Angoravalp hos Midnattssolens Uppfödning?
Som JossanH och sarae uppmärksammade i vår valptråd så verkar det som att Luna har överraskat oss med en (flera?) angoravalpar. Det är valpen vi kallar kille #1 som känns troligt att han är angora om vi tittar på hans nos och även att hans päls är annorlunda jämfört med de andra valparna. Vi lägger upp lite bilder på hans nos och de övrigas nosar så får ni med lite erfarenhet om angorar gärna säga vad ni tror. Fler bilder på valparna finns i valptråden och på hemsidan.
Är kille #1 angora? Kan någon annan i kullen också vara det?
Tack på förhand!

Hade er angora inte varit väldigt nära släkt med min Gwen så hade jag norpat honom själv. Men det funkar ju inte.
Kille 1 är helt klart en angora :D Grattis till fluffrumpisen ;D
Fick mina misstankar redan från en bild från första levnadsveckan på honom, samma sak mes tomtebarnen men var lite osäker på om det bara var ljuset eller inte.
Ljuvlig hur som helst och det ser inte ut att vara mycket till nosfel på honom :D
Tydligast ser man faktiskt angoror på huvudformen, nackvecken samt den pälslösa svansen i början - nosen är mest något man kan titta på för att "verifiera" så att säga. Angora valpar upplever man oftast bara som lite märkliga jämfört med syskonen.. de utmärker sig men man kan inte helt sätta fingret på det om man inte förväntar sig angoror i kullen. Med min katastrofkull så tog det ca 2 veckor innan jag verkligen insåg att de var angoror, men jag hade sedan 1 dryg veckas ålder tror jag upplevt dem som "märkliga" (de kallades för Flode och Kissekatten av den anledningen ganska tidigt :P)
Har även misstankar om en annan liten angora vappis i en annan kull här på forumet, utan att ha sett närmare på nosen, utan på övrig struktur,
Jag Tror f.ö inte att där är fler angoror, ingen jag har reagerat på i alla fall
Sara, roligt att du kunde bekräfta kille #1 som angora :) Vi har upplevt han som annorlunda sedan han föddes, fast alla andra ganska lika varandra.Det lutar mot att vi kanske inte släpper iväg honom :P Men tror du att de båda tomtarna också kan vara angoror, alltså Kille #3 och Tjej #2?
Fortsätter spamma tråden :P Här är valpdagboken med lite bilder från min katastrofkull, vecka 2 är nog den som är mest relevant, men redan i vecka 1 kan man se viss skillnad
Nej, jag skulle säga att bara kille 1 är en angora. Tomtar brukar även de i en annars mörkare kull kunna upplevas som lite annorlunda (förutom den uppenbara färgskillnaden så klart), vet inte riktigt varför förutom att de har ljusare partier.. men jag tycker själv att de ofta ser annorunda ut i huvudformen, även om de är korthåriga, det är väl ljusheten som gör det.
Ja! Mer fluffrumpor i angoraklassen :D
Du får väldigt gärna spamma tråden :) Tack nu förstår vi hur du menar. Det ser alltså ut att vara en angora, två tomtar och fem "vanliga" :)
Ja det kan du lita på, behåller vi honom så är det en till fluffrumpa med på utställningar då och då, bland annat 5 november ;)
#25 yup.. det är den uppdelningen jag också får fram när jag tittar på era bilder :D Var inne på om hona 5 saknade pigment på tassarna en sväng, men jag tror att det bara är ljuset på bilderna som gör det.
Kalas! Då kanske man t.om kan få ihop 2 klasser med angoror en vacker dag… vet att det står på mångas önskelista :D
Jo, hona 5 har pigment på tassarna så det var nog bara ljuset som lurades.
Ja vi ska försöka dra vårt strå till stacken :D

Hihi kommer bli en söt liten fluff, hade ni räknat med att det kunde dyka upp någon angora:-P? Lite roligt när det dyker bara sådär utan (vad jag vet) ni försöker få fram just angora!
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

#28 Pappan är ju semi-angora med många angoror bakåt och mamman har ju också angora i släkten, så helt otippat var det väl inte.
Själv ser jag fram emot massa angora-bilder!!
Ok, ser väl fram emot valpbilder överhuvudtaget, men angora…ja ni vet.
Så "typiskt" att den mörka pälsen som jag skrivit mitt namn på från början *host host* troligen kommer stanna hemma hos mormor och morfar ;)
Tur att det finns ett par till ulltottat kvar att välja mellan :P
Ska bli så kul att få träffa valparna snart! Jag har saknat doften :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
#28 Vi visste att möjligheten fanns eftersom pappan är semi-angora och mamman har angora i släkten. Men eftersom det är ganska långt bak som mamman har angora (vad vi har hittat) så var chansen inte alls stor att det skulle bli angora. Vi har inte medvetet försökt avla fram angora, men vi är väldigt glad att den lilla killen kom till världen :)
#29 Du ska få se massa angora-bilder, och självklart även valpbilder på syskonen :D
#30 Vi lovar att alla är jättesöta, det finns ingen nitlott ;)
Hur går det för dom ?
#32 Valparna tänkte du? Jo det går bara bra för dom. De äter, sover, skiter och blir tvättade och omhändertagna av mamma Luna ;) De växer så det knakar. Du kan se mer bilder på vår hemsida.
#33 Väntar på uppdatering av bilder! :P
Sajtvärd på Iller.ifokus
Hihi, det var valparna jag menade, skulle önska lite fler bilder i din tråd :-)
Vi har en annan tråd också, har du hittat den? Här är den. Fast du kanske menade ännu fler? :D
Idag när vi tog upp Kille #1 såg vi att han har börjat "spruta ut" päls på bakkroppen. Nu känner vi verkligen att det inte är någon tvekan att han är angora. Dessutom blir hans huvudform mer och mer karakteristisk.
#36, Jag grattade till vaplarna i den men ville gärna se fler här också :-D, Blir nog aldrig mätt tror jag hihi.
Nu blev man ju tvungen att se grabbens nyutväxta kjol :P
Sajtvärd på Iller.ifokus