AKUT HJÄLP UNDER DAGEN!
Behöver tips! Iförrgår blev Freija sjuk, och igår kväll blev hon inlagd med dropp på blå stjärnan då hon inte ätit eller druckit sen i förrgår. Hon spydde och hade grön diaree´. Igår vid lunch blev Love dålig. Spydde. I morse hade han spytt/bajsat blod. Nu är även Alice dålig med grön diareé. Varken Alice eller Love har ätit eller druckit sen igår. Alice har försökt äta under natten men spytt upp det. Lille Theo verkar vara ok. SNÄLLA om du vet vad det här är RING MIG UNDER DAGEN!!!! 0730-44 61 31

Försökte ringa dig. Men kom inte fram. Iom att Theo kom hem till dig nyligen låter det som att han kan haft med sig en variant av magsjuka som gick förut. OM det är det så brukar de andra illrarna i familjen bli sjuka efter ca 2 dagar. Åk med dem till veterinären och se till att de får dropp åtminstånde, men annars kommer jag inte ihåg vad man gör :( var ett tag sedan. Har för mig att det inte finns så mycket att göra utöver det och vänta. Eventuellt ge ngn magmedicin. Andra vet säkert.
Igen OM det är det så sa man tidigare att du bör hålla dina illrar borta från andras illrar i minst ca 8-9 månader. Kolla även med de som köpt syskon om de sett ngt på deras andra illrar. De som föds med det är immuna men ändå smittbärare.
Vad jag vet är det bara några få illrar som har dött av det här och då ett tag senare. Jag misstänker att min Bubs dog i sviterna ca 1,5 år efter han blev smittad då tarmar och mage tar en del stryk. Han fick problem med maghinneinflammation och tarmarna tog inte upp näring som de skulle.
Jag håller tummarna att de blir piggare snart och att det inte är magsjukan, hemskt om den är tillbaka i förnyad kraft.

Usch, hoppas verkligen att det går bra, blev så illa till mods. Vill verkligen understrka att OM det är magsjuka, vilket verkar troligt då alla tre äldre illrar i familjen blivit sjuka, så måste uppfödaren kontaktas och även alla familjer dit syskon flyttat. Alla illrar som kommer i kontakt med det här blir inte sjuka, men alla i alla familjer bör hållas borta från andra illrar så att det inte får fäste i landet igen :( även om de inte blir sjuka så kan de bli smittbärare.
Vill inte vara otrevlig på ngt sätt, tycker bara att det är väldigt väldigt allvarligt med eventuell magsjuka som dessutom verkar vara väldigt stark.
Håller tummar igen.
Det kan vara Ferret ECE som tyvärr är väldigt smittsamt.
Ferret ECE info på engelska.

#3 det är väl i princip samma som magsjukan? eller är jag ute och cyklar?
Du har nog rätt det är jag som var lite över ambitiös. Hur som helst är det inte roligt att få hem efter som det är svårt att bli av med.

Hehe, nej det är inte kul alls.

Jag har pratat med Ylva och just nu är hon på Blå stjärnan med Freja som fortfarande är inlagd.
Ingen av Theos syskon är sjuka och ingen iller de träffat heller, men Theo är ju den som stannat "hemma" längst. EnbartMalin har passat dem hela förra veckan och hennes illrar har inte visat några symptom när jag pratade med henne igår.
Ska maila mina andra valpköpare för att höra om deras andra illrar har haft några problem. Pratade med två av dem igår och de har inte sagt något om det, så vi får verkligen hoppas att det "bara" är vanlig maginfluensa.
"Wrong in all the right ways" - kullen är äntligen här! Följ valpdagboken på min hemsida

Problemet är att inget av syskonen kommer att blii sjuka. Föds de med magsjuka så visar de inga symptom och kommer inte heller bli smittade i framtiden, men de är smittbärare. Inte heller behöver alla illrar som blir smittade få symptom :(
Duholm, OM det är magsjuka, vilket vi förmodligeninte kommer få veta, så är det ingen som håller det emot dig alls. Har du fått hem det innan så behöver dina illrar inte uppvisat symptom.

