Ännu en tråd om kastrering
Nu börjar Estor närma sig tiden för att bli kastrerad och jag har bestämt mig för att han ska få genomgå en kemisk kastrering innan kulorna försvinner permanent.
Först och främst vill jag kolla med någon här om det är säkert att göra ett sådant ingrepp på ett djursjukhus där illrar inte är lika vanligt förekommande? Om det är som med andra chip borde de väl inte sövas utan borde var ganska så enkelt att utföra ungefär som vaccinationssprutor och id-chip?
Sedan skulle jag vilja veta om det är någon som varit på Bagarmossens djursjukhus och kan säga om det är bu eller bä att ta sin iller dit? Eller möjligen den lilla praktiken som ligger i Skarpnäck?
Och till sist, går det att få försäkringsbolaget att täcka en del av kostnaden om man säger att det är för att förhindra ev. sjukdomar i framtiden?
Så klart blir det även ett samtal till djursjukhuset, men det är ju alltid bra att ha kollat innan med någon som inte jobbar där som kan vara lite opartisk eller hur jag nu ska uttrycka det. ;)

Chip-kastrering är ju väldigt vanligt på hundar nuförtiden och principen är ju densamma på iller. Bara att en del veterinärer kanske är rädda för att bli bitna. Men annars är det ju sak samma.
Chippar man i kastreringsyfte får du ingenting på försäkringen, men chippar man när ens iller har binjuretumörer, alltså är sjuk så går det på försäkringen. Man får ju aldrig någonting i förebyggande syfte.
De flesta söver inte utan gör exakt likadant som med id-märkning.

Aha där ser man! Då är det ju iaf värt ett försök att ringa till dem, de tog emot mig för ca en vecka sen då jag var akut inne eftersom att Estor hade satt en bit ben mellan tänderna. Dock hann han få ut den innan veterinären ens hann in i rummet för att titta på honom. Ibland ställer de allt till det!
Därför jag också ville kolla om någon annan varit inne hos dem eftersom att jag egentligen bara gick in och ut med honom utan någon undersökning och glömde helt bort att ställa några frågor i stundens hetta.
En illers hud är väldigt segt (mycket segare än på katt och hund) och nålen man chippar med är grov som en skinksticka så det kan se väldigt brutalt ut. Det bästa är om man kanske är 2 när man chippar. Det brukar gå bra om ägaren håller i illerns framdel (nacke/huvud) och precis framför bakbenen när veterinären sticker i nacken samtidigt som någon ger illern godis. Då kan de mest läskiga proverna tas med iaf lite förmildrande omständigheter. När jag och Hanna chippade våra så sa ingen av dom ett pip pga allt gott som serverades ;)
Sajtvärd på Iller.ifokus

Haha, det ska jag verkligen komma ihåg när det väl blir att gå till veterinären!
Bagarbossen tar inte emot illrar förutom vid akut tillfällen sa de till oss, typ alla vet.kliniker bad oss bara att ringa till Roslagstull.

Om du bor i stockholm, lägg den extra tiden på att åka till roslagstull, upplands väsby eller mälarens smådjursklinik i sigtuna. Då vet du att du är i trygga händer. Har inte hört om några goda erfarenheter av bagarmossen alls faktiskt. Vänder mig alltid till ultuna i uppsala när mina illrar vrit dåliga på jourtid.
Nej Bagarmossen ska du undvika så gott som möjligt jag har 15 års erfarenhet av hur dom är på den kliniken mot andras djur och ägarna då det är den ända kliniken i min närhet som tar emot akuta skador på både nätter och helger. De är inte snälla!
Nu har jag aldrig vart där med en iller men alla andra djuren nästan vägrade de hjälpa och blev jätte sura för att vi inte vill avliva djuret istället. Jag har en hel del historier från den kliniken som inte är roliga! I alla fall så var vet. som tog hand om Dexter jätte snäll mot honom och oss och de var beredda på att han är en iller och illrar bits, även fast Dexter inte bet dom. 
Bojkotta bagarmossen!
Dom har nekat mig att få komma in med mina illrar i extremt akuta situationer
Jag rekommenderar Mälarkliniken, roslagstull och sist väsby.
Jag ska till väsby idag och chippa 2st killar. Dom tar 1100kr för chippet.
Har man inte varit där förr så kostar det 1600kr då en veterinär vill kolla på illern först.

