Flyg godkända transportburar
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej, som vissa vet som planerar jag att importera en avelshane i sommar förhoppningsvis.
Enligt flygbolaget SAS så får inte transportburen överstiga dessa mått om den ska tas med i kabinen. Gör den det så blir priset det dubbla. Mått: 40x25x23cm (längdxbreddxhöjd)
Vet någon vart man kan få tag i en transportbur i dom måtten? Flyg resan är 2tim.
Atlas 10 som är deras minsta bur har måtten 48 x 32,5 x 29 cm. och den är verkligen miniliten (och inget jag skulle flyga en iller i om det inte var kris!). De mått de anger är väl mer lämplig som gnagar transportbur. Vet inte ens hur man ska få in en ille ri en sådan bur om man inte viker stackaren dubbel :S
Själv flyger jag med petcargo - betydligt större, mer bekväm och känns dessutom mer säker. Helt klart värt extra pengar för illerns skull och låta den flyga i "cargo" istället för i kabinen.
Normal pris för de flesta bolag när man har djuren som cargo är en grundavgift på ca 50 euro + 10 euro extra för varje kilo över 5 har jag för mig. Brukar själv betala mellan 600-700 kr för illern. + min egen flygbiljett så klart.

Okej, jo jag tycker också att måtten var minimala. Men jag vet inte hur stor transportburen kan vara för att kunna gå som handbagage i kabin eftersom man ska enligt deras sida ha den "under sittplatsen framför dig".
Är det bättre att ha dem i lastrummet? Känns lite osäkert, man vill gärna ha koll så illern har det bra.
Husdjur i kabin: 500:-
Husdjur i lastrum: 600:-
Priset blir det dubbla eftersom måtten överstiger deras bestämda mått.
Jag har en Atlas 30 men vet inte om den modellen är godkänd. Vet inte exakta mått på den.
#2 tja lastrummet är de ju egentligen inte i ;) De har en speciell tryckutjämnad kabin för husdjur (de skulle dö ganska så snabbt i lastrummet alltså :P), som är precis som passagerar kabinen vad gäller temperatur, luft och ljud. Har flugit i kabinen en gång med iller, annars enbart i cargo. Och jag skulle våga påstå att cargo är lugnare för dem än kabinen med allaa utropp i högtalare, dålig luft pga passagerare osv. Hittills verkar alla mina ha stensovit hela resan, inte ens bajslåda eller vattenskål har varit runtputtad eller utvält och när jag hämtat ut illern har den enbart tittat sömndrucket på mig och rullat ihop sig i hängmattan för att sova lite till ;)

hehe nä det vet jag men just att man inte får kika till honom gör mig lite nervös.
Ja det låter ju bra när jag får det förklarat så :)
Men skulle det till exempel göra någon skillnad på pris mellan min atlas 30 och atlas 40? Eller kan det bara bli dubbla summan när det överstiger deras mått?

Jag har ju en atlas 20 emma om du behöver låna. för atlas ska väl vara godkända att flyga med?
japp atlas och hagen pet cargo är godkända av IATA :)
Välkommen till ferretplanet.se :)

Jo men då är det ju ingra problem med din 30 emma men vill du ha en mindre så har ju jag en 20 hemma, den miilo haft

Ja den skulle jag kunna låna isåfall.
Men blir priset detsamma för tex. en atlas 40 så tar jag nog den så han har det så stort som möjligt. Men ska det tex. tredubbla priset så nöjjer jag mig med en lagom storlek och inte ett palats hehe
Sen även en fråga till. Kanske dum fråga men måste fråga för att va säker. Får man betala för transportburs plats påväg ner också? Det är säkert så men måste som sagt kolla.
#8 beror på vad buren väger för de flesta bolag ;)
Jag har stoppat mina burar i resväska eller haft dem i kartong och skickat som bagage. Man får ju som bekant ha med sig bagage när man flyger ;) (på vissa villighets bolag får man däremot boka och betala lite extra om man vill checka in bagage) Max vikt brukar ligga mellan 15-20 kg.

Hmm.. här står det att som handbagage i kabin får djuret och transportburen ihop väga max 8kg. Så en Atlas 20 eller 30 kanske vore smidigare om man ska få med i resväskan men en atlas 20 eller 30 i en väska med det viktigaste i borde inte komma i närheten av 8kg hehe. Frågan är om atlas 30 blir för stor för en sportbag väska eller stor ryggsäck.

#10 en bag emma kan spräcka buren i bagage hanteringen. då måste du ha en hård resväska eller kartong som sarae sa.
jag har haft mjuk stor bag, bara monterat ner buren och packat saker i den… inga som helsta problem ;) Eller så kan man ju köpa bur på plats.

