min första iller valp. hjälp?
Hej! Nu är det såhär att jag precis varit iväg och bokat min första illervalp idag! Jag undrar då vad som kan behövas köpa hem? Vill gärna ha tips.
Jag har redan köpt ett rullkoppel, två leksaker (en rund sak som piper och en hundknut leksak) och en balja!
Jag vet att jag bör köpa mat och vatten skål i keramik(?) då illrar gärna använder allting som leksaker haha!
Så sakerna jag vet att jag behöver är; Vetegroddsolja (för att kunna klippa klorna lättare), klosax, kattlåda(lådor), kattsand/strö, iller foder, iller godis(?), matskålar & sele.
Så har ni något tips eller har jag missat någonting?
Skulle vara tacksam för hjälp :)

Det viktigaste enligt mig är att du illersäkrar ordentligt, har en buffert med pengar ifall någonting skulle hända, samt en bra veterinär som du vet att du kan åka till.
Om olyckan är framme så behöver man veta vart man ska ta vägen, och det snabbt. Det är det allra viktigaste enligt mig.
Angående saker att ha hemma är väl att inte ha leksaker som är i gummi, livsfarligt. Sen att du fortsätter med samma foder som uppfödaren (om det är bra såklart) så illern inte blir dålig i magen. Det kan hända ändå vid flytt osv, men man vill ju göra övergången så smidig som möjligt.

ar pipsaken i gummi? En del illrar ater garna gummi, sa var forsiktig med den.
Annars sa verkar det bra :) Gravlada kanske, ror att springa i, filtar/puffar att sova i, tjocka plastbollar med plingor osv. Smasaker som man kan kopa lite nar som :)
// Amanda
#1 Har fixat allt förutom vetrinär vilket ska fixas så fort som möjligt!
Jag vet att gummi är livsfarligt så har inget av gummi här :D
Hade tänkt köpa iller foder ifrån affären (ska få med lite ifrån henne också) och sedan ge den av hennes mat och lite av det nya, så den vänjer sig vid det nya innan det gammla tar slut :)
#2 Nej den i ett mjukt luddigt tyg haha :) Tror jag kan använda baljan som grävlåda :D Okej då vet jag :D

#3 Vad har hon fått för foder innan och vad säljer de i din djuraffär?
Finns tyvärr många som säljer väldigt dåligt foder.
Har du ingen bild på tjejen?
Keramik skål är behövligt iallafall till vatten då dom gärna välter ur det. Illersäkra är även väldans bra ^^ Köp ikea lådor till förbannelse att ha som pottor ^^
#4 Hon har gett dom något iller valp foder hon köpt från internet vet inte vilket märke.. Och det i affären är för "vuxna" illrar vet inte vad det heter, Jo hittade det direkt på google haha så bra med internet! Selective ferret ; http://www.feedem.co.uk/small-animals-40/small-animal-foods-48/ferret-foods-52/supreme-petfoods-335/supreme-science-selective-ferret-9001.htm
hennes foder har jag ingen aning om vad det är förutom valpfoder för illrar tyvärr ):
#5 keramik skålar vet jag :D haha ska den bajsa i ikea lådor?
nått som oxå är bra att ha hemma är självhäftande tejp, köp i lång remsa så du kan klippa av efter behov. Och paraffinolja
#7 varför är det bra att ha hemma? :)
#7 paraffinoljan förstod jag men inte dubbelhäftande tejpen O.o

#9 För dem små flyttar gärna på allt som inte ska flyttas på :)
Menar du tejpen, så är det bra för att spänna fast skålar, stolar o div o oljan e till för ev stopp i tarmen
#11 Jag medan tejpen haha förstod inte riktigt men förstår nu:)
menade* oj oj oj är helt virrig
#10 har aldrig "behövt" tejpa fast något, hellre att det kommer på golvet än att det är klibbig tejp som någon kan tugga på men det är ju jag ^^
#14 Jag tror man sätter tejpen under allting så de inte kommer åt den och inte rör om sakerna:D
#15, Just precis, ..t,e,x min kontorstol med hjul dom kan inte rubba den en millimeter för de sitter hårt,
#16 haha fast jag tror min pojkvän skulle bli väldigt förvånad om han vaknade upp en dag och jag tejpat fast hans stol så illern inte ska rulla runt den haha :} Kan dom skada sig på kontors stolar om de inte sitter fast?

