har jag en sjuk iller ?
Min iller Leo har på den sista tiden vid olika tillfällen börjat "krampa", alltså: han kryper ihop till en boll i ca 20 sekunder och det ser ut som att han får kramp helt enkelt. Efter anfallet verkar han helt frisk igen så nu undrar jag vad detta kan vara och om det är farligt. Är det bara jag som har varit med om detta ?
Visst är Leo en ung iller?
Det frsta som faller mig i tankarna är insulinom= blodsockerfall som kan ge upphod till kramper och i värsta fall koma!
Kan du beskriva vid vilka tillfällen detta händer? Är han frisk och pigg för övrigt? Dricker han ovanligt mycket? vinglar han någonsin?
Jag kan inte tänka mig något normalt som kan uppfattas som ett krampanfall och låter som att en undersökning med glukostest vore på sin plats!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Ja han är snart 5 månader så han är inte så gammal. Det kommer när vi håller honom i famnen och vad jag vet så är han frisk för övrigt. Men jag såg att han är rinnig i näsan just nu.
Han har krampat fyra gånger samanlagt och två av gångerna var för några veckor sedan och de två senaste gångerna var idag och för två dagar sedan. Han han precis blivit kemiskt kastrerad. Efter han hade sitt anfall idag så försökte han gå på lådan ca 5 gånger och inget hände.
Och hans avföring är normal :)
Har han varit på lådan nu efter anfallet och fått ut något?
Låter jätteskumt må jag säga.. Låter inte normalt. Det skulle kunna vara epilepsi… Jag skulle i vilket fall som helst besöka en veterinär. Det finns även fall av insulinom i väldigt tidig ålder (även om det är ovanligt) och då skulle ett krampanfall kunna leda till koma.. Som det inte är säkert att illern vaknar upp ur.. Så det kan röra sig om allvarliga saker.
Kan du känna om du känner några förstorade lymfkörtlar i halsen?
Jag skulle def åka till en veterinär och ta lite prover för att utesluta allvarliga sjukdomar och se vad som kan vara orsaken till anfallen.
Kanske du kan ringa och beskriva problemet för Marianne på Märlarens Smådjursklinik och råd av henne hur du ska gå vidare?
Sajtvärd på Iller.ifokus
Det konstiga är ju att han blir helt normal efter anfallet. Han verkar frisk och pigg och visar inga tecken på sjukdom för övrigt. Vi får nog ta och kolla upp detta med en veterinär.
Samtidigt så tycker jag att det ändå borde vara normalt att de får kramp då och då. Det får vi människor också så det borde väl inte vara någon skillnad egentligen. Men man tar det på fullt allvar och vi måste kolla upp detta :)
Det är svårt att jämföra djur och människor på ett sådant vis. Det är inte normalt att djur krampar utan anledning (även människor krampar ju av olika anledningar).
Bra att ni ska kolla upp det! :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Det är inte bara juckspasmer han har?
Sara
Det skulle kanske kunna vara?
Han har juckat mot sina nallar väldigt länge nu och blev kemsikt kastrerad för en vecka sedan. Brukar din iler ha det eller ? hur beskriver du dom ?
# 8 Har inte hänt mina men ens vän. :)
Sara
Hmmm, det skulle det ju kunna vara om det är så att han är väldigt krokryggad när det händer…?
Sajtvärd på Iller.ifokus

Jag vet bara att när jag plockar upp/håller min Måns i famnen så han är ihoprullad så kan han "krampa" ser det ut som, men då är det mest att han lägger sig tillrätta eller vad man ska kalla det. Då brukar han oftast pusta ut efteråt också. Tål ju att tilläggas att då är han oftast väldigt trött eller redan sover.
Men din kanske gör det när han är vaken och pigg?
Våran Hobbe har stannat upp när han leker ca två gånger och suttit helt stilla på ett speciellt sätt med rumpan plant mot marken när vi sedan lyft upp honom "krampar" han ihop sig som #11 beskriver. Vi åkte till Marianne i somras som tyckte att vi skulle ta prover. Det låter exakt lika skumt som det Hobbe gjorde allt var bra med Hobbe förövrigt avföring mat osv
Våran Totte kan kura ihop sig och skaka i kroppen men det är när han har sovit. För då skakar han för att få upp värmen igen.
Men jag vet tyvärr inte vad det kan vara för något med din iller, kanske lika bra att kolla upp det
Ja han är väldigt krokryggad av sig men han verkar inte ha ont före eller efter anfallet och han är frisk för övrigt och endast 5 månader snart så det kanske inte är något speciellt. Men jag ska ringa till veterinären och se om dom svarar nu.
Det är inte så att han sträcker på sig då? Tycker du har fått många bra förslag här :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Nej det är nog inte som att han sträcker sig för det brukar han göra när han vaknar och det ser inte lika dant ut men jag förstår hur ni menar. Veterinären sa att vi skulle testa med ett bättre foder och vi har fått en tid för undersökning också så vi får hoppas att detta löser sig :)

Ett bättre foder?? Vad får han nu?
Vitakraft eller vad det heter. Inget bra foder alls har jagf fått reda på. stämmer det ?

Vitakraft är ett dåligt foder. Hur länge har han ätit det?

Aha, ja då behöver ni ett bättre foder och det kanske inte är helt dumt att kolla blodsocker för insuliom.

Mitt inlägg postades innan det var färdigskrivet, lät lite väl kort.
Satsa på Vitalin eller Totally Ferret skulle det stå också.
Men tror ni att fodret kan ha orsakat hans kramper, det sa nämligten veterinären ?

Därav min fråga ovan, hur länge har han ätit det? Det gör ju stor skillnad om det handlar om år eller om en månad.
Ingenting är omöjligt, men det kan ju bero på så mycket annat också. Det bästa är ju som Sarah skriver, kolla blodsocker m.m hos honom.
Ja vi har fått tid hos veterinären, han har ätit det i någon månad och lite till…

OM en så ung iller skulle få insulinom så borde de ju ätit dåligt foder tidigare. Som Aviendhas Chade, hans och min Iris mamma åt euroshoppers kattmat :( Chade fick insulinom tidigt och Iris var helt frisk ända tills den dag hon försvann. Då var hon fem år. Beror ju på känslighet hon illern oxå. Vet du vad han fått hos uppfödaren?
Jag tror han fick bra foder hos uppfödaren. Han är en omplaceringsvalp som vi köpte av en som heter sofie som bara hade honom i några veckor och under tiden då han bodde hos henne fick han hundmat. Jag fattar inte vad hon tänkte på när hon gav honom det och han var riktigt dålig i magen när vi fick hem honom. Det är tur att vi räddade honom därifrån kan jag säga. Detta kanske kan ha med hans kramper att göra?
Är det så svår insulinom som ger kramper så finns oftast andra symptom också.
Törst, vinglighet och illamående (tuggar, gnisslar tänder, skummar ur munnen) är vanligt.
Sara
Han visar inga andra symptom så detr känns konstigt om det skulle vara insulinom. plus att han är så ung ännu :)
Enda sättat att veta säkert är ju genom blodprov.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Sid gjorde så när han var brunstig. Jag misstänker någon sorts kåtslag. ;)