Pluraz iller till salu!

Hmm, undrar vem som vann vadet. Min gissning var två veckor innan omplacering.
Sen är det alltid lika "lustigt" med de som försöker sälja illrar för mer pengar än vad de gav för dem.
Heja Alltiett som var så duktig att hitta nytt hem åt henne och verkligen valde ordentligt.
Vilken iller står på tur nu tro? Vet att Alltiett redan svarat på omplaceringsannonser.
Våren har börjat!
märkligt hur priset kan stiga till det dubbla på bara någon vecka…
kommer inte ihåg om jag bettade en vecka eller två? :s
Shit. hur kan han redan omplacera den!?!? Helt sjukt!
Fan vad arg jag blir på folk som skaffar djur och sedan gör av med dom!!!
HELT SJUKT
<3 ferrets is the life <3
"du ska veta mer än mig om illrar" hoho ja det blir ju inte svårt ;) hoppas tjejen får komma till ett permanent hem nu!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
"säljer henne inte till en nybörjare". HAHA! ;) stackars tös, 11 månader och hur många hem ? =(
Stackars lilla. Helt sjukt verkligen, men det var väl det man trodde skulle hända.
om den är 11 månader , inte vaccinerad eller kastrerad hur mycket är den "värd" då? Kan ju inte vara 2000 :O

suck….ja, vad säger man….

Suck… Jag hade väl köpt det om de hade försökt en längre tid och verkligen inte klarat av henne, som de med tony för ett tag sedan, som efter moget övervägande inser att de helt enkelt inte fixar det. men de har ju knappt försökt ens en gång… Vad har det gått, knappt tre veckor?
Pluraz kanske ser detta som ett lätt sett att tjäna pengar? han ville ju ha den så billigt som möjligt och nu säljer han den för det dubbla?
Idioti är iallafall allt jag vill kalla detta… Speciellt efter hans patetiska uppträdande här på forumet mot alla oss andra som faktiskt tar hand om våra djur och ger dom permanenta hem.. Men vi var ju bara giriga uppfödare som vill tjäna pengar på uppfödning? 
Nix, Pluraz - Dags att växa upp och ändra attityden lite.. Ingen kommer stå ut med dig annars..
S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

Jösses jag mår illa… Det är precis därför barn inte ska ha djur utan föräldrarnas tillåtelse 
Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur
1 april skaffade han henne…. alltså 2 veckor precis. Tror banne mig jag vann vadet :D
Stackars tös.. först "avlivningshotad"… sedan "räddad" till AlltiEtt/Loveferrets… och sen Pluraz… vad händer nu?
#13 Alltihop kanske bara var ett 1 april skämt om att han faktiskt ville ha en iller?
Hoppas tösen faktiskt får ett permanent hem…
Vad ska man säga liksom? Ja, men visst- jag betalar gärna 2000 spänn för dina stulna rör och en iller som du själv betalade 1000.- för..
Det är vid såna här tillfällen, när man ser priset, som man blir så less och förstår vad lite en del djur betyder för folk!
Först ska han FÅ chillor gratis med gratis HEMKÖRNING, sedan tar han första bästa iller för att AlltIEtt är den enda som har ute en billig annons där minderårig för köpa utan att ens ha träffat vare sig iller eller säljare.. och sedan ska han tjäna pengar på att omplacera henne igen. Vem tjänar på att få byta hem varannan vecka? tydligen Pluraz eftersom han begär en prisökning på 100%.. illern är alltid den som förlorar… :(
Sajtvärd på Iller.ifokus
Pluraz säljer även en Leguan p.g.a tidsbrist, om den nu inte redan är såld.
http://www.zoonen.com/annonzparken/annonz.asp?oid=2815146
Hmm, inte tid att ta hand om en leguan och så skaffar man en iller… I say no more…
Vilket as….
UlrikaD "1,
Kan du styrka att vi skulle svarat på omplaceringar så skicka gärna pm och bekräfta detta, ditt påstående stämmer nämligen inte. Vill oxå påpeka att du bör välja dina ord.

#18 Inte för att vara den som är den.. men.. hallå, Måns?

#18 Du tycker inte det är det minsta pinsamt att ljuga rakt ut sådär? Förstår du inte att folk pratar med varandra.
Vad ska du med en ny iller till redan, den andra flyttade ju den 1:a april. Hann den ens flytta innan du började svara på annonser?
Du kan ju svara på Pluraz annons och köpa tillbaka den här tjejen. Hon har ju redan svängdörrar i rumpan verkar det som. Ta det ett varv till.
Och jag ser att #19 redan svarat på sitt håll.
Herregud vad ni är patetiska :S Jag vill ju att djuren ska få det bra? Min leguan kunde jag inte ta hand om, Illern tar jag skit bra hand om men känner att jag inte klarar av att bli biten så ofta, Är för feg. DÄRÖFR är det bättre om någon annan tar henne! :) Men annars behåller jag henne
Kanske skulle bry sig om de djur ni har istället för att samla på er fler hela tiden…? Hade du tänkt efter en sekund innan hade du aldrig hamnat i den här situationen..
Sajtvärd på Iller.ifokus

Det är så man bara vill lämna sajten och blunda och låtsas som att dessa människor inte finns eller fick samma öde. Tyvärr funkar det ju inte =/
Jag tänkte väldigt länge, Men det var värre än folk förklarade o jag trodde osv.
Hur kan ni veta att det är Felicia? *lost*

#24 Men varför inte ge det längre tid? Världens snällaste iller kan även den testa sin nya ägare ett tag innan den känner sig riktigt trygg.
för det första är det en av dom första bilderna han la ut här.. För det andra så har AlltIEtt även bekräftat det i pm till mig..
Sajtvärd på Iller.ifokus
vill bara påminna om all skit folk fick kastat på sig när det ifrågasattes lämpligheten att omplacera en iller som "inte skulle omplaceras till nybörjare" till just en nybörjare.
Kanske kan vara dags att folk börjar förstå VARFÖR folk som har iller lägger sig i, och avråder i vissa fall… anledningen är enkel: vi vet ju hur det är och gör det inte för att jävlas med folk, utan av välmening och erfarenhet.
#21 Varför höjer du då priset till det dubbla som du köpte henne för & av vilken anledning säljer du henne inte till en nybörjare? Bara för att du var nybörjare och inte klarade av henne så behöver inte det betyda att hon är för tuff för alla nybörjare utan är nog mer som du själv skrev att du är för feg.
#27 Aha! 

Jag har då aldrig hört om en iller som blivit helt bitfri på två veckor och om nu Pluraz var en sådan iller expert som han nu utgav sig för att vara bör han veta att det kan ta tid att få en bra och bit fri relation med en iller speciellt äldre illrar.
Det känns lite som att Pluraz samlar på sig mer djur än han kan hantera "bara för att ha" eftersom inga av hans djur ens är tama verkar det som. Riktigt tråkigt. 
Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur
#21 du kanske bör överväga om du kan ta hand om ett djur i huvudtaget?? Min iller var världens prins hemma hos uppfödaren, han bet oss inte när vi var där och hälsa på INNAN vi tog hem honom.. När vi sedan fick hem honom så började han bitas för att testa gränserna men han bet bara vissa tillfällen..
Som alla säger, det handlar om tid och träning..
Och nej, det är du som framstår som patetisk, inte vi…
UlrikaD "20,
Ljuger inte och just precis så, ni pratar och snackar en massa skit om andra istället för att ta reda på fakta. Ni har fel uppfattningar, vill oxå passa på och understryka att påhopp och kränkningar undabedes !
#33, hur kan du prata dig ur att du skrev klart och tydligt "Kan du styrka att vi skulle svarat på omplaceringar så skicka gärna pm och bekräfta detta, ditt påstående stämmer nämligen inte. Vill oxå påpeka att du bör välja dina ord." och att #18 skrev "Inte för att vara den som är den.. men.. hallå, Måns?" du har alltså svarat på en annons om Måns, alltså har du svarat på en omplacering! Du ljuger ju fan rakt upp och ner!

#33 Vad kan uppfattas fel i att du har svarat på omplaceringsannonser?
Du har ju gjort det. Vare sig mer eller mindre. Vad är påhoppet och kränkningen i det?
Är det kränkande att svara på annonser, eller är det bara kränkande om man blir påkommen att ljuga om det?

