Illerarnas rykten i min omgivning
Jag förstår inte alla dom som tror att illrar är gnagare på Blocket.se så sätter många sina illrar under gruppen Gnagare & Kaniner. Jag förstår inte det där snälla någon hjälp mig att förstå varför folk tror att illrar är gnagare.
Jag har en kompis, som tyvärr (också) blev livrädd för min iller och började gråta och skrika och springa så illern triggades upp och började följa efter henne för att han ser ut som en grävling. Men hon är inte ens rädd för grävlingar. Konstig människa där men till saken så när vi pratade om illrar då jag fått hem honom så sa hon en lustig sak:
Vad är det för kul med illrar? De är ju typ som hamstrar.
Jag förstår inte i min vildaste fantasi att man kan säga att en iller är som en hamster! Enligt min väninna skulle illrar helt enkelt vara små djur men dock större än en hamster som bor i bur och gnager på saker och bara förstör.
-------------------------------------------------------------
En annan rolig sak är när min mor berättade för sin kompis om att jag skaffat mig en iller och hon utbrister
Räcker det inte med burar nu???
Även min mamma frågade "och vart ska du få plats med buren då" när jag började prata högt om mina iller planer. Jag förstår inte detta att illrar är gnagare och burdjur. Det går inte ihop med vad jag har lärt mig om illrar och nu när jag väl är en iller ägare förstår jag att illrar verkligen är riktiga djävular och förstör och skiter över allt om folk har dom i bur. Inte undra på att illrar fått ett sådant dåligt rykte.
Även lukten pratas det om att man inte kan ha iller då de luktar och förstör hela lägenheten/huset. Om jag ska vara riktigt ärligt så fick jag höra det när jag skaffade katt också. "De luktar, de förstör, de pissar överallt, de river sönder allt, de är egoistiska djur som bara bryr sig om sig själv"
Jag måste nog säga att mina katter luktar de få minuterna som deras bajs är färskt och det är nog allt och med illern måste jag nog säga att det är endast han som luktar men inte resten och inte för att vara elak mot katterna men de luktar faktist mer i lådväg och sådant och de har förstört mycker mer också då vi fick lov att tapetsera om hela lägenheten och så fick vi byta golv i hela lägenheten pga hunden, två gånger! så hundar och katter är inte mer oskuldsfulla än en iller. 
Förlåt för att det blev ett lite rörigt inlägg då jag bara ryktes med.
Men det är ju just det du själv skrev- "Det går inte ihop med vad jag har lärt mig om illrar" osv..
Det är ju det att alla inte är speciellt pålästa om iller som husdjur och vi kan inte heller tvinga folk att vara det. De har storlek som en gnagare så vad säger att det är så självklart att det är ett rovdjur?
Förr (för bara 15-20 år sedan) såldes fortfarande iller i djuraffär där man också köpte en kaninbur att ha sin iller i. Jag är 26 år och när jag var 10 hade min brors kompis nyss köpt en iller som han förvarade i sin kaninbur. Inget konstigt med det. Illrar kostade runt 700 spänn och man knäppte dom på nosen när dom gjorde fel. Det var "fakta" då.
Det är inte längesen. Jag minns det ju och jag är "bara" 26. Tänk då alla som är lite äldre än mig. Dom som hade illrar då hade dom på det viset. Med tanke på att knappt inget har ändrats gällande kaninhållning eller marsvinshållning under dessa år (eller för minkhållning heller för den delen) varför skulle skillnaden vara så stor för just iller? Så stor att man förr kunde ha den i kaninbur men nu inte får ha den på mindre yta än 5kvm! Hur ska folk veta att framstegen varit så stor gällande just iller?
Och illrar både bits och luktar! Det är delvis fördomar men också en hel del sanning. Vad är det för trådar som skapas här inne? Jo, folk som har problem med illrar som bits eller folk som har problem med lukten (när kan vi kastrera!!?). Pratar vi själva om hur mycket dom förstör (en nyligen skapad tråd om hur man räddar sin soffa), hur starkt dom luktar eller hur mycket skit man fann utanför lådan i morse (eller varför inte vilka dundermedel vi blandar för att få bort just lukt från golvet) så tar vi det inte som en förolämpning av vårt djur utan som "vardag". Säger någon utanför illerkretsar något om hur de förstör eller luktar så blir det ett himla liv!
Hur kan någon tro att illrar förstör, luktar och bits!!!?
Lite komiskt när man väl tänker efter, eller hur ;)
Alla följer inte ramen för hur ett illerhem är. Det måste inte lukta djur i ett illerhem. Det måste inte vara sönderrivna soffor eller ligga köttgömmor överallt. Det måste inte vara illersäkrat upp till taket och man måste inte slipa om parketten varje gång man flyttar… Men ofta finner du att flera saker faktiskt passar in i hur ett illerhem ser ut. Jag har sett det själv ett antal gånger. Men har du nu ett hem där det inte luktar, där inga illrar bits eller förstör så kan du ändå inte räkna med att den du möter på stan ska veta att just ditt hem inte är det "typiska illerhemmet".
Sajtvärd på Iller.ifokus
#1 Jo, även för ca 6-7 år sedan såg jag djurbutiker som sålde illrar. De hade en vanlig liten papegoj bur där det säker var en 5 st illrar i. Sånt tänker man inte riktigt på när man är liten men så var det. :(
Självklart luktar illrar och förstör och bits m.m men det gör alla djur om man inte stimulerar, förstår och uppfostrar. Men då är ju illrar lite speciella också. Även en katt eller hund t.e x luktar, är jobbiga m.m om de är okastreade och i trots ålder m.m.
Angående förstörande så visst, illrar förstör men det gör andra djur också så jag förstår inte utpekningen på att illrar är små djävular som BARA förstör och BARA luktar. Jag tycker det är komiskt att människor bara har fördommar om illrar, även om de inte ens har träffat en eller vet VAD det är!!
Nej, det måste inte lukta men i alla hem med djur luktar det,i alla fall lite. Spelar ingen roll om det är en fisk,kanin, iller hund eller katt det luktar alltid någonting från djuret eller buren… Visst, illerhem och illerhem kan skilja sig otroligt men det gör det i alla hem med djur i.
Vi har en kompis som har sönder slitna soffor och de har kakel i hela huset och det stinker och allt pga de har hundar och sen har vi andra som har ett fint hem där det knappt luktar och hemmet är fräscht. (ett exempel) det är nog samma sak med illerhem tror jag :) och såklart så är alla djur idivider precis som vi människor och vissa luktar mer, förstör mer osv medans andra knappt luktar eller förstör m.m det är ju det som är det härliga med djur, hur olika de kan vara, även om de är samma "ras" eller hur lika de kan vara fast de är två helt olika sorter. ;)
Som tur är så är mitt hem någorlunda fräscht även fast jag har både katter,hundar,iller och gnagare! och det är jag faktist glad över :) fast jag har ju fått flytta runt lite saker så det blir mer praktist att hålla rent och hitta mat gömmor m.m :)