov att säga :)
Har tyvärr inga tips till dig, men hoppas att allt går bra med iller och bebisar!

Nu har jag varken kunskap eller erfarenhet av detta.
Men försök ändå låta illern se vad som flyttat in, och inte bara hålla dem isär. Såklart ska ju de aldrig vara tillsammans utan uppsikt, och se till att extra illersäkra så de inte kan ta sig in när ni inte är hemma…
Men får illern kolla läget så blir det nog ganska snabbt ointressant. Knepet är väl att inte glömma att ge illern uppmärksamhet också. Då blir de avis!
Grattis och lycka till!

Grattis till 2 människo valpisar =)
Jag förstår mig inte på folk som tycker att djuren i hemmet måste flytta så fort det ska bli människovalpar! Helst ska man inte ens få chansen att försöka kombinera- nej, de ska omplaceras direkt magen börjar växa!
Bra att du står på dig :)
Jag skulle säkra av en del av huset där ni inte behöver ha bebisarna men där Ozzy kan få vara ifred. Min tanke, den dagen vi bestämmer oss för barn, är att förhoppningsvis bo på landet så att illrarna kan få mycket aktivering i utebur/gård utan att man själv måste vara med hela tiden. På så sätt får man egen tid med bebis och illrarna får vara lite ifred också.
Skulle jag bo som jag gör nu, i lägenhet skulle jag nog fixa lite avspärrningar så att man kan vara nära illrarnaa men inte helt umgås hela tiden. Sover barnet blir det illermys och tvärt om!
Jag skulle vara försiktig med att introducera. Ta det väldigt lugnt när barnet sover så att inte illern blir triggad av ljudet.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Jag ser ingen större skillnad på att ha iller och barn än något annat djur med barn. Allt går om man vill! Vet att det finns flera här inne som haft barn och iller samtidigt så förhoppningsvis kommer dom med lite tips:-) sen dubbelt GRATTIS! tycker det är så mysigt med tvillingar:-D
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Börjar med att säga GRATTIS x 2 :D
Sedan vill jag säga att du redan nu fått otroligt bra tips. Något som lätt glöms bort dock är illrars sjukliga förkärlek för nappar. Det är något med gummit i napparna som kan få den mest väldresserade iller att tappa koncepten. Så var noga med att hålla alla nappar undan från illern så det slipper bli stopp någonstans.
När illern träffr bebisarna bör de inte heller ha napp då detta kan trigga dem till att bita utan att det är meningen liksom.
Sedan behöver man inte ha brottom att introducera dem, låt det komma mer naturligt när ni känner att bebisarnaär lite större. Att ha avdelat är en bra lösning.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Tack allihopa! :)
Jag kommer göra precis som ni skrivit, sakta men säkert låta Ozzy träffa bebisarna, och då utan nappar! :)
Lägenheten vi bor i är så praktisk så man kan avgränsa den lätt… bebisarna får vara i vardagsrummet (avgränsat från iller) då de är vakna och på kvällarna när de sover får Ozzy va me oss i vardagsrummet :) När knattarna går… Ja, det får bli ett senare bekymmer :)
#5 Jag har också alltid tänkt att det inte borde vara nån större skillnad, men det hänger nog på iller :) Ozzy ger fortfarande gärna tjyvnyp när det kommer besökare och naffsar på oss för att få uppmärksamhet. Det händer väldigt sällan, men det är ingen risk jag vill ta sen. Katterna är lugna, men desvärre lite för lugna..haha..risken där är väl att dessa hårbollar på 5-6 kg vill mysa och lägger sig på ungarna…
Mottot blir: inga djur får vara ensamma me bebisarna och tvärtom :)
Men allt löser sig!
Tack igen för kloka råd!!!

Grattis till den blivande tillökningen!
Ozzy kommer att bli så sotis att han vill ha en egen bebis ändå.