#8 Ojdå, det visste jag inte att de var så pass "dåliga" på. Upplevde det inte som att det skulle vara problem med akuta grejer hos dem när jag knallade in, ingen som sa något till mig iaf. Nu var det iofs inget dödshotande för min del och inget som krävde operation..
Har varit på besök ett antal gånger hos roslagstull under många år med andra smådjur och där är de alltid trevliga och kunniga. Dock är det nu närmare till Bagarmossen som ligger ett stenkast ifrån mig, men man vill ju bara ha det bästa om man har möjlighet att påverka beslutet. Att döma vad ni säger här så blir det nog att åka till roslagstull med Estor. :)
Jag var på bagarmossen med min hund Lexie som hade fått en fiskekrok i läppen och de var jätte trevliga och tillmötesgående sen frågade de vilken uppfödare hon kom från och jag svarade att hon är en f.d hemlös hund från irland och då gick de iväg i någon minut och sedan kom de tillbaka och frågade om vi inte ska överväga att låta henne somna in istället. DET är droppen för mig när vi sa nej blev doktorn sur som attans och förklarade att hon har inte tid med sånthär trams aldrig mer bagarmossen och mycket,mycket mer som har hänt dock inte med iller då jag itne haft iller så länge

#10 Men så konstigt. :S
Trodde man som veterinär hade lika stora etiska förpliktelser som en läkare. Plus att om man har pengarna tycker man ju att de ska hålla käften inför ägarna och lyssna på deras önskemål och OM de nu måste yttra sig kan de göra det när man inte hör.
Otroligt tråkigt att höra att det ser ut på det här viset. :/
Jo vi har vart med om diverse händelser på den vet.kliniken och varje gång vi har gått dit (förutom med våran renrasiga hund) har vi fått som första alternativ att avliva även när vi åkte dit med våran 13 åriga hund för att han är inkontinent sa de att det ända alternativet var avlining eller stå ut med att torka piss sen åkte vi till en annan vet. klinik och de gav oss medicin för inkontinenta tikar som fungerade galant för honom då han är frisk för övrigt trots sin ålder.
En annan gång sa de till oss att våran hund behövde mindre kött och fett och mer grönsaker och rekomenderade oss ett konstigt foder som hade mer grönsaker och mindre fett,kött m.m för att hon skulle banta och hålla vikten. Vilken veterinär rekomenderar grönsaker till en hund???
AmeliaH. Tony vart sövd när dom chipade honom.
Tänkte att du ville veta eftersom du ändå äger honom nu :)
Vi valde att göra det för veterinären tyckte att d va mest humant då dom som sagt har väldigt seg hud i nacken och d kan göra rätt ont.
I think more things before breakfast than people think all day 
Dom bör få något lugnande då det gör väldigt ont. Det har hänt att en del illrar har fått ta ett nytt suprelorin chipp bara efter 6 månader, (enligt veterinärer).
Tyvärr kommer inte Agria godkänna det som skäl så man får stå för denna kostnad själv.

Det gör ont i ungefär en halv sekund. Ge illern lite olja samtidigt eller annat godis så är det över på nolltid

Att söva ett djur innebär en stor risk. Tror att många inte har kunskap om hur ett djur belastas av en sövning och att det finns en rätt stor chans att sövningen kan gå fel. Alltså inget man ska göra för ett så pass litet ingrepp som att sätta in ett chip. Möjligen kan man ge lite lokalbedövning strax innan.
Illern får som Hanna skriver en smärtkänsla i max en sekund, sedan är det över. Tror att det många gånger är en värre upplevelse för ägaren än för djuret ;)
Suprelorin chippade våran "Erkan" för 3 veckor sedan och ja, han gnydde till just då de stack in kanylen, men det var glömt lika fort och på kvällen syntes inte ens ett litet märke efter ingreppet. Betalade 1375:- på Falu djursjukhus/Borlängefilialen.
Medarbetare på sajten irishcob
Vill bara tillägga att jag skrev lugnande och ingenting om att söva illern, det är stor skillnad.
Vi funderar oxå på att ge våran en kemisk kastrering när det blir aktuellt. Här ska det kosta ungefär 800 kronor.

