Iller iFokus

Iller

Etiketter: leksakersovställenburarrum
Läst 486 ggr
iiingus
0

Lite frågor om att skaffa iller!

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej! Jag är sjukt sugen på Att skaffa iller och ska därför göra det, heheGlad. Jag fyller 18 år den 14 april, bor på landet. Hade tänkt skaffa en vuxen iller från början, men har läst att det inte spelar någon roll om man börjar med en omplaceringsiller eller en valp, då den vuxna faktiskt kan vara värre än en valp, och valpar kan man "forma" själv Tungan ute.

Är väääldigt tacksam för svar på lite frågor som rör sig om illerns boende, etc :).

Jag bor i en stor villa ute på landet med min pappa och jag har hela villans övervåningen för mig själv.

1. Ska jag då illersäkra hela övervåningen, eller låta illern bara få vara i vissa rum?
  2. Vilket är det bästa sättet att illersäkra en trappa, så att illern inte kan ta sig ner för den (det är som ett staket runt halva trappan, med glesa trästolpar…typ)?
  3. Hur ser själva sovplatserna ut? Köpt/hemgjord/etc?
  4. Vilken är den allra bästa sovplatsen enligt era illrar/er iller?Skrattande
  5. Har era illrar fri tillgång till mat?

Är somsagt väldigt tacksam för svar!Skrattande /Ingrid

JossanH
0

1. Ska jag då illersäkra hela övervåningen, eller låta illern bara få vara i vissa rum?

Till en början kan man ha illern i ett eller ett par rum, belamrat med toalådor så att den blir duktig på lådan (beröm för varje gång den går på lådan är viktigt i början), sedan kan man vänja succesivt vid större yta.
Bor man med någon mer (din pappa i detta fallet) är det väldigt viktigt att alla i familjen är med på köpet och är villiga att ta konsekvenserna av att vara djurägare.
illern kan tex bli frustrerad över stängda dörrar eller avspärrningar och kan då stå och krafsa.. Vilken kan vara sjukt irriterande.
Det finns även många illrar som aldrig blir riktigt rumsrena och då kan golvet ta stryk.
Illerns lukt kan sätta sig i möbler så som soffor eller liknande, är alla med på det?

2. Vilket är det bästa sättet att illersäkra en trappa, så att illern inte kan ta sig ner för den (det är som ett staket runt halva trappan, med glesa trästolpar…typ)?

köp tex plexiglas-skivor och sätt fast i stolparna så inte illern kommer över och gör sedan en grind på samma sätt.

3.Hur ser själva sovplatserna ut? Köpt/hemgjord/etc?

Både och. Älskar att handla burar och andra saker som jag tröttnar på att ha uppställt efter ett par månader. Har bla en byrå med hål i lådornas botten så att de kan krypa upp och sova där. Den uppskattas mycket! annars ligger det filtar och korgar med filtar lite överallt här hemma.

4.Vilken är den allra bästa sovplatsen enligt era illrar/er iller?

Mina föredrar som sagt byrån och en filt som ligger under gästsängen.

5. Har era illrar fri tillgång till mat?

En iller ska alltid ha fri tillgång till mat om dom äter torrfoder. Äter dom rått kött (i rätt sammansättning förstås) så kan man utfodra dom 1-2 ggr per dag. Torrfoder är inte tillräckligt näringsrikt för att dom ska stå sig på det så därför måste dom kunna äta när dom blir hungriga då.
Det är också viktigt att det är ett torrfoder av hög kvalitet.

Sajtvärd på Iller.ifokus

ElinaPersson
0

1: jag skulle väll illersäkra hela övervåning redan får början då du kanske väljer att släppa ut den ibland… Eftersom dom ska ha stor yta att leva på och ju större desto bättre, dom vill ju som sagt var med överallt :)

2. kanske finns möjlighet till att sätta upp något typ av nät eller liknande? och sen en typ av grind till trappöppningen? Vet ju att de finns en typ av "barngrind" där man drar ett typ av skydd från fästet till andra sidan… Svårt att förklara :/

3. Dom sover där man minst anar det :D i garderober, under möbler, i filtar, transportburen osv osv.. Varje iller har sitt egna ställe Tungan ute

4. Min iller älskar att sova i sin transportbur eller under soffa :)

5. Ja! han har alltid tillgång till foder :) och det bör dom ha också pågrund av deras snabba matsmältning…

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

iiingus
0

Tack å tack å tack för svaren!:D

Haha, det där med plexiglas vid trappan hade jag faktiskt tänkt på:).
Men om illern alltid har tillgång till torrfoder..är det då endast torrfoder den ska ha, eller ska den ha rått kött också?:)

Kan nästan inte vänta med att få hem en plupp!

JossanH
0

#2 Nät får man vara försiktig med så dom inte klättrar på det.. :S

#3 Du kan med fördel ge rått kött som kompliment. Senor och ben gör underverk för deras tänder och det är verkligen nyttigt för dom :)
Men se till att illern fortfarande äter torrfoder om du inte ger en ballanserad kost med rått kött :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

iiingus
0

Okej! Kanonkanon!

Sitter å ler för mig själv som ett fån haha:)

ElinaPersson
0

#4 jo det får man ju asbolut vara ^^ då är nog plexiglaset bättre :)

#5 du kommer le bra mycket mer när du får hem en pälsboll, om du nu får hem en ;) önskar dig lycka till! valpsäsongen är ju igång snart så de är bara att leta uppfödare!

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

iiingus
0

#6 jaaa, får väl hoppas på det bästa!:) Håller på å letar för fullt haha :)