Fan! Jag förlorade! Jag satsade på 3 veckor, men jag trodde alltså för mycket om killen…
"Wrong in all the right ways" - kullen är äntligen här! Följ valpdagboken på min hemsida
#33 Du skriver om och om igen att vi ska ta reda på fakta men du svarar ju aldrig på frågor som inte passar?
Jag är ledsen men du har satt dig i den situation du är helt ensam. Det är dina val av att inte svara på frågor som ställs, det är dina val att omplacera en iller till en 15åring utan att ens ha träffat personen i fråga och det är dina val att avliva och omplacera illrar du haft samtidigt som du själv har kastat skit på andra för samma saker bara några månader tidigare… Hade ingen reagerat hade det varit underligt..
En bra djurägare ser inte sig själv som en oumbärlig person som inte kan göra misstag. En bra djurägare inser sina begränsningar. Man måste inte vara perfekt för att vara bra, det räcker med att inse att man inte är det..
Att vara en bra djurägare kan också innebära att man inte har några djur när man inte klarar av det…
Sajtvärd på Iller.ifokus
vet inte om jag ska skratta eller gråta blod när jag ser detta?!?!? HELT SJUKT hur folk kan samla på djur och sedan sälja dom!!
DJUR ÄR FAN INTE NÅGRA LEKSAKER!!
Jag pratade med AlltIEtt ikväll och fick sedan följande sms där hon påstår att hon och hennes "make" tar hand om illrar som far illa och dessa omplaceras sedan "privat".
Undrar om det är samma "make" som hällde ut matoljan som jag bönade och bad att AlltIEtt åtminstonde skulle ge lilla Elin när hon hade främmande kropp.
Dessutom, att AlltIEtt skriver annorlunda än Loveferrets beror nog på att någon annan hjälper henne att formulera sig. Jag hjälpte henne själv många gånger när hon hette Loveferrets. Vill man så kan man!
Stackars, Stackars din första illerkille, Elin, Josefin, Vanessa och sista tjejen som omplacerades. Vilken TUR att du aldrig fick hem Kevin.

#39 Jo, jag har också hört talas om den här s.k omplaceringen.
Men det Alltiett helt har missuppfattat är att för att driva en omplaceringsverksamhet så bör man tala om för ägaren som lämnar till illern att man ska omplacera den vidare.
Inte att man ska ta hand om den resten av livet.
Peronlig kontakt, sälja till minderåriga osv verkar ju helt vara överkurs.

Du överväger inte att försöka ett tag till då? Jag var också feg i början precis när jag hade fått hem Samson. Dock hade uppfödaren gjort klart för mig vad jag gav mig in på. Hade honom i ett rum till att börja med och garderade mig med skinnhandskar och hårda tofflor innan jag gick in. Alba hade jag handskar med första dygnet vilket visade sig totalt onödigt eftersom de som hade henne innan hade tagit värsta smällen och rett ut det, med handskar och tofflor dem med. De som hade henne ..(som sålde henne pga sjukdom m mkt sjukhusvistelse, för uppfostra henne gjorde de bra :) ) ..hade fått hem ett riktigt monster som anföll och högg sig fast. Idag har jag världens gulligaste iller här hemma som kan bita för hårt i enstaka fall vid lek och nafsar i strumpor. Det jag vill säga är att det kan vara värt att försöka ett tag och hålla ut. Tjejen mår inte bra av att flytta så mkt som hon gjort. Igenom ett par handskar känns betten inte alls, även om de biter sig fast. Då blir man själv lite kaxigare också eftersom man vet att det ändå inte kommer göra ont, djuret känner att du är säker och lugn och blir också därefter. Sen förespråkar jag kanske inte konstant hantering med handskar då det sabbar kontakten lite med lukt och så men så länge det behövs är det inget fel i det. Utan handskar hade jag varit sönderbiten och rädd första dygnen med herr "jag går fram och hälsar och biter mig fast." Nu är han också snäll och har bara bitit när jag inte visste att han var i kläderna jag skulle plocka upp och vi skrämde livet ur varandra. Överväg att ge henne lite mer tid, och överväg handskar!
Håller med, detta är rena rappakaljan.
Att ni orkar hålla på men nu är det så att denna annons handlar om Felicia så ni kan ju börja att leta efter ett nytt hem till henne istället. Ni har nämligen bedyrat flera gånger att ni bara värnar om illranras bästa så bevisa då det istället för att snacka en massa.
#42, haha det är ju helt fantastiskt hur du har den magiska förmågan att undvika varenda fråga som ställs till dig, helt otroligt!!

#42 Upprepar väl då vad jag skrev ovan:
#33 Vad kan uppfattas fel i att du har svarat på omplaceringsannonser?
Du har ju gjort det. Vare sig mer eller mindre. Vad är påhoppet och kränkningen i det?
Är det kränkande att svara på annonser, eller är det bara kränkande om man blir påkommen att ljuga om det?
Och varför ska vi hitta hem till Felicia? Var det inte du som var omplaceringshemmet?
#42 Men Eva, vad är rena rappakaljan?
Jag kan lägga ut smset du skickade till mig nyss, om du redan har glömt vad du skrev?
Är din make, samma man som vägrade Elin vård?
#42 jag vill bara göra dig uppmärksam på en sak. är det så att du faktiskt numera driver någon form utav omplaceringshem eller vad det nu är, och du planerar att ta emot och omplacera 6 eller fler illrar per år, behöver du enligt Djurskyddsmyndighetens föreskrifter om kravet på tillstånd enligt 16 § djurskyddslagen (1988:534) förhållande m.m. av häst, hund, katt och övrigasällskapsdjur; söka ett sk. paragraf 16 tillstånd.
6 § Följande verksamheter med sällskapsdjur utom hund och katt ska ansesvara av större omfattning:
1. upplåtande av 6 eller fler kaniner eller illrar per år,
2. upplåtande av gnagare, fåglar, reptiler, groddjur eller fiskar underförutsättning att verksamheten omfattar 6 eller flerförvaringsutrymmen såsom burar, akvarier, terrarier eller liknande perår,
3. förvaring eller utfodring av 6 eller fler kaniner eller illrar per år, samt
4. förvaring eller utfodring av gnagare, fåglar, reptiler, groddjur ellerfiskar under förutsättning att verksamheten omfattar 6 eller flerförvaringsutrymmen såsom burar, akvarier, terrarier eller liknande per år
Förvaring eller utfodring defineras enl. följande: förvaring eller utfodring av djur: verksamhet som innebär att samtidigtoch regelbundet antingen ta emot andras djur mot ersättning eller ta emot djur isyfte att förmedla dem.
mer finns att läsa här: http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000885/DFS_2004-05.pdf
Så tänker du fortsätta med vad det nu än är du gör, så rekommenderar jag att du tar kontakt med jordbruksverket samt länsstyrelsen och får det ordnat, annars finns det alltid risk att du blir anmäld.

Verkar ju som att Illrars väl är att se till att AlltIett inte får ha dem…
Men, tjata inte på att 15-åringen ska ha kvar henne, om ett år har personen nya intressen.
Ceciliaolucifer "39,
Ah så klart att du skulle skvallra lite, men kan ge svar och förklaringar här även om ni vägrar tro på det men så får ni mer att bita i.
Först och främst ska det tilläggas att förändringar kan ske på ett mycket, mycket kort ögonblick, allt behöver inte ta flera år och det gäller allt i livet.
Nej det är inte samma kille, det är heller ingen som hjälper till med formuleringen. Jag trodde att man ringde varandra för att prata men man fick inte ens en syl i vädret för samtalet gick bara ut på att känna sig märkvärdig och ingetning annat.
Det stämmer att jag och min make (alltså vi) tar hand om illrar som far illa eller vanvårdas och när dom är redo får dom nya hem, vad soom menades med "privat" är att vi inte är medlemmar som t.e.x. hos svenska illervänner.
Vi står för allt själva och vi, (jag och maken) anser att vi gör en god gärning.
Angående Måns som skulle omplaceras så var det makens tonårs tjej som ville "skoja" lite, ber verkligen om ursäkt för detta men nu vet ni sanningen och får tro det eller ej men ni har nu fått er förklaring på det oxå.
Men nu är vi ganska trötta på denna psykiska misshandel med kränkningar, och påhopp och allt annat ni hittar på, nu får det faktiskt vara bra, ni har gett era åsikter och uppfattningar om saker, mig/oss så vi vet dettta vid det här laget men jag ber er vänligt och bestämt att lägga ner nu och låt denna sajt, iller iFokus bevaras till den gläjde vi vill den ska vara till för.

