Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 1899 ggr
AmeliaH
0

Tappat hår på buken

Vad för fler orsaker kan det finnas till att Tony har en kal fläck på magen än att det skulle kunna vara något med binjurarna eller skabb?

Har nämligen inte sett honom klia sig där och Estor har inte tappat päls någonstans. Dessutom känns det som att 1,5 år är lite tidigt för invärtesproblem, men det finns ju alltid undantag. :(

Kan det spela in någon roll att han är lite rund om magen eller att han är albino?

Har varit i kontakt med veterinären och ska dit om ca 1-2 veckor men tänkte att det kanske är någon annan som har varit med om kala fläckar som inte berott på något av de ovanstående orsakerna. Vore skönt med lite hopp! Han har ju knappt varit här i två veckor..

Aviendha
0

Lite märklig pälsfällning? Hudproblem just där? Överdriven putsning? Vart på buken är det?

Ceciliaolucifer
0

Magen, är det på undersidan av honom? Snoppsidan?

Några av mina tjockisar kan bli lokalt kala precis i pälsbytet, på vissa små områden.

AmeliaH
0

Ska försöka ta en bild senare, men kan försöka förklara hur det ser ut.

Man skulle väl säga att fläcken sitter i "ljumsken", dvs på undersidan av magen, till vänster av mitten (snoppen). Det är även där han är som rundast på magen. Fläcken är väl kanske i diameter av en femkrona, lite större. På andra sidan, högra sidan, ser det ut att ha trillat lite hår men det finns fortfarande en del päls kvar. :S

Anothername
0

Skabb borde det inte vara då vi nyss har behandlar honom med stonghold. För d tar väll kol på allt skabb va jag fattar d som?!

Har aldrig tänkt på om han haft nån fläckt där tidigare men det jag misstänker är som sagt att d är någon nötning av nått slag då han i alla fall här hemma har vart väldigt förtjust i att gå och dra underredet mot precis allt han kommer åt + att jag tyckte han kliade sig en del på magen och bet/puttsade rätt mycket.

Men hoppas inte det är något allvarlig :(

Amelia, har länge tyckte veterinären att du skulle hålla koll på det innan du hörde av dig igen?

Lyssnar på musik I think more things before breakfast than people think all day Får idé

Ceciliaolucifer
0

#3 Typiskt tjockisfläckar enligt mig Skrattande
Är han viltfärgad kommer han att bli lite "blå" där snart.

AmeliaH
0

Har ju inte sett honom hålla på och tvätta och klia sig särskilt mycket alls, Estor håller på betydligt mer.

De tyckte att jag skulle vänta ca 2 veckor för att se om det kommer nytt hår och så att vi lär känna varandra lite bättre.

Tog en bild nyss, tänkte posta den så att det kanske framgår tydligare vad jag menar. :)

AmeliaH
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Syns inte jättetydligt inser jag nu. Eller inte i jämförelse med på andra sidan, men där jag ringat in med rött är det iaf helt kalt.

Ceciliaolucifer
0

Jag vidhåller fortfarande att det är tjockisfläckar :)
Dock lite väl nött..

AmeliaH
0

#8 Jag får hålla tummarna för att det bara är tjockisfläckar. :)

Men vet blir det för Tony i vilket fall som helst!

Anothername
0

Ja hoppas det bara är hans lite runda mage som ställt till det ;)

Har aldrig sett den fläcken innan. När du har berättat trodde jag du menar  att han är lite gles i pälsen runt penisen men det där ser lite "konstigt ut"

Men det är ju bara bra om du tar honom till vet ändå :)

För säkerhets skull :)

Lyssnar på musik I think more things before breakfast than people think all day Får idé

JossanH
0

Känns som ett typiskt ställe att bli lite kal på vid pälsfällning. Det är nämligen så att många skriver om att deras viltfärgade iller pklötsligt har fått ett stort blåmärke i ljumsken och oftast är det då bara mörk päls som ligger precis under huden och som är på väg att växa ut. Jag skulle säga att det är helt normalt.

Sajtvärd på Iller.ifokus

AmeliaH
0

Jag hoppas också det för hans skull.

Jag har jämfört med Estor, men hade jag inte gjort det hade jag inte tänkt på det förns senare.

Men jag tyckte jag skymtade lite stubb idag när jag tittade på magen. :)

Anothername
0

Åh va skönt :D

Hoppas d kommer tillbaka hår där snart för då är d ju inget akut för vet :)