#11 Jag tror inte det är så stor risk för det. Och skulle jag ha en hård resväska så går det inte som handbagage.
#12 Det var så jag tänkte. En låg låda som toalåda eventuellt och tidningar som valpen kan göra sitt i. Sedan även en matskål och foder också vattenflaska. Nja, känns onödigt att köpa och känns krångligt. Om jag tex. skulle köpa den på hemfärden så kanske dom inte har transportburar till salu där 

Med atlas är risken lätt att dom spricker då dom är isärmonterad tyvärr. då måste du packa den mycket noga för spricker den minsta lilla är det ju inte längre godkänd tänkte jag. men får du ha illern som handbagage hem sedan? tänkte på allergiker.

Jag vill följa denna tråd och även fråga tar SAS illrar i kabinen? I så fall är min semester räddad, har inte fått tag på dom och när deras telefontid har vart har jag vart upptagen så jag har inte fått chansen att fråga.
Enligt kattägare är de flesta mjuka väskor tillåtna och de kan man putta ner en hel del om de är någon cm för höga annars funderar jag på denna bur den är flyggodkännd för katter och är 20 cm hög så den passar ju de flesta flyg. annars om man vill lägga ut pengar kan man lägga ut drygt 2000 kr för en sleepy pod air väska….
Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

#14 Jag tror inte det är någon större risk än med andra transport burar. Sen så går det som sagt som handbagage och då håller jag i och har uppsikt över väskan hela tiden. Ja det verkar så eftersom det står att man antingen får ha djuret i transportbur i kabin eller i lastrummet.
Sarae hur stor är din pet cargo transportbur? Är den som en Atlas 20 eller 30? Lite osäker vilken storlek som blir bäst och smidigast?
#15 Ja det ska dom göra men om du ska flyga med iller så se till att du får ett bekräftat meddelande från SAS att dom vet att det är en iller och att dom godkänt det. Bra att ha ifall det skulle bli några missförstånd.
Jag tror dock inte att en mjuk transportbur är godkänd på flyg, det ska vara av hårdplast. Buren du länkade till var väldigt liten, såg den nämligen live idag i en djuraffär. Kan inte tänka mig att den transportburen är för katter, dessutom svårt att sätta fast matskål och vattenflaska. Vad är sleepy pod väska för sorts transportbur?

Åh vad skönt du är en ängel som har räddat hela min sommar nu 
De godkänner väska om den är säker och vattentät och håller måtten. Det är mer flyg som inte godkänner hårda väskor utan de vill att man använder mjuka som uppfyllet kraven. Jag vet folk som flygit med den lilla buren med katter så jag har ingen aning men jag kommer nog att använda mig av den då det bara än en 2 timmars resa och den är så liten att den passar de flesta flyg.
Sleepypod air är en transportväska som är gjord för flyg i kabinen. Jag har aldrig träffat en i verkligheten men den sägs vara riktigt bra. Jag kan tänka mig en sådan väska faktist och den är ju snygg också men rätt dyr. SweCat SleepyPod Air
Min ena katts uppfödare som reser en hel del till olika utställningar via flyg hon har bara köpt en transportväska på rusta, en mjuk väska och de kollar oftast inte ens om väskan är flyggodkänd så man kan iprincip bara köra på en skolväska men det är ju inte bra då man ska följa regler för säkerheten skull. 
Brukar vara ganska mycket lättare att resa med hund och katt än med iller. Hundarna har vi alltid fått ha i en mjuk väska i kabinen utan problem, men med iller…tja.. första och sista gången jag flög me dille ri kabinen fick jag ha henne i dubbla transportburar. Först en liten hård bur, som sedan stoppades ner i en mjuk katt transport bur. Så nej, tyvärr gäller inte alltid samma regler för iller som för andra rovdjur. Och vissa flygbolag envisas med att de är gnagare vilket innebär att de definitivt inte får åka i kabin, alternativt inte alls. Vettigaste argument jag har hört för att inte få ha dem i kabinen var att de luktade.. och det stämmer ju. #16 har inte måtten i huvudet. testa att googla för exakta mått ;) Helt klart bästa flygburen anser jag, eftersom illern dels inte kan få ut tassar/nos etc och riskera att skada sig (eller bita någon som får för sig att stoppa in fingrar i en gallerbur).Tryggare och mysigare för illern. dessutom fasta mat och vattenskålar. Förutom det faktum att man kan sätta ett hänglås på den för att vara på den säkra sidan att den inte tar sig ur om någon skulle råka komma åt dörren.

