jag har några frågor.
jag vill ha en iller men har någon frågor.
fråga1: när det är varmt ute och man vill ha dörren öppen går det då eller smiter illern?
fråga2: hur gör man om man ska bort bara över en dag eller en helg?
fråga3: vad är bra att mata sin iller med?
fråga4: är dety bäst med hona eller hane eller spelar det ingen roll?
fråga5: måste man ha illern i en bur eller kan dom gå fritt i huset?
Fråga 1, Riskerna är stora att illern smiter ut.
Fråga 2, Ska man vara borta en helg bör man skaffa illervakt. Även om det bara är över dagen bör man ha någon som kan se efter illern.
Fråga 3, Torrfoder som Vitalin är rekommenderat, man kan oxå ge dom rått kött men det krävs att man kan en del om detta.
Fråga 4, Det är väldigt olika vad man föredrar, det är vad man känner bäst själv för varje iller är olika.
Fråga 5, Illern ska gå fritt, dom ska inte sitta i bur.
Hoppas ni finner den iller ni söker.

1: Du kan varken ha fönster eller dörrar öppna. Illrar är envisa djur och vill de komma upp i fönsterkarmen och hoppa ut genom fönstret så kommer de antagligen komma på ett sätt att komma upp där också.
2: En dag fungerar, men en helg är det lite värre med. Du får antingen lämna bort illern till någon eller få någon att komma hem till dig och mata den och se till så den har vatten. Illrar är nämligen experter på att välta vattenskålar.
3: Det finns bra torrfoder gjort till iller. www.hungryferrets.se har vitalin som är ett av de bästa.
4: Det beror på vad man vill ha. Honor är i regel lite tuffare, medan hanar luktar mer i brunst.
5: Minsta tillåtna burmått är 5m2, så det är i regel ganska kört att ens tänka på att ha dem i bur.
"Wrong in all the right ways" - kullen är äntligen här! Följ valpdagboken på min hemsida
Ska man vara kinkig så måste man ha en illervakt om man ska vara borta en helg av den enkla anledningen att man ska ge sina djur tillsyn (dvs. kolla till dem och på det sättet säkerställa sig om att de har allt de behöver och att allt är bra med dem) minst en gång om dagen. (4 kap. 21 § saknr. L80)
Paulina
1. Du kan inte öppna dörrar sålänge du inte har något typ " myggnät " eller så som gör att illern inte kan ta sig igenom, Och att sätta upp en bräda räcker inte, Illrar är listiga och kan lätt hitta en väg ut, Så håll dörren stängd och skaffa ventelations system eller något! :)
2. om du ska tillexempel bara dra o handla 15 minuter så är det helt lungt, Men om du ska till jobbet 7 på morgonen o kommer hem 18 på kvällen bör du inte ha en Iller. Jag tillexempel är borta högst 3 timmar per dag,
3. Torrfoder, Blanda Iller o Katt mat, med över 37% Protein, Vitalin är bra iller torrfoder.
4. Spelar inte jätte stor roll. Precis som det står innan kan honor vara lite tuffare, Men hanar luktar mer osv.
5. Du FÅR inte ha illern inlåst i en bur. Men du får gärna ha en bur illern kan gå in o ut från, Och MÅSTE du stänga buren så är det okej men inte mer än någon timme.
#4 Så, jag är en olämplig illerägare då jag har haft ett arbete som krävt att jag närvarat i 12 timmar ibland, jag studerar vilket innebär att jag ibland är borta länge och jag planerar att arbeta vilket kan komma att kräva min närvaro under flera timmar om dagen?
Ang. bur har du fel. Om buren bara uppfyller lagkraven (som Duholm redan angett) så är det fullt tillåtet att hålla iller i bur. Däremot så kanske man inte BÖR göra det bara för att man FÅR.
Paulina

#4 Honor och hanar luktar inte olika mycket. En iller i brunst luktar, men okastrerade djur luktar inte.

