James Wellbeloved, vitalin m.m
Jag blir sa fundersam angande dessa foder marken, vad ar bast?
Vitalin, James Wellbeloved eller Totally Ferret??? Eller andra marken?
Ocksa tycker jag att det ar konstigt att varan djuraffar har James Wellbeloved katt och hundfoder men kan inte ta in illerfoder da man kan bestalla in en stor sack av alla andra marken som inte finns i butiken. Konstigt.
Men till saken, ar James Wellbeloved bra? Eller ar Vitalin battre? Eller ar Totally Ferret battre? Tanker bara da det ar dom fodrerna jag har relativt latt tillgang till.

JW är väl bra, bättre än många andra märken på svenska marknaden. Men Vitalin, och jag tror även att Totaly ferret, är bättre än JW.
JW "slutade" sälja illerfoder till sverige för några år sedan, marknaden var inte så stor för illerfoder i deras ögon. Dock tror ja att det finns nån eller ett par affärer som importerar JW illerfoder själva.
Jag kan fa tag i JW illerfoder fran en annan affar i narheten av mig, darfor undrar jag om det fodret sa jag inte gar och koper ett samre foder fran en affar dar dom saljer det battre fodret ocksa! 
Jag vet daremot att min illerkille alskar Totally Ferrets foder da vi fick sma provpasar pa det.

JW och Vitalin (och ANF nar det finns att tillga) ar val de enda som raknas som fullgoda illerfoder i Sverige? Totally Ferret brukar det ju varnas for att man inte ska blanda ihop med JW Totally Ferret.
// Amanda
Men pa alla andra tradar sa star det ju att Totally Ferret ar ett av de battre foderna medans nagot Versele-Laga's Ferret Complete ar det som ar det samre som blandas ihop med JW.
Komplicerat.

Ah! Mitt fel! Blandade ihop dem :)
// Amanda
OK OK 
Vitalin: ett bra foder.
Totally Ferret: ett bra foder.
JW Ferret Complete: ett bra foder
Verse-Lagas Ferret Complete: ett sämre foder
Det har väl funnits en tråd om dom olika fodren med jämförelsetabeller?
Hillbiörns illrar finns på Facebook.
Alla dessa 3 foder du nämner är bra foder. Hagsätra tror jag det är som har JW ferret complete.
Mina illrar blev dåliga i magen av totally ferret men dom har även haft perioder då dom blivit dåliga i magen av orijen blandat med vitalin. Jag tror det beror lite på hur gamla dom är, vad dom är vana vid och hur deras situation ser ut just då.
JW tycker jag är mycket bra pga formen på foderbitarna.
Så egentligen funkar vilket som helst av dessa 3. Du väljer vad du tycker är bäst och vad din iller tycker mest om helt enkelt :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Om det ar pa det viset far Dexter valja. 
jag undrar bara om era illrar tycker om torr foder?jag har vitalin men jag har aldrig sett min iller att äta från dem. han bara luktar o går därifrån… har ni hört om liknande beteende? måste dem äta torrfoder?

#11 det beror på vad du ger honom i övrigt? om han får en välbalanserad barf kost så behövs det inget torrfoder:)
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
#11 Så vad äter den då?
Sajtvärd på Iller.ifokus

#11 Varken Meja eller Alinda äter torrfoder av någon sort. Dom ser det inte som mat. Båda är helbarfade sedan födseln, Meja fick typ friskies en mycket mycket kort period innan hon hamnade hs mig men det verkar hon ha glömt.
Mina har totalvägrat orijen och anf, totally ferret har jag inte testat. Vitalin serveras här hemma.
Paulina
#13 han äter rå kött mest kyckling,nån gång får han kött bitar.kycklingvingar er jag ofta för benens skull. varanann dag lite lever och 3 gånger i veckan 2-3 st kyckling hjärtan. köttfärs….ibland mjau blötmat. och let´s bite kött godis.han äskar dem. men jag har lagt vitalin framme o jag har aldrig sett honom äta det.dem blir bara liggande i skålen o efter några dagar man måste kasta dem ju…
Jag forstar att din pojke vagrar torrfoder 
#17 hehe menar du att han får för bra mat annars så dörför äter inte han torrfoder?
#16 Torrfoder kan ligga framme rätt länge i skålen utan att man behöver kasta det. Det blir inte dåligt på samma sätt som kött :)
Till TS kan jag säga att min äter Vitalin med köttillskott då och då och han verkar det inte gå nån nöd på. Så det funkar alldeles utmärkt, och som andra sagt och som du själv kommit fram till så spelar det nog ingen roll vilket av de som du väljer. Ta det som är lättast att få tag på =)

#13 ne då det låter bra, mina äter inte heller torrrfoder om de finns kött på menyn:)

Vill bara varna lite för illrar som ratar torrfoder helt och bara äter kött om köttet inte är varierat nog. Det kan tyvärr leda till bristsjukdomar. Så har man en iller som bara käkar kött så måste man variera det ordentligt för att den ska få allt det den behöver. Annars måste man se till att de käkar torrfoder också. Även om det känns fånigt.

#21 en bra varning och något jag är orolig att det ska bli fel med den barf hysterien som är nu då det blivit lite av ett mode.
i familjen har vi alltid barfat en del av djuren men tycker, tror och hoppas att jag är tillräckligt påläst om detta!

Det är lätt hänt, man blir så glad när ens iller äter kött så man tänker inte längre än så. Men en iller kan inte leva på enbart kyckling, vilket är så långt många kommer.
Det ligger en bra barf-guide för iller inne på barf.ifokus. Tycker man kan läsa igenom den och plocka lite matnyttigt (fyndigt va?) därifrån. Man kan alltid lära sig mer.
#16 glöm inte att ge benmjöl de gånger han inte får tillräckligt med ben att äta.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Jag har gett mina illrar Orijen och det funkar super. Kompletterar med kycklingar, kyckling lever/hjärta och möss/råttor ibland.
#24 var köper man benmjöl? o hur ger man det? bara så..eller tillsammans med nåt annat…tänker mest på om han inte vill äta det.
har märkt att min Jimmy är lite kräsen när det gäller mat….han luktar mycket innan han ens vågar slicka på det…sen efter det stoppar han den i munnen…

Benmjöl kan du köpa här:
Du pudrar det över maten bara, tryck in det lite i köttet så är det ingen iller som märker att det är där.
Finns vissa djuraffärer som säljer olika sorters benmjöl också, men det finns både bra och dåliga. Det här märket som hungryferrets säljer ska vara ett av de bästa.
tack.ska beställa direkt. tänkte ändå beställa let´s bite! från dem så då tar jag benmjöl också;)