Det är ju upp till var och en men jag har inte märkt på mina att dom skulle behöva lugnande alls. Det gör ont när det sticker till men sen är dom sig själva på bara några sekunder. Har ID-chippat ett antal samt varit med och satt implantat på fyra.
Ska jag se till de 3 suprelorinchippen jag varit med om så skulle det vara totalt onödigt att ens ge lugnande. Har man bara med lite godis att muta med så har ingen av dessa 3 illrar sagt ens ett pip. Det har varit över på 2 sekunder och dom har inte visat obehag varken under chippningen eller efteråt.
Det har gått lika smidigt som under en vaccination och då är det aldrig tal om bedövning, lugnande eller lätt narkos… Eller jag har varit med om att många illrar faktiskt pipit till under vaccinationen för då har jag inte haft något godis framför nosen på dom..
Sajtvärd på Iller.ifokus
HannaM,
Har ni gett detta implantat på honor ? Det var veterinären som menade att dom var mer känsliga än hanarna.
#20 Senast jag och andra Hanna var och chippade gav vi en hona och en hane och ingen reagerade på chippningen något nämnvärt. Skulle inte tro att det skiljer så mellan könen. Snarare att vuxna individer har segare hud än valpar. Det är därför man rekomenderar att id-chippa innan illern blivit vuxen.
Sajtvärd på Iller.ifokus

#20 Yepp.. jag har idchippat tåv honom och gett suplelorin till två..
#21 jag undrar nu när ska man lägga in chippet senast? om han ska inte vara vuxen? kan han vara 8 mån eller mer/mindre ..vad är max?

Jag hoppas ingen tar illa vid sig när jag nu säger att jag faktiskt tycker att de små krakarna ibland kan ta sig ett stick. Att behöva ge dem något för ett sådant ingrepp känns som att det vore konstigt, men eftersom att jag aldrig varit med om det tidigare kunde jag inte uttala mig innan.
Var tidigare i veckan och satte in ett id-chip på Tony, på roslagstulls djurklinik, och då fick han ingenting för ingreppet, det enda de gjorde var att de tog honom till ett annat rum där de var fler som kunde hjälpa till att hålla i honom, fort in och fort ut kom han. Han tyckte tydligen inte om det, men ibland får både matte/husse och husdjur bita ihop när det kommer till att bli stucken med nål, man överlever alla gånger. ;)
Det enda som var problemet med det besöket var att Tony som annars är coolast i stan inte kunde sitta still varken på vägen dit, i väntrummet eller på vägen tillbaka hem. Det var smått utmattande att ha honom klättrandes överallt och människor som ständigt skulle komma fram och prata.
Träffade en jättetrevlig tjej på kliniken som var där med sin 7-åriga (eller var det 8 år?) iller Leo. Någon som känner till henne här på iFokus?
#23 Det är bara rekomendationer när det gäller id-chippning. Suprelorinchippen som används vid kastrering ger man när illern är färdigvuxen- alltså vid 6 månaders ålder eller äldre.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#25 Ok.jag förstår. Jag ska nog sätta in chip när det blir dags..
JossanH inlägg 21,
Det var just därför dom ville ge lugnande för att deras hud är segare när suprelorin chipp sätts in, om man då rekommenderar att ta ett id chipp vid yngre ålder så borde det oxå vara en förklaring till varför man vill ge lugnande vid kemisk kastrering eftersom illern då är äldre.
#27 Det rekommenderas för att illern ska känna så lite som möjligt och ett id.chipp kan ju sättas när som helst och kan därför med fördel sättas i valpålder. Där emot har jag som sagt haft mindre reaktioner på chippning än på vaccinationerna..
Sajtvärd på Iller.ifokus
JossanH inlägg 28,
Precis, för att illern ska känna så lite som möjligt, därför ville dom ge Lugnande när illern skulle få suprelorin chipp även om det bara tar ett par sekunder, för då var illern äldre.