Vilket roligt "skämt"

#49 ***
Man kan ju undra vilket omplaceringshem som har omplacerar illrar pga att personkemin inte stämmer. De omplaceringshem jag känner till omplacerar djur för att de behöver nya hem.
De träffar också de nya ägarna och omplacerar inte till minderåriga.
För det var ju så du omplacerade Felicia. INTE att du hade omplaceringshem utan att eran personkemi inte stämde.
Det är sån efterkonstruktion så det är löjligt. Stå för det du gör istället.
Även jag har fått pm från AlltIEtt.. Och som vanligt när något går dåligt för henne så tar hon kontakt och ber om hjälp, men till sillnad från tidigare gånger har jag vägrat detta. Att hjälpa och sedan bara få skit tillbaka om och om igen ger inte mig någonting.
Och även jag har fått detta "att ni säger att ni bryr er om djuren, men ändå inte vill hjälpa till bla bla bla".. och även där har jag förklarat att i min värld är det inte att hjälpa Felicia att åter skicka ned henne till Eva i skåne för att åter omplaceras.. Men då skulle hon minsann bo kvar.. Så personkemin kanske har rättat till sig under dessa 2 veckor hon bott hos någon annan??
Sedan kan man ju undra vad det är för slags rehabiliteringshem man bedriver om man slänger iväg en fortfarande bitig iller till första bästa 15åring som betalar för den… Utan att ens ha träffat honom…
Och efter det är det befogat att be om hjälp för åter få hem illern?? För hur lång tid? Eftersom inga illrar stannar mer än max 6 månader i hennes hem så kan man ju undra vilken undanflykt som kommer här näst.. :(
Sajtvärd på Iller.ifokus

Alltså för helvete Eva! DU är inga NI! "Vi är en familj som tar hand om misskötta illrar"! ***! Ursäkta men någon måste säga det!" Sök hjälp! Du är ingen fruktansvärt underbar samarit som tar hand om de stackars djuren som lider så! Utan du är ett monsteter som tar in djur och omplacerar dem till 15 åringar! Du har verkligen otur när du tänker, för t.ex uppfödare har en anledning till att inte sälja till BARN under 18 och det är att de inte klarar ut det, varken ekonomiskt eller praktiskt!
Förra året ville du ha valp av mig fram till att du tog 2 tjejer istället. Jag kan garantera dig att mina valpar var varken vanvårdade eller misskötta på annat vis! Du spenderade närmre en timme med att förklara för mig att det kan inte ha varit ditt fel att Elin dog, utan hon måste ha haft något i magen/halsen redan när hon kom till dig, vilket är helt omöjligt! Sedan fortsatte du att förklara för mig att det var så fruktansvärt synd om dig som inte hade någon alls att låna pengar av till Elins operation.
Anledningen till att du tog tjejerna från Ammie (Har hon ens fått betalt förretsen?) var att du hade vunnit lite pengar. Och så vitt jag vet var inte de heller misskötta?!
Jag har förresten en screendump från ratsit (Nej, det är inte så lätt att ta bort sina uppgifter därifrån som från eniro och hitta va?) och en från hitta.se där det står att du är ogift och bor ensam, vill du att jag ska slänga upp den med lite censur så gör jag jätte gärna det, så kan alla skaffa sig en egen uppfattning om vem det är som ljuger och vem som inte gör det?
"Wrong in all the right ways" - kullen är äntligen här! Följ valpdagboken på min hemsida

#49 Jag struntar i vilket, jag behöver ingen ursäkt om den nu var riktad till mig.
Men "ville skoja lite"? Vad för skratt fick hon ut utav det att skriva till mig om sitt intresse för honom om inte närmare hem fanns från din användare på iFokus? Så uppfattade jag det som att det skulle ha gått till.
Jag skrev att ni kunde hjälpa henne att finna ett nytt hem, Inte att hon TVUNGET skulle hit igen.
JossanH, Ah, så du får skit för att du vägrar hjälpa, det var ett nytt fenomen. Jag har INTE kastat skit på dig fröken.
Mycket tråkigt att ni ser detta som skämt faktiskt, tråden handlar väl om att finna Felicia ett nytt hem ? Men nej, oj glömde, ni bara "måste" fortsätta med era personangrepp istället för det är mycket roligare (ironi).
Okej att ni inte vill hjälpa lilla Felicia men kom inte och skryt med att ni värnar om djuren för det är ett klockrent bevis på att ni inte gör, det handlar bara om pajkastning och massa löjligheter !
Duholm "53, Dina patetiska försök att spela dum kommer du ingenstans med och mer tänker inte besvaras från dig, du slänger bara ut dig en massa strunt och vi skiter fullständigt i vad du tycker faktiskt, ha en bra dag du med 

AlltIEtt, vad mycket enklare det skulle vara om du faktiskt bara sa, ok det var inte så smart att sälja till en 15åring som aldrig haft iller tidigare och nej jag är inte den perfekta människan jag försökt måla upp. Du förstår väl att du driver allt vidare genom att undvika att svara på folks frågor?
Jag håller med om att Duholm gick till personangrepp och även UlrikaD, vilket är jäkligt onödigt. Men, hela den här grejen börjar bli väldigt märklig och pinsam för alla inblandade. Alla förstår att du ljuger. Visst, du kommer fortsätta låtsas som att du inte förstår vad folk pratar om och "diskussionen" kommer ingen vart. Men, sluta anklaga alla andra för att inte städa upp efter dina misstag. Sätt dig ner och fundera igenom det här istället, var det det här du ville genom att starta en ny person här? Du kan faktiskt slippa ur det här och det är genom att förklara dig.

Väldigt dumt av mig att dra in bokstavskombinationer, erkänner. Blev bara frustrerad.
#55 Vi som inte vill hjälpa Felicia?
Varför är det andra människors uppgift att städa upp efter dina misstag? Om du har omplacerat illern genom ett omplaceringshem då har du väl också kontrakt och kan köpa tillbaka Felicia själv.
För du har väl inte omplacerat en iller via ett omplaceringshem till en minderårig utan kontrakt?
Så åk och hämta Felicia så kan du ju hitta ett annat lika bra hem att lämna henne åt. Eller har du redan hunnit skaffa en ny iller så du inte har plats?
Och återigen struntar du ju att svara på frågor.
Vilket omplaceringshem mer känner du till som omplacerar djur för att personkemin inte stämmer?
Nämn ett? Fast återigen varför skriver man, du svarar ju inte på frågor, det är ju alldeles för lågt för dig.
Du fortsätter att vända och vrida på saker så det passar dig bäst.
Tråden handlar väl inte om att finna ett nytt hem till Felicia, tråden började med en blocket-annons.
Felicia bör vara ditt ansvar att städa upp i och med att du omplacerat henne. Så gör det rätta för första gången i ditt liv och städa upp din egen röra istället för att vänta på att någon annan ska göra.
Så som du gjorde med Elin, med tjejerna från Ammi, med Simon, och med alla andra som har passerat genom åren.
Denna tråden är inget personangrepp, det är en ren varning för folk att inte omplacera illrar till dig för de får ändå inte stanna. Hade det funnits en svarta lista för illerfolk hade du stått högst upp på den just nu.
Och återigen, denna efterkonstruktion att helt plötsligt bilda ett omplaceringshem för att då har du någon ursäkt för svängdörrarna dina illrar har i häcken. Vet inte om det är patetiskt eller skrämmande.
Och återigen. Nämn ETT omplaceringshem som omplacerar pga dålig personkemi.
Kan du svara på en enda fråga någon gång så vill jag att du svarar på den.
Men det är väl för mycket begärt.
Sarah " 56,
Var snäll och sluta anta det du tror, har nämligen aldrig :
1 : Sagt att det inte skulle vara något misstag men visst, det var ett misstag att sälja henne till denna kille och ska sluta vara så godtrogen, blå och naiv.
2 : Bedyrat att man är perfekt för det är ingen och inget målas heller upp.
Har svarat på en del, vissa frågor är dock ej relevanta när det handlar om privata uppgifter för det har ingen med att göra.
Anklagar ingen och driver heller inte någon till något, det sköter dom så bra själva.
Denna tråd handlar om att Felicia som behöver ett nytt hem men tyvärr får hon ingen respons alls och "värnar om djuren som det pratats om så fint försvann tydligen helt plötsligt.
UlrikaD "57,
Du är ju redan svartlistad och så många anmälningar du har fått på dig så borde du tänka om både en och flera gånger, så håll igen din mun och se om din egen dörr först innan du yttar om andra och självklart tänker du dölja detta för evigt för det är så du är 
Resten av ditt inlägg läggs ingen vidare möda på för det pratar för sig själv faktiskt.