Ja det är ju olika bara mellan djurslagen men nu pratar jag om det jag vet och jag vet inte så mycket om hur det står till med iller. Vi ska ringa SAS och kolla med dom och om de tar emot våran grabb i kabinen får vi boka biljetter på en gång så vi får det avklarat.
Jag har hört att många flygbolag inte godkänner hänglås på burarna?
#19 aldrig haft problem med hänglås på burarna. Däremot har jag alltid en extra nyckel hängandes på själva buren om någon skulle behöva öppna.

Har isåfall sett en sådan live när Saffi´s uppfödare kom till Sundsvall med henne :) Men går den att packa ihop tillräckligt mycket? och är den hållbar?
Hittade en annons på en begagnad så jag hoppas fåsvar från henne snart
Isåfall kan säkert karln min betala och hämta upp den påvägen hem från jobbet den 3maj 

#21 Ja, det är en sån.
En mjuk bur skulle jag aldrig skicka mina illrar med på flyg.
Det räckte att få dem lös i bilen på väg till en illerträff när de hade tagit sig ur. Att tänka sig dem lös i ett flygplan är ju bara en mardröm.

#22 Okej, kanon. Vet du hur mycket det går att packa isär den där transport buren? Tänkte om man skulle få plats med den i en sportbag.
Nej inte jag heller, jag litar inte på mjuka burar som dom hårda. Får för mig att illrarna ska kunna bita sönder "gummi" nätgallret.
Även jag har fått två rymingar påväg hem från ett besök hos en valpköpare. Det var inte såå kul när man fortfarande körde på motorvägen och hade dem vid fötterna och överallt. Nu låser jag dragkedjan med hjälp av ståltråd eller vad det heter. Funkar pefekt när vi bara ska åka korta sträckor.
Nä usch, vill inte ens tänka på den tanken :(

Jag skulle dessutom vilja få tag i elinn här inne rätt snabbt.
Någon som kan kontakta henne och hälsa att jag söker henne. Jag har mailat henne här inne och lämnat mitt mobilnummer 

#23 Man kan väl dela den i två delar och lägga överdelen i underdelen. Äger ingen sådan bur själv.
Nä, lösa illrar i buren medan man kör är ingen hit direkt. Mina struntade i dragkedjan utan tog sig ut i sömmen bredvid istället.

#25 Det tror jag också men tänkte den verkade lite annorlunda byggd.
hehe i bilen menar du? Lösa i buren är nog bra om dom är
Nej verkligen inte, man vet inte vad dom kan hitta för utrymmen att klämma igenom eller att dom skulle kunna skada sig. Ooh, ja det var ju också ett sätt att ta sig ut.

#26 Hoppsan, i bilen ska det ju naturligtvis vara.
Dags att gå och bota sömnbristen kanske…

#27 hehe ingen fara, lite roligt att läsa bara 
hehe det är du inte ensam om =P

så länge man gjort nåt kul för att få sömnbristen så är det helt ok.

#29 hehe helt klart!
Oavsett om du har en transportbur som klarar måttet för att få flyga i kabinen ( 40x25x23cm (längdxbreddxhöjd) ) så är den omöjlig att få ner under sätet.
En transportbur ska vara säker för djuret, och en alldeles för stor kan bli farlig. Skulle något hända när djuret befinner sig i buren så är ett trängre utrymme mer säkert än ett stort. Tänk dig en atlas 40 som kastas runt. Den illern som befinner sig där i blir slagen gul och blå (pga utrymmet) medan en lagom anpassad bur till djuret istället blir optimal.
Välj med sunt förnuft och låt inte priset avgöra.
Lycka till.

Ceciliaolucifer, Jag har redan bestämt mig. Förhoppningsvis har jag fått tag i en begagnad pet cargo i bra skick som illern kommer resa inne i lastrummet :)
Störtar man med ett plan tror jag inte det spelar så stor roll om illern åker i en Atlas 10 eller 40.. Den lär nog inte överleva i vilket fall..
Man kan göra en större bur bra när det kommer till säkerhet genom att tex skruva fast toalåda och ha många filtar och hängmattor som dämpar om något skulle hända.
Sajtvärd på Iller.ifokus

#33 håller med dig. störtar det så störtar det lixom.
Att störta var väl lite väl drastiskt, tänkte mest på turbulens och att vid sånna tillfällen kan saker flyga ordentligt.

Nu har jag fixat en Pet cargo transportbur, medföljer bärrem
Ska bara ordna så karln vet om att han ska hämta upp den i Gävle påvägen hem den 3:e maj hehe.

#36 Kan du inte maila mig om lite mer info om när du kommer att åka?