Skaffa en tredje iller
Vi är ett par i trettioårsåldern som nu har bestämt oss för att vi vill skaffa en tredje iller till våra andra två. Vi har nu ägt iller i ungefär två år och har god illererfarenhet.Våra två illrar har absolut inga problem med andra illrar, visst kan det pipas och gnällas och skunkas lite i början, men våra har alltid bara tyckt det har varit roligt med andra illrar.
I vårt hem så erbjuder vi fritt spring och mycket bus. Kommer inom kort att flytta till hus så då kommer illrarna att ha ett eget lekrum med mysiga krypin och massa skoj. Men fortfarande så får dom springa fritt i hela huset, utom ett rum där vi har råttor. Promenader utomhus sker dagligen. Blir dessutom mycket längre promenader när vi flyttar till hus då det finsn massa skog och en stor sjö.
Givetvis så kommer vi att vaccinera årligen, försäkra och göra vetrinärbesök vid behov. Önskar illeruppfödaren/ägaren fortsatt kontakt med oss och uppdatering om sina djur så är det inga problem.
Vi utfodrar djuren iller/katt med royal canins foder, sen får dom även rå köttfärs, rå kyckling, råa ägg-gulor, och annat smått och gott som inte är farligt för illern.
Det vi söker är antingen valp eller en omplacering. Men dock så undanber vi oss problemillrar. Att dom nafsar till och biter lite för att testa oss nya människor är helt ok och valpar testar ju absolut sina gränser som är också helt ok. Men vi har inte den kunskapen ritkigt om att försöka uppfostra en problemiller.
Hona eller hane spelar ingen större roll och färg är absolut inget vi bryr oss om. Bara dom är friska och har ett gott temperament så är vi nöjda.
Just nu bor vi i Östergötland, men flyttar väldigt snart ner till Småland. Så befinner ni er runt Östergötland, Småland, Skåne, Halland så är det kanon.
Oss spelar det som sagt ingen roll om det är en omplacering runt 1-2 år eller en liten valp från uppfödare. Vi är nöjda och glada med att illern är frisk och har ett bra och trevligt temperament.
Tycker ni att vi är ett bra hem för era illrar så hör gärna av er, antingen här eller via vår mejl christian_grenell@hotmail.com

Valpsäsongen börjar ju typ nu. Men om ni inte vill ha en iller som bits så kanske ni ska satsa på en snäll omplacering istället för valp.
Valpar kan testa ihjäl en om man har otur.
Finns en uppsjö av trådar från i höstas från olika personer som hade otroliga problem med sina hemkomna valpar. Och länge. Vissa slutade med omplacering.
Om det var valparna eller ägarna som var själva problemet är ju en annan femma. Men så att man vet man ger sig in på.
Det ligger väl en del omplaceringar kvar här på forumet. Samt att någon uppfödare har nog kvar från kullar i somras.
Min kille har jag haft sedan valp och hade inga större problem med uppfostran av honom. Men det kan också se väldigt olika ut från individ till individ tror jag.
Ja det är ju inget akut att skaffa en liten pälskling, när rätt iller dyker upp så slår vi till
Men visst finns suget där oerhört mycket och man längtar 
Tror dock jag har kollat igenom vartenda inlägg på omplaceringar och upptäckt att dom har funnit ba hem. Men kommer fortsätta att leta givetvis
Finner vi det vi söker så är vi lyckliga, men som sagt inget jätteakut
Tack för snabbt svar

Har du uppfostrat valp förut så är det nog inga större problem.
Men om både valp och omplacering går bra så kan du ju börja med att ta kontakt med olika uppfödare, se ifall de har någonting för dig nu till våren och sätta dig på intresselista.
Det är ju ingenting som hindrar att du letar omplacering under tiden. Man bokar ju ingen valp bara för att man anmäler sitt intresse.
Själv tar jag inte riktiga tingningar förrän valparna faktiskt har kommit. Är ju så mycket som kan gå snett på vägen dit.
Och omplaceringarna kommer ju hela tiden.
Svenska illervänner har ju omplaceringsverksamhet, vet inte om alla där hittat hem.
Så du är också uppfödare? Har du en planerad parning eller kanske du redan har parat? I så fall gör jag gärna en intresseanmälan senare då när valparna har komit.

#4 Jag avlar angora så det kanske inte är aktuellt för dig. Kan ju få kh också naturligtvis. Men en del gillar inte angoraavel och gör man inte det så är ju kullen inget för dig.
Annars kan du kika på min hemsida under illrar, Guinevere är min valp från förra året som ska paras isåfall.
Är det skillnad på angorailler i temperament? Annars hur dom ser ut och så bryr jag mig inte om, bara dom är friska och har ett gott temperament. Ska genast in och kika på din hemsida 

Inte i temperament, men i stamtavlor och utseende.
Guinevere är ju bara så underbar. Har läst hela valpdagboken från din kull förra året och jag satt bara och mös av alla bilder. Tyckte valparna var sååååå ljuvliga.

#8 Tusen tack! Jag är möjligtvis liiiiite partisk men hon är faktiskt helt underbar.
Ulrika jag blev då absolut inte mindre sugen nu när jag har sett din underbara valpblogg och bilder på dina söta illrar 

#10 Roligt att min valpdagbok uppskattas, även nästan ett år senare. Tiden har gått fort.