Illeruppfödare eller omplaceringscenter
Halli-hallå! Jag skulle gärna vilja veta om ni kanske rekommenderar någon bra illeruppfödare eller något omplaceringscenter som har illrar i Skåne, det skulle vara väldigt generöst. :)
Tack på förhand!
Längst upp i inläggslistan finns en tråd som heter "uppfödarlistan". De allra flesta uppfödarna som finns här på iFokus har presenterats där så kolla där.
När det gäller omplaceringar så sköts de ofta privat, det är i princip en förening som är aktiv med omplaceringar och det är Skaraborgsillern, och det är ju en bit ifrån skåne om illern befinner sig i föreningens direkta omvårdnad och inte sitter i ett sk akuthem.
Paulina

Tack!
Och omplaceringarna som finns samlas i tråden ovanför uppfödartråden (som den heter, skrev fel i första inlägget) så det är ju ett ställe att kika på med :)
Paulina
Du kan också kika in på www.illervanner.se så hittar du den föreningens omplaceringsannonser där.

#3 Tack så mycket! :) Haha, ja, märkte det. ;)
#4 Tack!
#5 Glömde at säga att du där också kan hitta kontaktuppgifter till en del uppfödare. Och att föreningen också har en kontaktperson i Skåne som kanske kan hjälpa dig om du kontaktar henne.

#6 Okej, tack. :)
Det finns flera bra uppfödare i uppfödartråden, men ska jag rekommendera nån får det bli Guteillern. Vår Bogey kommer från henne och hon ger kanonbra stöd i vått och torrt. Hon kallar sig Gottfridsson här på iFokus
Man bör väl först och främst kolla upp vad för slags iller man vill ha. Vill man ha en vilttypad iller som förhoppningsvis är från lite friskare linjer men som kräver mycket mer av sin ägare eller vill man ha en lugn och "jordnära" iller som kanske inte har exakt samma goda förutsättningar för ett friskt liv pga hårdare avel?
Är färgen viktig?
Är hårlaget viktigt?
Är storleken viktig?
Sedan ska man finna en uppfödare man passar med.
Jag köpte valp i somras där jag gick mestadels på illerns temperament för den lättast skulle komma in med min gamla iller.. Fick en helt underbar illerkille från norrskenets illeruppfödning.
Sajtvärd på Iller.ifokus

#8 Tackar!
#9 Helt korrekt! Håller med upp till 110% :)