Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 1356 ggr
angelpe86
0

Gubbiz Har kräkt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det e så att min Hane GubbiZ har kräkt 1 gång på en kväll, sen var han lite trött men ändå rätt pigg. Sen 2 dagar senare kräkte han igen, denna gången fick han upp mat rester. Jag är orolig för honom. Han är lite smalare än vanligt, sover lite mer, inte så pigg. Han är lite mer kelig med. som han inte brukar vara.Första gången han kräkte var i samband med att han träffade en hund, och Gubbiz var lite på sin vakt eftersom hunden är stor och det är andra gången han träffar honom, kan det varit något samband med det.. Att han blivit rädd, skrämd, så det gjorde att han kräktes. Eller kan det vara att han fått något hår i sig och satt och irritera?Han äter lite mindre och dricker som han ska. och det är inget grönt i avföringen heller.ibland kan den vara lös. där är inget blod heller. Är detta något att oroa sig över, vad säger ni?MVH En orolig Iller ägare / Linda

HannaM
0

Hur gammal är han? Jag hade en iller som ibland åt för fort och sedan fick upp allt (min teori åtminstone då ingen annan förklaring gick att hitta).

Är han äldre (3 och uppåt kanske) så skulle det ju också kunna vara illamående som komemr från tillexempel insulinom.

Sniffit
0

Ingen av mina illrar har kräkts i samband med att de upplevt något som de tycker är läskigt/obehagligt. De fräser, skunkar och/eller bajsar på sig. Däremot så kräks de ibland, det är oftast i samband med foderbyte eller pälsbyte.

Med tanke på vad som hände med din andra iller kan det ju vara värt att göra en vet. koll.

JossanH
0

en del illrar kräks och blir illamående när, som HannaM säger, de får insulinom. tuggar han något när han spyr? Spyr han vitt skm? Är han vinglig? dricker han mer än normalt?

Sajtvärd på Iller.ifokus

angelpe86
0

ham dricker mindre än normalt, och äter mindre.. han spyr inte upp vitt skum, bara mat. han är nästan 2 1/2 år

Sniffit
0

Spyr han upp mat kan det vara så att han svalt något olämpligt. Om ni inte vill/kan åka in till vet så föreslår jag att ni ge honom en (rejäl) dos parafinolja och ser om det blir bättre de närmsta timmarna.

angelpe86
0

Det har inte hjälpt med parafinolja, han håller ändå på att spy. Det jag märker nu är att han sväljer hela tiden, fast han inte har druckit något eller ätit något.. Vi var hos doltorn i går. Inget fel på lever eller njurar, och dom har röntagt honom med, hittade inget där heller. vita,röda celler var helt ok. Jag så orolig för att mista honom. och nu i denna vevan ska vi flytta med..

JossanH
0

Kollade ni blodsockervärdet på honom? Är det insulinom så är glukosvärdet lågt och han måste få prednisolon för att komma på fötter igen.

Spyr han nu flera gånger finns även risken att han blir uttorkad.. Så tvinga i honom vätska om du märker att han verkar vara minsta lilla uttorkad.

Vad för slags röntgen gjordes? Kontraströntgen?

Har ni möjligen haft någon form av öronproppar hemma som han skulle kunnat komma åt? Det är tyvärr ganska vanligt att illrar dör pga att dom ätit av en bit av en öronpropp som sedan lagt sig i magsäcken. Där kan den ligga ganska länge och irritera. Då kan illern gå mellan att må bra och få svackor då den kräks och mår illa. Det kan röra sig om flera veckor och tom månader tills den vandrar vidare ner i tarmen där den tyvärr kan sätta sig och skapa en akut situation. Kontraströntgen kan göra att man ser propp-biten men oftast smyger den obemärkt förbi och hittas inte förrän på obduktionen… Vi får hoppas att så inte är fallet med er lille Gubbiz!!

Sajtvärd på Iller.ifokus

angelpe86
0
Någon som vet vad det kan vara för fel.. när en iller kräker upp mat. söndes och tisdes och fredags kräkte han, vi varit hos doktor i fredags. Blodprovet bra, plus lever, inget på röntgen. kändes bra i tarmar och njurar, men har gått ned i vikt, han är slö och hängig, ingen feber. han äter mindre en vanlig och dricker… mindre, men är inte uttorkad. Läkarna trodde kankse en kronisk mag och tarm besvär. Avföringen är lite lös. Han har fått 3 medeciner, men svårt att få i medecinerna, det är presic som han klöks när man försöker få in sprutan i munnen eller medecinen, samt jag har provat att ta det i mat, men han luktar och känner smaken, så jag är orolig. någon som känner igen detta..Kan det vara så att det är något hårstå som irriterar han?..vill ha lite hjälp..Tack
JossanH
0

Har du läst mitt meddelande över?

Magsjuka? Har han träffat andra illrar? Hur ser avföringen ut? Är den alltid lös? Kornig? Någon konstig färg på?

Sajtvärd på Iller.ifokus

angelpe86
0

Han har inte träffat andra illrar.  Avöringren är brun och gul, lite lös, inget grönt eller blod, lite kornig är den. 50% av alla gånger han bajsar så e den lös. öronproppar har vi inte här hemma. Han är duktig och inte tuggar i så något.. Jag tror det var kontrast röngten.. men dom hittade inget där heller. När han väl spydde så spyr han en gång sen kommer det någon gång till.

Loveferrets
0

Jag hade åkt in med honom igen för att ta nya prover, det är oehört viktig att få i honom vätska o klöks han bara hela tiden så får han inte i sig nått o blir uttorkad, kanske ska prova ta ny kontraströntgen igen ..