Söker illerhane för avel!
Hej! Det börjar bli dags för brunstperiod för min vackra lilla Lilith som är 1,5 år. Hon har dock redan haft två kullar som hennes förra ägare såg till, men jag tyckte att hon var alldeles för ung då.
Men nu är hon som sagt 1,5 år, och jag letar efter en vacker viltfärgad hane för parning.
Jag tar inte vilken hane som helst, han måste vara välstammad och ha ett bra psyke.
Lilith är väldigt pigg, frisk och lekfull men är även mycket lugn och sansad. Hanen får gärna vara stor då Lilith är en relativt liten iller.
Jag läser alltid på innan jag gör något nytt med djur så jag kommer att vara väl förberedd!
Vi bor i Värmland och hoppas att vi slipper åka alltför långt för att låna hanen. Alternativt möts vi på halva vägen. Jag kan betala en symbolisk summa för betäckningen.
Hör gärna av er om ni vet något! :)
MVH Sanna och Lilith

Fick hon två kullar samma säsong? Då borde hon kanske vila en säsong istället.
Håller med ovanstående.

Men, du har ju inte ens haft illern i en månad….? Du la upp en tråd den 13/10 om att du skulle få hem Lilith.
Har du haft iller tidigare?
Har Lilith stamtavla eller har du koll på hennes bakgrund?
Precis som tidigare skriver, om hon nu redan fått valpar två gånger under senaste året, är det inte bättre att vänta?
Är du 180% insatt i hur det funkar med en dräktig iller hona?
Vet du vilka komplikationer som kan uppkomma?
Jag menar inte att vara elak, men jag blir lite fundersam då det är så många som parar sina illrar "för dom är så söta". Och det kan gå så otroligt fel. Och iller släktet är redan så förstört, så jag förstår inte alls varför folk parar när dom inte ens har stamtavlor.
Dessutom bör det finnas en tanke med parningen.
Vad kan just denna parningen tillföra? 2010 har varit ett marddrömsår vad det gäller illrar som omplaceras. Massor av illrar söker nya hem och ingen tycks hitta lämpliga hem till illrarna dom vill omplacera. Fler illrar som skickas omkring är inget som behövs.

Det är jätte svårt att hitta information angående illeravel på nätet. Det bästa är att ta kontakt med en annan uppfödare. Sen måste du fråga dig själv om du är villig att bli av med Lillith om någonting skulle gå fel och om du har ekonomiska resurser till att stå för eventuella komplikationer.Jag håller med ovanstående om att du ska vänta eftersom hon redan fått två kullar på mindre än ett år. En kull tär otroligt på en hona. Min tjej fick en kull i maj och hon såg ut som sju svåra år länge efter, och jag skulle inte drömma om att para henne igen innan hon vilat upp sig ordentligt.
Oftast brukar du få betala priset av en valp för en parning, så en symbolisk summa räcker nog inte om du ska hitta en bra hane.
"Wrong in all the right ways" - kullen är äntligen här! Följ valpdagboken på min hemsida
Och PLUS det som alla skrivit över (vilket är tänkvärda saker) så vill jag även hänvisa till hur svårt många har haft att bli av med sina valpar i år. Överallt dyker det upp annonser om valpar som är runt halvåret för att uppfödaren inte har fått sålt dom. Det kan alltså röra sig om att du kommer bli sittandes med 3-4-5 illrar under en lång tid och måste därför uppfostra, toaträna, vaccinera etc alla valparna själv. Dessutom kan det vara svårt att ta valppriset för en äldre valp så räkna inte med att gå runt på det..
Om du tycker att hon är ett bra avelsmaterial kan du ju genast chippa henne med suprelorinchipp (så hon inte går i brunst förrän om ca 2 år) så hon får vila upp sig ordentligt och du hinner läsa på ordentigt om avel (och känna efter hur det är att vara illerägare….) och leta efter en bra hane. När hon sedan går i löp är du så förberedd man kan vara!
Du kan ju även följa duholms tips att ta kontakt med en uppfödare- kanske tom få vara med när en kull föds!
Och så hinner du spara pengar… Går något snett så ett kejsarsnitt behövs kommer summorna lätt upp i 10 000:- så en ordentlig budget lär gå åt.
Sajtvärd på Iller.ifokus
hmm, varför en stor hane för att hon är liten?
Är det inte som med häst? att hingst ska vara anpassat för stoet så att fölet har rimlig storlek att få ut?
eller hund whatsoever

Mkt bra skrivet av alla ovan tycker jag… tänkvärt!
#3 Om jag inte är HELT ute och cyklar så troor jag att detta är en halvsyster till vår tjej Emi (vi skulle i så fall ha köpt denna tjejen först, men hon blev såld till en tjej i uppsala, vilket gjorde att vi tog en valp, Emi, från den två veckor yngre kullen istället). Och Emi har då INTE någon stamtavla.
Avsaknad av stamtavla gör det ju än mer risky business att ge sig in på avel med denna tjej. Själv kan jag inte ens tänka tanken på att en illerfröken i Emis ålder redan fött TVÅ kullar. Inte okej. :(

Symbolisk summa för betäckning? :) det vanliga är priset för en valp, alltså 3000 kr ca.

