Binjurar och medicinering? *förvirrad*
Hej!
Nu har jag lite huvudbry när det gäller min tös, och ber er om råd.
Vi har varit på BS i Skara där veterinär konstaterat att tjejen har problem med binjurarna, Diagnos: hyperadrenokortism. Dock blev hon aldrig ultraljudad eftersom personalen på u-ljudet aldrig gjort detta på iller förut och fann det olämpligt. Hur som helst så stämmer symtomen väl in och veterinären rekommenderade ultraljud i Göteborg samt ev. operation.
Då jag ogärna "skär" i mina illrar är jag intresserad av möjligheterna till medicinering. Veterinären nämnde en medicin som heter "Enanton depo", som injektion. Detta gör man upprepade gånger med några månaders mellanrum.Som jag förstod det används motsvarande medicin utomlands, då under namnet "Lupron".
Har läst om chip som somliga sätter in, men det kanske inte är aktuellt i vårt fall? Vi kanske pratar om olika saker.
Aningen förvirrad just nu.
Mvh Tessan
beroende på åldern på illre skulle jag överväga en operation, annars sätta in suprelorin implantatet har 2 illrar med binjureproblem o de är bägge operade och ena också chippad. Lupron har jag ingen erfarenhet av, utan bara blivit rekomenderad operation elelr chipp eller bägge i kombination. Du kan ju pröva o ringa marianne på mälarens smådjurs klinik, hon är väldigt illerkunnig o kan binjureproblem
Du kan även gå in på deras hemsida veterinaren.nu och fråga, så svarar Marianne.
Numera hade jag satt chip på min iller om h*n får binjureproblem. En operation är stor och svår och vad som helst kan hända.
Jag har sprutat mina med lupron och det fungerar väl ok men det blir billigare i längden med chip samt behagligare för illern.
Sara
Ni som har erfarenhet av suprelorin chip mot binjureproblem, hur länge klarade er iller sig på det? Fick ni sätta in ett nytt chip? efter hur lång tid?

Vad gjorde de för tester i Skara som ledde till diagnosen?
Det är många som ultraljudat illrar i Skara så det var lite märkligt att de vidarebefodrade till Göteborg för det.
Jag har iller med binjuretumörer. Han är opererad men då båda binjurarna (vilket jag fick veta efter att vi öppnat upp) var drabbade hjälpte ju inte operationen långt… Jag har satt in chipp.
För illerns skull skulle jag överväga operation OM endast ena binjuren är angripen (vilket är omöjligt att veta utan ultraljud) och illern inte är för gammal eller är i dåligt skick på annat vis, i vilket fall som helst hade jag satt in ett chipp. Även om en operation utförs så skulle jag sätta in ett chipp för det håller tillbaka sjukdomen lite då den i stort sett alltid kommer tillbaka.
Lycka till med din pälsis!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Men jossan, marianne opererade Groggie och sa att både var angripna, den ena tog hon väl bort och den andra tog hon bort en fjärdedel av, borde jag även sätte in chip då fast han är opererad?
Han verkar må mycket bättre efter operationen, inte alls lika ilsk som innan.

Marianne kommer troligen föreslå operation om inte illern är lastgamma lcoh mycket dålig.
#7 Många väljer ju att göra både och. Antingen sätter du in ett chipp nu för att göra att han slipper komma i samma stadie igen eller så väntar du tills dt att han börjar visa symptom igen. För han har ju fortfarande sjukdomen då det som är kvar fortfarande är angripet.
Jag har både opererat och chippat Skit. Nu blev han iof chippad innan operationen men många chippar i förebyggande syfte (för att förlänga förloppet lite) och vi vet ju att Groggie tyvärr kommer bli lidande av det igen då han fortfarande har en sjuk binjure.. :(
Man väljer själv hur man gör, men man kan med fördel sätta in ett chipp redan nu.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Fy vad jag hatar deras sjukdomar! =( Det får nog bli ett chip då iaf, för att han mådde ju verkligen inte bra när han blev så uppjagad och förbannad hela tiden, vart har du satt in chip Jossan, finns det någonstans i linköping? FÖr kalmar har jag bara hört skit om.
Jag har satt in i Linköping på jägarvallen där. Det gick snabbt och smärtfritt. Skit sa inte ett pip.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Tack för era svar!
Jag blev jätteförvånad över att Märtha inte ultraljudades, det var ju för deras kompetens skull som jag åkte dit! Veterinären själv tyckte väl också att det var väldigt konstigt att det inte kunde göras men tydligen hade vi en sådan otur att just den tjej som jobbade där och då, inte ansåg sig kompentent nog. Hon hade aldrig ultraljudat en iller tidigare, men hur svårt kan det vara..?! Jag trodde att det var veterinären som utläser resultatet, och då spelar det väl mindre roll vad tjejen ser och inte ser?!
Vetten ansåg att inga blodprover behövde tas, han tyckte att alla symtom ställde väl in på just binjuretumör och det var ju vad ultraljudet skulle bekräfta - men rekommenderade oss som sagt att vända oss till Blå stjärnan i gbg. Eftersom jag inte vill utsätta Märtha för allt vad operation skulle kunna innebära, får det bli ett chip nu, - och se om det hjälper. Om inte, får vi ta det då.
#12 Det kan vara svårt, då djuren måste vara stilla under undersökningen, för att det ska gå att läsa av resultatet med någorlunda säkerhet på skärmen. Illrar är ju inte alltid direkt sammarbetsvilliga.
#13: Nej, det förstår jag. Frågade om man söver dem men vetten svarade att det nog går bra om man håller henne - hon mår ju inte helt hundra, så hon far ju inte runt i hundra knyck direkt. Hade det varit problem att få ett säkert resultat, så hade man väl fått se då, vad man kan göra åt det.
Ni som har ultraljudat era illrar, hur har det fungerat?

Jag har inte ultraljudat någon av mina men varit med när flera stycken har fått ultraljud. Det har absolut inte varit några problem. Klia och gosa under hakan och illern har legat lugnt och stilla.
Vad är det för symptom du har sett på henne? Anledningen till att jag frågar är att jag ska in med en egen nu och jämför lite bara.
Jag har ultraljudat och det har inte varit lätt.. Ålar är vad dom är. Lite groddolja här och ett fast grepp där så har det iaf gått att genomföra. Har ultraljudat samma iller 3 ggr. En gång bara över urinblåsan och det gick snabbt och lätt.
En iller ultraljudades medan han var sövd då dom tog flera olika prover på honom.
Ett ultraljud är ju inget måste om du ändå inte vill operera. Du kan ju sätta in ett chipp och blir det förändringar vet du ju att det berodde på hormonella problem. Det du kan göra för att det inte ska vara insulinom (som många illrar också har) är att fasta henne i 3 timmar och sedan ta ett blodprov för att kolla glukosvärde så det ligger bra till.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Okej :) Men där sövde dem väl inte som marianne vill göra? Vad kostade det för dig? För då åker jag hellre dit där jag vet att dem dessutom gjort det innan också.
Hur vet man när chippet har sitt bäst före datum? =)

#17 Symptomen kommer tillbaka