Iller iFokus

Iller

Etiketter: sjukdomarhälsa
Läst 521 ggr
mille09
0

Farligt med sand? video

Är det verkligen bra för en iller att få i sig sand i näsan och ögonen?

<3 ferrets is the life <3

Ceciliaolucifer
0

Om det är bra? Vad tror du själv? Skrattande

Det är vanligt att många illrar är glada i att gräva i sand och då passar inte riktigt det lådmaterialet! Skulle jag använda mig av sand här hemma så skulle jag ha det överallt, plus att mina djur skulle nysa och få rinniga ögon. Det skulle fastna i snoken på Theo & Baby Dru också Tungan ute

Andra alternativ är kristaller, brännpellets, papperspellets. 
Jag använder mig av brännpellets som är toppen! Lätt att handskas med, dammar inte, billigt!

Om du vill ha mer info om brännpellets så bläddra bland trådarna, det finns många startade trådar om det här.

Lycka till!

mille09
0

Tack, såg klippet på youtube och tyckte synd om illern när den nös så mycket.

[Billkampfisk]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ever clean kör vi med här hemma och det är super bra det dammar inte och det luktar friskt i deras toalett sen.

mille09
0

Jag menade inte sanden i toaletten utan en sand dom får leka i.

Ceciliaolucifer
0

Då får jag ändra mitt svar då jag antog att det handlade om sand i kattlådan!

Vill du ge din iller grävmöjligheter så rekommenderar jag jord i första hand. En del använder sig av ris. Men i sommar tänker jag blanda både jord och sand så att det blir lite variation :)

Bogey
0

Här har vi en grävlåda med 50/50 sandlådesand och planteringsgjord. Lådan uppskattas bäst om jordblandningen är lagom fuktig.

När sanden är så pass fuktig att den kan packas ihop så det inte rasar in på en gång när det gräver ett hål så verkar det vara lagom.

mille09
0

OKej :)

JossanH
0

Illrar är ju grävare i det vilda så jord är inga problem för en iller. Däremot kan det vara bra att se till att den är ganska fuktig så dammar den inte så mycket.
Där emot så är kattlåde sand inget vidare för dom att få nosen då det är så extremt torrt/uttorkande och det dammar.

Sajtvärd på Iller.ifokus