Diarée. Rädsla lr dominans?
Som ja skrev tidigare så kom Satyr hit igår.. Han bajsar diarée precis överallt hela tiden.. Ja tyckte jätte synd om honom och tänkte "Han är så nervös, jag ska låta han vara o blablabla" Men sen sa en vän till mig att okastrerade hanar markerar genom att lägga diarée klickar överallt! Stämmer det?
Plus att inatt så försökte han attackera mitt ansikte. Så jag höll för ansiktet med händerna och OJ vad mina händer åkte på stryk!
3 blodiga sår och 4 naffs på 1 dag. Starkt jobbat! Då har jag inte ens gått fram till honom, utan han till mig.
För det första så ska inte en frisk iller ha diarré. okastrerade hanar markerar sällan med bajs, det är oftare honor som gör, men det är klart det händer. Men då är det små kluttar bara för att visa att "här har jag varit". Har aldrig hört att det skulle hänga ihop med diarré.
Har han bytt foder sedan han flyttade från uppfödaren?
Nytt foder (och flytt också såklart) kan stressa magen och göra avföringen lös.
Backar han och lyfter svansen lite när han bajsar "överallt" eller kommer det när han tex ska springa och gömma sig så att han inte sätter sig tillrätta?
Sätter han sig inte tillrätta (eller drar rumpan lite över golvet) för att göra behoven låter det som att han gör det av rädsla.
Du verkar ha mycket jobb framför dig. En "vanlig" iller ska inte vara så svårhanterad som du beskriver. Du kommer få jobba dubbelt så hårt för att han ska lära sig att han kan lita på dig och vad han får och inte får göra. Ingen utav mina valpar har någnsin varit så svårhanterad och bitit så som du beskriver.
Tog hand om en iller en gång på runt 4 månader som var uppföd i bur och som hade bott i ägarens badrum ågra veckor utan att han vågat ta i illern. Den bet åt alla håll och kanter för att den inte visste hur det var att bli hanterad. Det tog mig en eller 2 veckor att få honom att lita på mig så när tjejen som skulle köpa honoom från mig fick hem honom så var han gudasnäll. Det är det närmsta bitig iller jag har varit.
Men anledningen till att den illern bet och anledningen till att Satyr biter är nog inte den samma och kan inte avhjälpas helt på samma sätt. Illern jag tog hand om var inte rädd, utan mer förvirrad när han blev buren. Han bet mig några gånger när han kom åt men jag lyckades hantera honom ganska bra ändå och eftersom han ändå var en trygg individ så tyckte han det var kul att busa med mig och vara med. Det var bara händerna han inte förstod.
Satyr verkar extremt osäker och det kan hända att du måste börja i den "jobbiga" änden… Vilket innebär att du måste få honom att få förtroende för dig… Det brukar vara lättast genom att låta honom bita utan att du egentligen ska reagera. Visa att bett inte "biter" på dig. Att du är lugn och trygg hela tiden. Du erbjuder en massa godis och talar till honom med en trygg och lugn röst. Detta kan vara jättejobbigt. Det kommer göra ont, det kommer testa ditt tålamod och du måste vara konsekvent.
aldrig ska något hända när han biter. Det ska inte ge något alls.
Det är ju upp till dig att välja hur du ska gå vidare. Vad du ska köra på för taktik.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Blir ju att man rycker till lite när han biter och jag har sagt NEJ… Han släpper när jag säger nej, faktiskt.. En vän säger åt mig att ta han i nacken så fort han bits för att visa vem som bestämmer, vissa säger låtsas inte som något.. Vad är bäst egentligen? Jag har sagt NEJ som jag skrev, och han har släppt.. Men det kanske inte hjälper han att få förtroende för mig..
Tror inte på att ta honom nackskinnet, speciellt inte när han redan är lite nervös av sig. Det kommer förmodligen trigga igång honom och göra honom ännu mer osäker. Dominans är nog inte vad din iller behöver i första hand utan han behöver tillit.
