Iller iFokus

Iller

Etiketter: fodergodis
Läst 2284 ggr
tessa
0

James wellbeloved och Royal canin??

Hej på er!

När jag var i vår djuraffär och köpte hundfoder, fick jag en gratis 2 kilospåse (utgående datum) med kattmat - torrfoder: james wellbeloved, "turkey andr rice (with vegetables) för vuxna katter.

James wellbeloved känner jag ju till i och med deras illerfoder "ferret complete" (www.maxipet.se) men när jag kikade på förpackningen på kattfodret står där med liten text "Royal canin Sverige AB".

Undrar om någon vet hur James Wellbeloved och RC hänger ihop? -Samma tillverkare? Vet att det även finns hundfoder i samma serie som kattfodret.

- Hur pass "bra" foder det är vet jag inte, på innehållsförteckningen står det följande:

vitt ris (min. 26%), kalkonköttmjöl (min. 26%), kalkonfeet, majsglutenmjöl, potatisprotein (min. 9%), kycklingspad, tomat, omega-3 olja (min 0,5%), cikoriaextrakt, morötter, tranbärsextrakt (min 0,05%), DL metionin, lysin-väteklorid, taurin, treonin, zink-metionat, yucca, rosmarinolja.

Protein: 31%, olja: 18%, aska 7%, kostfiber 1,8%

Lite off topic från själva frågan men innehållsförteckningar är alltid intressanta att läsa =)

Mvh Tessan

Faxlin
0

Skulle inte rekomendera det åt iller ägare, men till katter varför inte. För att det ska passa iller så kan man börja med att den första ingridiensen som skrivs skall vara köttbaserad, sedan är det bättre dessto fler på rad som är det. Tackar dock för innehålls förteckningen då jag sitter och samman ställer olika sådana nu. Allt för att få foderkartan i ordning så att alla lätt kan jämföra sorterna.

Vet inte vad de har för samarbete med RC dock.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

tessa
0

Nej, anledningen till att jag skrev ner innehållsförteckningen var för att det är kul att jämföra, inte för att jag på något vis tycker att det är bra illerfoder =) Just denna påsen jobbar mors 13-åriga katt på, fodrets utgångsdatum är idag så det funkar nog tills det är slut…

Men jag har alltid varit intresserad av att läsa innehållsförteckningar - på både djurmat och människomat (särskilt viktigt när man är vegan), men angående torrfoder jag ser helt klart lite annorlunda på innehållsförteckningarna nu när jag "tänker iller", jämfört med tidigare.. =) Kul men klurigt *ler*

Mvh Tessan

Faxlin
0

Ja, visst är det roligt att jämföra. Gör det jämt på affärer. Tror man blivit lite skadad av det här med innehållsförteckningarna.

Men som sagt var, jag är jätte glad för att du skrev upp innehållsförteckningen. Alla sorter är välkomna nämligen.

Audiatur et altera pars

tessa
0

haha, skadad är helt rätt ord i detta sammanhanget! (syftar då till mig själv Flört).

Det ska bli spännande och kul att få ta del av din sammanställning när du är klar! - Är både illerfoder och kattfoder med då, eller?

Faxlin
0

Japp, men jag kommer att dela på dem för att man lättare ska kunna jämföra de olika kattfodrena mot varandra och illerfodrena mot varnadra.Sedan får man helt enkelt skifta mellan de olika om man vill jämföra båda sorterna mot varandra.

Audiatur et altera pars

tessa
0

låter finfint! gör förhoppningsvis foderdjungeln lite glesare för oss "vanliga svenssons".. =)

Faxlin
0

haha, eller så blir den tätare. Vem vet. Kanske dyker upp en massa fodersorter man inte ens tänkt på förrut. Flört

Audiatur et altera pars

tessa
0

attans, det har du förstås rätt i! Skrattande

Faxlin
0

*Asg* finns alltid fler infallsvinklar på allt vet du. det är det som skapar diskussioner. hihi

Audiatur et altera pars

Bonzo
0

Nån som vet nåt om Vitakrafts illerfoder?? "Premium menu"

Vi har kört ANF hittills. Eftersom jag börjat jobba på Granngården har jag köpt hos dom (med personalrabatt..hehehe) men nu har ANF fodret utgått hos återförsäljaren! Dom har numera Vitakrafts foder istället så vi tänkte testa det. Men är det lika bra som ANFs???

/Olle

Faxlin
0

Jag har inte testat det så jag får överlåta till någon annan att svara på detta.

Appropå ANF, har ni någon påse liggandes hemma? Isådana fall vore jag jätteglad om ni kunde skriva upp vad den innehåller under tråden Illerfoder.
Och likaså när ni börjar med Premium menu.
Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

leo-
0

Har alltid använt Vitakraft och är nöjd utom med priset förutom idag ivanliga fall kostar det mellan 89 och 120 för 800gr idag pga felmärkning 39kr behöver jag säga att jag köpte lite extraGlad

Faxlin
0

*Asg* Vilken miss av dem. Förstår om det blev lite extra då.
Men kan inte du göra samma sak med Vitakraften då? Skriva in vad den innehåller under Illerfoder.

Audiatur et altera pars

tessa
0

Åsa, du har förteckning över inhållet på vitalin eller?

Faxlin
0

Nepp, men det vill du säkert ge mig. hihi

Audiatur et altera pars

tessa
0

haha - såklart! Flört

Fixar detta imorgon, sov så gott!