Är man hispig så ge lugnande. Annars som sagt… det sticker ju det med? Senaste gångerna vi vaccinerat har mian gnytt till för det spänner och svider av vätskan som sprutas in. Dom har alltså reagerat synbart mer på valpsjukevaccinet än på chipkanylen.
Det mina reagerat mest på är att bli fasthållna det är mer obehagligt än både vaccin och chip. Ja tycker nog de hela e mer obehagligt än illrarna då ja inte gillar kanyler och sprutor rys!
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Som sagt var, även lugnande medel innebär en risk då kroppen påverkas och belastas av all form av läkemedel. Som de allra flesta skriver här i tråden så är lugnande och ev sövning definitivt inte nödvändigt varken vid ID-chip eller hormonchip insättning.
En lugn och sansad person som håller djuret och en utbildad chipmärkare/veterinär som injicerar chipet och allt är över på några få sekunder.
Medarbetare på sajten irishcob

hej, jag har en fråga..de är snart dags att kastrera Cruzito.som ni ser på bilden så börjar han bli spegelfixerat redan 

vi bor i Karlstad och jag undrar vart jag skall vända mig, rinde till Solstadens smådjursklinik men fick mycket osäkra svar.för de första kör dom enbart kirurkisk kastrering (750 kronor)vid fråga om suprelorin chipp så fattade hon cero, fick svar som…..
"mmmm…. är det samma som chipet för hundar? "
"måste fråga, vet inte, vi har haft en och annan iller genom åren och då har vi kirugkrasterat endast"
hjälp…!!! är de nån som vet var jag kan vända mig här i karlstad?

#33 fråga efter suprelorin som är ett chip som används på hundar och det som används på illrar. Sen har jag faktiskt ingen aning om det finns fler chip på marknaden, men det chippet är det enda som jag sett nämnas här på forumet iaf. :)
Illrar ska inte bli sövda, utan man kan ge dom lite gas som gör dom dåsiga vid provtagning och suplelroin insättning. Dom sover alltså inte i den bemärkningen att dom behöver väckas.
Gasen ges i form av en liten mask man trär på nosen, när man tar bort masken kvicknar dom till efter någon minut.
Det har blivit vanligare att ge illern lite gas i samband med provtagning osv för att det inte ska vara så stressande för djuren. Ibland kan det vara svårt att få ut så mkt blod man vill ha på en iller till tex en hormonpanel.
Jag satte in chip igår och min erfarenhet är blandad. Men det verkar som att de illrar som har mkt fett, känns det avsevärt mindre på.
Blight sa nämligen ingenting och han är en riktig tjockis. Theo som bara är muskler kände isättningen i alla högsta grad.
Sen beror det på hur segt skinn dom har, en del illrar har jätte segt skinn, andra inte.
Det finns olika styrkor på chippen men i Sverige används bara ett och samma. Så det är samma för hund som till iller.

men borde inte vet. kunna detta…..jag tycker det..!!!
om jag får så osäkra svar som jag fick, då blir jag osäker själv, vill inte ta min bebis till nån som inte har en anning om vad han syslar med