Glöm inte att berömma honom efter att han har släppt när du sagt Nej. Det ska vara positivt att sluta bitas också :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Eftersom illrar rent naturligt är solitära och således inte lever i en grupp där eventuella dominansförhållanden existerar anser jag att användning utav dominans i uppfostran inte bara är fel men även i många fall ineffektivt. Med en djurart som är grupplevande kan dominans (om utfört på rätt sätt och helst utav en artfrände) ha önskad effekt men för solitära arter blir det snarare en provokation när man dominerar och djurets naturliga instinkt blir att svara med att "ge igen" vilket jag anser vara helt naturligt och väl befogat. Som exemepel: om jag går fram och puttar på en männsika så blir den naturliga reaktionen från den människan oftast att putta tillbaka… alternativt att skälla ut mig och undra vad jag sysslar med. En helt naturlig reaktion på en obefogad provokation helt enkelt… djur skiljer sig inte så mycket från människor på den biten. Så nej, jag anser inte att dominans är rätt väg att gå…. det här med att illrar "ger sig" när de gäspar är också en felaktig tolkjning utav illrars beteende.. en "gäspning" , beroende av situation kan vara alltifrån en invit till lek (om det rör sig om valpar sinsemellan) till ett öppet hotfullt beteende i revirkonfrontationer mellan vuxna individer och självfallet även at tde helt enkelt är uttråkade. Sedan kan alla djur även lära sig att utföra de beteenden vi önskar enbart för att få konsekvensen som följer -> Illern gäspar = vi släpper ner dem… det innebär alltså inte att de förstod att vad de gjorde var fel.. men att de istället tror sig ha tränat sin människa att "släpp ner mig när jag har gäspat".
Själv förespråkar jag enbart positiv förstärkning i uppfostran av alla djur (inklusive människor!)… finns inget behov av dominans för att få ett djur att faktiskt göra som man vill ..och vill man få sitt djurs förtroende, tillit och respekt är dominans definitivt inte den bästa metoden. Bara att tänka på hur man själv föredrar att bli bemött: vem lyssnar och litar man mest på? Den som provocerar och bestraffar dig eller den som förklarar saker lugnt och metodiskt och är vänlig?
Hur ska man gå tillväga d¨å?
#5 Beröm (röst och godis) när han beteer sej som du önskar och ignorera när han biter. Att gå ut ur rummet han är i direkt han bitit brukar funka bra, dom ser bita=tråkigt.
Det kan ta låååång tid att få en valp bitfri och det gäller att ha ett stort lager tålamod och plåster ;-)
LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus
Bra & lättläst (samt oerhört lärorik och rolig) läsning för den som vill lära sig mer om hur träning med positiv förstärkning fungerar (och varför negativ förstärkning inte gör det)
Böcker jag rekommenderar alla djurägare att ha i bokhyllan :D
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1860542387
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0743297776
[
#7 men dessa böker, gäller dem för illrar också?(för jag såg dem va mest för hundar…)
#8 dessa böcker gäller för allt mellan gråsugga, eremitkräfta till elefant och människa…. så nog är det bra läsning för den som har iller också :D
ok.tack! ska kolla efter dem i stan

#9 Alltså Sara jag vet att du är sjukt bra på allt! Men jag vill se dig lära en gråsugga att sitta! Jag är beredd att betala 40 danska och en 2 liters cola! Får du den att räcka tass också så slänger jag in en bag in box black tower!
"Wrong in all the right ways" - kullen är äntligen här! Följ valpdagboken på min hemsida
#11 jag ber att få återkomma när jag överkommit min fobi för gråsuggor :P Gills det om jag tränar Àmor?
#11 jag ber att få återkomma när jag överkommit min fobi för gråsuggor :P Gills det om jag tränar Àmor?
Gå ut ur rummet? Han biter mig minst 10 gånger om dagen, 8 av 10 gånger han går fram och luktar på mig så biter han..
MissCaandy inlägg 15,
Ni behöver inte gå ut ur rummet, det räcker att ni ignorerar illern genom att inte bryr er om honom, då kommer han förstå att matte och husse är tråkiga, det kan ta lång tid så ha tålamod.
#15 Ge honom ingen chans att bita då, biter han så pass ofta vet du kanske innan när han tänker göra det? Locka honom till dej och ge godis, försök undvika situationer där han biter tills ni lärt känna varandra bättre och försök få honom att se dej som en tillgång.
Pojken är säkert osäker och ser bitandet som enda utvägen så beröm när han närmar sej och ge godis innan han biter så han får en positiv bild av dej.
LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus
Alla snackar om godis.. Vad kan man ge som godis? Letade efter kattgodis idag på konsum men de finns ju inte.. Hittade bara hundgodis.. Gurka är han inte förtjust i…
Precis som med ,maten de äter bör man tänka noga över vilket godis de får… ju nyttigare desstå bättre helt enkelt för att inte öka risken för framtida hälsoproblem. Djuraffärer har numera ett ganska så stort utbud av hund och kattgodis som är fria från kolhydrater och olika tillsatser. Annars har du illergodisets mecka (i alla fall om du frågar mina monster) här: www.hungryferrets.se - lets bite är perfekta att klippa ner i små små bitar och ge som belöning… finns i många olika smaker… vissa illrar gillar alla, andra gillar bara en sort. Även vitamin pastan är ovärderlig som muta (men eftersom den innehåller vitamine roch mineraler bör den ges i begränsad mängd)