var sover era små djur?
Hej.
Nu har vi haft Jimmy i en vecka och vi låser in honom i köket under natten eller när vi ej e hemma.men på natten håller han på med tassarna vid köksdörren hela tiden…det hörs jätte mkt så att jag tror snart grannarna blir galna på mig….dessutom tycker jag synd om honom vill ej att han ska hata oss för vi låser in honom men kan ej ha honom fri i hela lägenheten då vi inte har dörr till vardagsrummet. hur gör ni med era iller under natten?

Min går fri i lägenheten dygnet runt, har inte direkt några andra alternativ då jag bor i en etta. Visst kommer han ju upp i sängen för att busa och bitas när man ska sova eller när man väl ligger och sover men jag säger till han ett par gånger sen går han och roar sig själv eller sover. Han var väldigt jobbig i början med det men han börjar lära sig =)
Våran sover i köket för han går också upp i sängen och springer upp under täcket, men grejjen är att han bits HÅRT om vi inte vaknar med en gång och går upp för att leka med han, vilket man inte har lust med klockan 3 på natten när man ska upp tidigt.. 
Han krafsar också på dörren ibland, men han brukar sluta efter ett tag 
Det finns få saker som en iller avskyr så mycket som en stängd dörr..
Under 4 år har jag bott så kasst till att jag inte kunnat avgränsa sängen från illrar så jag har helt enkelt plockat ner dem när de hoppat upp i den. Efter ett tag så lär de sig.
Sover ni i vardagsrummet eller är det inte illersäkrat eftersom han inte får komma dit? Det går att höja sängen och andra saker så att illern inte tar sig upp till en när man sover.
Paulina

Jag har sju illrar som går lösa hela tiden och är där jag är. De får även vara i sängen om de vill. Det är ingen av mina som bits eller så när jag sover, visserligen kan jag vakna av att mitt ansikte används som motorväg någon gång ibland, men det kan jag ta.
Finns det någon särskild anledning till att han inte får vara i vardagsrummet?
Jag har haft avspärrat när jag hade valpar och det där hysteriska krafsande höll på att få mig inspärrad själv. Det är det värsta ljud som finns. När avspärrning var borta så slutade krafsandet och allt var frid och fröjd igen.
Fixa en avspärrning till vardagsrummet.
Mina tjejer "bor" i vardagsrummet och har en sån istället för en dörr, efter jag sett dom gjort sina behov på plats släpper jag dom fritt, jag satte på ett handtag i mitten på spånskivan så den skulle bli enkel o flytta.
vi har en 2a och vi sover i sovrummet men han får aldrig va där inne bara i resten av lägenheten….vi försöker nu lära honom att bajsa på rätt ställe så jag läste på sidan här att man kan ha honom på en mindre yta tills han lär sig var han ska bajsa osv….men jag tycker synd om honom inlåst där så det blir bara på natten….han håller med tassarna slutar en stund sen börjar han igen osv…
#5 vi tänkte oxå på avspärrning men var köper jag det?
#7, de kan man köpa på Bauhaus eller ikea, bayors (osäker stavning) vilka byggvaruhus som helst.
Mina gräver ytterst sällan på sin avspärrning som är en plywoodskiva som är fast skruvad på ena sidan och i dörrkarmen. Skulle de göra det så är det för att jag glömt öppna den på morgonen och de hör mig vaken här i lägenheten.
På nätterna sover de i "sitt" rum som de delar med min symaskin och diverse annat pysselmaterial, ca 8-10 kvm stort.
Sara
Mina illrar sover i köket eftersom vi har hund och omöjligt kan hålla uppsikt när vi sover. De kraffsar nästan aldrig, de har aldrig lönat sig för dem eftersom vi varken har fyat eller öppnat åt dem.
# 0 Prova att sätt en handduk mellan dörren och karmen, den kan mildra ljudet lite.
Sara
tack.ska titta efter för han gömmer sig under soffan i vardagsrummet han gillar att sova där tror d beror på att det e mörkt där…
men han kan bajsa och sen sova 1 m från samma ställe….och likadant med maten…en gång bajsade han intill brickan där han får sin mat…så han bryr sig inte så mkt om att det ska va rent…det e det ända som stör oss just nu,…att han förstör vår nya parkett har kisat överallt på den….tror ni han kommer lära sig nån gång att man ska kissa i sandlådan och inte leka där?(han gräver in sin nos djupt under sanden och leker osv…tills han nyser för han får för mkt sant i nosen,,,,man blir orolig ju,)
# 12 Byt sand!
Prova eldningspellets, jättebra och hittills har ingen lekt i det mer än precis när jag hällt på nytt om ens då.
Sara

#12 Prova med att byta underlag i lådan. Det kan göra stor skillnad för vissa illrar.
De flesta valpar som man tränar från start blir rumsrena, så gott som iallafall. Men man får ju mycket gratis ifall uppfödaren grundtränat ordentligt. Betyder inte att valpen är helt rumsren när den flyttar hemifrån iallafall, men den vet vad en låda är vilket ju underlättar betydligt.
Sen har ju illrar sina trotsperioder och då gäller det att vara envis och konsekvent. Om en iller försöker sätta sig bredvid lådan 10 gånger och man lyckas lyfta på den 9 gånger, så är det den 10:nde gången den kommer ihåg och gör om igen.
Haha, vår plutt plöjer också lådan med nosen
Så nyser han så han studsar en halvmeter upp i luften och så fortsätter han igen
Var med lite fundersam över om det kunde vara farligt eller så innan, men det verkar inte så.
Men försök att inte skälla när han kissar/bajsar på fel ställe utan lyft han bara till lådan. Så ge massa beröm och godis när det blir rätt, tror det funkar bäst.