Felicia är ditt ansvar, och ingen annans att städa upp.
Borde inte jag få veta att jag är svartlistad och har anmälningar på mig isåfall. Eller glömde de berätta det för mig? Vem är jag svartlistad hos förresten? Dig? Det är lugnt, tänker inte omplacera några illrar till dig.
Och vad i mitt inlägg pratar för sig självt? Att du har ett omplaceringshem och omplacerar utan kontrakt? Eller att dina illrar flyttar fortare än de kommer in. Eller vad? Du tappade mig någonstans på vägen.
UlrikaD "60
Att göra dig *** på andras bekostnad är du i ett nötskal. dina inlägg är bara löjliga.

#61 Helt ärligt behöver jag inte göra mig dum på din bekostnad.
Det klarar du alldeles utmärkt på egen hand….utan någon som helst hjälp.
Inser att det absolut inte går att nå dig, jag går och lägger mig och håller tummarna för att Felicia får ett hem där hon får stanna den här gången.
Samt att hon blir vaccinerad och kastrerad snarast i och med att det s.k omplaceringshemmet inte gjorde det innan hon flyttade. Antar att hon är i brunst nu också i och med att du startade en kastreringstråd om henne innan du istället beslutade dig för att omplacera henne.
Det kanske var för dyrt?
UlrikaD "62,
Bra, gå och lägg dig och fundera på om du har *** ! Ja det var rått sagt men vi tar inte mer skit från dig fröken.

#63 Tusen tack för dagens största gapskratt. Det behövde jag!
UlrikaD "64
Varsegod 

Jaja, lönlöst. Jag hoppas att du aldrig mer får dina händer på en iller.
Alla hader sympatier för dig då simon omplacerades, blev glada för dig då du fick hem elin, många tyckte att elins död var fruktansvärt onödig men ändå tyckta man att det var kul att du fick hem tjejerna från ammi. En ensam människa unnas sällskap. Men nu har du förbrukat alla sympatier.
Sarah "66,
Skulle man bli ledsen i ögat för at man inte får era sympatier ? Det finns fler människor än er i denna värd, ni fortsätter gång på gång med förtal, påhopp, trakasserier, personangrepp och mer därtill så tyvärr, några tårarar fäller man inte för erat beteende.
#67 men om det ni finns fler människor än oss i denn värld.. och alla nu är så fruktansvärt "hemska" mot dig… varför i hela fridens namn fortsätter du att vara här inne då?
Snälla snälla du… sätt dig ner och tänk igenom dina handlingar senaste året. Tänk på djuren… tänk över din situation som verkar göra att du inte kan ha kvar någon iller. Snälla.. gör detta innan du överväger att skaffa en ny… för djurens skull.
F.ö… hade du skött din "omplaceringsverksamhet" ordentligt hade du haft kontrakt på Felicia, sålt henne för en symbolisk summa (till en myndig person).. och då haft möjlighet att hämta hem henne. Som läget är nu kostar hon plötsligt dubbelt så mycket, är fortfarande okastrerad och ovaccinerad… vilket gör att många nog känner att de faktiskt inte har råd att ta hand om henne… eftersom hon i slutändan komme ratt kosta ungefär lika mycket som en valp eller mer. Hade hon vart till salu för en symbolisk summa (vilket är rimligt för en omplacering) kan jag lova dig att många gladeligen hade tagit emot henne för att hon ska slippa slängas runt som en vante. Har du varit i kontakt med Pluraz och pratat med dem om det här?
dubbelt suck..
Stackars Felicia… Hoppas hon hittar ett bra hem.
Men nu börjar det igen och ni har inget nytt att komma med till AlltIEtt allt som ni säger nu var redan sagt i flera trådar på många många inlägg…kanske dags att ALLA slutar nu? Känns som om ni jagar sig själva i cirkeln. Och man blir trött på att läsa samma saker om och om igen och det går inte att undgå för att nästan varje tråd slutar nu med tjafs om samma saker.
Snart ska det sluta så, att alla som var intresserade att prata iller ska sluta läsa forumet och ni ska stanna själva här.
Ok, det var inte så smart att sälja till en femtonåring, men det är lätt att veta efter och vara smart efter. Om svensk lag låter minderåriga personer bo själva och klara sig själva som vuxna så kanske finns oxå minderåriga som klarar av en iller? Och Pluraz från början var inte alls som han blev efter han fick iller- han var en vanlig kille som gärna hade velat ha en iller- och någon gav honom chans att ha sitt drömdjur. Just nu det vara BARA HAN som pajade och visade sig ansvarslöss och omogen. Och nu kör ni på den som gav honom chans istället att köra över honom - tänk om det skulle gå annorlunda, om han skulle bli super iller ägare som har råd för allt och ger sitt djur ett kärleksfullt hem, då skulle den diskution inte ha ägt rum och ingen skulle säga att det var fel att sälja till honom. Tyvär blev det inte så som önskat men det är hans fel. Och jag tycker att alla kan få chans.
Ha en bra dag allihopa.
Välkommen till ferretplanet.se :)
Stackars Felicia… Hoppas hon hittar ett bra hem.
Men nu börjar det igen och ni har inget nytt att komma med till AlltIEtt allt som ni säger nu var redan sagt i flera trådar på många många inlägg…kanske dags att ALLA slutar nu? Känns som om ni jagar sig själva i cirkeln. Och man blir trött på att läsa samma saker om och om igen och det går inte att undgå för att nästan varje tråd slutar nu med tjafs om samma saker.
Snart ska det sluta så, att alla som var intresserade att prata iller ska sluta läsa forumet och ni ska stanna själva här.
Ok, det var inte så smart att sälja till en femtonåring, men det är lätt att veta efter och vara smart efter. Om svensk lag låter minderåriga personer bo själva och klara sig själva som vuxna så kanske finns oxå minderåriga som klarar av en iller? Och Pluraz från början var inte alls som han blev efter han fick iller- han var en vanlig kille som gärna hade velat ha en iller- och någon gav honom chans att ha sitt drömdjur. Just nu det vara BARA HAN som pajade och visade sig ansvarslöss och omogen. Och nu kör ni på den som gav honom chans istället att köra över honom - tänk om det skulle gå annorlunda, om han skulle bli super iller ägare som har råd för allt och ger sitt djur ett kärleksfullt hem, då skulle den diskution inte ha ägt rum och ingen skulle säga att det var fel att sälja till honom. Tyvär blev det inte så som önskat men det är hans fel. Och jag tycker att alla kan få chans.
Ha en bra dag allihopa.
Hans drömdjur? Första gången han såg en iller på ett vykort var en vecka innan han hämtade hem Felicia. han kontaktade en uppfödare för att få gratis chinchillor.. och såg då även bilder på illrar och ville ha. Så nej.. inte var där flera års drömmane, längtande och pluggande som låg bakom det hela. Det var ett impulsköp kort och gott.
Anledningen till att vi inte ger oss och "går runt i cirklar" är för att AlltiEtt haft detta beteende i långt över ett år. Listan på illrar som fått svängdörrar i rumpan är lång. Och vi (som har varit med i varenda tur, omplacering, nyskaffande osv) vill helt enkelt så gott man kan förhindra att fler djur råkar ut för samma öde. Om alla trådar om ämnet dör ut… hur ska då nya som kommer in på forumet och letar hem till sin iller veta att man inte bör omplacera en iller dit? Hur ska informationen nå fram? Tills vi får en svartlista klistrad högst upp på inläggslistan tycker jag att det är värt att hålla diskussionen igång. Man kanske inte kan hindra alla… men någon kanske tänker ett extra varv innan en iller placeras där igen.
Pluraz är inte problemet… Pluraz är en tonåring.. som så många andra tagit sig vatten över huvudet och skaffat iller utan att ana vad man gett sig in på. Sånt händer… vi har sett det fler gånger än vad vi kan räkna till härinne genom åren. Problemet är AlltiEtt/LoveFerrets som verkar se det som sin rätt att behandla djur som slit och släng varor.

AlltIEtt, jag vill jättegärna ha svar på mitt inlägg #54 men jag har inga höga förhoppningar om det. Jag vill veta vad som skulle vara så skoj med det? Eller har jag bara dålig humor?
#72 hur bra idee än det är med svartlistade köpare här på forumet så ALDRIG har Du säkerhet att en iller hamnar inte hos en svartlistad person.Inte alla illerägare är här på forumet, inte alla läser trådar här. Finns massor som kommer till Sverige med sina djur eller köper i utlandet då det finns mer att välja bland än här i Sverige och de personer ofta hittar inte hit( till forum) men sedan omplacerar sina djur, och då vet de inte om person de säljer till är svartlistad eller inte, det räcker ofta att säga att man har erfarenhet av illrar.
Ni har inte ens koll på alla illrar som befinner sig i Sverige hur vill ni då ha koll på alla som säljer och att de inte säljer till svartlistade personer?
Jag verkligen förstår vad handlar det hela om och jag själv tycker inte att det är bra att behandla djur på det sätt, men att vara realistisk -det går inte att hindra det, bara går inte. Även om alla uppfödare i Sverige skickar till sig lista med namn till vilka säljer de inte, så finns massa illrar utomlands till och med billigare än här och vill någon skaffa en till iller för att omplacera den om 2 månader ska den person göra det ändå.
#74 har du hört talas om uttrycket "många bäckar små"? Jag är gaaaaanska så medveten om att det finns långt fler illerägare runt om i världen än de som är representerade här… men ja, man kan inte göra allt, men om NÅGON får upp ögonen och väljer att inte omplacera dit så har man gjort en liten skillnad.
F.Ö. så är illervärlden internationellt sett ganska så liten… jag vet många fall där folk blivit nekade att få köpa valp utomlands, då de varit "svartlistade" i sitt hemland… folk pratar, och det finns ett internationellt nätverk som inte är att förakta. Men ja, nu tror jag oavsett inte att personen i fråga skulle köpa iller utomlands… utan det är våra svenska omplaceringar och "gratisillrar" det är tal om.
Men helst av allt hoppas jag att AlltIEtt/LoveFerrets själv komme rtill insikt och inser att hennes handlande inte är hållbart, försvarbart eller djuretiskt.
Har redigerat lite i tråden. *** är redigeringar gjorda av mig.
Sköt er!
Sara
sarae "68,
Tycker på fulllt allvar att ni istället borde sätta er ner och tänka efter hur illa ni behandlar människor och kör med anklagelser och som ni enbart gissar er till !
Felicia såldes för en symbolisk summa även om du inte tycker det, att han nu säljer henne vidare för det dubbla ska inte anklagas på någon annan och självklart har vi försökt samarbeta med ägaren men är tyvärr inte tillmötesgående, har samtliga mail kvar oxå om du nu är så intresserad av just det.
Bad till och med om hjälp här hur man kunde gå tillväga men det vägrades av ren protest, det är inte för illrarnas bästa så lägg av mer ert jävla skitsnack, nu är det bra.
Jag ber dig lägga av att skriva om saker du inte vet något om och som jag noterat tidigare, bryr ni er om Felicia så hjälp henne då att finna ett fast hem istället för att bete er illa !
Precis som "kredka" nämner så tar ni tillfället i akt att hoppa på människor som inte passar istället för att diskutera om illrar som sajten faktiskt rör sig om. Ni tror en massa och intalar själva att det är på ert sätt för något annat kan det i er värld inte finnas och ni gör allt i er makt för att trycka ner folk, detta handlar inte ett dugg om djuren och det enda mothugg som kommer fram då är att man hatar alla och kan bli borta, det blir tomt med argument i vanlig ordning !
Så snälla, lägg ner ert trams nu och hjälp Felicia, misstag eller ej, hjälp henne så hon ska slippa fara runt igen och det är ingen här som behandlar sina illrar som sopor och slit och släng varor och allt annat ni hittar på så det pratet kan ni oxå lägga ner. anta inte människor för att ni tror.
I och för sig är väl detta inlägg lika onödigt men nu kan ni fortsätta med ert trams på egen hand. Tack för ordet.
#77 men om du nu är ett omplaceringshem.. som räddar illrar… rehabiliterar dem. Borde inte du då vara förberedd på sådana här situationer? Borde inte du då VETA vad du ska göra för att reda upp ditt misstag? För att hjälpa den iller DU tydligen tog hand om i rehabiliteringssyfte? Varför blir detta alla andras fel? Varför ska alla andra komma in och reda upp DINA misstag? IGEN!? Du är en vuxen människa. Som vuxen människa måste man ta ansvar för sina egna handlingar. Det kan man inte belasta andra människor med. Det enda sorgliga i den här soppan är att ett stackars djur än en gång hamnat i kläm.
Som jag redan tidigare nämnt innebär det höga priset på Felicia, och det faktum att hon ÄNNU är okastrerad och ovaccinerad (saker som för övrigt ett omplaceringehem/verksamhet brukar ordna INNAN en iller omplaceras) att de flesta kanske faktiskt inte har råd att ta sig an henne nu. Hade du varit mer selektiv i ditt val av hem, eller lyssnat på folk så kanske detta inte hade hänt. Hade du varit förutseende och gjort vad andra organisationer med omplaceringsverksamhet gör hade du även sett till att ha ett kontrakt.
sarae "78,
Ingen är perfekt, inbilla dig inte att du är det heller. Har aldrig sagt att det är andras fel. Detta är ett illerforum och det finns en kategori som heter omplaceras/säljes. Det betyder att folk sätter in annonser på sina illrar och förhoppningsvis kunna få hjälp med detta så dom kan få ett nytt och varaktigt hem men nu kör du bara med pajkastning och ingenting annat så ta ansvar för dig själv och knip igen om du inte har något vettigt att komma med !
#79 var någonstans sa jag att jag var perfekt? Citera gärna ;)
Pajkastning? Var någonstans? Och sedan får du gärna berätta vad det är jag INTE tar ansvar för? Hemskt nyfiken här :D
Men ja.. om det räknas som pajkastning att jag är Fd. Omplaceringskoordinator, där jag omplacerade illrar KASTRERADE & VACCINERADE till folk ÖVER 18 och PÅ KONTRAKT… så ja.. då är jag väl skyldig ;)
#79 Jag tycker det är ditt ansvar att ta tillbaks lilla Felicia så att hon kan ha ett bra hem. Och 15åringen ska inte få tillbaks sina pengar.. Där borde egentligen vuxen rollen dyka upp och göra rätta beslut!
Primarosen "81
Och du antar att man inte har försökt ? Har förklarat detta tidigare men kan ta det igen och kan vara lite mer detaljerad om det hela.
Har försökt nå honom via telefon men den var/är sönder, skickade mail men fick till svar att han inte ville sälja det för priset av 1000 kr (det var vad han gav) I detta priset ingick 1 kilo mat, transportbur (han hade ingen själv), leksaker och en hel del annat.
Det började med att han skickade mail om att hon hade blivit bitigare och dom var rädda för henne och om han skulle lägga ut en annons, sa nej och ville diskutera det hela och ha hit henne igen, bad honom att inte lägga ut henne på blocket men det var tyvärr redan gjort.
Ytterligare orsak var oxå att han inte ville gå ut mitt i natten för att lämna henne till chauffören så han kunde transportera henne hit (chauförren är långtradare och kör mot stochkolm om nätterna ), detta ställe där dom möts är enligt Pluraz själv ett farligt område.
När han hämtade henne var det inga problem då han hade personer med sig. Jag bad honom då ta någon med sig även denna gång men fick till svar att han inte orkade eller hade lust att ge sig ut mitt i natten och att han även ville ha någon som bodde nära.
Hon var försäkrad här och bad honom flera gånger att kontakta Agria så det kunde överföras direkt så han slapp karensdagarna men detta gjordes inte så därför är hon oförsäkrad nu.
Jag tänker inte betala honom 2000 kr + transporten på 300 kr, när han själv "bara" betalat hälften och det han fick med sig är grejer som Felicia haft här sen tidigare. Frågade oxå honom vad han var villig att gå ner till men han svarade på detta genom att inte vilja ge sig ut om natten.
Nu har du/ni fått detta förklarat och hopppas nu att diskussionerna kring detta avtar och hoppas vidare att Felicia kan få ett varaktigt hem en gång för alla.
#82 jag läser inte allt som alla skriver, tack för svar i alla fall.
Primarosen "83,
Tack, redigerade inlägget lite och nämnde oxå hur det började och om blocket annonsen.
Kan ingen bara TA den stackars tös? göra intervention eller nåt? han är ju omyndig och har ingen kontrakt på tösen, illrar säljes ju till myndiga personer…kan man inte bara hota honom lite att någon från djurpolisen eller vad nu fungerar här i Sverige kan ta tösen från honom då han har inte råd att ta hand om henne? eller iaf ge honom 2 alternativ och säga att det är bättre för honom att sälja den för 1000 kr så han för åtminstone pengar tillbaka eller kommer någon som tar hand om vanvårdade djur och bara tar henne utan att betala någonting??
Kan ingen bara TA den stackars tös? göra intervention eller nåt? han är ju omyndig och har ingen kontrakt på tösen, illrar säljes ju till myndiga personer…kan man inte bara hota honom lite att någon från djurpolisen eller vad nu fungerar här i Sverige kan ta tösen från honom då han har inte råd att ta hand om henne? eller iaf ge honom 2 alternativ och säga att det är bättre för honom att sälja den för 1000 kr så han för åtminstone pengar tillbaka eller kommer någon som tar hand om vanvårdade djur och bara tar henne utan att betala någonting??
kredka " 86,
Har försökt men tyvärr.
# 87 Varför diskuterar med Pluraz, ring hans pappa och mamma. För jag antar att du hade kontakt med dem eftersom man inte får sälja dyra saker till någon under 18 utan föräldrarnas medgivande.
Sara

