illern som fiskar
Är det en riktig fisk du har i den lilla skålen? 
Söt bild på illern iaf.
_No way! Yes way!
Yes box! det är en kampfisk, men inte alls så stor som den ser ut att vara. blir ju förstoringsglas-effekt, som du också ser på tysons huvud.
Då hoppas jag att det bara är ett ytterst tillfälligt boende. Även om det "bara" är en fisk finns det regler om hur man får hålla dem - minst 20 liter är väl tumregeln och runda skålar är förbjudet enligt L80.
_No way! Yes way!
och visst du har rätt angående L80 men det är inte förbjudet med klotformade skålar. man får alltså ha dessa akvarier om vissa krav uppfylls. dvs. skydd, volym (anpassat för antal fiskar och fiskart) vad jag mins så står det också (om fisken är upp till fem centimeter) att det krävs en liter för varje fisk. och fiskar som är större än så behöver fyra liter vatten / fisk.
- min fisk har en växt, som skydd (som nu tyson fiskade upp)
- sju liter vatten (som räcker gott och väl för nästan två fiskar i hans storlek)
- och eftersom detta är en kampfisk så krävs det inget syre och han kan heller inte vara med andra fiskar eftersom han då skulle döda dem.
nu var det ett tag sen jag läste lag och rätt men om jag mins rätt så "misshandlar" jag inte min fisk.
#5 oj det tänkte jag inte ens på ! tack 
#4 Du gör ju självklart som du vill, men en klotformad skål i den storleken är inte ok/lagligt hur du än vrider på det. Grundregeln är att det är förbjudet att hålla fiskar i klotformade skålar - självklart kan det funka om man har klotskålar i modell större. Du kan läsa mer på jordbruksverkets hemsida om du inte tror mig: http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/andrasallskapsdjur/akvariefiskar.4.62af51191240430af4d80002613.html
Att hålla fiskar på sånt vis är i samma klass som de gammaldags fågelburarna som i princip bara bestod av en sittpinne eller att hålla illrar i marsvinsburar.
Och såvida din kampfisk inte är gjord av gummi är det självklart att den behöver syre.
_No way! Yes way!
jag var själv skeptisk kring min skål och kollade därför upp det. Och det visade sig att den höll måtten OCH just för att det är en kampfisk så krävs det ingen syrepump.
som det står i länken du skickade: grundregeln är att man inte får ha klotformad skål. (men när man säger grundregeln så finns oftast undantag)
enligt Djurskyddsmyndighetens föreskrifter så står det såhär:
3 § Fiskar får inte hållas i klotformade akvarier (guldfiskkupor) såvida inte kraven på volym, syresättning och inredning enligt 4 - 8 §§ är uppfyllda
går man sen vidare till 4-8 så uppfyller min skål kraven.
http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000892/DFS_2005-08.pdf
jag tror det är sida 32 som allt detta står.
#8 Du har helt rätt i att det inte är något lagbrott men.. Tycker du verkligen att det är snällt att låta en levande varelse leva på så liten yta?
Nu var det säkert inte tänkt att tråden skulle handla om kampisen men jag kan inte låta bli att fråga då jag föder upp kampisar själv och tycker att skålen är på tok för liten.
LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus
#8 Jag har svårt att tro att du följer reglerna med en sådan liten skål. Har du ena sidan insyddskyddad eller gott om inredning som funkar som skydd (nej, det räcker inte med en växt)? Syresättningen hämmas dessutom rejält av att vattenytan minskas (men det kan du ju fixa till genom att skaffa en pump som sätter ytan i rörelse) - men det positiva med det lär ju vara att fisken blir segare och därmed har minskat rörelsebehov. Volymrekommendationen är minst 40 liter om man kollar i L80, men jag har hört 10 liter som absolut minimum för kampfiskar.
Jag rekommenderar dig att gå in och läsa runt lite på t.ex. akvariefisk.ifokus.
_No way! Yes way!
#10 Labyrintfiskar, vilket kampisar är, behöver inte pump så länge det finns syre ovanför ytan.
#11 Påverkas de inte alls av syrefattigt vatten?
_No way! Yes way!
#12 Det ska dom inte göra, dom har ett organ som gör att dom kan andas luft vid ytan. I vilt tillstånd lever dom ofta i små "pölar" med stillastående vatten. Däremot är kvaliten på vattnet viktig och det är inte helt lätt att hålla god kvalitet på vatten utan pump men det går.
Intressanta fiskar, både att iakta och att läsa om! Googla gärna "kampfisk" så får du nog svårt att slita dej ifrån datorn ;-)
#13 Nja, kampfisk är inte riktigt min kopp te. Jag föredrar såna där "tråkiga" (färglösa - gråvitbrunsvarta) djur.
_No way! Yes way!
#14 Jag gillade heller inte kampisar förut men alla kan förändras ;-) Annars är det malar som gäller här faktiskt men nu kanske vi skulle låta tråden få vara en illertråd ;-)
"Ses" säkert på aif! :-)
#9. precis, det är det jag vill poängtera! :) jag fick firren i inflyttningspresent nyligen (onsdags) och därför var det ju så spännande för tyson att utforska den nya familjemedlemmen.
firren rambo kommer få leva i skålen till imorgon då jag hämtar mitt stora akvarium, mycket värre än så är det inte.

#16 Håll Tyson mätt tills imorgon då.
Vilken skön bild :P
Sajtvärd på Iller.ifokus

R.I.P Fisk

Verligen klockren bild =)
Blev fisken uppäten?
#15 Gör vi säkert 
#16 Så bra. Men då förstår jag ännu mindre varför du försvarar den lilla skålen. Grattis till firren, hoppas den slipper bli illerkäk ;P
_No way! Yes way!
#21 nej nej han lever ! :P
Den bilden var en fullträff
stackars kampis, vilken chock när Tyson kom på besök.