Några frågor innan iller köp
Hej!
Jag hade tänkt skaffa min första iller :D
Men innan det så har jag lite frågor, vill ju veta så mycket som möjligt om de små söta djuren.
1. Bör man ha en eller två illrar?
2. Hur stor bör buren va? (skriv gärna måtten till både om man ska ha en eller två illrar)
3. Vad för foder?
4. Kan man gå ut med iller i sele eller riskerar man 'skador' på något vis?
5. Borde de badas och i så fall hur ofta?
Det var nog de frågor jag kom till att tänka på nu.
Skriv gärna om ni vet något annat som man kan ha nyta av :)
Tack på förhand!
Mvh Zerena :)
1, Det beror på hur mycket tålamod och hur konsekvent du är.
2, illrar ska inte leva i bur , menar du transportbur om ni ska åka iväg så bör den vara en atlas 20,
3, foder till iller, är vitalin , de går bra med rc kitten ocå o hills kitten, ska man enbart ge kött så måste man sätta sig in i det så allt illern behöver blir uppfyllt.
4, Ja de flesta illrar älskar promenader,
5, Nej en iller ska inte badas, om dom blir smutsiga kan man tvätta av dom på ställena som krävs bara.
sen rekommenderar jag oxå dig att åka hem till folk som har iller, träffa gärna flera olika, där kan du oxå ställa samtliga av dina frågor. Likaså på illerträffar o utställningar kan man oxå passa på o träffa illrar.
1. Jag skulle säga att det är både individuellt för en iller, vissa gillar att leva med andra illrar och andra vill vara ensamillrar. Min uppfattning är att illrar som levt länge med andra illrar fortsätter ha ett behov av det sällskapet. Men skall du ha en ensam iller är det extra mycket tid och uppmärksamhet som gäller (även om massor av tid och uppmärksamhet krävs oav) Å andra sidan blir det extra mycket när du skall ha två också för då har du två illrar att ta hand om, uppfostra och ge kärlek.
2. I min mening skall en iller aldrig hållas i bur annat än vid möjligtvis speciella tillfällen så som ev nattetid vid särsklid anledning, besök som är illerrädda, transport osv. Vad lagen säger om illerhållning kan du läsa här.
3. Illerfoder eller BARF. Skall man BARFa sin iller krävs det att man läser på ordentligt och får stor kunskap om detta.
4. En sele som sitter bra på illern skall inte vara någon fara. Promenader mår de bra av!
5. Du kan bada din iller men jag föreslår att du endast gör det när det verkligen finns behov (och detta väldigt sällan) blir illern smutsig och du måste tvätta den så föreslår jag att du gör detta utan shampo eller med illershampo.
Även jag rekommenderar att du hälsar på lite illerfolk och illrar om du inte har så stor erfarenhet av dem.
Här på sajten finns massor av välskrivna artiklar så gå in och läs igenom dem så kommer du få en bättre uppfattning av vad en iller kräver och vad du skall tänka på vid ditt illerköp! :-)
Jag är själv ingen iller expert då jag precis skaffat min egna lilla valp själv men det som dom andra säger är helt rätt…
Kan berätta lite om hur det är med min iller…
1. Vi har bara en iller och han mår prima men han har andra kompisar också, som katter och hundar och oss såklart!
2. Bur har vi ingen, han går lös i hela lägenheten som en katt eller hund och även om jag stänger in honom för länge i mitt sovrum (som är 10-15kvm stort) så blir han väldigt raslös och hyperaktiv, bitig och helt enkelt jobbig.
3. Illerfoder eller ett bra och naturligt kattfoder som Orijen (har jag hört).
4. Vi har ett vanligt kattunge sele, det är säkrast enligt oss när vi kollade igenom selena. Kan titta vad märket är, men vi har i alla fall bra erfarenhet av det selet och det sitter bra på honom och han kommer inte ut det!!
5. En iller ska inte badas för ofta men om man måste så måste man. Vi har badat våran då han var proppad med jord, lera, kiss osv så han luktade och såg riktigt ofräsch ut.
Du bör besöka illerfolk och illrar läs allt du kan och alla olika lösningar och uppfostringar och blanda lite på det som passar dig bäst och framför allt känn- och tänk efter tio och två hundra tio gånger innan du skaffar dig en iller! De är inga lätta djur att handskas med och de mår dåligt av att åka från hem till hem.
Lycka till!