Ta med illrar över till Norge
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det stog i tidningen idag att från o med fredag så måste alla katter och hundar som ska följa med till Norge vara bahandlade mot dvärgbandmask.
Är det någon som vet om detta gäller illrar också?
Hoppas det inte gäller iller också så man kommer till norska gränsen också får man inte komma över till norge för att dom inte är behandlade när man ska på utställning i september 
Den nya regeln gäller enligt mattillsynet enbart hund och katt.. iller står inte omnämnt. men ja.. med tanke på hur otrevligt dvärgbandmask är, om man bor i trakterna där det påvisats och vistas ute mycket med djuren kan det ju vara värt att avmaska för egen skull.
Kan man avmaska i förebyggande syfte??
Såg ett program om dvärgbandmasken för flera år sedan och har verkligen fasat för denna dag då man skulle hitta det i Sverige.. :(
Sajtvärd på Iller.ifokus

sarae, Ja det var det jag fattade också. Borde egentligen vara fler djur än hund och katt som måste behandlas. Usch, hoppas det där äckeldjuret utrotas.
Nej, jag tror inte man kan behandla i förebyggande syfte. Jag tror att det endast är rovdjur som är motagliga för masken som så, men de får ju smittan via mellanvärdar i form utav gnagare tex.

#2 Man kan aldrig behandla mask i förebyggande syfte. När man avmaskar tar medlet död på de maskar som finns i djuret just då, medlet är verksamt i djuret i ca 1 månad. Sen är det borta.
Det är just detta som gör problemet med dvärgbandmask så lurigt, att avmaska regelbundet var 4-7 vecka utan att det finns mask i kroppen kan göra maskar resistenta. Varje gång djuret bajsar och bajset bryts ner så följer en del av avmaskning med….
Rekomendationen vid ALL avmaskning är att man de närmsta dagarna efter avmaskning ska vara extra noga med att plocka upp avföring för att minska möjlighet för resistens.
Men tänk då senariet med en massa rädda människor som avmaskar hej vilt utan att ta hand om avföringen eller inte får med all avföring från marken :/
#5 Hur menar du att parasiterna skulle bli resistenta om man inte plockar upp avföringen när man avmaskat?
LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus
#6 Nu frågade du inte mig, men tar mig friheten att svara :P För att avmaskningsmedlet finns kvar i avföringen, får maskarna i skogen i sig det i tillräckligt låg dos för att överleva kan de bli resistenta och utveckla en höggradig resistens mot läkemedlet, vilket inte är bra ifall de sedan kommer in i kroppen på något annat djur.
#7 Maskarna i skogen? Finns det verkligen några inälvsparasiter som klarar sej utanför värddjuret och sedan kan bli uppätna av annat djur?
Äggen kan ju överleva långa perioder i både kyla och värme men jag tycker det verkar osannolikt att andra stadier av parasiter skulle göra det..
Dumt skrivet av mig, jag menar förstås inte i förebyggande syfte utan om man kan avmaska utan att man är säker på att man har masken.. Man kan ju inte maska av något som inte finns så förebyggande låter ju omöjligt ;)
#4 Hur menar du? Jag vet ju att det finns människor som blivit smittade och jättesjuka.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#8 Det är iofs sant. Men tänk om andra djur med parasiten inombords på nåt sätt kontamineras av avföringen med avmaskningsmedlet (äta växter avföringen legat på etc), då blir det samma princip: låg dos intaget ger resistenta maskar som lägger resistenta ägg, som nästa djur kan få i sig.

