Iller iFokus

Iller

Etiketter: sjukdomarhälsa
Läst 1328 ggr
[Shaiya]
0

Suprelorin- eller "vanlig"kastrering?

Vad tycker ni är bäst på illrar? Suprelorin chipp eller en vanlig kastrering?

Jag har uppfattat det som att dom flesta illrar får binjuretumörer osv av vanlig kastrering…

Vilket sätt är bäst enligt er att kastrera sin iller på?

Loveferrets
0

Tror svaret på den frågan skiljer sig rätt markant, en del föredrar chipp, i alla fall dom första gångerna tills illern kommit upp i 2-3 års åldern. Vad som egentligen är "bäst" får framtiden utvisa.

JossanH
0

Efter att ha/haft 3 illrar som kastrerats på valigt vis där alla fått bijuretumörer så kommer jag nu på min hanvalp endast chippa om inget oförutsett händer.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Aviendha
0

Chipp. Det finns som du säger ett starkt samband mellan binjuretumörer och tidig traditionell kastrering, dessutom brukar djuren tappa i vikt och muskelmassa efter en vanlig kastrering och även det tycker jag är riktigt trist. Man sparar ett ingrepp på sitt djur (även om en kastrering egentligen inte är en riskoperation på det sättet). Såtillvida jag inte tvingas av andra orsaker så kommer jag chipkastrera mina illrar i framtiden.

[Shaiya]
0

OK. Tyckte att chipp lät säkrast… och mest naturligt…

Jag vet inte hur det är med illrar men på katter har det inte vart några problem alls med chippen…

Aviendha
0

#4 Det man noterat på iller är att de ibland fällt märkligt. Vet inte riktigt om det är något mer?

Loveferrets
0

#4, vi vet inte tillräckligt om chipp på iller än så tyvärr är det svårt att säga om det är "säkrast".

[Shaiya]
0

#6 Jo, det har du rätt i.