Iller iFokus

Iller

Etikett: allmänt-om-iller
Läst 592 ggr
ElsyAndre
0

Illerfrågor, ännu en gång!

Hejsan!

Jag och min pojkvän har nu efter några år kommit fram till att illrar skulle passa oss utmärkt som husdjur! Vi är båda vana vid katter, hundar och gerbiler, samt uppfostring av dessa. Vi har läst det mesta vi kommit över om illern men har fortfarande några frågor! :)

1. Tuggar illrar mycket? Till exempel på sladdar, hörn, lister mm. Har inte läst något om det, men kan vara bra att veta om man tex. ska dra om elen hemma eller något.

2. Gillar dom att simma? Hur duktiga är dom på det i sånna fall, förstår att det är individuellt men finns det några "regler" att tänka på?

3. Hur mycket mat behöver en iller per dag? (dl vis?) Vi har stor vana av barf då vi barfar våra hundar. Men vi har förstått att det bästa kanske vore att blanda kosten med barf, torrfoder samt möss och kycklingstrupar och vingar?

4. När man skaffar en illervalp eller för den delen omplaceringsiller, hur länge behöver den sällskap innan man kan börja lämna den ensam? Tänker på hundvalpar som inte ska vara ensamma första månaderna.

Mvh Lina och André! :)

JossanH
0

1. Illrar är rovdjur så dom har inget behov av att gnaga. Endel gillar dock känslan av vissa sorters tyg eller gummi mellan tänderna.

2. Många gillar att "simma" i vattenskålen men majoriteten av de illrar jag har känt har inte varit förtusta i att bada så att dom måste simma.

3. Det bästa är förstås att bara ge barf och helt utesluta torrfoder. I barf ingår ju då även möss, kycklingvingar och dagsgamla kycklingar. Illrar ska egentligen inte alls äta kolhydrater och det finns väl en del som pekar på att sjukdomen insulinom (en form av omvänd diabetes) uppstår av att illrar får en "dålig" kost med mycket kolhydrater= torrfoder. Läs mer inne på barf.ifokus vettja :) Har ni vana av barf har ni ju redan grundprincipen klart för er.

4. Det kan ju vara bra att va hemma första veckan om man skaffar en valp men det är inget måste. Jag föredrar dock att vara ledig när jag får hem en ny familjemedlem.

Sajtvärd på Iller.ifokus

duholm
0

1: Illrar tuggar inte. De är inte gnagare.  Däremot är de sjukt bra på att bajsa på lister!

2: Illrar gillar inte att simma. Det finns säkert någon, men antagligen ganska lätträknade. De är ganska bra på det annars, de kör en sorts blandning mellan hund/katt och ödlesim!

3: Barf är helt klart det allra bästa, det finns en hel del barf guider att gå efter. Googla fram det. Vitalin är annars det bästa torrfodret. Jag låter det stå framme hela tiden, plus att att de får någon mus eller dagsgammalkyckling någon gång om dagen.

4: Om ni skaffar en iller är ju ialla fall 2 dagar att rekomendera. Dels för att se om ert hem är illersäkert nog och dels för att se till så den hinner vänja sig vid er litegrann ialla fall.

"Wrong in all the right ways" - kullen är äntligen här! Följ valpdagboken på min hemsida

www.optimusferrets.se

www.classicferret.se

[Sephrenia]
0

#2 haha säg någonstans inte illrar är duktiga på att bajsa :D

1: Mina tuggar bara på pilkorgar.

2: Har bara en iller som ens gillar att bada och hon flyter mest bara och skvalpar runt lite granna i väntan på att man ska tappa ur vattnet för att hon ska få sin handduk.

3: Barf är bäst om man har kunskapen.

4: håller med ovanstående då illrar i form av en eller ett par inte behöver människors uppmärksamhet helatiden för att få sina umgänges behov uppfyllda.

ElsyAndre
0

Oj tack så jätte mycket båda två för snabba och klara svar! Nu vet jag ännu lite mer och det är ju en fördel hehe. Vi trodde att vi skulle behöva vara hemma två månader minst.

Vi kommer antagligen inte kunna skaffa en iller förrän senare i höst eller vinter, jag har förstått att det inte finns några kullar då, utan att de föds på våren/sommaren? Hur rekommenderar ni att vi ska gå tillväga då? Finns det fortfarande illrar kvar från vårens kullar hos vissa uppfödare? Eller ska vi helt enkelt ha is i magen och vänta? Trots stort cravings efter en liten illerkompis.

ElsyAndre
0

#3 Tack! haha ligger och skvalpar runt, sött :D

[Sephrenia]
0

#5 hihi ja det är det, hon blir som en liten frigolitbit med pälsen flytandes på sidorna så hon ser hel knäpp ut.

Jag kan inte ge dig så mycket råd angående valpar då jag endast tagit hand om omplaceringar varav alla vart tonåringar/vuxna men vi har många kunskaps kanoner här inne + en massa uppfödare som säkerligen vill göda dig med information och erfarenheter :P

Bogey
0

#4 Ja det finns uppfödare med valpar kvar. Guteillern (Gottfridsson här på iFokus) har några goa valpar kvar.  Vi har själva iller från denna uppfödare och kan starkt rekommendera henne, men naturligtvis viss det även andra bra uppfödare.

Två keliga pojkar

Två lekfulla och keliga tjejer

Tre busiga tjejer

Sen har Murgrönans illeruppfödning nån valp kvar

Go pojk

[Sephrenia]
0

#7 det var snabba ryck Bogey :)

Theres
0

Jag har bara en iller som tuggar, och han tuggar, eller rättare sagt gnager på alla "kattmöbler". Det är väl något speciellt med det tyget. Men det är inte kul alls, för det gnisslar i hela huvudet när han gör det så man blir alldeles tokig.

Mina gillar väl inte precis att simma, men de gör det, för jag gillar att bada i havet med dem, och då har de inget val ;)

golf.ifokus.se

Gottfridsson
0

Dagsgamla kycklingar har ett lågt innehåll av calsium, protein och fett, och bör därför inte ges som basföda eller i större mängder. 

Dagsgamla kycklingar lämpar sig bäst som "något gott" vid sidan av den ordinarie maten.

JossanH
0

#4 Det finns ju alltid en hel del omplaceringar under hösten och vintern så där är ju ett bra alternativ. Vill ni ha en bra nybörjar iller så se till att den omplaceras av "rätt" anledning, inte för att den är väldigt svår att hantera.
Får man tag i en bra iller så har man ofta mycket gratis. Min första iller var en 6 månader gammal omplacering som fart runt i 4 olika hem och tillslut hamnat hos uppfödaren igen. Det är den lättaste och mest perfekta iller jag haft! Så underbar!

Sajtvärd på Iller.ifokus

ElsyAndre
0

tack så mycket för alla bra svar!

Det lutar väl åt en omplacerings iller eller eventuellt ifall någon uppfödare skulle ha kvar en tonåring från vårens kull! :) Längtar så efter en iller hihi.

Loveferrets
0

Jag kan oxå varmt rekommendera Gottfrisson, som Bogey skrev så har hon några underbara illrar kvar, har själv 2 tjejer därifrån,

Lycka till.