Resistens uppstår då bakterier, parasiter mfl får i sig en liten dos av medicineringen, en såpass liten dos att de inte dör. När dessa sedan förökar sig kommer "avkomman" ha en gen som kan motarbeta just den medicinen. Haha.. snygg förklaring!
Men se det som vid vaccination, man vaccinerar med en liten dos av smittämnet (laboratorieframställt, dött el levande) detta retar kroppen till att bilda egna antikroppar mot just detta smittämne. Samma gäller för bakterier och parasiter. Får de i sig en liten mängd som inte dödar dem så bildar de sina egna "antikroppar" som de senare för vidare till avkomman.
Säg att en hund bajsar i skogen, dagen innan blev den avmaskad. Om avföringen då får ligga kvar hamnar en del av det avmaskningsmedlet på marken. En mus bökar i och runt avföringen, och får i sig en liten dos avmaskningsmedel. Kort därefter tar en räv musen. Räven får då i sig avmaskningen som finns i musen. Det är inte tillräckligt med avmaskningsmedel för att ta rävens mask men det är tillräckligt för att masken ska bilda antikroppar. De ägg dessa maskar lägger kan sedan vara resistenta mot just det avmaskningsmedel hunden fick.
Om jag förstått det hela rätt, så är dvärgbandmasken inte SÅ farlig för djuret, men desto farligare för människan.
Hoppas ni hängde med :p
#11 Inte många djur som äter avföring från andra djur, dom brukar snarare hålla sej borta från den.
Även OM musen skulle få i sej en gnutta medel, råka trampa i avföringen och sedan tvätta tassen tex så skulle det knappast räcka för att tas upp av räven och göra ev. mask resistent, det krävs nog lite mer.
Värre är det med tex axilur som ska ges i 3 dagar, missar man nån/flera tabletter kan resistens säkert uppstå, samma med andra preparat om djuret sväljer tabletten och senare kräks upp halva dosen.
Att plocka upp avföring är ett bra sätt att begränsa smitta men att det skulle vara särskilt viktigt efter avmaskning pga resistens risk tycker jag låter märkligt.

#12 Jag skrev inte "äter" jag skrev "bökar" :p
Men det finns många djur som äter avföring från andra djur. Det är mycket vanligt att köttätare äter avföring från växtätare, har du sett någon hund som kan låta bli en häst/ko bajs? :))
Läs nedanstående länkar:
Hundar tex kan ju även äta varandras avföring. Det är som sagt inte helt ovanligt.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#13 Ja, du skrev bökar men för att få i sej avföringen måste dom ÄTA avföringen :-P
Där har du det, köttätare äter ibland växtätares avföring men tvärtom vet jag inte om jag nånsin sett, har du?
En del hundar tuggar gladeligen i sej andra hundars avföring men det är ju upp till ägaren att förhindra..
Dom sidorna har jag läst flera gånger men kan fortfarande inte se något om risk för resistens. Det står däremot att man bör plocka upp för att förhindra spridning men det är ju en helt annan sak då äggen inte behöver ätas upp.
Nu har jag verkligen kapat tråden, hoppas ts är nöjd med svaret på sin fråga :-)
#25 Fats har du en lös hund som äter upp en annan hunds avföring är det nog inte alltid så lätt att förhindra.. Sedan har vi ju även andra rovdjur än bara hundar.
Sajtvärd på Iller.ifokus

#15 en mus är ingen växtätare, den är omnivor (allätare) Finns det några goa icke nedsmälta partiklar i hundens avföring så tuggar den nog i sig det om den vill :)
Men resistens kan uppstå på många sätt. Medicinering påverkar naturen mer än vi tror.
Kolla bara på fiskar och effekten av P-piller. Infertila, pga att människan kissar ut ämnen från P-piller. Allt är ju bara ett ända stort kretslopp, det är ju självklart att all medicinering vi använder på ett eller annat sätt påverkar naturen. Det försvinner ju bara inte.

#15 Kika här istället, en veterinär som svarar på frågan.
"jonas: ska man avmaska hundar, och hur ofta?
Christophe Bujon: Hej Jonas! Man brukar rekommendera att man avmaskar hundar en eller två gånger om året. Man är dock rädd för att det ska komma ut för mycket avmaskningsmedel i naturen och att det ska bli resistenser bland maskarna. Så om du har en hund som inte äter saker ute i skogen och inte slickar på saker ute så behöver du nog bara avmaska vid behov. Man kan ta ett avföringsprov och lämna in på en djurklinik för analys och se om din hund bär på parasiter. MVH Christophe"
http://www.tv4.se/1.1649403/2010/05/23/las_chatten_med_veterinaren_christophe_bujon_fran_den_23_maj