Klart jag inte tar åt mig! Sånt kan hända den bästa! Vill ju bara veta var det kommer ifrån. Hoppas bara att jag får svar från valpköparna idag. En är ju i Norge med massor av andra illrar, så är det härifrån det kommer måste jag ju varna så det inte sprider sig!
"Wrong in all the right ways" - kullen är äntligen här! Följ valpdagboken på min hemsida

:) I norge är det många som haft det redan och då är det inte heller säkert att de får symptom igen.
Nej, vi får verkligen hålla tummarna att det inte är magsjukan som fått fäste igen.. Dessa turer med magsjuka hit och magsjuka dit.
Jag håller tummarna för att dina illrar ska klara sig igenom det här utan problem Tortoise!
Magsjukan smittar genom saliv och avföring. Så använder de samma lådor och dricker ur samma skålar brukar det smitta. Som sagt. Endel kan man märka av magsjukan genom en lite lös bajs, andra inget allas medan vissa blir så dåliga att de måste äta specialmat i flera veckor efter och där magen inte kommer i fas förrän efter mycket lång tid.
Som sagt vet man inte hur länge detta smittar men man bör iaf inte träffa andra illrar på minst 8 månader.
Det var magsjukan som var en stor del till att jag slutade åka på illerträffar och ställa ut mina illrar. Hoppas vi slipper samma grej igen..
*håller tummarna*
Sajtvärd på Iller.ifokus

Jag har pratat med min veterinär angående både parasitprov och ECE prov. Hon trodde inte det var några problem att skicka prover till USA eftersom det inte finns något labb i Sverige som analyserar.
Så i morgon kommer jag att lämna avföringsprov för parasittest, sedan skulle hon kolla upp hur det fungerar med ECE prov . Får bara hoppas att allt går bra och inte fler illrar blir smittade!

Tack alla snälla gulliga vänner här på iFokus! Har fått mycket hjälp, stöd tips och råd under dagen! Freija kom hem från Blå stjärnan i eftermiddags i betydligt bättre skick än det hon var i när jag fick åka in akut i går kväll. Tyvärr har de inte kommit igång att äta så bra än. Love har ätit två bandits och druckit 2 matskedar Uncle Jims Duc Soap och Alice har druckit 1 dl vätskeersättning. Ska se om jag får i dem lite mer ikväll. Freija åt vitalin i natt på Blå stjärnan och har ätit pasta som jag fick till dem. Om det är ECE eller någon annan magsjuka vet vi inte än, avföringsproverna visade bara att magarna var irriterade…Känns bara väldigt jobbigt just nu att mina annars så pigga pälsangels ligger i varsin bur och bara sover…
Det är till detta team på Michigan State University som era veterinärer bör vända sig för ev test för ECE:
Personerna bakom denna avdelning på universitet inkluderar Dr Kiupel m fl som är världsledande inom forskningen inom detta område och det är dem som tagit fram PCR-testet för ECE.

Jätte bra att veta! Skriver ut detta och ger till min veterinär i morgon. Tack!

Läget här är ungefär detsamma. Freija är bättre och äter vitalin, men inga större mängder. Alice äter lite och Love äter inte alls samt har fortfarande en blodig slemmig massa som avföring. Myspricken Theo sover sött efter sin vaccination idag!
Mina töser är inte dåliga efter att ha haft 5 valpar på besök i en vecka och det borde väl ha visat sig vid det här laget?
Valparna var här den 30 juli till den 6 augusti.
Hälsningar Malin
#17 om det fanns tydliga tecken att gå efter när det gäller den här magsjukan hade saker varit så mycket enklare. Dina illrar kan komma från föräldrar som haft magsjuka och därför är födda immuna. Det Kan egentligen vara vilken iller som helst som bär på smittan och som har smittat Tortoises illrar.
Under tidigare smittotillfällen har det observerats att i illergäng på kanske 5 illrar har bara någon enstaka iller blivit riktig sjuk. De andra illrarna har kanske fått någon lös bajs medan andra inte har reagerat alls.
#16 Är det "den" magsjukan så kan det ta lång tid och det kan komma en hel del bakslag. Fin mage ena dagen av att plöstligt få jättelös och slemmig avföring till att åter bli bra etc.
Förstår att du måste gå runt och vara otroligt orolig hela tiden nu när illrarna fortfarande inte mår bra.
Vilka illrar har du och dina illrar mött under senaste tiden? Gå egenom detta i ditt huvud och ta kontakt med berörda personer.
Sajtvärd på Iller.ifokus

ja det ska jag göra! Som tur är har jag inte varit i kontakt med så många som tur är!
Hur mår de nu?
Sara

Tyvärr är läget inte så förändrat… Det enda som blivit bättre är att Love bajsar grön illaluktande vätska istället för blodigt slem och att han faktiskt äter lite vitalin om det ligger på golvet..Alice matvägrar helt. Jag tvångsmatar dem just nu. De lever på en blandning av laktosfri grädde, id-mat och vetegroddsolja som jag sprutar in i munnen på dem när de är invirade i en handduk, tyvärr äter de bara runt 10 ml 2-3 gånger om dagen…men det är det enda som de inte spottar ut igen… Freija är lös i magen men äter och dricker själv. Igår var vi inne och fick vätska och B-vitamin under huden, kanske kommer vi behöva göra det en omgång till om de inte börjar äta under dagen.