#88 Precis! Oavsett vad borde du AlltIEtt ha hans fullständiga namn, bara att kolla ratsit på personer på samma adress och ringa föräldrarna!
Sara "88
Och du antar att det inte är gjort ?
Var snäll och fråga istället, självklart är dom kontaktade.
reira "89
Nytt antagande.
Kan ni vara så snälla och sluta med era antagande och fråga istället så skulle det bli trevligare.

#82: Bara ett liten tanke… Agriaräkningar ska vara betalda senast sista januari varje år och gäller sedan året ut… Hur kommer det sig att hon är oförsäkrad? Din försäkring täcker ju henne än så länge om du inte sagt upp den . Och eftersom den skulle övertas så antar jag att du inte gjort det?
# 90 Men vad säger dem då?
Sara
duholm "92,
Varför antar du saker hela tiden ? Är helårsbetalning detta enda som finns tror du ? Varför hon nu är oförsäkrad beskrevs ovan, det är Pluraz eget fel att hon inte är försäkrad och allting behöver inte bara vara svart eller vitt som du ofta tror och en sak till, åter igen.
**sluta anta att saker och ting inte är gjorda !
**
Sara "93,
Att det är upp till Pluraz.

#94 du kanske ska börja läsa inläggen ordentligare, eller har du bara snöat in dig på ordet anta? Duholm antog inget alls i sitt inlägg utan ställde 2 stycken frågor, därav tecknet som ser ut såhär: ? och för risk över att få ett svar om att även jag atar div olika saker så kan jag sägga att detta inlägg är rent informativt och inget antagande.
Hej!
Jag har nu bestämmt mig för att sälja min 11 månader gammla Iller hona då vi helt enkelt inte var Iller människor… Hon är inte Vaccinerad Och Inte Kastrerad. Hon är inte 100% tam men kan vara riktigt snäll ibland men också ett riktigt monster ibland. Hon kommer med 3 toa lådor, 2 kg mat , godis , massor leksaker lite rör och andra tillbehör.
Jag säljer henne inte för att jag MÅSTE utan för att jag känner att det blir bättre för henne. Därför säljer jag henne inte till någon som vill ge 300 för henne och inte vet ett skit om Illrar. Du ska veta MER än MIG och du ska ha iallafall träffat illrar innan och vara VÄLDIGT Iller van, Kortfattat Jag Säljer Henne Inte Till En Nybörjare.
Priset kan diskuteras men tänkte ca 2,
SMSA / MAILA 24/7.
han kan inte gå ner till 1000kr men ändå så har han skrivit att priset kan diskuteras ändå!??? han verkar ju tom i skallen tycker jag antingen så är det 2000kr eller så ska det vara så att den som vill köpa illern kan säga ett pris själv!
Hayley "96,
Läs själv hennes inlägg det står klart och tydlget så här : Agriaräkningar ska vara betalda senast sista januari varje år och gäller sedan året ut : Det är ett antagande för hon tror inte att man faktiskt kan betala på andra sätt oxå. Varför hon är oförsäkrad står fortfarande ovan. Du behöver heller inte göra dig dum på andras bekostnad genom att visa hur ett frågetecken ser ut, vill du inte hjälpa Felicia att finna ett nytt hem så håll tyst.
Billkampfisk "97,
Bad oxå honom om ett annat pris men han svarade som sagt ej på detta precis som jag skrev ovan, så det är antingen 2000 som gäller eller får det tydligen vara.

#98 Är väl kanske inte konstigt att folk förklarar vad ett frågetecken betyder för dig. Du har ju missat vartenda ett i hela tråden.
Detta är ju bara ett bevis hur viktigt det är att man omplacerar/säljer djur på kontrakt. Man har ingenting att säga till om annars.
Har man kontrakt och säljer till vuxna människor så ska de följa kontraktet. Alltså att om illern måste omplaceras så ska den tillbaka till den som omplacerade den. Inga krångligheter, inga konstigheter och absolut inga bråk.
Superviktigt när man har med djur att göra för att undvika sådana här situationer.
Och man kan inte skylla det här på Pluraz egentligen. Han är 15 år, intressena kommer och går. Det är väl därför de flesta uppfödare inte säljer till folk under 18 år och om personen som är över 18 år fortfarande är hemma så är det viktigt att de har en familj som står bakom djuret så när den personen tröttnar så är resten av familjen fortfarande lika intresserad.
Tonåringars intressen kommer och går snabbare än väderombyten. Det är ju vuxna människor som ska ha det yttersta ansvaret.
UlrikaD "100
Jag har inte missat någonting, men fortsättt du och gnäll, då mår du ju som bäst. Är lika mycket trött på dig som tvärtom så för allas bästa, låt oss inte tilltala varandra alls.

#101 Vad är det för gnäll med att rekommendera att man ska sälja djur på kontrakt? Helt ärligt, borde inte det vara självklart.
Det kanske är någon annan som kan lära sig av dina misstag. Men det kanske är fel det också….som allt annat som andra människor säger.
UlrikaD "102,
Fröken, du får sista ordet och sen tycker jag det är bra och som skrevs ovan, det blir trevligast för alla om vi inte tilltalar varandra alls.

#103 Kan du inte förstå att världen innehåller fler människor än du? Att det finns andra som omplacerar illrar utan kontrakt även om man hoppas att folk inte gör det. Kan inte de få lära sig av dina misstag?
Eller är du verkligen så inskränkt så att allting måste handla om enbart dig. Fast å andra sidan har du slutat tala om dig själv i vi-form och det är ju alltid positivt.
Och jag är inte intresserad av att ha vare sig första eller sista ordet med dig. Och det kan undvikas om du slutar bete dig som du gör.
Och det här med fröken, lilla vän och liknande, det kan du väl bara lägga ner.
Så återigen en uppmaning till alla, förutom Alltiett som jag inte får tilltala, sälj alltid iller på kontrakt. Vare sig det är valp eller omplacering. Och se till att det är en vuxen person som står på kontraktet. Annars blir det så här galet.

eftersom du hela tiden hävdar på att alla antar saker och ting så ansåg jag att det var på sin plats att förklara varför man sätter tecknet ? efter en mening och dess betydande.
Vart/hur gör jag mig dum på andras bekostnad och på vems bekostnad är det då? Förklara för mig.
Nej, jag tänker inte hjälpa Felicia eftersom det är DU SJÄLV som satt henne i sitsen hon sitter i nu. Som f.d uppfödare har jag själv haft omplaceringar och med kontrakt har jag inte haft några problem eftersom man har ett bra formulerat kontrakt och på så vis fått tillbaka illern med eller utan en advokats hjälp (något du naturligtvis borde veta eftersom du tydligen är "omplaceringshem" eller vad du nu är). Så jag anser inte att jag ska betala 2000kr + fraktkostnader samt försäkringar osv osv för en iller som inte kommer från mig.