Läste igenom denna tråden och din förra tråd nu och ber dig tänka på att om Lilith har haft två valpkullar nu så har hon precis skickat av kull nr.2. Går hon sen i brunst och ska bli parad i mars t.ex, så har det knappt gått ett halvår till kull nummer tre. Det ökar risken något oerhört att förlora henne.
Ett tips är att gå in och läsa gamla trådar om folk som förlorat sina honor, sina valpar eller både ock. Folk som haft lång erfarenhet och har vetat vad de ska titta efter. I din gamla tråd så hade du den 17 oktober, alltså för två veckor sedan inte ens fått hem Lilith.
Chippa henne hellre så har du två år på dig att lära dig massor om avel samt att Lilith får vila och riskerar inte att dö i förlossningskomplikationer. Jag lovar att det är inte roligt att stå mitt i natten på djursjukhuset med valpar som sitter fast och en hona som håller på att ge upp. Och det kan hända vare sig de har haft kull för tidigt, för tätt, två på raken, aldrig någonsin eller hur många gånger som helst.
Plus pengar då. 3000kr för parning och sen om man har otur några tusenlappar till hos veterinären. Mitt besök kostade 5000 och då behövde vi som tur var inte kejsarsnitta. Då hade man ju lätt varit uppe i det tredubbla. Och så natt och helg såklart.
Men det allra viktigaste är fortfarande. Ge din hona de allra bästa förutsättningarna först. Ingen mamma gör ett bra jobb om hon är trött, sliten, utarbetad och aldrig fått hämta sig efter de förra bebisarna.
Vis av egen erfarenhet kan jag enbart instämma med föregående skrivare.
Har själv stått ett antal gånger på djurklinik med honor som har fått förlösas med kejsarsnitt och det är INTE roligt på något sätt.
Jag ber dig, TS, lyssna på föregående skrivare då det är förenat med livsfara att para en illerhona.
Måste också inflika, att alla trådsvar är läsvärda och tankeväckande. Inte mycket fördömande utan rena, konkreta svar :-)) En eloge till er alla :-))
Hillbiörns illrar finns på Facebook.
Tack!
Fick väldigt många bra och tankvärda svar, och jag tror nog att jag kommer att vänta då även jag känner att det skulle vara en stor påfrestning för henne. Jag älskar henne redan nu och jag vill absolut inte förlora henne, så jag kommer nog att chippa henne. Kommer hon då att vara steril i två år?
Anledningen till att jag ville avla på henne är för att jag faktiskt, här i värmland, har hittat en massa personer som är intresserade av en iller. Jag känner dem och de jag anser skulle bli bra illerägare skulle jag kunna tänka mig att sälja till. Och här i mitten av Sverige är det många som är intresserade av iller, men kan inte åka så långt som till Umeå, Ystad, Gotland eller tvärs igenom Sverige för att skaffa en iller de bara får träffa en timme innan köp.
Jo Lilith har faktiskt stamtavla, och hon är reggad som avelshona i Svenska illervänner. Hennes födslar innan gick bra utan komplikationer. Jag håller även kontakt med Liliths förra ägare, som var uppfödare själv och hade många års vana av illrar.
Jag är inte sådan att jag ger mig in på saker utan att veta vad jag håller på med, inga impulsgrejer, utan gör alltid allting välplanerat och med mycket betänketid. Så ja, jag skulle anse mig att kunna ta hand om Lilith som dräktig, hennes födsel och ett gäng busiga illervalpar. Tycker jag om något så gör jag allt för att lära mig så mycket som möjligt om dem, och tvekar jag över något frågar jag Liliths förra ägare eller skriver ett inlägg här :)
Låter bra att du väntar!
Om det är förra ägaren som redan tagit två kullar på henne så tvivlar jag dock på att personen ifråga är värd att ta kontakt med när det gäller avel tyvärr.
#12 Chippet verkar upp till 2,5 år och under den tiden så kommer hon att vara ur brunst = inte mottaglig för parning. Det kan ju sluta verka tidigare, sådant tycks variera lite. Boken ferrets for dummies har faktiskt ett rätt bra kapitel om avel/utveckling av valpar som kan vara värt att kika på om du inte redan läst det :)
Och sök gärna råd från fler än en uppfödare, som sagt så är två kullar på ett år oerhört slitsamt för en hona och förra ägaren har ändå gjort det vilket inte tyder på expertiskunskap i mina ögon. Men jag kan givetvis ha fel. Ändå skadar det aldrig att söka kunskap och råd på flera ställen då man får ett större "urval" och förhoppningsvis mer kunskap att gå igenom. Allt som sägs är inte skrivet i sten och alla gör lite olika på en del fronter så av den anledningen kan det även vara bra att höra med flera om deras version av uppfödning.
Paulina
#12 Jättebra att du tog till dig det som blev skrivet
.
Hillbiörns illrar finns på Facebook.
Ett superbra val av dig. Nu har du 2 hela år på dig att ta reda på allt som behövs (och spara pengar..) för att kullen ska bli så väl planerad som möjligt.
Saken är också den att väldigt många illrar är släkt med varandra och bär på genetiska sjukdomar så även det kan du ju läsa på så att det inte är så att du tar en kull, säljer valpar till "bekanta" som sedan inte lever speciellt länge och kanske tom föds med hjärtfel eller liknande problem. Så nu kan du börja snoka runt på linjer du är intresserad av också! :)
Sajtvärd på Iller.ifokus