#36 Det är väl som inom många områden, man kan inte vara expert på allt.
Det ska ju finnas en tråd/artikel här någonstans på iller.ifokus som listar bra veterinärer som kan illrar, du kanske kan hitta något där som ligger nära dig?
#36 Klarar dom själva isättningen är det ju inga probem. Jag har själv fått förklara för flera veterinärer här runt hur det här med kastreringschipp fungerar. Illrar är inget dom prioriterar att läsa på om nya saker då det inte är ett djur som är speciellt vanligt- framförallt inte på små kliniker. Antingen ringer du och pratar med något annat ställe eller så hör du dig för så att dom iaf kan utföra insättningen ordentligt.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#36 Att ha iller som husdjur betyder att DU är den som ska kunna allting om vård och sjukdomar.
Med den här sortens djur så kommer du i många längen behöva tala om exakt vad det är som gäller och vad som kommer att behövas.
Hårt, men sant.
Det finns så få illerveterinärer i Sverige, och många åker genom halva Sverige för att få träffa dessa.
Välkommen in i gänget ;)

mmmm….jag tror jag åker till Stockholm med min spegelpojk, är Upplands Väsby bra?
Jag rekommenderar Mälarenssmådjursklinik, veterinär Marianne Tornwall. Ligger i Sigtuna, du bör har bil.
Sen Gunnel Andersson på Roslagstull veterinärklinik. Ligger inne i stan på valhallavägen.

har nyss pratat me cruzitos uppföddare och hon verkar inte veta nåt om kemiskkastrering på haniller, hon säger att de gäller honiller
…. att alla kastreringar ger problem med binjurarna och att dom färlorar inte i vikt av att kastreras..!!! vad är detta? jag köpte cruzito i Uppsala, han är född 22 jun. 2010, han kan vänta ett tag till men vill vara upplyst tills de är dags….han är son till Lisa och Honk, nån som vet nåt om dem?
Låter konstigt att uppfödaren inte är mer uppdaterad.
Chippen funkar precis lika bra till hanillrar.
En vanlig kastrering kan ge binjureproblem på sikt och en iller brukar tappa i vikt efter en kirurgis kastrering sen är det ju lite inviduellt hur mycket jag hade en pojk som tappade 500gram hans vintervikt var 1700 första året sen nådde hanaldrig över 1200 efter kastrering.
Alla får ju göra hur dom vill men för egen del kommer ja nog aldrig att kastrera med kirurgi igen, höll på att kosta mig min hanes liv dessutom :(
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."
#42 Du kan ju alltid be din uppfödare att läsa på lite gällande chippkastrering och binjuresjukdom. Tex så finns ju Mälaren Smådjurskliniks hemsida:
http://www.malarensmadjur.se/illerKastration.htm
Där jobbar Marianne som är en av Sveriges bästa veterinärer när det kommer till iller. Hon har skrivit lite om det här med kemsik kastrering som du kan visa för din uppfödare om du vill.
Att illrar (framförallt hanar skulle jag säga) tappar mycket i vikt efter en kirurgisk kastrering är ju inte direkt en nyhet.. Visst brukar dom väga som mest första vintern men efter en kemisk kastrering verkar dom hålla vikten och muskelmassan i mycket bättre form.
Sajtvärd på Iller.ifokus
En uppfödare som inte är updaterad om ngt som faktiskt inte är så "nytt" längre tycker jag är en aning, pinsamt.
Sorligt..

jag vet…. jag vill de bästa för min pojk, vet inte vad jag skall tro om allt detta, uppfödaren verkar jätte bra annars,men jag har läst mycket om detta både i svenska och spanska sidor, och tycker de är helt konstigt att varken uppfödaren eller ALLA vetrinärerer är updaterade
sorligt tycker jag med..!!!!
#46 Iller är inte ett vanligt djur, man kan inte begära att ALLA veterinärer ska kunna illrar.
På tal om chippning av äldre illrar.. Jag chippade Phoenix vid 2,5år och Aviendha vid 3,5år. Phoenix naffsade till efter vitaminpastan som han åt för fullt just vid sticket men slutade inte äta av den. Dvs. inte nämnvärd reaktion. Aviendha visade ingen större reaktion alls på sticket. Camaro (då 8mån) fick både id-chipp, vaccination och suprelorinchipp den dagen, alla på rad. Inte ett ryck, inte ett pip, bara massor med vitaminpasta så han var glad ;)
Paulina