fråga1: illersäkrar du så kan du ha fönster öppna när du är i samma rum, jag har fönster som man typ, lutar innåt, där kan inte pälsarna ta sig ut. Om man ska ha balkångdörren öppen så har vi en modifierad barngrind som jag sätter fast i dörrkarmen isf.
fråga2: över helgen är det bra med illervakt, antingen någon som pälsarna kan bo hos eller någon som kollar till dem. över dagen beror det lite på vädret, man har ju jobb tyvärr. Är det en riktig varm sommardag så brukade jag (när jag jobbade) be en granne att komma in lite titt som tätt o "vattna" pälsarna, men annars så jobbade jag ofta 8-20 tider och det är inga problem, massor med lek när man kom hem bara ;)
fråga3: finns flodvis av sånnahär trådar här ute ;) men vitalin som torrfoder och barf är det jag rekomenderar. ska du barfa så läs på MYCKET om ämnet så du verkligen sätter dig in i det innan du börjar bara.
fråga4: beror helt och hållet på dig själv. Min erfarenhet säger mig att honor är bitchigare än hanar, men har även träffat pälsar som är tvärtom. gå på personligheten ist för könet eller utseendet.
fråga5: ska du ha iller i bur ska den enligt lag vara 5 kvadratmeter för en iller, så antingen bygger du en stor bur i ditt hem eller så låter du illern gå fritt och slipper ha en stor bur hemma.
#5 Jag kan inte säga att det är snällt mot illern iaf, :)

#8 beror på, har man bara en iller så får man se till att aktivera den ordentligt men har man två så är det ingen större fara då dom aktiverar sig själva. men det är inga problem att lämna illern när man ska jobba och tro mig, dom lider inte av att vara ensamma då och då. här hemma har dom rejvparty varje gång jag går utanför dörren, så dom verkar inte direkt gråta av saknad..

#8 Mina illrar sover faktiskt största delen av dygnet. Jag och min familj åker hemifrån 7 på morgonen, och är intye hemma förrän tidigast 17.00, och under den tiden brukar de inte göra många knop. Har man tur har de masat sig till lådan och inte tagit första bästa hörn…
Det är så att människor måste jobba, och jobbar man kommer man att vara borta långa dagar. Vad jag vet finns det ingen lag som anger antal timmar en iller får vara ensaqm, däremot hund gäller 6 timmar, men jag antar att det beror på att de behöver gå ut och kissa, inte att de behöver sällskap… Men hör med #5, hon pluggar djurrätt så henne bör du kanske lyssna på.
"Wrong in all the right ways" - kullen är äntligen här! Följ valpdagboken på min hemsida
Jag kan hålla med Pluraz men endast om det handlar om en ensam iller.
Har man mer än en iller är dom inte beroende av sina ägare och att dom ska vara hemma konstant, dom har varann.
Hälsningar Malin
#8 Så man är alltså dum mot illern om man råkar ha ett arbete (som man inte kan göra hemifrån) eller studier (som man kan skolka ifrån/göra på distans) eller fritid (som tex fotboll)?
Jag kan hålla med dig om att det optimala är att spendera varje minut till sitt husdjurs förfogande, men jag kan nog inte hålla med om att det är det går att generalisera och säga att det är elakt att inte göra det. Allt beror ju på situationen. Hur bor illern? Hur är illern mentalt och fysiskt? Är den ensam eller har den illerkompis? Vad gör man när man faktiskt är med illern?
Paulina
#12 Så man är alltså dum mot illern om man råkar ha ett arbete (som man inte kan göra hemifrån) eller studier (som man kan skolka ifrån/göra på distans) eller fritid (som tex fotboll)?
Då kan endast arbetslösa, sjukskrivna och dom som skiter i livet ha iller alltså? ;)
Hälsningar Malin
Aviendha nu gör du en typisk FORUM sak, Börjar dampa över allting. Jag menade ju bara att det är BÄTTRE att vara hemma med Illern. Det ärnågot man får tänka på ju,
Det heter "sällskapsdjur" av en anledning 
#15 Aha, men det kallar man ju även råttor, hamstrar, möss osv… Gäller samma regel där?
#14 Du skrev _"Men om du ska till jobbet 7 på morgonen o kommer hem 18 på kvällen bör du inte ha en Iller"
_Du trampar alltså dom flesta på tårna genom det utalandet.
Hälsningar Malin
#14 Nej jag "dampar" inte. Jag ifrågasätter något som du skrev som om det vore en sanning. Du skrev inte att det vore bättre, du skrev att man inte bör ha iller om man var borta från 7 till 18.
Paulina
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#14 mina illrar sover te.x hela dagarna, och är nästan bara vakna på kvällen, natten och i gryning (en naturlig rytm för en iller med andra ord eftersom de är just gryning/skymning samt natt aktiva). Vilket innebär att även om jag sitter hemma och letar navelludd hela dagen, så finns det inte en iller i sikte ;) Så ja, sett ur vad som är naturlig dygnsrytm för en iller är det egentligen optimalt att ha ett dagtidsarbete, för att sedan kunna ägna tid åt dem på kväll och tidig morgon när de är som mest aktiva ;)

#14 Jag skulle mer kalla det att diskutera/ifrågasätta, som jag antar att man gör på ett forum, inte dampa loss..
Ja, har man ett sällskapsdjur så får man inte arbeta.. optimalt är att vara arbetslös eller sjukskriven.. Speciellt när man ska till veterinären och då inte har råd att betala behandling utan får avliva istället.. ;)
Jag har idag gått upp starx efter 6- illrarna har varit med mig, busat och hunnit gå och lägga sig innan jag lämnat hemmet. Jag har varit borta till kl 18 och varit hemmai 30 min. Inte en iller i sikte..
Dom bruknar vakna till framåt 19 tiden eller senare.
Är jag ledig sover jag bort deras "primetime" på morgonen och har jag tur får jag träffa dom under dagen jag är hemma. Sedan går de upp framåt kvällen…
#14 om du menade att det var BÄTTRE att vara hemma 'n att inte vara det kanske du ska fundera på formuleringen nästa gång istället för att säga att det inte är snällt mot illern när man har ett jobb..
Sajtvärd på Iller.ifokus
Men jag menade inte så.. Menade bara att det är kanske inte bästa djuret att välja om man är borta mycket?? :)
#21 Jag jämnställer iller och katt väldigt mycket när det kommer till sällskapsbiten. Är man borta mycket är en hund inget man direkt ska gå och skaffa sig men både iller och katt klarar det utan problem, framförallt om dom har en kompis.
En katt och iller är mer självständiga och mindre beroende av människor än vad en hund är så att lämna dom ensamma under en arbetsdag är inga problem.
Under vinterhalvåret kan en iller lätt sova bort 20 timmar per dygn.
Sajtvärd på Iller.ifokus
om jag är borta en hel dag från 7 till typ 22 måste man ha vakt då. Och om man inte känner någon som kan vakta illern finns det nått typ " illerdagis" då?

#23 Nej du behöver inte vakt för en sån dag.

#23 illerdagis finns inte (vad jag har hört iaf) men de första veckan iaf bör du vara hemma med illern så ni lär känna varandra. efter det ser inte jag att det skulle vara något problem att vara borta en hel dag någon gång i veckan sålänge du aktiverar illern när du kommer hem. men om det gäller varje dag så är min åsikt att man inte ska ha djur alls, men någon dag i veckan är inga problem.

Det där med aktivering sköter mina djur ganska bra själva. Jag pluggar och jobbar helg ibland. Jag får lägga mig i för att få en bit av iller-aktiveringen här hemma… Det är nämligen oftast roligast att leka med katten när illrarna inte ligger och sover tillsammans. Alba leker med oss när katten inte är på humör ;) Annars är vi till för gos och kel tycker hon. Samson leker aldrig med oss och är bara kelig om han får ligga i sin puff och bli kliad under hakan, nästan aldrig, med få undantag, i famnen. Dagtid är när han är uppe på låda och äta och sånt är vi bara i vägen och han springer och gömmer sig och vill inte alls vara med oss. Mornar och kvällar följer han gärna efter och ser vad man gör däremot :) Tror han är som lyckligast när han får vara ifred och samla samla samla samla…
"23 Leia123,
Är man borta så länge varje dag bör man nog överväga om det är rätt att skaffa något djur. Även om det då och då är från 07.00-22.00 bör man ha någon som tittar till.
#27 ? Illrarna klarar sig fint mellan 7-22? Så länge det inte är varje dag dvs.
Det är inte hundar vi pratar om.
Illrarna har sin mat och sina toalådor.
Hälsningar Malin
#28, enbartmalin,
Det handlar inte om att dom inte skulle klara sig.
Är jag borta längre någon dag, eller oftast om jag är borta över natten- då får mina illrar oftast någon spännande att göra. Nya gömställen, grävlådan och gömda godsaker.
Skulle jag ta hem någon som passar illrarna skulle det vara bäst senare på kvällen då dom är mest aktiva… Så skulle jag komma hem kl22 så skulle alltså någon ha kollat till dom vid 20-21 tiden och då kan ju jag lika gärna aktivera dom ett par timmar senare än att dom ska sova när jag väl kommer hem..
Sajtvärd på Iller.ifokus
#29 Vad handlar det om då eftersom du anser att dom inte bör vara själva den stunden?
Hälsningar Malin
haha Pluraz blev iller expert på bara några dagar med en iller hemma!
Fy alla iller ägare som lärde er känna era djur längre och vågar inte än påstå att ni vet allt . Ni borde skämmas! alla som jobbar och har något att göra med sitt liv borde aldrig ha skaffat en iller - ni gör de olyckliga. det spelar ingen roll att en iller är vaken mest nattetid - på dagarna måste man sitta och mysa med de när de sover - så nu alla som har en iller ska sjukskriva sig på obestämd tid :)
alltså jag vet inte hur er det med din iller Pluraz men jag skulle aldrig våga sätta en myggnät i fönster då min iller skulle lätt riva den sönder eller klättra på den…
Välkommen till ferretplanet.se :)

#32 vart har pluraz sagt att han är en illerexpert? måste ha missat detta?
det var ironiskt ;)
Välkommen till ferretplanet.se :)
#4 nej.. mygnät är nog inte att rekommendera, en iller kraffsar sig igenom det på ca 0,2 sekunder.. faktum är att t.,om galva minknät kan visa sig inte vara tillräckligt. Min ludde rymde i 2008 pga just det. Hade en extra dörr med minknät i som jag hakade fast vid ytterdörren när den var öppen (med 10 olika haspar runt hela dörren), eftersom det var över 30 grader varmt och djuren höll på att försmäkta. Super smidigt!
Tills grannbarnen var framme å skulle peta på illrarna genom nätet, varpå de på något vis lyckades peta upp en utav hasparna som höll fast nätet på insidan, utan att det syntes. Vilket gjorde att ludde och Rickie sen kunde bända loss ett av hörnet tillräckligt mycket för att klämma sig ut.
"31 enbarrtmalin,
Vad är meningen att ha sällskapsdjur om man är borta så länge och illern är ensam under hela tiden ? Man ska väl ha glädje av varandra oxå. Även om det inte sker ofta är det synd om illern men alla tycker vi olika.

Det är väl klart det händer någon gång ibland att man är borta en hel dag och man är inge dålig djurägare för det, det är som sagt inte en hund vi pratar om. Både katt och iller klarar sig bra med ett par vattenskålar och foder så det räcker och aktivering. Det är inte varje dag 7-22 det pratas om, endast enstaka dagar någon gång ibland. Jag ser till att vara med mina lite extra dagen efter jag varit borta så länge, och så har mina varandra också såklart. :)
Håller med reira där.
Det är inte synd om illrarna om det är en undantags dag, alltså inget som tillhör vardagen.
Jag anser det är mer synd om illern om den måste vara en ensam iller och ha konstant sällskap av människa, än om man har 2 illrar och dom är ensamma tillsammans nån gång.
Hälsningar Malin
#36 Om vi då ska gå efter hur du tycker så skall ingen människa ha iller överhuvudtaget. Om vi tar ett ganska rått exempel: om någon du står väldigt nära blir påkörd av en bil så åker du förmodligen till sjukhuset. Om du då varit på jobbet precis innan som började kl 7 på morgonen så kan det ju hända att du då blir borta från 7 till 22 på kvällen eller hur?`
Med andra ord så kan det alltid hända att någon blir borta så länge och det är en mänsklig sak. Någon gång kommer även du bli borta så länge.
-------
Och nu till dig som skrev inlägget. För att slippa oroa mig för att vattenskålen är vält så har jag köpt en stor vattenflaska som man har till kaninburar och så har jag satt fast den med karborreband. Har även en vattenskål under. Då är risken mindre att den blir utan vatten :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
tack för alla svaren 
#40 Alla har vi olika åsikter, jag hoppas du finner din trots allt detta tjaffs :)
Mycket som har med djur att göra handlar helt enkelt om sunt förnuft :)
Hälsningar Malin