Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 3180 ggr
Ceciltini
0

Kan illrar smittas? :O

Hej alla,

Dum fråga kanske men jag undrar bara om illrar kan smittas av vår vinterkräksjuka? Jag vet att det finns några saker som vi kan smitta våra illrar med men var inte säker på vinterkräksjukan :/

JossanH
0

Ja vi kan smitta våra illrar med influensa. Så man får försöka att vara extra noggrann med hyienen om man är sjuk. Inga pussar på munnen och försöka tvätta händerna ganska ofta.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Ceciltini
0

Ok tack för hjälpen :) de e min kille som har vinterkräksjukan så ja bad honom stanna hemma hos sig ett par dar nu. Vill inte att Dila ska bli sjuk :O är det jättefarligt för illrar att få influensa eller är det som när vi människor får det att det går över på ett par dar?

JossanH
0

Oftast går det ju över men man måste se till så dom får i sig vätska och inte blir uttorkade. Blir en iller riktigt sjuk går det ofta fort och då blir läget kritiskt. Har illrarna ett bra immunförsvar borde det inte vara stor risk för att den blir jättedålig men illrar som inte är 100% friska från början kan reagera mycket starkt på olika influensor så att det tom blir så illa att dom måste läggas in…

Sajtvärd på Iller.ifokus

Ceciltini
0

Ok men då känns det nog säkrast att min kille stannar hemma hos sig tills vidare.. Men tack för dina svar nu vet ja iaf vad det finns för risker

VeronicaKahlbäck
0

Nu när jag hade svininfluensan blev min illerkille så dålig att han fick läggas in så tycker det låter smart att din kille stannar hemma några dagar!

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Ceciltini
0

Oj :O
Som tur är så är alla friska här hemma nu iaf o Dila fick vara utan husse ett tag men det kändes som sagt säkrast