Äntligen fått våran iller!
Nu ha vi äntligen lyckats få tag i en iller, Igår åkte vi 30 mil söderut till lennart i sjöbo å köpte en väldigt fin pastellfärgad illerhane på 18 veckor, ett riktigt litet busfrö!!! Sune heter han:)
Grattis till eran nya familjemedlem!
Bilder vill vi se! :-)
Kommer illern från lennart bör du kolla så den inte har skabb. Har hört om flera som fått skabbinfekterade valpar av honom.
Ja, gärna lite bilder :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Grattis till nya familjemedlemmen 
Tack för tipset Jossan, nu va jag tvungen att djupinventera våran iller, tyckte jag kollade så noga när vi hämtade honom men jag är rädd att du har rätt, på ryggen innanför pälsen har vi nu upptäckt vad vi tror är skabb:( Det är då själve fan att vi inte kollade tillräckligt noga när vi va där men det var nästan mörkt ute. I vilket fall som helst så älskar vi naturligtvis våran Sune å kommer att ta honom till veterinären så han blir kontrollerad å ev behandlad.
En fråga bara: Han är underbart fin i pälsen å kliar sig inte alls. Kan det lilla brunaktiga vi ser på skinnet ändå vara skabb? det ser ju så ut men tycker det är konstigt att det inte märks mer? nån som vet?
#4: Vare sig det är skabb eller inte tror jag att det är bra att ni tar in honom till veterinär för besiktning och kollar så att han är frisk.
Vi får hålla tummarna för att det inte är skabb.
Skabben vi pratar om är ju främst öronskabb och det gör inte att det blir brunt på ryggen mer om han kliar upp sår. Ni bör bara kontrollera öronen lite extra noga. Håller med Chouwa- en besiktning skadar aldrig!
Sajtvärd på Iller.ifokus
En besikting blir det nog ändå. Tilläggas kan att öronen är jättefina på honom. det är nånstans mellan ryggen å nacken son det bruna sitter å det är liksom som torkade sårskorpor. inget direkt sår dock.
#7 bodde han ihop med andra illrar? Ofta när illrar gruffas, busar eller sätter rang så är det just nacken/ryggen som får ta stryken. Då blir det fullt av små sårskorpor.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Stort grattis…så avis! Jag väntar fortfarande på min lilla kille…men om några veckor får vi honom. =)
Grattis o lycka till hos vett
Nu har det konstaterats att det inte är skabb på han utan sårskorpor efter gruff med dom andra illrarna, Så skönt!!!
#11 är öronen kollade med mikroskop? Det är där skabben ätter sig nämligen. Ibland kan det hända att skabbdrabbade illrar inte producerar mer vax än vanligt.. Tänkte bara med tanke på vart han kommer ifrån.
Sajtvärd på Iller.ifokus
tack för tipset men öronen var helt ok:)
#13: Var ni hos veterinär eller var det någon annan som hjälpte dig? Om jag nyfiket får fråga :-)
Vi var hos veterinären:)
#15: Okej :-) Skönt för er att det inte fanns någon skabb någonstans då! Alltid skönt att ha bekräftat av veterinär att ens lilla päls är frisk.
#13 Men så bra då! :)
Sajtvärd på Iller.ifokus