Försäkrar du din iller
Jag bara undrar om hur ni gör. Har ni era illrar försäkrade? Och om ni har dem försäkrade hur har ni gjort. Bara veterinärvård eller både veterinärvård och liv försäkring?
Vore skoj att veta. Har du inte försäkrat din iller, kan du prata med mig. Jag är försäkringsombud genom STIF, och har på det sättet bra kontakt med Agria.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Som en del av er redan vet så kommer jag inom kort få hem en alldeles underbar liten illerpojk. Därför vill jag veta så mycket som möjligt om att försäkra sin iller.. En del kan man ju läsa sig till om på agrias hemsida men det känns ändå lite klurigt.
veterinärvård eller vet.vård OCH livförsäkring? Mellanskillnaden i just pengar verkar ju vara minimal så det vore kanske inte så dumt att ta både ock.. frågan blir då hur man livförsäkrar sin iller? Tänker då på hur man fastställer livförsäkringsbeloppet, hur det i sin tur påverkar försäkring och ersättning mm..?
Om jag förstått det hela rätt så måste illern inte vara id-märkt om man väljer enbart veterinärvård, men chippning är ett krav vid livförsäkring. Om man är medlem i t.ex STIF får man 10 procent rabatt på försäkring..
hmm.. kluriga men ack så intressanta saker det här 
Mvh Tessan
ja just det.. - Måste man ha hälsointyg eller liknande från en veterinär för att kunna försäkra illern, eller räcker det med att man intygar att illern är frisk och skadefri?
// Tessan

Det du skriver stämmer bra Tessan så du har förstått det helt rätt. Vad jag tycker är största fördelen med att fler livförsäkrar sin iller (skiljer ca 50:-/år) är att vi på det sättet kan få Agria att förstå att vi iller ägare värderar våra djur lika högt som hund och häst folk gör. Detta kan i sin tur göra att vi lättare får dem att förstå att vi vill ha lite mer förändringar på våran veterinärförsäkring. Önskemål finns om att vi ska ha samma möjligheter att välja olika veterinärförsäkringsbelopp för iller som för häst och hund. Detta fungerar inte i dags läget eftersom illern i Agrias ögon jämförs med råttor och kaniner. Vilket i mina öron rimmar lite illa. Så om vi får upp Agrias ögon för illerns värde hos oss ägare så kanske vi får dem mer samarbetsvillig.
Försäkringsbeloppet brukar vara inköpspriset, får man då en omplacering så är dags priset för en iller bra att sätta, men allt sådant hjälper jag er gärna med. Inget krångligt att försäkra sin iller jag lovar.
Audiatur et altera pars

Jag har självklart alla mina försäkrade. Skulle inte kunna sova om dom inte var det. Har visserligen inte behövt utnyttja försäkringen än men jag antar att den dagen oxå måste komma någon dag…
Usch vad hemskt jag skriver 
Naturligtvis.
Det är bara fördelar med försäkringen. Man kallsvettas när dom börjar räkna på djursjukhuset men sen reglerar dom och man har råd till annat oxå.
Gubben kostade en hel del när han fick cancer och blev opererad utan resultat.
Micke

nisse är självklart försäkrad..fixade det samma dag han flyttade in..både vetrinärvård och livförsäkring..tur är det så mycket han har varit hos vet och operation mm.

Vad roligt att höra att så många har sina små pälsar försäkrade.
Audiatur et altera pars

hoppas att alla ha det..det är ju ändå så pass viktigt..man måste tänka på allt som kan hända..är våra barn skuka tar vi dom till läkare och desamma ska gälla djuren.
Jupp, alla fyra med både vet. och liv.
Susanne 
Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.
Jag har alla mina fyra försäkrade, dock endast veterinärvård. Funderar på att även skaffa livförsäkring, men jag måste väl registrera dem först isf?

Du behöver ha dem chipsmärkta för att livförsäkra dem. Registrerad är inget måste liksom.
Audiatur et altera pars

Vad innebär det att ha livförsäkring egentligen?
Antar att jag skulle kunna ta detta privat med Åsa men jag tänkte att det kanske är fler som undrar/vill veta 

Det innebär egentligen det att du får ut liversättning för din iller om den avlider på grund av skada eller om du måste avliva den på grund av sjukdom eller att den springer bort. Om något sådant händer får du ut ditt livförsäkringsbelopp från Agria. Detta gäller upp tills din iller fyllt 7 år, då de har i detta slagit ihop det med hundars ålder för att inte förvirra med för många olika åldrar på de olika försäkringarna. Så när det gäller detta har de varit oerhört generös på Agria.
Men det som jag ser som den viktigaste anledningen är faktiskt att vi utåt sett blir tagna som mer rädda om våra pälsar. Även om vi vet att det inte hänger på det, så ser försäkringsbolagen det ofta på det sättet. Så visst är det något att tänka på.
Hoppas du fick det svar du var ute efter, annars fråga mer.
Jag finns ju här för att svara på era frågor i så stor mån jag bara kan, och annars tar jag reda på det.
Audiatur et altera pars
kan man om man försäkrar sin iller, byta från veterinärvård till veterinärvård och livförsäkring eller vice versa? Eller gäller den typ av försäkring som man väljer vid starten så att säga? Bara en liten undring.. =)

Det går jättebra att lägga till livförsäkringen i efterhand. Jag hjälper gärna till med det också om ni vill ha hjälp med sådant.
Audiatur et altera pars
Nanna har både vet. och livförsäkring det trode jag var självklart att man försäkrade

Båda är självklart försäkrade och chipmärkta.

åsa..hejhej jag har ett litet problem…jag trodde nisse hadde livförsäkring men fick igår ett brev från agria där det står att han har bara vetvård..jag ringde för jag vill ha livförsäkring och bättre vetvård försäkring. men dom sa att jag inte får en livförsäkring på nisse för han är inte chipmärkt..hur gör jag? han förtjänar det bästa fast han inte är id märkt..mvh nisses mette

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig, det krävs att illern är chipsmärkt för att den ska kunna livförsäkras. Detta för att det måste säkert kunna fastställas vilken iller det är om den avlider.
Om det är något annat jag kan hjälpa dig med, hojta till.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars

hur chipmärker man sin lilla älskling då?

Ska du på yran? Då kan jag kanske höra med Charlotte om hon ställer upp och chippar de illrar som vill. Annars är det hos veterinären.
Audiatur et altera pars

nej jag ska inte till yran tyvärr..jag ska be vet här i vetlanda chippa honom.

Gör så, det fixar de hur lätt som helst.
Audiatur et altera pars