Iller iFokus

Iller

Etiketter: sjukdomarhälsa
Läst 983 ggr
simlun485
0

Vad är det för fel?

Jag är livrädd att min iller håller på att bli allvarligt sjuk. Hon har gått ner i vikt och är riktigt smal tycker jag. Hon spyr och tuggar som om hon håller på att spy. Hon är trött och inte har någon energi. Detta har nu hållt på runt 3 dagar och på dom dagarna har hon gått ner så mycket. Hon ska till vetrinären imorgon men är det någon här som kan gissa vad felet är? Hon har inte bytt mat utan det är samma som hon alltid har ätit. Hon är ca 5år.

simlun485
0

Bajset är också löst!

TottsiGirl
0

Jag hade åkt till veterinären omgående och inte väntat! Har hon spytt såhär mycket och länge behöver hon garanterat vätskas upp och få kontrollerat vad som felat.. Just nu härjar ju vad som verkar som någon magsjuka som gör illrarna mycket sjuka och vissa har även dött! Just dessa symtomen kan ju annars vara lite allt möjligt tyvärr :( Ska hålla tummarna de löser sig!

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

simlun485
0

Hon spyr inte hela tiden. På vetrinären lät det som det inte är jätteakut. Hon dricker ju dessutom mycket.

Gottfridsson
0

Håller med TottsiGirl att du borde söka veterinär.

Vet du hur mycket hon vägde innan hon visade tecken på att vara sjuk? Och vad väger hon nu, så man kan se hur mycket hon gått ner i % räknat. Det kan vara av intresse för veterinären, att få veta hur snabb viktnedgången varit.

Hoppas det ordnar sig med tjejen :-)

TottsiGirl
0

Det är tyvärr ofta så att veterinären säger att det inte är så farligt för dom jämför iller med andra djur som inte bilr sjuka så akut fort som en iller blir.. När en iller blir såhär dålig är det akut!

Min första iller spydde och va kass ja ringde en lokal mindre veterinär som konstaterade uppblött kattfoder!! Problemet va ju att hans spydde och ville inte ens ha sin vanliga mat.. Åkte akut till Blå Stjärna som kan mer om iller och det hela slutade med att Gustav fick somna in då det visade sig vara Lymfom :( Så efter det så kan jag säga att jag litar aldrig mer på en veterinär. Visar mina illrar symptom så åker jag, oavsett vad veterinären tycker.

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Sarah
0
UlrikaD
0

Förhoppningsvis har de redan åkt in med henne.

Gottfridsson
0

#7 Det hoppas jag med Obestämd

JossanH
0

Låter som att det möjligen skulle kunna röra sig om insulinom också.. De kan bli extremt illamående och tappa all ork av det… I vilket fall så måste man alltid ta en iller som tappar i vikt akut till en veterinär! Är det något allvarligt så illern måste öppnas upp så kan det vara omöjligt att göra detta om det gått så lång tid att illern har blivit för svag..

Hoppas allt kommer gå bra nu!!

Sajtvärd på Iller.ifokus

UlrikaD
0

Hur har det gått?

illernettan
0

Hur går det?

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

simlun485
0

Jag väntande att gå till vetrinären och natten innan jag skulle dit blev hon frisk! Hon börja äta och hon spydde inte. På morgonen lekte hon som vanligt och bajset var fast. Är jätteglad att hon blev friskt så plötsligt, det måste varit en släng av magsjuka.

TottsiGirl
0

Skönt att hon mår bättre men kan ju ändå med hennes ålder vara bra att ta lite rutinprover och kika efter insullinom och dyl, har du kollat så hon inte e uttorkad?

Fiona fick insullinom redan som 2½ men hon fick just liknande symptom, hon va slö vinglade, tuggade fradga och krampade. Men så fort hon fick ätit fick hon upp blodsockret och blev som vanligt..