Vilka tänker ta valpar 2006
Jag vet att jag har två kullar inplanerade. En på Kiara (hennes sista kull) och en på Bella (hennes första kull). Men vilka fler tänker ta valpar detta år? Vilka kombinationer har ni tänkt er, har ni hittat hanar redan? Skriv och berätta. Passar på att visa ett kort på tidigare valpar.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
ååå jag vill ha valpar ifrån dig ;)
fast vill ochså kanske ha en omplacering

När det gäller valpar och omplaceringar så får man tänka sig för riktigt. det finns olika typer av omplaceringsillrar. De som inte har haft några problem hos ägaren och de som har haft problem hos ägaren. Men det som är tänkvärt är att även illrar som inte visat några som helst problem hos föregående ägare kan bli riktigt jobbiga i ett nytt hem. Som första iller brukar jag därför rekomendera en valp från en seriös uppfödare. Då har man dessutom mycket uppbackning. Fast det är klart, hjälp brukar man kunna få ändå. Vi är rätt duktiga vi iller ägare på att hjälpa varandra.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars
ja det har jag värkligen märkt!
men…vet inte om jag vill ha en hane eller hona lutar mer för hane

Vad bra. Då har vi lyckats med något bra i alla fall.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars
vad tycker du Åsa hona eller hane hane värkar lite mysigare medans honor är ju ochså mysiga men som jag har förståt lite svårare

Är enligt mig inte så stor skillnad på en kastrerad hane och en kastrerad hona. Det som skiljer är väl storleken och att då många hanar är större blir det svårare för dem att hitta på sattyg i samma utsträckning. Men när det gäller gosighet så tycker jag det blir vad du gör dem till.
Nu är jag nog lite partisk kanske som bara har honor hemma, men jag har haft hane också innan jag hade min nuvarande gubbe.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars
ja ioförsig…
Jag kommer att ta valpar på Sweetie i år. Har planerat att para henne med Marits Rambo. Carola ska ta valpar på Stella, skulle tro att hon använder Beldin. :o)

Vad roligt. Jag skulle också ha använt Beldin i år. Men känns som om det blir lite svårt att få hem honom nu när ni flyttat.
Välkommen hit förresten.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars
Hur bär man sig åt när man vill köpa sig en valp?

Du tar kontakt med en uppfödare som du känner känns rätt. Viktigt att det känns rätt för både köpare och säljare. Sedan sätter du upp dig på en valplista. De flesta har en lista där de skriver upp vilka som är intresserade men sedan är det inte säkert att man får någon iller för att man står som nummer ett på listan. Allt hänger på hur just den uppfödaren gör.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars
#10 Jag ska åka och hämta morötter åt kaninen. Vi kan ju fortsätta senare ikväll här på avelssidan eller via våra hemma mail.
Jag har lite svårt att hänga med när vi skriver om samma saker samtidigt i olika inlägg. Tyvärr är det så lätt att man svarar inlägg och sen har ämnet hamnat på flera ställen.

Vi kan fortsätta diskusionen senare inga problem. hihi gör inget om man postar fel ibland. Känner du att något inlägg kommit fel? Hojta till så hjälper jag dig att rätta till det (tror det ska gå, om inte annat får jag lära mig om det går eller inte).
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars
Säger till Carola att att du kanske kommer att utnyttja omparningen, så han inte blir fullbokad.
Det kändes bara så fel att hålla på med avels snack på glad och ledsen, när vi har en plats rubriserad Avel.
Fast man brukar ju vara glad när man snackar avel
Du ser hur lätt man hamnar på fel ställe, även fast man inte tänkt sig det. Nu har vi kommit rätt. 
Veronica..jag har gjort mallen till stamtavlan nu 

#17 Vad menar du Ammi, har jag skrivit fel i #16. Hmm, märker jag inget av. fniss
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars
Jag tänkte på det jag skrev i #13. sen hann jag inte mer än in på Allmänt, så var avels snacket igång igen 

Nej, jag vet att du tänkte på vad jag skrev i #16, men jag har varit och ändrat det så jag fick det i rätt tråd i alla fall. fniss
Audiatur et altera pars
Åsa. Där tog du miste! Det hade jag inte tänkt på.

Okej, jag ger mig. Du har rätt, som vanligt. fniss
att du sitter uppe nu, är Carola också vaken?
Audiatur et altera pars
Det brukar oftast vara du som har rätt.
Carola sover och det borde jag också. Hade loggat ut, men var dum nog att kolla hemmamailen…det drällde in 11 mail påminnelser, innan jag avbröt nedhämtningen. Kan du fråga om killarna kan hitta och ta bort den där otäcka bocken jag satt i en ruta på nogot av mina inlägg?

Jag har svarat dig i en av trådarna där du bad om hjälp med detta. Så att du kan bryta det själv. Om det inte fungerar hugger jag grabbarna i morgon. hihi
Jag behöver sova jag med. Skulle gått för länge sedan, men fastnar hela tiden kvar här av någon anledning. Måste bero på er trevliga medlemmar.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars

Har kollat upp detta nu. Vill självklart hjälpa dig innan jag drar. Annars kan jag inte sova ändå.
Om du går in på "Min sida" gå in på administrera. När du kommer dit finns det en knapp som heter mina inställningar. Där inne kan du välja att avsluta dina bevakningar.
Hoppas det fungerar, annars får du hojta till. Så får jag förklara bättre.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars
Följande parningar har vi fått klart med, tack vare detta underbara forum.
Sweetie paras med Rambo en Norsk hane.
Stella paras med Dunderklumpen…denna pärla, varför tog jag inte honom själv, när jag hade chansen? Jag är så avis på Veronica.
Tack Åsa, du är också en pärla! Sov gott, jag ska försöka hitta kudden jag med.