Har heller aldrig trott att kattsand varit farligt, tills jag läste den här tråden:

de sover överallt ;) byter favvosällen hela tiden
Maja brukar rotera mellan sina sovplatser. Hon har en plats som hon sover på konstant i kanske en vecka, sedan byter hon och lägger sig någon annanstans i en vecka, osv. Väldigt praktiskt, det går lätt att hitta henne på så vis. Dock vill hon aldrig sova i sängen med mig. Hon kan gå med på att ligga och mysa en stund vid läggdags, men sedan hoppar hon ner och lägger sig på någon av sina platser.
I toalådan sover hon dock bara om vi är på övernattningsbesök.
_No way! Yes way!
jag hade toa lätt dem första dagarna men han gick aldrig in så jag köpte sand några dagar sen och om jag lyfter och lägger honom där han gör i sanden men han har än så länge aldrig gjort själv i lådan bara ibland på tidningarna runt om lådan.
Varför får han inte va i vardagsrummet?
Mina hatar att stänga i dem, fick göra det ett tag i köket när vi hade besök och groggie var sjuk. Det är förmodligen när dem hör oss eller ser ljus glimt under dörrspringan, för om jag stänger in dem i ett rum med ett plank i dörröppningen bara så lägger sig groggie bara som protest nedanför den och sover på kalla golvet.
Våra får bara i alla rum förutom badrummet eftersom dem då bara tar sig under badkaret.
Men testa som resten sagt att byta sand i lådan och ha tålamod med att sätta honom där ex varenda gång han vaknar ur sin illersömn, då springer dem oftast och skiter på en gång ;)
# 20 Tror aldrig jag har hört om någon iller som har gillat Toa lätt. Vanliga eldningspellets är mycket bättre.
Sara
#22 Vi körde ToaLätt i 2 år och det har inte varit nått egentligt problem.
Att vi nu har bytt till träpellets beror mer på att vår Hemköp blev Willy's och de slutade med ToaLätt i storsäck så det blev så dyrt. Kör numer med Byggmax träpellets. Har även provat annat fabrikt men förutom att det luktade lite mer kåda än Byggmax och är 14:- dyrare per säck så har jag inte märkt nån direkt skillnd.
Pricksäkerheten på lådan verkar inte ha påverkat speciellt. Möjligen kan det faktiskt blivit lite sämre men det kan ha ursprung i andra orsaker som att t.ex. semester och skollov är slut så det får vara ensamma på dagarna och därmed får mindre uppmärksamhet.
OJ!
Det var ju inte bra alls, blev lite nervös nu. Men jag har aldrig sett Turbo äta sanden, bara skotta den, men däremot så prövade vi precis pellets i lådan så att försöka slippa sanden på golvet men dem käkade han på istället. Plus att det lilla han går på lådan blev till ingenting alls med pellets, han gillade inte dem alls.
Mina går löst i hela lägenhetn förutom badrummet under nätterna. Vi bor på 99kvm :)
För tillfället får vi dock ha en iller instängd i gäst/illerrummet nu och en som går i resten av lägenheten då Marcellos rygg behöver få vila lite från bett kände jag… :S
Ibland går vi upp på natten/tidig morgon och stänger till sovrummet omd et är så att vi har bivit en lekplats istället för en sovplats. Ibland blir det krafs på dörren en liten stund, men oftast går illern bara därifrån.
Förut (6 år sedan typ) när jag stängde in mina köket på nätterna för att jag inte ville ha katt och iller ihop när jag inte kunde övervaka, och Pegasus var liten, så fick man hitta på många konstiga saker för att slippa krafset på dörren. För det första var det mycket aktivering innan vi skulle sova. Gärna promenader. Sedan var det aktiviering i köket, där illrarna sov, och det kunde vara tvätt över hela golvet med gömda godisbitar i, det kunde vara plaskbalja med saker i eller en massa öppna väskor att undersöka.
Sajtvärd på Iller.ifokus
det är bra tips tack alla.
jag ska prova med trä pellets.men eldnings pellets vad är det?
just nu får jag vaka honom så när han vakna får jag sätta honom på lådan men han springer därifrån om man inte håller i honom…och då gör han ingenting för han vill bli fri och så fort man släpper honom 1 sekund han kissar på annat ställe…jag la tidningar runt lådan och han gör på dem ibland…..det är i alla fall bättre….han närmar sig lådan..undrar om jag ska se honom göra rätt nån gång?
annars är han jätte snäll och bits inte…vi är helt kära i honom..
titta hur han sov idag under soffan..såååå söt
Träpellets, eldningspellets - same same ;) Man använder dem oftast till att elda med och dessa brukar vara billigare än de som kan finnas i djuraffär fast då står det att det är till för att användas i lådor.
Paulina
#27 ahaaaaaa…jag såg dem träpellets i afärrer men det stod att det var till burar så jag tänkte att det va fel..ska prova dem.
jag hoppas att han blir rumsren….hur länge brukar det ta ungefär? han är 3 mån nu…

#28 Det beror på olika saker hur lång tid det kan ta att få dem rumsrena. Oftast har ju uppfödaren gjort grunden och då ska de bara rota sig lite och sen brukar de gå tillbaka på lådan igen. Om de gick ordentligt hos uppfödaren såklart.
Om han inte är tränad innan så får man ju börja om från början helt, visa lådan och hela den grejen.
Så det beror ju lite på vad han är van till från innan, och hur duktig han var innan han flyttade.
Fast även en valp som var 100% på lådan kan bli helt orumsren hos nya ägaren, men som sagt, det brukar gå snabbare att styra tillbaka dem mot lådan igen ifall de har grundträningen.
Här hemma har jag några vuxna illrar som kan slarva ordentligt emellanåt, medans jag har en valp som aldrig i livet skulle missa lådan en endaste gång.