Tänkte på en intressant sak med parningsavgift. På iller så betalar man ju en engångssumma oftast, eller en valp.
På raskatter så betalar man först en parningsavgift och sen betalar man per unge man får. Så t.ex 2000kr i parningsavgift och sen mellan 1000-2000kr per kattunge som föds, beroende på ras.
Jisses, vilka pengar! Man kanske skulle skaffa en fertil raskattshane?
#17 Ja, det är lite skillnad, men så tar man ju ofta runt 6000:- för en vanlig raskattunge också. Jag vet dock att det finns de som använder sig av liknande system vid utlåning av hane, fast mindre summor då ;)
Sajtvärd på Iller.ifokus

#18 Tänkte lite i banorna som att man satt med 10 kattungar som man inte fick sålt. Fick man ju sälja en njure under tiden eller nåt.
Liknande system på iller?
Haha klart man ska lyssna på dem som vet! :) I alla fall om det mesta.
Vad kostar det att chippa sin iller? Och måste man sedan chippa henne igen, eller är det då p-sprutor som gäller? 

Det beror lite på vilken veterinärsklinik du använder. I Göteborg ligger priserna på mellan 1000-1500kr. Du kan chippa henne igen när det gamla gått ur kroppen, p-sprutor bör du undvika helt.
#19 ja, man får betala för att låna illerns tjänster och sedan ger man en summa till hanens ägare för varje valp.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Med andra ord så vore det bättre att skaffa sig en egen hane.

Om det är pengar som är problemet så javisst. Men att köpa en bra avelshane kostar ju också pengar.
Och att ha en brunstig hane hemma innebär också en massa revirmarkerande, stark lukt och att du mest troligt måste ha honom separerad från din hona ett tag. De träffas ju bara vid parning och om hanen går i brunst i december och honan i mars så har du två läger med två ensamma illrar som saknar sin kompis om de är vana att bo ihop.
Du har också en hane som kommer att göra allting för att komma in till din hona, vare sig hon är redo eller inte. Det gäller att bo stort och säkert då för kommer hanen åt honan när hon inte är i brunst så kan han faktiskt våldta henne. Och det blir inte så lyckat resultat utav det tyvärr.

Se på mig ;) en "våldtäkt" med chippad hanne resulterade i fem valpar trots särade illrar och avspärrningar…
#26, Bara en fråga, vart han i brunst fast han vart chippad ?

Nej han tog 5 veckor på sig att gå ur brunst då han blev chipad.
Aka okej,
#23 Du får ju fortfarande betala vad det kostar att köpa en hane, dessutom ska du få lov att avla på den, vaccinera, och sen kostar den ju i foder plus det Ulrika säger- så ska du leva med den också.. Så i längden blir det ju sjukt mycket dyrare…
Sajtvärd på Iller.ifokus

#23 Knappast… jag bet 3500 för min egna hanne ;) plus chip, mat etc…
Nej det är sannerligen inte lätt att ha hand om djur, men med rätt sparande av pengar och en hel del tålamod så brukar det mesta lösa sig. Det gäller bara att inte ha en alltför kritisk syn på allting utan att se möjligheterna i det :)
Bara man vet vad man vill så är det ju bara att försöka kämpa sig dit!