Och VAD sa föräldrarna? Har Pluraz föräldrar lika lite vett i skallen som han har eller vad är det som händer? Om han nu vägrar ge henne tillbaka till samma pris måste ju föräldrarna fatta att det här inte är ok…
# 95 Hade de samma inställning när du talade med dem när du sålde illern till Pluraz?
Sara
Pluraz vill tydligen döda sin iller felicia eftersom hon nu säkert har löpt ganska länge och det blir till en död för illern..
( har själv vart med om detta tidigare jag fick en iller gratis av en kvinna i bollnäs bara för att hon inte kunde ha den kvar och kvinnan visste ingeting om illrar så denna lilla tös var verkligen sjuk och var liten och mager och det kanske hade gått 3dagar och jag skrev frågor ang detta här om de och när det hade gått ca 3dagar så upptäckte jag att min iller hona varken drack,åt eller nånting hon bara låg stil i sin säng så snackade jag med min mamma att det var bäst att ringa (akut) in till uppsala veterinär och vi fick komma in direkt med henne till djursjukhuset och där tog dom in henne direkt hon blev sövd ganska fort sen så sterilsera dom henne och tog bort äggstockarna eller nåt för att det var ruttet och sen fick hon vitaminer och vätska och sen så var dom klarar men hon fick sys med ståltråd som hon ännu har idag i magen. och veterinären sa att illern var i grevens tid… och idag så äter hon medecin varje dag för att hon är så liten och mager och att hon ska må bra.)
så jag tycker även om man har en iller hemma så ska man sterilsera henne så inte nästa illerhona är i grevens tid som min iller var!!

Så vill jag gå in och be er alla att lugna ner er. Jag förstår att ni är upprörda över situationen. Och ajg förstår också att ni vill få fram omplaceringsvarning. Men det bör anses som gjort i detta fallet.
Så släpp detta nu och låt denna diskussion vara. Ni kommer ingenstans med det. Så antingen startar ni en ny tråd om att att frösöka få illern till ett nytt permanent hem. Eller så låter ni bli det med. Men låt den tråden isåfall handla om hur vi hjälper illern. Inte hur vi hjälper föregående omplacerare att få bort illenr därifrån. Eller hur vi hindrar föregående omplacerare att få tag på fler illrar.
Mvh Faxlin sajtvärd
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Vill bara påpeka att om man väljer operation måste honor kastreras INTE steriliseras!
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
Så han väljer hellre att hon dör och han inte får några pengar för henne än att sälja henne för 1000kr? :o
Sara "107,
Nej, det lät inte alls så, var mycket tillmötesgående.
Det här är bara så absurt, när blev det vårat fel att du tagit ett galet beslut? Sen när handlar flicka om huruvida vårat synsätt på djur? Är vi dåliga djurmänniskor för att du tar dåliga beslut Eva?
Sajtvärd på Iller.ifokus
Fortfarande..
Är det inte bättre att jag säljer henne än behåller henne när jag inte riktigt klarar av henne? Det var AlltIEtt som inte varnade mig o berättade mer om henne som gör att jag måste sälja.. ETC att hon är galen och har bara blod i sinne vissa dagar. osv osv, jag gör det bästa för henne. Försker sälja henne. Dock vill AlltIEtt ha tbx henne. Men hon kommer inte få henne, För jag har äntligen frstått att ni alla har haft rätt hela tiden.. AlltIEtt är fruktansvärt dryg o jobbig osv. Men det är väl bäst om hon kommer till ett BRA hem hon kan stanna på? Och det är tyvär antagligen inte här. // Pluraz
#114 Hörru Pluraz.. Måste få säga några saker här känner jag..
AlltIEtt hade klart och tydligt skrivit i sin annons att illern inte var någon "nybörjariller" och du var fast besluten att du minsann kunde och du skulle minsann bevisa att alla hade så fel om dig när dom försökte påminna dig om konsekvenser som kunde uppstå… Du vägrade då slå dövöra till och säga emot minsta lilla råd du kunde få.
Det DU kan (innan det är försent) är att åtminstone kastrera henne så hon inte dör av blodförlust (nu när hon börjat gå i brunst)… För detta gör MIG riktigt förbannad att du skiter i det trots att du bör veta konsekvenserna…
Jag förstår att AlltIEtt vill ha tillbaka henne då det var ett BRA hem hon sökte i från början (trots de fel hon gjorde genom att sälja till dig som minderårig och nybörjare) och att du nu ens vågar komma tillbaka och lägga skulden på henne för att du valde att köpa denna iller… PATETISKT!
En iller som har flyttat runt såpass mycket som Felicia kan knappast känna trygghet för sin ägare efter bara några veckor, jag tror snarare att hon behöver tryggheten livet ut (i ett permanent hem) för att kunna bli en så pass bra iller som möjligt.. Dessutom biter alla illrar mer eller mindre i sina nya hem..
Ger dig bara ett råd - Sälj henne för 500-1000kr så att hon kan få komma till ett permanent hem så fort som möjligt (som ser till att hon även blir kastrerad)..
Hennes liv ligger lite i dina händer just nu och du bör kastrera henne själv enligt mig…
Fagmag "114.
Varnat dig ? Du fiick veta exaktt hur Felicia var och att det kunde ta ett bra tag innan hon vande sig vid sin nya miljö och allt runt omkring på bland annat mail så lägg av med dina dumheter nu Daniel.
Förstår nu varför du uppför dig så här sen du fick hem henne men du kunde bara ha sagt att du inte ville hon skulle hit för att du trodde på vad personer här inne sa, istället för att svara/bete dig som du gjort/gör.
Om jag är så dryg och jobbig, varför har du då mailat flera gånger ? Först blev hon hatisk, sen blev hon usel på lådan, sen var det något tredje. Sen något fjärde. Gav flera tips min fick sen ingen respons, bad dig ringa men du har vägrat prata i telefon samma dag hon åkte. Du skrev att man bröt all kontakt när affären var klar men så lät det inte från början och jag mailade dig någon enstaka gång för att höra hur allting fungerade. Det är inte fel.
Felicia har aldirg haft blod i sinne och varit galen och jag blev väldigt lång i huvvudet när du mailade och skrev att hon var hatisk, jag ställde många frågor till dig men fick inga svar.
Du verkar fullständigt skita i felicia när du skriver "din jävla iller" och inte har gett henne någon chans, dels en massa annat, dina mail bevisar det och det är bara beklagligt.
Ja, detta var ett stort misstag och ber om ursäkt för att jag är så blåögd och naiv, jag visste inte att han bara ville ha en iller för att sälja vidare, är tyvärr ingen tankeläsare men jag hoppas nu att hon får det hem hon förtjänar.
ElinPersson "115
TACK, du anar inte hur mycket ditt inlägg betyder för det är precis så, vill inte sticka under stol med att jag gjorde ett misstag för så är det och hon skulle få stanna här i resten av sitt liv om hon kom hit igen. Tror att det vore enklare för henne att komma hem till samma ställe som förut och i den miljö hon är van vid än till en helt ny familj även om resan är lång.
Men ni kunde alla få underskrivet kontrakt som ett bevis på att detta hålls men när hon nu ska till någon annan så hoppas jag att hon kommer till det hem som verkligen vill ha henne av hela sitt hjärta och behandlar henne väl.
#116 Jag skulle aldrig sälja min iller till någon som vill säga upp kontakten efter affären är gjord… Det låter så himla fel bara, är man ens seriös då eller har man något att dölja som person?
Tror inte en enda uppfödare skulle sälja ett djur och sedan tycka det är helt okej att inte veta ett dugg om vad som händer i djurets liv framöver.. (förutom dom som tydligt skriver att dom inte vill ha kontakt efteråt av diverse anledningar)..
Har själv VÄLDIGT bra kontakt med uppfödaren till Shaco och jag kunde faktiskt inte önska mig något bättre då jag haft frågor och funderingar..
#117 Jag försvarar gärna vid rätt tillfällen och just nu ansåg jag att det är allt annat än ditt fel att Pluraz inte vill ha Felicia längre… Hoppas det löser sig för den lilla tösen, känner stor empati..
ElinPersson "118,
Detta skrev han bland annat för 4 dagar sen i ett mail "Felicia är min nu, inte din. I vanliga fall. köper man nånting sen slutar man prata HELT".
Innan hon åkte härifrån så skrev han bland annat "självklart kommer vi ha fortsatt kontakt, jag ska till öland i slutet på augusti EV tidigare och kan komma inom då så ni kan träffas" jag är alltid aktiv via mail och mobil så vi kan höras av mycket", Detta sas även i telefon.
Tackar för din sympati och jag är verkligen ledsen för detta misstag som begåtts. Det enda jag tänker på nu är vilket hem hon kommer få härnäst. Vad än någon tror så är man orolig.
Förstår verkligen inte vad det är med vissa människor… Har läst igenom hela tråden och blir bara upprörd, över Pluraz då. Varför skaffa komplicerade djur om man inte brinner för dem? Och då verkligen menar BRINNER, att man är så intresserad av djuren, så att man läser allt man kan komma över, både på svenska och engelska, faktasidor, skötselråd, personliga erfarenheter av de som redan har ett sådant djur..
Blir rent utsagt upprörd och ledsen, för djurens skull, både för Felicia som han inte vill/vågar ge mer tid och ta ansvar för, och dels för hans dryga email till AlltiEtt. Seriösa personer som skaffar ett djur från ett omplaceringshem eller uppfödare håller kontakten, för dem har lika stor rätt till att ta del av illerns liv som du har. Det är sant att hon är din och att köpa djur är inte 'I vanliga fall'' visst, köper du en tv av någon så behöver du inte skicka uppdateringsmail och sånt till försäljaren, men här pratar vi om en levande varelse, och det är då inte så svårt att skicka iväg ett mail då och då. Det kallas ansvar, vilket du verkar sakna.
Nu blir det här off topic, men tänker nu vända mig till leguanen du hade… Du skrev på zoonen att den var två år gammal när du köpte den och skrev att den försökte bitas och piskade med svansen när du försökte ta upp honom… Du skrev senare som svar på råd, ''Så vill jag ha något jag kan hålla på med osv ska jag sälja honom..?'' Om du nu hade läst så mycket som du påstod om leguaner, så skulle du veta att ingen reptil är något man ska hantera såvida det inte är nödvändigt…. Och sedan att du refererade till bilder som visar sina legunaer ströva fritt i hemmet och gå ut i sele…. Och du borde även ha stött på ett flertal texter som talade om att leguaner inte är bra ödlor för nybörjare, det är knappt så att vana personer bör ha en leguan med tanke på att dem kan vara vilda av sig och vilja piska och ha sig.
Det gäller ju att rannsaka sig själv innan man skaffar komplicerade djurarter, har man tid, är man verkligen intresserad etc… Det är inte bara att skaffa för att det är coolt eller dylikt… Och ålder har inte alltid betydelse, du är trots allt 15, var 14 när du skaffade ödlan, så nog borde du kunna ta en funderare och inte bara tänka på vad du vill, utan även om du kan, tidsmässigt, ekonomiskt, platsmässigt..
Jag själv ville gärna ha en leguan när jag var 14. Blev så himla förälskad i dem när jag för första gången fick se en i verkligheten. Nu är jag 23 och tycker fortfarande dem är lika fina, men det är inget som jag någonsin kommer att skaffa pga deras krav. Är även lite tveksam till om jag och pojkvännen bör skaffa en skunk (jag ska flytta till honom i Holland där de är lagliga), i och med att dem också klassas som ett avancerat djur, speciellt deras diet, som jag är orolig för att det ska bli slarv med.
Jag hoppas helt klart, för djurens skull, att du Pluraz skaffar mer vanliga och icke exotiska djur i framtiden och stegvis ser vad det är du klarar av.. Det är lite som att vara 30 år och nyligen lärt sig simma och på en gång försöka komma in i OS simtävlingar, har man ambitionen och viljan så visst, men bara ett vagt intresse, så nej.
Att sälja illern för 2000kr okastrerad är typ större chans att en nybörjare snappar åt sig den än något annat.. Eftersom de inte vet kostnaderna/hur man kastrera kanske t.o.m. inte ens hur farligt det är att låta en hona gå okastrerad! Säljer man den för 500-1000 så tror jag faktiskt t.o.m. någon här på forumet kanske skulle kunna tänka sig ta illern..
Åh gud vad jag hoppas att hon kommer till ett bra hem, det här är den knasigaste historien jag "följt" på iller.ifokus.

