Kissar stora pölar, varför?
Hej
Jag är orolig för min iller Måns ändrade kissvanor. Måns är en omplacering, 6år, kastrerad, som jag haft sen september.
Den förändring jag märkt de sista dagarna är att jag tycker han är tröttare och sover mycket. Jag hoppas det är därför han kissar jättepölar när han går upp och kissar. (Nä han är inte rumsren : )
Tidigare har man fått torka upp flera mindre pölar men nu kanske bara 2-3 jättepölar på morgonen. I övrigt äter han, bajsar och beter sig normalt.
Vad tror ni som är kunniga? Ska jag boka vet eller avvakta?
Linda

Tycker du ska kolla upp honom. När Lurvas blev dålig här hemma så började det just med att han kissade floder. När han började äta kortison blev det bättre. Ju tidigare man kollar upp saker desto fortare kan man sätta in behandling.

Jag rekommenderar också ett besök hos veterinären.
Det är svårt att säga varför han kissar stora pölar, att han dricker mer, sover mer eller att han driver ut mer vätska.
Det kan bla. bero på problem med njurar, insulinom eller något som gör att han sover längre så mer urin hinner samlas.
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
Ökad mängd urin är ett utav symptomen på Insulinom (eftersom de även dricker mer), så ett glukostest kan vara en bra ände att börja i.
Sedan kan även prostatan bli större när dom har binjuresjukdom så kissar han sällan kan det ju bero på att han har problem med att få ut det.. Ett blodprov där dom kollar lever, njurvärden och glukos är verkligen att rekomendera- och sedan palpering av buken.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tack för att råd och tipps.
Vill iaf berätta att Måns har kissat "normalt" sen helgen så hoppas det var något tillfälligt.
Men han har ändå en tid den 23/3 för provtagning eller allmän hälsokontroll.
När jag pratade med Distriktsveterinärerna här i övik så är de iaf så ärliga att de erkänner att de är dåliga på illrar och bad mig ringa Roslagstull för att fråga om råd och vad norrlands veterinärerna skulle göra… Ha ha ha…
Märks att man måste vara påläst som illerägare : )

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det är ju bra att de erkänner att de saknar kunskapen men vore ju bättre om de ringde Roslagstull själva också.
Hoppas det går bra hos veterinären och att dom kollat upp lite om iller före ni ska dit!
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus