Iller iFokus

Iller

Etikett: allmänt-om-iller
Läst 3158 ggr
JossanH
0

Trevligt/Otrevligt bemötande

Så vad tycker ni om Iller.ifokus? Är det en trevlig samlingsplats eller ett ställa där folk bara är otrevliga?

Frågan ställer jag först och främst till nybörjare som skrivit här för att få hjälp. Har ni fått hjälp eller har ni blivit sågade vid fotnölarna?

Vad är sedan ett otrevligt bemötande?
Är det när folk tycker olika?
Är det när folk inte börjar eller avslutar varje inlägg med "det här är min åsikt" eller "jag respekterar din åsikt men själv tycker jag så här"?
Är det när det blir en livlig diskussion?
Är det personliga konflikter?
Vad är det egentligen?

Ibland dras det in personliga konflikter som kanske inte hör hemma i vissa trådar men bland känns det som att folk tycker att dom blir "överkörda" bara det är några som inte delar åsikt med personen i fråga. Men vad går egentligen ett forum ut på? Vad går en diskussion ut på?
Vi får inte glömma att det är en bunt med människor med samma intresse men som har olika åsikter som är samlade på en och samma plats. Kolla runt på olika djurforum och inse att det är likadant överallt. Det går i vågor överallt. Hela tiden :)
Ibland är det lugnt, då är det oftast inga djupa diskussioner utan mest bara bilder och roliga händelser. Ibland blir det en mer livlig diskussion. Det är oftast när man kommer in på djupare ämnen.

Ha gärna åsikter!
Dock finns det risk för delade meningar här ;)
Ta det eller gå vidare!

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Thiah]
0

Jag har varit här och smygläst en massa och jag tycker inte att detta är en dålig plats. Folk har starka åsikter och ibland blir diskussionerna hetsiga men oftare så är dom bra.

Jag ser er ge råd till nybörjare efter nybörjare och det är 98% med en bra, positiv attityd.

JossanH
0

:D Så bra att det finns dom som ser en positiv iller-sida här även fast du inte själv är med och diskuterar :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Thiah]
0

Jag har ingen iller så därför är jag inte med och diskuterar, men jag är så sugen på iller så jag kan inte låta bli att vara här. Glad

Det bästa med illerfolket (och några andra folk tex. musfolket) är att ni är så totalt öppna (de flesta av er)  och inbjudande. Ni bjuder in okända människor bara för att dom ska få krama/hälsa/leka med era illrar. Nästa gång jag är i stockholm ska jag bjuda in mig till nån med iller Flört

JossanH
0

Ja, man har allt haft lite folk i sitt hem under åren men det är ju bara kul! Äntligen någon som VILL att man pratar iller och inte bara pojkvännens suckar haha ;P
Man har ju lärt känna en hel del illerfolk genom åren och dom flesta tar emot illerintresserade med öppna armar. Det är många jag delar åsikter med men minst lika många där åsikterna går isär, men ändå kan man träffas och prata under träffar eller utställningar. Jag har faktiskt träffat 2 väldigt bra vänner genom illrarna men det är också där jag lärt känna människor jag önskar att jag aldrig hade mött! Men vad tusan! Så är det ju överallt :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

[AlltIEtt]
0

Det som är problemet är att åsikter ofta går vilt isär, att föra diskussioner vidare leder inte till något trevligt bemötande för allt ska ifrågasättas fram och tillbaka. Många samtalsämne är känsliga och var och en har sin uppfattning men det accpeteras inte. Att sätta sig in i människans sits verkar väldigt svårt här.

Det finns väldigt många illermänniskor utanför iller iFokus som vägrar bli medlem, även om samtliga här inne värnar om illern bästa så slutar det ofta i personangrepp istället.

Aviendha
0

#5 Men om problemet är att folk har olika åsikter så är det ju lönlöst att diskutera för det finns ju alltid saker man tycker olika i :) Bara för att man inte lyckas övertala någon så betyder det inte att man inte kan sätta sig in i någons sits, bara att man värderar och bedömer och tycker olika.

Jag tycker att det är extremt synd att du ser ifrågasättande som otrevligt då jag vet att jag själv frågar en himla massa och är säkert skitjobbig. Det är inte illa menat och anledningen är att jag vill veta mer, jag vill höra andra perspektiv för att bredda mina egna, jag vill ta del av andras kunskaper och erfarenheter och jag vet inte riktigt hur jag ska göra det om jag aldrig får fråga hur någon menar med ett påstående.

Banankaka320
0

Jag tycker den är lugn och så men det har ju varit bråk.

Men det som är jobbigast är när typ 3st säger ifrån till någon som gjort fel och då känner sig den "nya" påhoppad, så man kan ju tänka att om någon redan sagt ifrån så behöver inte 10 andra säga till också ;)

JossanH
0

#5 Jag tror våran uppfattning går isär lite där. När någon kommer med ett påstående ifrågasätts det ofta. Jag ifrågasätter, andra ifrågasätter mig. Jag ber folk förklara och förtydliga medan andra ber mig om samma sak.
Att sätta sig in i en annan människas sits kan verka lika svårt åt båda håll. Står argumenten utan grund eller utan vilja ett ens försöka förklara så är det jättesvårt att då försöka sätta sig in i den andra människans situation, varför just dessa val görs. Det är lite ge och ta- har jag sagt A får jag säga B. Man uppträder "offentligt" och dom flesta står för sina åsikter och sitt agerande, därav inga problem att diskutera på forum.
Att bara skriva "jag tycker såhär"- "okej jag tycker inte som du för jag tycker såhär" ger ju egentligen ingenting. Det är ju anledningen till varför man tycker som man gör som ger någonting. Det är ju i detta varför som man lär sig något av.
Sedan finns det ju förstås alltid ett val att diskutera eller helt enkelt inte diskutera i de ämnen som man vet med sig att man inte vill dela med sig av. Det är ju så att man ofta blir ifrågasatt om varför man gör/inte gör si eller så.
Anledningar kan ha stor betydelse för andra människors agerande också, det kan vara en god grund för att lära sig mer. Vad vet du som inte jag vet, vad vet jag som inte du vet? Vad har vi för olika erfarenheter av olika situationer? Sådant kan man bara komma fram till genom diskussion. Sådant kan man lära sig av genom diskussion.
Visst kan det gå för långt också men jag tycker helt ärligt att det är väldigt lugnt här inne nu för tiden… Det är tråkigt när det inte blir några diskussioner utan bara trådar där folk håller med eller skriver något ord. Visst är det kul att se på bilder och läsa om tokiga upptåg men det är ju inte därför jag är med här- jag är ju med här för att dela erfarenheter och lära mig mer om illrar och för att hjälpa en och annan intresserad människa.

Sedan finns det ju självklart folk som har iller men som väljer att inte sitta på iFokus och skriva. Forum är inte för alla. Endel gillar det, andra inte.

Hoppas du iaf förstår vad jag menar med mitt inlägg. Varför många agerar som dom gör. Det är inte av illvilja utan för att få veta mer, lära sig mer :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

[AlltIEtt]
0

Aviendha inlägg 6,

Självklart är det skillnad på frågor och frågor, man kan tycka olika utan för den sakens skull bli otrevlig, att sätta sig in i människors situation innebär ej övertalning, det rör sig om empati och förståelse.

Naturligtvis ska man kunna fråga om man ej förstår men personligen tror jag man får säkrast och bäst svar någon annanstans och då pratar vi om "känsliga" ämne.

Har bland annat läst väldigt mycket om trådarna som handlar om omplaceringar, så mycket tråkiga svar en del har fått för att vissa ansåg det vara "fel orsak". Det är bara en bråkdel av alla trådar som startas.

[AlltIEtt]
0

JossanH inlägg 8,

Vi är många som lärt oss väldigt mycket via iller iFokus men att visa empati och förståelse för samtliga människor ser man ej mycket av här, alla vill vi våra små väl och var en gör som den finner bäst för sin/sina små men när det gäller vissa ämne så går det lätt överstyr.

Aviendha
0

#9 Men.. Jag förstår inte hur det ska fungera att diskutera om man utgår från att man får "säkrast och bäst svar någon annan stans". Jag antar att jag gör helt fel och är "otrevlig" nu eftersom jag frågar för att jag inte förstår men jag kan inte hjälpa det. Om jag inte frågar dig nu, vart ska jag då vända mig, vem eller vad ska kunna tala om för mig vad du menar med det du skrev förutom du själv? Det vet ju bara du, eller hur? Alltså måste jag fråga dig.

Med stor risk för besserwisservarning: Enligt nationalencyklopedin så är en diskussion definierad som: "samtal (om viss fråga) i vilken de deltagande argumenterar för sina respektive uppfattningar."

Där knyts ju hela säcken ihop, ett diskussionsforum kommer att innehålla ifrågasättanden och frågor men även svar. Om man inte är helt bekväm med det så är man absolut inte tvingad till att delta i det hela. Att ta bort den biten ur en diskussion är ju att plocka bort hela diskussionen.

JossanH
0

Vi är väl olika helt enkelt :) Jag tycker inte alls det är så farligt som du verkar tycka. Tycker det är många som visar på empati, sörjer när någon annan sörjer, gläds när någon annan är glad.
Som sagt, vi är väl olika.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[AlltIEtt]
0

Aviendha och JossanH,

Jag pratar om de trådar då det spårar ur, det finns en hel del här inne, de känsliga ämnen som ofta berör. Många av dessa är inte "trevliga" att läsa och en del drar det tilll sin spets för att få "mest" rätt.

Det är tur att man är olika men vi tycker det borde bli trevligare beömtande i vissa trådar.

JossanH
0

#13 Och jag tror att du hänvisar till trådar som jag inte ens anser har spårat ur, därav ser jag som att vi har väldigt olika uppfattning. Jag vet att du vid tidigare tillfälle har uppfattat det som urspårat när jag inte sett det på samma vis. Då förstår jag ju förstås om du uppfattar det som otrevligt om du ser så många gånger som det "spårat ur"…

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sara
0

Visst finns det folk som fått huvudet nästan avbitet här inne av folk som tycker de vet bättre. Men det är väldigt länge sedan och det kan diskuteras hurvida de förtjänade det eller ej, men visst finns det folk som tycker att deras åsikt är den enda rätta. Tänker inte sätta mig och leta reda på trådarna för det är väldigt länge sedan. Jag har varit med från början och kommer ihåg många kontroverser.

Samma sak på andra sajter i ifokusfamiljen, så det är inget illerfenomen.

MEN i huvudsak är folk trevliga, hjälpsamma och inte alls som #0 beskriver. Jag tycker iFokus är ett kanonforum. Gå in och kolla på Familjeliv så blir ni vettskrämda över hur en del beter sig.

Sara

JossanH
0

Jag skulle inte säga att det hör speciellt till ifokusfamiljen heller utan det är ett forumsfenomen! Det samlas eldstjälar på en och samma plats och då blir det lätt vilda diskussioner :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sara
0

# 16 Helt sant. Dock håller jag mest till på iFokus för i jämförelse med Familjeliv så det vindstilla här. Glad

Sara

JossanH
0

#17 Sådär nu har jag kollat in Familjeliv och man behövde inte leta länge för att folk skulle svära och kalla varandra både det ena och det andra i inläggen.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sara
0

# 18 Haha nä, de är rätt rabiata där inne.

Sara

[AlltIEtt]
0

JossanH inlägg 14,

Jag hänvisar självklart till alla de trådar som har spårat ur, det är många genom åren, om du ej kan se detta så har vi absolut olika syn på det hela.

JossanH
0

#20 Självklart finns det trådar som har spårat ur! Men jag tror inte att jag tycker att dom är lika många som du tycker, eftersom det tidigare har visat sig att vi har olika uppfattning där.
Sen känns det också lite missvisande att hänvisa till en massa gamla trådar, som har flera år på nacken. Vad säger dom om hur det är på forumet HÄR och NU? Dom kan berätta om hur det HAR varit men inte hur det är nu. Det får ju alla nya trådar göra ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Ladymon
0

Om jag ser till egna erfarenheter så tycker jag att jag har fått ett mycket bra bemötande här, Han hitills inte "stött" på en otrevlig människa. Som ny illerägare fick jag många goda råd från erfarna som jag inte hade klarat mig utan. iFokus har vart till stor hjälp för mig, Och jag tycker folk är inbjudande och mycket omtänksamma, Och hoppas på att få träffa några av er i framtiden.. IRL :)

Har hört innan jag skaffade iller att "iller människor" är otrevliga besserwissar o.s.v men det kan jag inte hålla med om !

tortoise
0

Jag tycker att klimatet här i det stora hela är bra. Alla försöker hjälpa till så gott de kan med tips av olika slag. Visst har det förekommit bråk och att folk har smutskastat varandra men det är ju på allas ansvar att man för bra och ärliga diskussioner i trådarna. För egen del har jag bara haft positiva intryck från den dag då jag började som nybliven illerägare fram tills nu. Jag har fått jättefina vänner på kuppen och när mina illrar var svårt sjuka var det tom snälla människor som jag inte kände sen innan som ringde till mig med tips och för att fråga hur det var när jag hade lagt ut det här inne. Så min bild är positiv!

[AlltIEtt]
0

JossanH inlägg 21,

Det finns även trådar från nuet.

Gasoline
0

Nu va det länge sedan jag va aktiv på iFokus, och ännu längre sedan som jag va aktiv på just iller. Men när jag va nybörjare så tyckte jag att jag fick bra hjälp med allt jag ville ha hjälp med. Iller ligger fortfarande på en bra nivå när det gåller bråk och sådant, men ni har ju haft en del troll ni med.

Tycker inte att det är otrevligt när folk har en annan åsik, däremot är det riktigt otrevligt att dom inte accepterar att andra kan tycka en annan sak.

[TheMiko]
0

Människor är olika! Ser inga problem med de trådar som enligt vissa har spårat ur…

Jag är här för att jag vill lära mig mer om illrar, skötsel av illrar mm då jag var en dumbom och köpte en söt "sak" på en marknad för snart 1½ år sedan. Jag hade ingen aning om vad eller hur man tar hand om en iller.

De gånger jag frågat har jag fått bra svar på mina frågor och ibland har man kanske känt sig lite påhoppad men jag väljer att se det som om de som svarat gör det av omtanke för illern.

Idag har jag världens gosigaste, roligaste, sötaste Vilde som springer omkring i lägenheten och gömmer (bra) mat under min säng.

Hade jag inte hittat hit och blivit lite utskälld hade den stackaren bott i en kaninbur dygnet runt för bättre visste jag inte.

Jag tycker att man själv får sålla och välja ut det bästa ur alla trådar för så läge människor är och fungerar olika kommer svaren att vara därefter. Och tacka gud för olikheter, annars hade livet varit bra tråkigt.

Gasoline
0

#26 Självklart, men även om man vill illerns bästa så kan man ju välja att framföra informationen på ett bra sätt, som ett tips istället för ett slag på fingrarna. Att informera mindre vetande istället för att skälla på dom.

Är iaf mycket tacksam över att just denna sida finns, har fått så mycket bra och nyttig information ifrån männsikor här!

[TheMiko]
0

#27 Tror jag tolkat deras "skäll" mer som om de skrivit i affekt typ. Jag har inte tagit åt mig av deras skäll utan läst mellan raderna hur jag ska/bör göra.

Tror även att de som skriver i affekt hade skrivit på ett mer informativt sätt om de tagit sig tiden att tänka efter och inte bara reagera men ibland gör man ju inte det.

Sarah
0

Många har svårt att skilja på avvikande åsikter och personangrepp. Åsikter ska man ha, det är ett diskussionsforum. Men, folk tror att saker är personligt bara för att man inte tycker samma vilket uppenbarligen är fel. bSen kommer vissa med personangrepp och det är otrevligt. Jag blir förvånad över hur många som inte kan skilja på de sakerna.

Eftersom jag varit här i många år så tycker jag såklart att det är trevligt ;)

AmeliaH
0

Jag vet inte om det är någon annan som håller med om detta, men i många fall när man kommunicerar via text är det lättare att missuppfatta varandra (därav att det kan vara skönt att dra till med lite extra smileys ibland). Det är väl just för att man missar hela kroppsspråket och annat som man använder sig av för att kommunicera, sånt som textkommunikationen missar.

Men jag håller med föregående talare om att alla har olika åsikter och det här är en plats att diskutera och argumentera och då betyder det inte att man alltid måste tycka samma sak inom allting.

Jag ska erkänna att jag tyckte att det var lite läskigt i början för att man kände sig som en dålig matte för att man inte riktigt kunde allt, men vem gör det första gången man blir med iller, hund eller barn? Jag är iaf otroligt glad att jag tog det steget och vågade skriva alla mina inlägg för jag har fått en massa bra tips och råd som jag nog inte hade klurat ut om jag inte hade pratat med er här inne!

Theres
0

Vissa är här för att tjabba och förstör ganska mycket för de som vill hjälpa till, men man lär sig rätt fort vilka man ska lyssna på och vilka man bara ska ignorera.
Just nu tycker jag att det har varit trevlig stämning här inne fruktansvärt länge, men det kan vara för att jag inte orkar bry mig om det otrevliga längre :)
Man är ju hellre med djuren än sitter här och blir arg.
Sen när man har varit medlem ett tag så lär man sig att läsa de trådar som är till nytta för en själv, och då blir det oftast en rätt smärtfri upplevelse ^^

golf.ifokus.se

illernettan
0

Själv är jag inne på iller för att lära mig mera om djuret. Fast jag har haft iller sen 1992 är jag inte på något vis fullärd och här ligger det mesta samlat. Jag blir på ett enkelt sätt uppdaterad och jag tar till mig. Däremot skriver jag inte så ofta då jag inte får till meningarna på ett bra sätt alltid. Även i det verkliga livet trampar jag i klaveret vilket lett både till skratt och tandagnisslan.

#29 Där kan jag hålla med dig. Ibland känns det som att argumenten tar slut och då tar personangreppen vid istället. Istället för att konstatera att man har olika åsikt så ska det argumenteras in aburdum…..

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

FerretCrow
0

Många rycker nog ihop lite av att man har olika åsikter men ett råd är att läs allt med en positiv inställning så är det mindre missuppfattningar =)

Pirjo
0

Jag måste nog säga att redan det faktum att en sån här tråd dyker upp säger en hel del om att nåt inte står riktigt rätt till.

Sen att man för det första jämför med andra forum "där dom är mycket värre!" låter ju inte heller speciellt bra  - om man ska hjämföra med något så tycker jag att det kanske vore mer konstruktivt att jämföra på ett positivt sätt, dvs med ett forum som anses väldigt bra och sen fundera på "hur ska vi nå dit". Nu jämför man med något negativt, dvs ett forum som är värre, och intrycket blir lite "eftersom det finns värre så behöver vi inte göra så mycket".

För det andra - det förekommer här uttalanden om att det skulle finnas folk som "förtjänar" ett dåligt bemötande. Börjar man redan från början med inställningen att vissa förtjänar att bli dåligt bemötta och behandlade så är man ju redan där ganska fel ute, man är inte beredd att själv tänka på sitt beteende eller ändra det utan skuldbelägger andra för att rättfärdiga sig själv och sitt eget beteende,  tycker jag. Borde inte inställningen istället vara att alla förtjänar att bli bra bemötta? Att ingen förtjänar att bli dåligt bemött och/eller påhoppad?

Under årens lopp har jag sett ganska hemska saker hända på detta forum och visst, det har blivit bättre jämfört med "dom gyllene åren" men fortfarande råder det en slags "alla ska tycka lika"-inställning - man får tycka olika om man är kompis och ingår i dom rätta kretsarna, men inte annars, då ska man absolut tycka exakt som dom andra och envisas man med att ha en egen åsikt så är man fritt villebråd. Jag känner en hel del folk som gjort en avstickare hit och som efter det skyr illeriFokus som pesten just pga den inställning folk här har.

Överhuvudtaget så tycker jag nog att hela iFokus numera börjar ha ett ganska skamfilat rykte så det gäller inte bara illeriFokus. Koncepptet var nog bra som idé men ägarna till hela iFokus gjorde det alltför lätt för sig och frånsa sig alltför mycket ansvar och överlät ansvaret istället på personer som kanske inte alltid hade förutsättningarna för att klara det ansvaret.

Sara
0

# 34 Fast att bland annat jag jämför med andra forum som är sämre är för att jag tycker att iFokus är det bästa jag varit på i den här storleken. Alla andra större forum ballar ur titt som tätt.

Sara

FerretCrow
0

#35 jag har inte varigt aktiv här på ett tag av olika orsaker utan har bara snabbläst trådar då och då men tycker att det bättras otroligt här inne och nu känner jag att det är rolig att läsa och skriva här igen och för 1 års sedan ville jag nästan kräkas om jag hörde ordet iller.ifokus =)

Banankaka320
0

Någon mer som bruka läsa kommentarer på aftonbladet? Folk är ju sjuka i huvudet där XD

Pirjo
0

#35 Det är precis det där jag menar. Om man nu vill ha ett forum som folk tycker om att besöka och som uplevs positivt, varför jämföra sig då med något som ändå alltid kommer att vara sämre, det leder inte till någon utveckling. Jämför man sig däremot mot dom bästa så finns det något att sträva mot och det går också lättare att se vad som bör förbättras. Samma princip gäller ju i det riktiga livet också. Vill man lyckas så bör man sträva efter att bli bättre än dom bästa eller i alla fall lika bra som dom. Det ger ingenting att bara sträva efter att vara bättre än dom sämsta för då blir man ändå aldrig riktigt bra utan bara inte riktigt lika dålig som dom sämsta.

illernettan
0

#38 Kanske sticker ut näsan nu, men vilka forum skulle du rekommendera isåfall? Vill jämföra så att jag kan lära mig något.

Ibland spelar det ingen roll hur "fint" man skriver, man blir ändå missförstådd. Själv skriver jag inte så mycket då jag är dålig på att "linda" in saker och jag är något konflikträdd. Men vill ändå läsa och lära. Jag som "gammal i gården" kan lära av dom yngre förmågorna och kanske dom yngre kan lära av mig, dom gånger jag skriver.

FerretCrow
0

Och sedan funderar man ju vilka dom bästa är då som man skall lära av ;) Jag anser att alla är bäst. för alla är vi bra på något och alla kan lära varandra

illernettan
0

#40 Så sant, så sant! Det gäller bara att man ödmjuk och kan inse detta.

Pirjo
0

#39 Jag syftar inte på några specifika forum utan räknade med att eftersom det här hänvisas till forum som alltså är värre än detta så lär det väl också finnas forum som är bättre. Och precis som med Familjeliv (som beskrivs som mycket värre) behöver väl inte dom bättre alt bästa  forumen heller vara illerforum.

#40 För mig var dom bästa i t ex mitt yrkesliv, dom rent av legendariska ingenjörerna som lärde upp mig i mitt jobb. Den delen av mitt inlägg var alltså inte bara om illrar o illerfolk, därav meningen innan "Samma princip gäller ju i det riktiga livet också". Så dom bästa för en som man  ska eftersträva att likna är definitivt inte samma för alla i det riktiga livet.

FerretCrow
0

#42 förstod att du inte menade specifikt här på forumet, men då undrar jag vem som man då skall se som bäst här för att följa dom och lära sig? då ser jag hellre alla som bäst eftersom jag kan lära dig inom vissa ämnen medans du kan lära mig inom andra som ett exempel ;)

JossanH
0

Ganska enkelt- jag har inte besökt något forum som varit "bättre" än detta i min mening. Har det varit "bättre stämning" har det berott på att det aldrig blir någon diskussion/någon som säger emot och då har jag svårt att klassa stället som ett diskussionsforum. I regel ger det inte någonting alls och ofta är dessa forum så små att det tar en vecka innan någon svarar.. Alltså inte ett aktivt forum som detta och inte på långa vägar i samma storlek.

Anledningen till att jag skapade denna tråd kan ju ha varit för att det i en annan tråd började diskuteras om stämningen och folket på ifokus… Eller så kan den ju även vara skapad helt för att roa dom som läser ;)

Är man öppensinnad nog har man ju här ett ypperligt tillfälle att diskutera varför dom som faktiskt tycker att det är otrevlig stämning har denna åsikt, och kanske lära av den…

Sajtvärd på Iller.ifokus

[AlltIEtt]
0

Dom som tycker det är en otrevlig stämning får ju bara besked om att lämna sidan, skilda åsikter accepteras ej så dom föredrar hellre att enbart läsa tråden.

FerretCrow
0

#45 vem påstår det? tycker alla bara skriver sin uppfattning

UlrikaD
0

#45 Vilka är det som inte accepterar skilda åsikter? Och vilka tycker att det är en otrevlig stämning?

Jag tycker allas åsikter accepteras väldigt väl. Om det inte är någonting som har med djurmisshandel att göra förstås.

Vill gärna veta om det är någonting som jag totalt har missat, men jag tycker överlag alla är väldigt hjälpsamma mot varandra.

Sen föredrar jag forum där man faktiskt kan få svar på sina frågor än forum där man blir antingen ignorerad medvetet eller inte får svar på flera veckor pga inaktivitet.

Men det är ju som med allting annat, man väljer ju själv vad som passar en bäst.

[AlltIEtt]
0

Ni yttrar ert missnöje med oss som tycker annorlunda, det är orsaken till att det blir otrevligt.

UlrikaD
0

#48 Kan du ge något exempel? Vilka är ni som du hänvisar till? Alla eller specifika personer? Kan ju vara bra om man får reda på lite mer specifikt så det kan ändras på om det är så.

Aviendha
0

Jag ser en distinkt skillnad i att visa missnöje med en åsikt en person har och att visa missnöje med personen för att den har åsikten. Det tidigare är vanligt förekommande och helt i sin ordning som jag ser det, det senare är inte alls önskvärt och lyckligtvis så är det inte något som förekommer i en större utsträckning.

illernettan
0

#42 Min ledstjärna genom livet är "den dagen jag anser mig vara expert på något område ska jag sluta".Jag har alltid något nytt att lära mig av någon eller några. Jag tar till mig det som pasar mig och mitt sätt att leva. Mycket lär jag mig genom att diskutera med andra som gärna har andra åsikter än mig.

#48 Skulle också vilja se exempel på det så att jag kan lära mig hur jag ska skriva så att ingen blir trampad på tårna.

Jag tycker att den här diskussionen kommer upp med jämna mellanrum vilket är bra. Det går alltid att förbättra. Det kommer nya människor med nya åsikter och frågeställningar.

Evelinanord
0

Jag tycker faktiskt att man ganska ofta blir illa bemött, Till exempel om jag skriver ett inlägg och undrar när min illers brunstlukt försvinner, då kan folk skriva: Illrar luktat ju gott, seciellt i brunst.

Då börjar jag fundera på varför de skrev så när det inte ens har med min fråga att göra. Det känns som att de som är mer erfarna har väldigt lätt att se ner på oss nybörjare vilket får mig att bli lite sur när man bara vill ha hjälp.

JossanH
0

#52 Hade det varit det enda svaret du hade fått hade jag förstått att du känner dig illa bemött, men folk måste ju även ha egna åsikter, plus att du fått många frågor och "tips" om varför han fortfarande luktar. Risken finns att ingen kommer "våga" svara i dina trådar för de flesta svar handlar om en egen åsikt, en erfarenhet eller liknande och inte bara rakt av fakta… Man måste nog ha med i beräkningarna i de som svarar också är människor..

Sajtvärd på Iller.ifokus

Evelinanord
0

Ja det gör absolut inget speciellt, det var bara ett exempel för att jag inte kom på något annat. Men då måste du också förstå att jag känner mig illa bemött när folk kan skrva liknande grejer, och det behöver ju inte handla om svar på bara mina frågor utan det kan vara andra också…

Sara
0

# 54 Man får inte vara hur känslig som helst heller. Då blir man stött och tar illa upp hela tiden. Man får ta folks åsikter med en nypa salt och det gäller i de flesta situationer i livet, inte bara på forum.

Att någon tycker att brunstlukt luktar gott är ju inget påhopp på dig eller samma sak som att påstå att du har fel för att du inte gillar lukten. Bara deras åsikter. Vill man ha konkreta och enbara faktasvar får man vända sig till en veterinär.

Sara

Ceciliaolucifer
0

#52 Wow, om du reagerade på det jag skrev så ber jag så hemskt mkt om ursäkt. Men jag förstår ärligt talat inte att du reagerade på det.

Jag gjorde en smiley i slutet av inlägget men den kom inte med, glömde att ikoner ofta in hänger med när man surfar från iphone.

Jag menade i all välmening och jag tycker att illrar i brunst luktar gott.

Evelinanord
0

OCh det gör inget, jag menar inget illa. Och jag menar att det var ett dåligt exempel för att jag inte kom på något annat för tillfället, förlåt fölåt och åter igen förlåt. Jag får väl ta illa upp hur mycket jag vill i vilket fall som helst :)

Jag tycker som sagt att när man är nybörjare så verkar man få mer " skäll " än erfarna illerägare :P

Ceciliaolucifer
0

#57 Jag vill bara klargöra att jag inte tar illa upp övht Skrattande.
Klart du får ta illa upp, men jag tror att du måste försöka att inte göra det. För ingen vill trycka ner dig eller särbehandla dig.

Skriver du en tråd eller ett inlägg och du får ett svar du inte förstår eller vet hur du ska tolka det, skriv det på en gång! Jag är säker på att personen kan omformulera sig så att du inte tar illa upp. Men jag tror även att du måste skaffa dig lite skinn på näsan.

Sara
0

# 57 Visst får du om det var riktat till mig. :)

Sara

Evelinanord
0

Jag tycker inte detta är en stor grej alls, jag ville bara klargöra att man kan känna att vissa nedvärderar nybörjare. Det betyder absolut inte att jag har lite skinn på näsan och att jag är en känslig person. Jag hade bara tyckt det var lite roligare om jag hade ett annat intryck av vissa här inne :) …  Det är mycket jag ser som jag tycker är fel när det inte bara gäller mina egna frågor och de svar jag får. Det är mest andras frågor och svar… svårt att förklara hur jag menar.

Och jag kan ju passa på att skriva att jag är tacksam för alla svar jag får. Det är till stor hjälp :)

JossanH
0

#54 Kan hålla med om att det var ett dåligt exempel om du nu inte tog illa upp för den kommentaren, för handlar det om liknande kommentarer så kan man lätt vända på steken och säga att jag som faktiskt försökte hjälpa dig tar illa upp, och tycker att du bemötte mig väldigt illa genom att ta den tråden som ett exempel…
Nu tog jag inte illa upp på det ;) Men det är i ungefär samma klass känner jag. Hade du verkligen tyckt att det som skrevs i den tråden gjorde att du kände dig illa bemött så hade iaf jag haft full förståelse för om alla dom som hjälpt dig kände exakt likadant genom ditt uttalande.
Men, men känner du dig verkligen stött över något som någon skriver i en tråd där du ber om något så säg det direkt i tråden så kanske man kan lösa problemet på plats?
Jag tror att det många gånger handlar om missförstånd eller feltolkning av något som inte är illa menat.

Kanske kan stämningen bli bättre för dom som tycker att dom blir illa bemötta om den som känner sig "trampad på" genast frågar vad människan i fråga menade och hur personen menade? Bara ett förslag i all välmening!

Sajtvärd på Iller.ifokus

[AlltIEtt]
0

Evelinanord inlägg 60,

Vi som har delade meningar om otrevligt bemötande får "ta det eller gå vidare", det gäller bara oss som anser annorlunda alltså, så tyvärr är det inte lönt att  förklara orsaken till att man tycker som man tycker.

JossanH
0

#62 Jag håller inte alls med. Dock känns det jättesvårt att föra en diskussion i vissa lägen då annan åsikt inte respekteras för vad det är utan istället så anses tråden vara "vinklad"…
Antar att vi är fast i någon slags ond cirkel. Det är nog svårt för dig och mig att mötas på halva vägen då du har dina åsikter och jag har mina ;)
och jag har tyvärr även svårt för att kunna ändra mig så att du inte känner dig illa bemött av mig (antar att du gör det då jag var en av dom som hade annan åsikt än dig då allt detta med otrevligt bemötande började) för en framtida diskussion då jag även i fortsättningen kommer stå för vad jag tycker och inte ändra mig för att åsikterna ska bli 50/50 i tråden.. :/ För jag antar att det är så det måste vara i en diskussion för att den inte ska "kännas vinklad" på något vis…?
Detta skriver jag med all välmening.

Sajtvärd på Iller.ifokus

madison
0

Jag tycker illerifokus är en jätte bra sida! såklart kan det förekomma missförstånd och missnöjen men jag tycker de är sällan.Men man får försöka förklara till varandra på ett bra sätt så inget sånt händer. och man ska inte ta illaupp om någon har en annan åsikt för den personen tycker som den tycker och du som du. :) utan illerifokus hadde jag inte haft den lilla tös som ligger i mitt knä jusst nu när jag skriver det hära. Jag tycker då att jag har fått positiva fråger och svar. Jag är väldigt tacksamma för alla som hjälpt mig och värkligen försökt ge mig informationen som jag vill ha. För det lyckades! Nu är min dröm sann. Och det var här jag blev inspererade av illrar ihuvetaget! :)

tack illerfolket ;)

[AlltIEtt]
0

JossanH inlägg 63,

Det har vi märkt. svårt när det ej respekteras, självklart blir det då en ond cirkel, ni har fått svar från oss som tycker annorlunda och det var väl det tråden var tänkt som, men det blir lite motsägelsefullt då det står att man får ta delade meningar eller gå vidare, det borde gälla samtliga.

Evelinanord
0

Jag håller med 65 :)

JossanH
0

#65 Fast jag tror aldrig att jag nämnt att man får ta delade meningar eller gå vidare? Visserligen håller jag med om det, om det är så det har formulerats- ett forum kommer inte ha medlemmar där alla har samma åsikt utan det kommer förekomma delade meningar. Klarar man inte av det får man nog gå vidare för då är nog ett forum fel plats att vara på. Trodde dock inte det handlade om huruvida folk har delade meningar eller inte utan hur man diskuterade? Har jag fel?

Att respektera varandras åsikter är absolut något ALLA borde tänka på. Att ge en följdfråga tex om varför någon har en viss åsikt och om det finns något mer bakom än just en åsikt (studier, egna erfarenheter etc) är ju inte att inte respektera åsikten. Det är att diskutera åsikten och det är först DÅ man lär sig något :)
Och det är väl kanske här en del misstar sig. Kanske ska man vara tydligare med sina frågor?

Sajtvärd på Iller.ifokus

[AlltIEtt]
0

JossanH inlägg 67,

Läs din egen trådstart, du har nämnt det där, "Dock finns det risk för delade meningar här ;)
Ta det eller gå vidare!"

JossanH
0

#68 Hehe, det skrevs med tanken att antningen skriver man vad man tycker här och tar ev frågor och andra svar eller så svarar man inte alls. Och som sagt så håller jag med. Delade meningar är ju lite av vad forumen går ut på.. Eller har jag missat något ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

[AlltIEtt]
0

Jossan inlägg 69,

Då visste du ju från början och ändå förnekade med frågetecken, Förvånad du säger emot dig själv, du ber folk om åsikter men kan ej acceptera när dom är emot era egna.

Delade meningar må så vara men då ska det oxå accepteras utan för den skull bli hetsigt.

Nu anser vi att tråden gått över till dagisnivå och tänker inte delta i den längre, den har gått helt över styr.

Sara
0

#70 Jossan skrev:

"Ha gärna åsikter! 
Dock finns det risk för delade meningar här ;) 
Ta det eller gå vidare!"

Var här accepterar man inte andras meningar?

Man behöver väl inte hålla med även om man accepterar andras meningar?

Sara

JossanH
0

#70 nepp, jag visste inte. Hade med ett "det hade jag visst missat" men det försvann någonstans på vägen när jag ändrade resten av texten..

Resten av inlägget förstår jag inte riktigt vart du vill komma, verkar som att du har misstolkat en hel del jag skrivit..?
tycker Sara summerar bra vad jag hade kunnat svara dig..
Ser heller inte vad som är hetsigt här inne i denna tråd..

Hur man än gör och vad man än skriver så blir det visst alltid fel ändå Obestämd

Sajtvärd på Iller.ifokus

[AlltIEtt]
0

Sara och JossanH

Var god och Läs vårt inlägg 5 och Pirjos inlägg 34,

Vi hoppass sedan att ni inte sammangaddar något mera och att ni oxå mottar våra svar som har och kommer att ges framöver, där med sätter vi punkt.

Sara
0

# 73 Ja och? Det är era åsikter som vi inte delar.

Det är snarare du som i inlägg #5 går till angrepp med meningen "Att sätta sig in i människans sits verkar väldigt svårt här." Kanske det är du som har svårt att se andra människors sidor?

Dessutom så sammangaddar vi oss inte, vi har bara liknande åsikter och jag tror inte det är enbart vi.

Sara

JossanH
0

#73 Då kan jag referera till de svar jag gett klart och tydligt i tex #8.

Det kommer dock bli svårt att inte försöka tycka som någon annan lite då och då och det kan väl kanske klassas som sammangaddning? Men då har vi fler sammangaddade par här inne ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus