Iller iFokus

Iller

Etikett: allmänt-om-iller
Läst 901 ggr
[Shaiya]
0

3kg hundmat och 1kg kattmat

Ja, det var det jag fick se när jag gick in i köket. helt utspritt över HELA köket. Sen fick jag mitt första "nyp" av honom i morse. Han har redan bitit min pojkvän ett ex antal gånger, hunden, pappa, och katterna har han försökt med.

Jag klagar inte över bettet eller röran i köket, båda sakerna har hänt med både kattungar och hundvalpar men ändå.

Och nu har han jagat bort hunden från en filt och nu ligger han där jätte stolt. Vill jag ens veta vad han försökt att förstöra under natten? Skrattande

cacao
0

En helt vanlig "dag" i en illerägares liv :)

Medarbetare på sajten irishcob

[Shaiya]
0

Jag har förstått det. Glad

zippet
0

tycker det är konstigt hur det kan vara en vanlig dag i en illerägares liv. Värsta jag varit med om är lite bajs på golvet och att vattenskålen är vält. Men sen kanske jag är mer förutseende om vad som KAN hända och ser då till så det inte händer från första början..

Bogey
0

#3 Eller så har du väldigt lugna och snälla illrar Flört

[Shaiya]
0

Jag är faktist förvånad hur lite han har förstört m.m under dom dagarna han vart här, hittils är hundmaten det värsta han gjort. Glad Och efter att jag flyttade på toa lådorna har jag inte ens sett en bajsplupp på golvet Glad

Fast för någon timme sen låg han och gömde sig på toaletten efter att han Hängde i kattens svans och jag sa fy lite hårt mot honom… sen efter en stund klättrade han upp i famnen på mig och gav mig en puss på hakan. sen sprang han iväg som en tornado igen haha.

cacao
0

Illrar är nyfikna och undersökade djur. Mina äldre illrar ställer sällan till det nu som vuxna utan det var ju mer då de var valpar.

Skaffade valp nu i somras och han är givetvis en egen individ med egna ideer mm så det som var illersäkrat för de andra äldre var kanske inte anpassat alla gånger till en aktiv valp.

Lite humor och ironi var också inflätat i mitt inlägg "En helt vanlig "dag" i en illerägares liv :)"

[Shaiya]
0

Angående iller säkrat. Jag försökte iller säkra vissa saker men det här monstret överlistade mig. Han är till och med uppe i fönstrena utan att jag har någonting i närheten av fönstret. han drar upp sig på fönsterbrädan via elementet Skrattande

Loveferrets
0

#7, sätt fast en bräda från golvet upp till elementet, längs hela, så de täcker. då får han ingen chans att klättra bakom.

Anothername
0

Man får helt enkelt vara smart när man är illerägare.

Man lär sig va illern är på och så.
Som många lämnar grejer på vardagsrumsbordet när dom är här vilket är NO NO i vårat hushåll då Tony är väldigt förtjust i att hoppa upp där fast han vet att han inte får *morrar lite*

Sen likadant med att ställa grejer på golvet som han kan riva lite i är också ett NO NO… Så man har ju möblerat efter illern kan jag ju garanterat säga.

Hade jag inte haft iller hade jag haft blommor i stora krukor på golvet. Ljus och grejer på vardagsrumsbordet och sånt :D

Lyssnar på musik I think more things before breakfast than people think all day Får idé

[Shaiya]
0

#8 Han kan inte klättra bakom men däremot kan han klättra upp på fönsterbrädan via elementet. Men det gör ingenting. Han kan mördbulta mina plastblommor om han vill. Flört

#9 Hehe, ja jag håller på att lära mig… Du kan ju alltid skaffa en stor kruka med plastblommor i. Jag har inte direkt grönafingrar så jag har investerat i fina plastblommor. Illern gick mördar gång mot blomman när han såg den men sen när han klättrat runt lite i den var det inte kul längre. Nu lämnar han den i fred. Det fick honom även att strunta i dom riktiga blommorna som står i vardagsrummet. Skrattande

Loveferrets
0

#10, Okej, men kan du inte täppa igen så han inte kommer upp på fönsterbrädan då ?

[Shaiya]
0

#11 Klart jag kan, men elementet är ca 10cm under själva fönsterbrädan så när han växt till sig lite kan han hoppa upp dit själv, utan hjälp av elementet.

Loveferrets
0

oki Skrattande

[Shaiya]
0

Fast fönstrena är ju katt-säkrade så inga saker åker i golvet, det enda som kan åka i golvet är en plastblomma som står i en fin plastkruka så illern kan nog inte göra så mycket skada i fönstret Skrattande

Gottfridsson
0

#0 Det var en hel del foder att städa upp…siken liten buse.

#9 En bekant till mig, nätade golvkrukorna och dolde nätet med fina stenar modell större, som dom hittat i naturen.

jenmjao
0

jag säger samma som zippet.. Min iller öppnar aldrig skåp och har aldrig ut mat eller liknande.. Värsta hon gör är har omkull hinkar och gör sina behov i dom. (ja förutom att bita oss blodiga vid bus då).
Men det kanske är så att alla andra har inlärda illrar som kan öppna alla möjliga saker.. Who knows.

UlrikaD
0

Illrar är som alla andra djur, individer helt enkelt. Vissa är smarta och är hejare på problemlösningar.

Jag har en tjej som kan stå och titta på en stängd dörr, vrida huvudet till höger, se pallen som står där, putta pallen till dörren för att sedan hoppa upp på dörrhandtaget. Hon behöver inte ens gå in genom den stängda dörren, det var inte utmaningen. Utmaningen var att öppna dörren.

Jag har andra som ser en stängd dörr, skakar på huvudet och går och lägger sig och väntar på att matte öppnar den igen.

cacao
0

Har fönsterdekorationer, ni vet såna där metallkedjor med pärlor osv. Dom klättrar "nya" illern upp för som en lian, lätt som en plätt! Har fått säkra om hela hemmet mer eller mindre sedan han flyttade in :)

Han tar även sats och hoppar mellan möblerna på ett sätt som ingen av de andra illrarna vågat och har en enormt bra koordination mot de andra så att man är "van" illerägare kan sättas ur spel för ett tag då man skaffar en till :)

Sarah
0

Ja vem trodde att en iller var kapabel av sådana akrobatiska övningar som Celadon? Han har rymt ett antal gånger då jag inte gissat mig till vart han kan ta sig. Trial and error… Han har vingar och jetmotorer…

Bogey
0

#19 Har du verkligen kollat C så han inte gömt undan ett par vingar nånstans på kroppen? Flört

Eller kan han vara lite mer åt flygekorre kanske?

Christine9
0

#20 Haha, bild nr 2 är ju för häftig! Skrattande

Loveferrets
0

#20, HA HA HA HA HA

Gottfridsson
0

#20 dolda vingar, ja ibland undrar man nästan Obestämd Andra bilden är sååå underbar, övar för flygcert. möjligen Skrattande

Bogey
0

#21, 22, 23 Ja visst är bild 2 underbar. Tyvärr är det inte nån av våra illrar utan jag hittade den när jag sökte på flying ferret :-).

( Ifall nån undrar, även om det kanske är ett gränsfall i detta med copyright, men jag har i.a.f. inte tankat ner bilderna och sen laddat upp dem här utan de är länkade och ligger kvar på sina orginalsajter.

Bild nr 2 finns här och är tagen av Simon le nippon och bild nr 1 är ritad av Jessica R Horst. Sådärja nu har jag nog gjort mig helt laglig då jag även har med fullständig källhänvisning till mina "inline-länkar" Glad)

Gottfridsson
0

#24 Trodde ett tag att Birdie tränade för flygcert., när hon var hos er Skrattande

Bogey
0

#25 Nej tyvärr. Vi får väl se om vi kan fånga vår lilla hoppjerka Imie i flykten nån gång, men det är ju varken långa eller höga flyturer hon tar så det gäller ju att var väldigt påpasslig med kameran om det ska bli nån luftfärd på bild.

Gottfridsson
0

#26 Det skulle vara kul att se, även om det är korta låga flygturer Skrattande

Sarah
0