Iller iFokus

Iller

Etikettavel
Läst 478 ggr
AmmiG
0

våra illrar och åldrar

Jag funderar över åldern på illrarna.

Pyret och Dunderklumpens pappa blev 10 år, om jag hittar en hane med liknande "åldersbakgrund", att para henne med…då borde det kunna inverka på valparna.

Faxlin
0

Ja, det tycker jag att det bör göra. det visar att det är riska gener du använt dig av.

Men som sagt var, intressant att se hur det slår ut. tycker mig märka att vi fått lite högre ålder på dem nu än för några år sedan.

Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

AmmiG
0

Jag hoppas det ska bidra lite i rätt riktning.

Ja, lite har den nog stigit, men det är väl ungefär 6-7 år nu.

Faxlin
0

Ja, men förrut hade vi nästan inga veteraner alls, alltså inga fem åringar så visst går det frammåt. Sakta men säkert.

Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

AmmiG
0

Förvånad Har livslängden varit lägre än 5 år ? Skrämmande

Då är ju 6-7 år en höjdare !

Faxlin
0

Japp, det är det. fast jag vill ha upp dem i 10-12 igen.

Audiatur et altera pars

AmmiG
0

10 - 12 är ett minimum som mål. Inte omöjligt.

Faxlin
0

Nepp fast det är det mål jag strävar efter nu i dags läget.

Audiatur et altera pars

AmmiG
0

Ja det är ett lagom mål, man måste ju känna att det är möjligt att uppnå

Faxlin
0

Fast jag kommer nog fortsätta sträva efter högre ålder tills jag dör. Men det gäller som sagt var att sätta delmål när man siktar mot stjärnorna.Flört

Audiatur et altera pars

Susanne
0

Casper blir 5 år nu i sommar. Han är visserligen inte så gammal än men vi hoppas. Han är stor och snäll, har aldrig varit sjuk…två analsäckstömmningar har dock varit aktuella.

Han kommer inte att kastreras då jag är livrädd för att han då blir sjuk.

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

AmmiG
0

Det verkar vara en fin kille, vet du något om åldern på illrarna bakom honom?

Susanne
0

Tyvärr (med stora bokstäver) har jag inte en susning om bakgrunden…

Casper har fått flytta runt i ett killgäng då killen som till en början skaffade Casper flyttade hit och dit. Jag fick efter många försök tag i kille 1. Han hade stamtavla på Casper men visste inte var, han höll då på att flytta igen men skulle leta reda på pappren när han var klar. Inget har hänt trots att jag tryckt på. Det här är nu 3 år sedan och Casper var då 2 år.

KAN det vara så att Casper kommer från er AmmiG?

Susanne Glad

AmmiG
0

Ingen aning om Casper skulle vara från oss. Det är ju inte alltid illrarna kallas för det namn som står i stamtavlan, men någon som är registrerad Casper finns inte bland gullpluttarna, tyvärr.

Det verkar ju inte som om du skulle ha möjlighet att få tag på stamtavlan, där hade man kunnat se på uppfödarnamnet om han är från oss.

Är killen chipmärkt, så kan du kontakta Anna Kennethsdotter (Stif:s registrator) och höra om hon kan hjälpa dig med uppfödarnamn och registrerat namn på honom.

Susanne
0

Inget var gjort med Casper då vi hämtade honom (dock fick ajg av kille 1 höra att alla vacc. var gjorda). De är nackdelen med många omplaceringar.

(Chippade gjorde jag i höstas. Ingen av våra två killar/Freja har tavla men Snotra ska ha en…om jag inte minns fel skulle Åsa hjälpa mig att fixa den då hon är den enda vi har uppfödarnamnet på. Vilken tur att du nämnde det).

Susanne Glad

Faxlin
0

Oups, förlåt Sussi. Mig har glömt. Ska kolla på det.

Audiatur et altera pars

Susanne
0

Oxå mig glömt men mår fel för det inte du heller Glad

Susanne Glad

Faxlin
0

Vad bra att jag inte var ensam om att ha glömt då. Fast det ligger trots allt på mitt ansvar. Generad

Audiatur et altera pars

AmmiG
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nog är det tråkigt när djuren (inte bara illrarna) omplaceras flera gånger. När dom dessutom inte gör en ny ägarregistrering, så att rätt ägare står på stamtavlan. Eller ny adress/tel när dom flyttar, så är det svårt att hitta igen dom. Man vill ju så gärna veta hur dom artar sig.

Eftersom jag får använda foton på Sigge på min egen hemsida, hoppas jag att John Vahlgren, fotograf och ägare till Sigge, inte blir ledsen för att jag lägger upp två foton på älsklingsvalpen genom åren i fotoalbumet, en av dom ser ni här.

-eM-
0

Min Malolo är 1 år och 8 månader och har aldrig varit sjuk. Peppar peppar!

Faxlin
0

Ja, det är så att man får glädjas över alla de froska dagar man får med sina pälsar. Mina har haft förkylning några gånger och så mask i magen en gång. men annars har jag haft tur.

Audiatur et altera pars

AmmiG
0

Sigge genomgick hälsokontroll med blodprov m.m. nyligen, allt ua ! Grabben är 6 år u. Soda, Stellas farmors mor. Jisses va man blir glad, när man får höra sånt om sina valpar.

Faxlin
0

Japp, det är verkligen saker som glädjer en.

Audiatur et altera pars

AmmiG
0

Jag saknar Soda jättemycket Ledsen, önskar jag kunnat ta en kull till på henne (hon var för gammal) och kanske fått en egen Sigge.

Hade egentligen tänkt spara killen som avelshane, men jag föll direkt för John…han satte sig på golvet iklädd shorts, lekte och gosade med dom stora illrarna. Dessutom var han mest förtjust i Kalle av de stora, pojken som som ingen besökare brydde sig om. Inte kunde jag neka honom Sigge, när han fastnade för honom. Glad

Faxlin
0

Nej, jag förstår dig. Vissa valpköpare kan man bara inte neka.

Audiatur et altera pars

AmmiG
0

Susanne! Kommer du på Yran och har du isf Casper och som andra med dig? Lite nyfiken på att träffa grabben Flört