Hur/vad jag ska göra?
Vet inte riktigt hur jag ska formulera mig om detta men ni får ta det att det kanske låter konstigt :P
Måns har legat under sängen en stund nu och försökt para sig med den virkade katten igen (skrev om detta i en annan tråd). Jag plockade upp han nu när han kom till soffan och då hade han fortfarande lite av sin penis ute och då såg jag att han hade ludd och långa hårstrån som fastnat runt den (hårstråna var från mig, det syntes). Jag försökte ta bort det men han drog in den lika snabbt så nu sitter det där och det sticker ut hårstrån därifrån. Försökte dra bort det även efter att han drog in den men det sitter fast runt ändå och han blir helt galen när jag ens försöker.
Jag vill ju gärna få bort det utan att skada honom på nåt sätt, hur ska jag göra då? Eller ska jag bara strunta i det?
Stackars liten! Det är ju inte bra att det sitter där, det kan irritera och i värsta fall ge andra komplikationer. Antagligen skaver det/gör ont eftersom han vägrar låta dig plocka det enkelt. Och det är inte alls säkert att det lossnar av sig självt.
Att bara dra låter som en dum idé. Tänk dig själv om något snallat sig runt ditt finger och man bara drog rakt framifrån - det känns när man drar och det är en känslig sak det sitter fast i :P Tror det enklaste och bästa sättet att få bort det är att försöka få ut hans penis så du ser vad du gör, och det borde vara enklare att få bort det då. Fixar du det inte själv så ta hjälp av någon eller åk till veterinären.
Paulina
Kanske ska förtydliga: illrar har ett ben i sin penis (rovdjur har det) vilket gör att den inte är helt slapp där inne även när illern inte är upphetsad på något vis. Därför kan man "trycka ut" den. Kanske inte rätt ordval men jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det. Du kan försöka föra tillbaka huden kring penis för att blotta den. Kanske kan det vara bra om du får hjälp att hålla då du kanske behöver båda händerna till att grejja med själva problemet och han kanske inte vill ligga stilla under tiden.
Paulina

Då vet jag att jag borde försöka ta bort det iaf och inte strunta i det :)
Ja, det var precis så jag tänkte också. Att bara dra är nog inte det bästa eftersom jag förmodar att dom också har ett ollon :P Så det kan ju vara så värst skönt att ha en slags snara runt. Jag hade ju en tanke om att försöka få ut den som du säger så jag ser vad jag håller på med men kände att jag var tvungen att rådfråga först om det verkligen var ett bra sätt att försöka få bort det :)

#2 Då har jag lärt mig något nytt idag! :) Jag har ju känt utanpå förut ner mot kulorna och då känner man ju att det är något hårt där inne men inte visste jag att dom hade ett ben där :P Men jag förstår precis hur du menar med att trycka ut den för jag försökte lite nyss. Och precis som du säger så vill jag ju sjävklart inte ligga still, jag kan ju förstå att det känns obehagligt. Får se om det finns någon tillgänglig vän som kan pallra sig hit om jag inte lyckas själv.
Hade en hane som råkade ut fördetsamma, det slutade med att han inte kunde kissa, jag rekommenderar att ni åker in med honom så får dom klippa av hårstråna som sitter fast. Det är i princip omöjligt att plocka bort på egen hand. Även om du får hjälp så kan det finnas nått kvar som ej syns o det kan göra ont på honom oxå.
Min Pegasus lyckades med något liknande… Först så resulterade det i en ordentlig förhudskatarr så det kom ut en massa var= antibiotika.
Sen så började det vara igen och denna gången hittade veterinären en hel klump med hår och ett hårstrå som viras sig som en snara runt snoppen så att det tom skavt hål. Stackars snoppen var ca dubbelt så stor som normalt och veterinären kunde inte förstå att han inte visat att han haft ont, för det enda jag sett var varet.. åter igen antibiotika..
Sajtvärd på Iller.ifokus

Hade över min förra pojkvän då han är den enda jag vet som har lite erfarenhet om iller då han levde med mig och Måns. Han fick hålla honom så fick jag försöka få fram hans stackars "manhood", han blev ju lite motstridig nån gång men överlag var han lugn och jätteduktig :) Jag fick bort det som hade snurrat runt sig och jag dubbelkollade så att det inte var något kvar. Jag hoppas bara inte det är som #5 säger att det kan finnas kvar något som man inte kan se. Han har i alla fall kissat en gång efter detta (på golvet
) men ska hålla extra koll på han. Just nu sover han som en stock!
#6 Oj, oj, stackare! Det är precis såna tankar jag får, att tänk om detta har hänt förut bara att jag inte har sett något också är det jättemycket hår och liknande innanför. Dammsuga som en tok hjälper ju inte, lik förbannat hittar man sina hårstrån överallt