Iller iFokus

Iller

Etiketter: sjukdomarhälsa
Läst 4226 ggr
all4U
0

inför ett veterinär besök

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hej!

vi måste iväg med våran lurvpäls för han har fått ett sår/skorpa på axeln som han har haft i en vecka nu som vi vill kolla upp.

vad ska vi be han göra? blodprov osv?

han blir 5år i Juni så hudcancer kanske är något att oroa sig över? :(

JossanH
0

Jag skulle inte bli förvånad om det är en mastcellstumör faktiskt. Det behöver inte betyda något men ofta är det sammankopplat med tex insulinom. Så jag skulle passa på att ta ett blodprov och kolla njur och levervärden och så självklart glukosvärdet för att se om det kan vara insulinom också.

Jag har själv haft en iller med små förändringar/knappar i huden. Han fick operera bort ca 4 st tror jag men detta var över flera år. Dessa var aldrig elakartade.
När den inte är ett sår ser den då ut som en ljus leverfläck? Blir det ibland blåmärke runt om den?

Här är en bild på en av dom.

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
0

Han kunde klia upp rejäla sår men oftast var dom "lugna" och såg bara ut som på bilden. De som var irriterade som han kliade hål på ofta beslutade jag för att ta bort. Finns det en är det inte ovanligt med fler. Dexter hade huvudsakligen sina fram på skuldrorna, ryggen och ned i ryggslutet. Kolla igenom och se om du hittar fler hudförändringar.

Så länge dom är ljusa och små brukar det inte vara någon fara!

Här är en stor med ett litet blåmärke runt.

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
0

Hans första uppkom nog redan vid 2-3 års ålder, men då tänkte jag inte på det utan trodde bara det var ett sår som sedan "försvann" men när jag såg samma sak något år senare förstod jag direkt vad det rörde sig om.

Här är en av dom som han kliade hål mest på och som jag sedan tog bort.
När han fått de sista "aktiva" borttagna kom det inga fler (vad jag kan minnas) tills det att jag fick ta bort honom… Så det var nog ca 1,5 år tror jag som han inte hade något i huden som irriterade.

Sajtvärd på Iller.ifokus

all4U
0

Okej, tack, då ska vi be han kolla dom värderna.

När vi har försökt att kolla så känns det mer som en skorpa, har försökt att kika närmare men han låter oss inte :(

JossanH
0

#4 Är den sönderkliad är det ju mest bara en skorpa. Inte sällan är det en liten skorpa på lilla "knappen".

Sajtvärd på Iller.ifokus

all4U
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

OM det skulle vara tumör, vad ska jag be veterinären göra? vill ju att vår lurvpäls ska få bra vård och vad vi har upplevt så är det inte så vanligt att veterinärerna är kunniga med illrar….

JossanH
0

#6 Det bestämmer ni förstås själva. Det jag gjorde var att operera bort och skicka på analys, men då var inte illern så gammal och den var mycket irriterande. Har han besvär av den skulle jag def överväga att få den bortopererad och skickad på analys. Be att dom söver med gas så han inte somnar så djupt. Det är ju alltid en risk med att söva.

Sajtvärd på Iller.ifokus