Vad bra att det fixat sig med parningskombinationerna.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars

Oh, sååå söt.
Audiatur et altera pars

Har tänkt ta en kull efter Raya i sommar, men vi får se hur hon blir när hon blir äldre o vilken hane vi hittar

Hur gammal är Raya nu? Vilka är hon efter?
Audiatur et altera pars

Raya kommer bli 1 år i sommar. Hon kommer från en jaktuppfödare på Gotland så ja vet inte så mycke om henne men ja har aldig haft nån hona som är så snäll som va hon e.

Vad kul. Undrar om hon är släkt med min Bella. Fast det kanske Ammi vet.
Audiatur et altera pars
#37 Vilken ort på Gotland kom hon från?

vet inte eftersom ja inte hämtade valparna själv. Tror att uppfödaren heter Sture men e inte säker.
#40 Jag känner ingen uppfödare som heter Sture. Lovar inget resultat, men jag ska hör mig för när jag träffar en bekant på torsdag. Dom brukar ha koll på vem som är vem.
Har du fått några uppgifter om hennes bakgrund? Namn, nummer, färg eller dyligt?

-Måste verkligen få fråga..
-Vad kostar en Iller?
-gör ni stamtavlor/reg., vaccinerar osv innan försäljn.?
Kul att veta: )

Ja då Linda vi registrerar våra illrar och chipsmärker och vacinerar- Numera är det vissa av oss som även kommer försäkra valparna. Så det händer nya grejer hela tiden.
En illervalp kostar runt 1500-4500:-, fast den vanligaste ligger nog på 2500:- i dagsläget.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars

He he Linda du frågade precis det jag satt och undrade 
Mvh CBA
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Vad bra att ni båda fick svar på samma gång. 
Audiatur et altera pars

Min dotter har nu kikat på Iller bilder och tjatar: skaffa stora råttan mamma..
*asg* haha
Måste bara fråga Åsa: Vem av dina damer är det som ska ha en dejt med Klumpen? Har du bestämt villken?
Amor vincit omnia

Det är klart som djurvän man är att de är så otroligt charmerande era Illrar och jätte kul att få lära sig mer.

#46. Va sött, stora råttan. Hoppas vi kommer träffas någon gång så kan hon få träffa en av mina stora råttor i alla fall.
#48 Hmm, vet inte. Kiara tror jag.
Audiatur et altera pars

Ja hon vill titta hela tiden och skriva ut bilder och visa dagis.

haha, har hon fått skriva ut någon bild då?
Undrar vad dagis skulle säga.
Audiatur et altera pars
ååå vilka fina råttor xD
jag skulle så gärna vija ha en liten kille efter tengel, han är helt underbar
har äntligen efter många om och men fått tag på uppfödaren, de som har hans mamma så ja gskall kolla lite mer om tengels bakgrund. Om det är någon som vill han en albinokille som avelshjälp ställer han säkert upp 

skall kolla upp bakgrunden lite mer och hoppas få bra svar så jag återkommer 
(snart kommer inge bry sig att svara på mina inlägg längre, jag verkligen terrar alla med mina drömmar om en kille efter tengel
)

haha, klart vi svarar Ulrika, vad vore vi för stroppar annars! Vart bor du då? Om det är så att man känner någon med parningssugen hona i närheten liksom.
Audiatur et altera pars
Vad roligt att du fått tag på uppfödaren. Det är alltid så spännande när man har hittat någon som kan ge upplysningar som man letar efter. Mest av allt när det handlar om ens egen raring. 
rumpan befinner sig i göteborg, hade gärnat kunna köra om det hade varit så att jag inte har bil längre!!
så om någon är sugen, skall ringa ikväll och försöka få reda på så mycket som möjligt 
Jag har precis parat Tiffanie, beräknar att valparna ska födas mellan den 23 och 27 mars inräknat +-2 dagar. Sen får man ju se om parningen den har lyckats.
Trollet

Vad roligt att hon är parad. Här lyser brunsten med sin frånvaro. hihi
Audiatur et altera pars

jag vill ha en valp åsa..det vill vi verkligen. hoppas nu dina tänker ge dej några bebisar iår.. jag hejar på dom..nisse med han längtar tror jag

haha. Jag har framfört till töserna att ni hejar på dem. Skulle ta det under övervägande sa de, för nisses skull. hihi
Förstod att det skulle bli roligt för honom med en kompis. Ja, Kiara vägrar som vanligt, hon anser att man är en finare flicka om man väntar tills alla andra gjort sitt liksom hihi
Audiatur et altera pars

bättre sent än aldrig då kiara..haha jo fint folk kommer ju sent det vet vi..haha

*Asg* Jasså brukar ni ofta vara sena då, eller?
Audiatur et altera pars

nej inte vi..vi kommer alltid i tid så blir det inget missuppfattat..men nisse däremot kommer alltid försent..vi äter mat å han pluffsar ut efter jag diskat å börja tigga..haha han e nog kungen själv.
Jag vill ha valpar ifrån nästan alla uppfödare som har skrivit om deras uppfödning :)

haha, då får du fullt hus *L*
Audiatur et altera pars
hehe jag vet…men ifrån dig Åsa skulle jag gärna vilja ha en valp om jag fick köpa för dig och fick ha iller för pappa

hihi, ja vi får ta och prata lite med din pappa. hihihi
Audiatur et altera pars
ja du får göra det