Hurpass pigga är dom? Är dom "tillräckligt" dåliga kanske dom kan få ligga med någon typ av näringsdropp? En pigg iller rycker ju dessvärre ut det fort som attan.

Love är pigg nog att inte gilla att vara i midwestburen. Han får vara ute och springa lite och är i övrigt som vanligt, inte så intresserad av att leka, men att kolla läget. Han ligger inte still. Alice sover ganska mycket men är vaken ibland och klättrar omkring i uteburen. När jag tar upp dem kan man inte märka på dem att de är dåliga för då är de lika aktiva som vanligt, samma hos veterinären igår, då var vi tre personer som fick hålla dem för de sprattlade så..
Usch usch usch, så jobbigt du måste ha det.. :(
Tyvärr låter det bara mer och mer som den magsjukan som smittar i runt 8-9 månader.. Den känns ofta igen tydligt på slemmig/grön/orange avföring och kan vara jättejobbig för vissa illrar att klara av. Hoppas dom små repar sig så fort det bara går.
Denna magsjuka smittar genom saliv och avföring. Har hört om illrar som blivit smittade bara genom att använda samma lådor som smittade illrar. Det smittar alltså genom att illrar äter ur samma skålar eller går på samma lådor..
Sajtvärd på Iller.ifokus

Har du provat den där tabletten jag tipsade om? Det är ju inget dom skulle bli sämre av iaf…!

#26 Nej det har jag inte gjort än, vad var det den hette igen? nu vill jag pröva allt.. Love och Alice har börjat äta lite nu, men bara lite och de äter bara vitalin när de äter själva..jag tvångsmatar dem var fjärde timme dygnet runt med vatten och laktosfri grädde (tips från blå stjärnan) eftersom jag inte fick åka in och göra kontraströntgen i borås under helgen….Men det är ingen lätt match att tvångsmata illrar…enda trösten är att det verkar bli lite bättre, Love har till exempel diareé istället för ett blodigt slem och freija är bara lös i sin mage…

Har du provat att ge pro kolin? Det är bra för magenbakterier. Brukar finnas att köpa hos veterinärer. Finns en till som jag inte kan komma på vad den heter bara för det men som är ungefär samma sak.

#28 Tänker du på Zoolac? Ska ju vara likvärdigt med Pro-kolin.

Yes, det jag tänker på… det kanske inte löser själva problemet, alltså botar sjukdomen men det kanske kan få dom att bli aningen bättre i magen så dom kan ta upp lite av den näring dom får i sig.

canikur

#31 Fast Canikur är ju för hund, medans Pro-kolin och Zoolac är för smådjur.

I know. Men Lakrits som hade gått ner hälften av sin vikt, kräkts och haft dålig avföring i över en månad och provat massor av olika antibiotika, pastor och mat, fick till slut den utskriven- å två dagar senare var hon bra.

Jag fick canikur och Id-mat. Det gick bra de första dagarna, sen tyckte de att det inte heller gick att äta, ska kolla pro-kolin och zoolac för att se om det går bättre. Det bästa är att både Love och Alice började äta själva nu under natten och har gjort det under hela dagen. Love dricker dessutom kopiösa mängder vatten (allt som han hittar) men Alice är fortfarande dålig på att dricka så henne ger jag fortfarande vatten, men nu har de inte diareé längre fast de är ju fortfarande lösa i magen. De vägrar äta id-maten, men trycker nu i sig sitt älskade vitalin! Det känns som jag kan pusta ut litegrann nu. Det har varit en väldigt tuff vecka. Freija är bra nu men Love och Alice har gått ner jättemycket och är jättesmala, men de är i allafall i livet =)
Härligt att höra! Håller tummarna.
Paulina

Andra dagen utan diareé! är så himla glad! Bara det håller i sig!

Sara
hoppas Love och Alice hämtar upp vikterna snart.