Kommentarer till avelslexikonet.
Citat avelslexikon:
"Albinism Albino.
Förlust av förmågan att bilda färgpigment. Albinodjur blir helt vita med röda ögon."
Det finns både ljusa blekt rödrosa ögon (saknar färgpigment = albino), mellanröda och mörkt röda ögon (de 2 sistnämnda har färgpigment), mao är inte alla rödögda illrar albino. Alla "färgade" illrar kan ha mellanröda till mörkröda ögon, även DEW (Dark Eyed White/Mörkögd vit) kan ha mörkt röda ögon.
Isblå ögon är ofta ett tecken på - Partiell albinism - delvis avsaknad av färganlag. Har för mig att det fanns en tråd för länge sedan om blåögda illrar, dessa är isf troligen partiellt albino.
Huruvida den "mellanröda" ögonfärgen man kan se hos illrar är orsakad av partiell albinism, har jag inte haft möjlighet att få kontrollerad. Genom att ögonlysa, kan veterinären se om ett djur är partiellt albino.
/Ammi

Mycket intressant Ammi. Fast nog stämmer väl förklaringen på albino/albinism. Det är ju just det som skulle förklaras här :-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
ferretgirl: När det gäller Linas orange/ljusgula färg, tror jag det är orsakat av den normala utsöndringen från kroppen. Har sett många albinoillrar som pga utsöndring och även kost är helt oranga. Den här gula färgen ser vi ju ofta på honans nacke i samband med parningar.
Nookie ser på bilden cremefärgad ut på nacken, så där kan det kanske handla om partiell albinism. Ett sätt att få reda på hur det förhåller sig, är som sagt att ögonlysa. Något jag personligen inte skulle vilja göra, då det ska ges ögondroppar som förstorar pupillen, så att veterinären kan titta på ögonbotten. Möjligtvis om det går att få gjort, i samband med att illern ska sövas av någon annan orsak.
/Ammi
Åsa: Vad jag ville få fram var att alla rödögda illrar, inte med automatik behöver vara albinos.
Gillar satsningen du gör med detta avelslexikon. Ser fram emot många intressanta artiklar :-)
/Ammi

#4: Själv hoppas jag på att få en hel del hjälp med att komplettera dem av er andra kunniga uppfödare.
Så är dt något ni vill föra in som jag missat, snälla skicka ett pm eller skriv det här inne så jag får det med också.
Vi strävar väl alla efter att göra detta så fulltaligt som möjligt (hoppas jag).
:-)
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars
Åsa: "Så är dt något ni vill föra in som jag missat, snälla skicka ett pm eller skriv det här inne så jag får det med också."
Det är ju det jag gjort. eller?
Det finns både ljusa blekt rödrosa ögon (saknar färgpigment = albino), mellanröda och mörkt röda ögon (de 2 sistnämnda har färgpigment), mao är inte alla rödögda illrar albino.
I artikeln står: "Albinodjur blir helt vita med röda ögon."
/Ammi
Båda Linas föräldrar var bruna illrar när det gäller Nanooq så är hans mamma brun och pappa albino. Men bakåt på honom finns både pastell, pastelltomte, brun och silver. Nanooqs moster och halvsyster är båda pasteller.

#6:
I artikeln står: "Albinodjur blir helt vita med röda ögon."
Stämmer inte det då? Det är ju inte läge att skriva in under albino att andra djur kan ha röda ögon. Det måste tas på andra ställen liksom. Här förklaras vad en albino är.
Audiatur et altera pars

>Finns det några blåögdingar i sverige? Skulle vara kul att se ett foto… :-)
#8 vore det inte bättre att skriva "ljusa rödrosa" ögon?
Detta eftersom just ögonens rödrosa färg är specifik för albinon, medans illrar med färgpigment kan ha mellan och mörkröda ögon.
Artikeln ger intryck av att alla illrar med röda ögon är albinos, vilket inte stämmer med verkligheten och därför ger en oerfaren vilseledande info.
Man behöver inte ta upp de andra röda färgerna i artikeln om albinism. Eftersom partiell albinism inte nämns i artikeln, behöver inte ens den mellanröda färgen (ev tecken på partiell albinism) nämnas.
/Ammi

Okej, en poäng till dig. Vi ändrar lite i texten :-)
Audiatur et altera pars