Jag skulle vilja ge ett råd till Pluraz i all välmening.
Om du tänker ta 2000kr för henne, ge henne ett implantat och vaccinera henne först. Då får nya ägarna en helt fix och färdig iller och priset är helt ok tycker jag.
För det första så behöver hon ju ett implantat nu och för nya ägare att lägga först 2000kr för henne och sen direkt åka till veterinär då blir det dyrare för dem att köpa Felicia än att köpa en valp. Och det avskräcker ju tyvärr väldigt många.
Eller så säljer du henne för en symbolisk summa på t.ex 500kr med KRAV att hon ska ha implantat eller kastreras genast. Gärna till någon som vet vad det innebär om en hona får fortsätta att vara i brunst.
På båda dessa sätten har du de bästa chanserna att hitta ett bra hem till Felicia. Och det tror jag att du vill.
Som det är nu så är risken att någon köper henne som inte kastrerar henne utan låter henne vara och då är ju faktiskt risken att hon dör ganska överhängande.
Hoppas det löser sig.
Jag håller tummarna att det går bra för Felicia. Blir tårögd när jag läser detta för jag är väldigt känslig när det gäller djur.
Jag får ont i magen alltså. Jag önskade så starkt att jag hade en större lägenhet för då hade jag tagit hem henne oavsett vad hon kostar.
Pluraz eller vad du nu heter. JAG BER DIG, behandla inte ett djur såhär! Förstår du inte vad det är du gör? Jag kan se framför mig hur hon gömmer sig hemma hos dig och är livrädd och det tolkar du som hatisk?
Det jag anser är svårast när man köper en iller, det är att lära känner den. Man tolkar illerns reaktioner helt fel i början. Men det är livsviktigt att du lär dig att henne reaktioner är inte för att hon hatar dig eller för att hon är blodtörstig. Hon reagerar sådär för att hon mår väldigt dåligt och behöver trygghet vilket hon absolut inte har. Hade du brytt dig om henne det minsta så hade du kastrerat henne och sedan hade du till o med kunnat ge bort henne till någon som är villig att rädda hennes liv, för det är faktiskt det som det handlar om.
Om du nu inte får dina pengar tillbaka för det du la på henne, så får du väl ta det som att du kanske lär dig av dina misstag och att det är sådant som händer när man tar sig an ett för stort ansvar.
Fortfarande, AlltiEtt Snackar jävla massor SKIT! Hon har DELVIS inte alls Kontaktat min pappa. Det gjorde hon först när hon blev arg pga jag inte kan ha kvar henne, Och nej hon är inte " HATISK " bara att hon kan bli väldigt mycket ibland, Jag har inte gjort ett piss dåligt med henne. Jag vet precis vad jag gör och bla bla… Det är ni som får det dåligt med rykten och skitsnack osv. Någon får gärna komma hem till mig och kolla! så ska ni fan få se hur det igentligen är. You dont know SHIT!
Och gefan i att sncka skit om min pappa! :S han vet likaväl som mig PRECIS hur det ligger till och ingenting är fel som det är just nu!
#125 "Ingenting är fel som det är just nu!"
JOO! Hon går okastrerad och risken är stor att hon dör om hon inte chippas/kastreras kirurgiskt SNARAST.
LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus
Ursäkta mig Pluraz, men även om du har henne på en sidenkudde och matar henne med den bästa maten så räcker det inte speciellt långt om hon har börjat brunsta och inte blir kastrerad. Som sagt kan sådant leda till döden… Är det ett bra djurägande?
Och att bete sig så som du gör, och skriva och säga sakerna som du säger gör att ingen har någon respekt eller sympati för dig. Jag skulle ljuga om jag sa att du betedde dig moget för din ålder för det är verkligen precis tvärt om. Jag trodde 15åringar betedde sig lite mer vuxet än vad du gör… Och med tanke på din nivå här inne så skulle jag även tvivla på din förmåga att ta förnuftiga beslut när det kommer till dina djur..
Sajtvärd på Iller.ifokus
#125 Väx upp Pluraz och ta ansvar för det djur du tagit åt dig.. Det kommer bli livshotande för Felicia om du inte kastrerar henne snart!
Och det är precis det jag ska göra "/ Kan jag inte få något samtal från någon så kan jag förklara allt för ännu en persoN! Har haft ett väldigt långt o framgångsfullt samtal med Veromonica nyss, Så tar gärna ett till om någon vill ?? Så förklarar jag allt! :)

Det är alldeles sant, vårat först samtal var lika framgångsrikt som Titanic.
Det andra förklarade dock hela situation och det är som han sagt han är kass på att uttrycka sej på forumet.
Han erkänner sitt misstag, att det var ett förhastat beslut Att skaffa iller.
Angående kastreringen så görs det en nästa vecka om hon inte flyttat före det, då hon precis gått börjat gå in i brunst.
Det verkar som att han är väldigt mån om vart Felicia tar vägen, inte till första bästa.
Jo sen tycker han inte om att vissa talat om hans pappa utan att veta något om situationen och där håller jag nog med, hans pappa är inte ens här inne och borde inte då inte diskuteras om.
Det var faktiskt alltietts ansvar att kontakta föräldrar vid försäljningen.
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
Ungefär något sånt ja! :3
# 129 o 130: Skönt att höra!!