#6 Selective ar inte ett foder som brukar rekomenderas. James Wellbeloved Ferret Complete eller Vitalin ar de fodren som anses vara de som ar de basta pa marknaden i Sverige just nu.
Ska du ha ett bra illerfoder sa finns det inte mycket alternativ annat an att bestalla fran internet.
Kolhydrater, socker osv (allt som inte kommer fran byterdjur) kan framkalla sjukdomar hos illern.
// Amanda
#17 Är inte det självklart? Har du aldrig blivit pårullad någon gång? Om dom blir det så krossas deras små tassar.
Inget mörker är så långt att det inte följs av gryning.
#18 okej :( Finns det någon billig hemsida som rekomenderas?
#19 jo.. ): men jag tänkte mer på om de rullar den själv.. Får väl tejpa fast den :)

Som någon tidigare skrev så är Selective inget bra foder.
Totally Ferret säljs i en del affärer och ska vara bra.
Annars är Vitalin ett av de bästa torrfodren. Går att köpa här:
#17, hellre att han blir förvånad än att deras små tassar ska komma i kläm, men visst hade det varit kul o se hans min he he.
"19, Det är inte "självklart" för alla.
Apropå foder så KAN man blanda selective ihop med vitalin, rc kitten t.e.x. , ju fler olika sorter illern har desto bättre, för då vänjer dom sig vid att kunna äta de mesta om ifall att nått foder skulle ta slut nångång.
# 23 haha ja.
Okej, så selective är inte farligt men innehåller inte allt livsviktigt i sig? förstår inte riktigt haha :)

14# sånt är ju väldigt individuellt :) vet inte hur måna gånger jag trampat i vatten här hemma på morgonen. Vi fixade en stor amatur där skålarna sitter fast istället :) men som sagt vissa illrar puttar inte runt på saker medans andra bara älskar att möblera om :D
#24, Precis de viktigaste finns i vitalinet..du kan köpa de här
vitalin , Anette är jättebra o prata med..
#26 okej bra då vet jag :)

Fast varför vill man blanda ut bra mat med sämre? Förstår tanken att blanda för att få bort "kräsenheten", men varför inte hålla sig till de rekommenderade bra fodren och skippa halvfabrikaten?
Det är ju som att vi skulle blanda oxfilé och grönsaker med McFeast under hela vår livstid ifall det skulle ta slut på oxfilé någon gång i framtiden…
Let's cross that bridge when we come to it, så att säga. (eller lär illern äta kött, för det ska det väl alltid finnas hoppas jag. om inte annat får de väl tugga på matte då ;o))
#28 haha jag ska ge min iller i stort sätt allt kött jag äter själv innan jag tillagar det i små mängder för att se vad den tycker om i början :) Men den kommer nog inte få kött varenda dag då inte ens jag äter det haha! Möss och sådannt kommer jag dock inte vilja ge älskar smådjur och tycker det är halvhemskt att se ett sött djur bli ihjälknaprat av ett annat sött djur ):

Tycker inte heller man ska förstöra ett bra torrfoder med att blanda ut med ett dåligt.
Här hemma äter mitt gäng i stort sett enbart kött. Jag äter själv mycket sällan kött.
Du behöver ju inte ge din iller det köttet du själv äter, du kan ju köpa eget kött till henne.

#30 Om man inte själv vill passa på att smaka på delikatesser som kycklingmage, kalkonskrov eller hjärta?! ;o) *mums*
#30 Jo kan jag göra men vi har ett sånt litet kylskåp och bara en frysbox, så vi får knappt plats med någonting och i de närmsta butikerna brukar köttet vara dåligt därför köper vi sällan kött ):
Men får skaffa mig en cykel och rulla iväg till butiker längre bort :)!
Här så dissas torrfodret helt just nu. Bogey har allid ätit både kött och torrfoder men just nu ratar han torrfodret helt. Imie nosar inte ens på torrfodret. Hon verkar tycka att det inte är värdig illermat.
Imorgon kommer Bogey och Imie att få varsitt kycklinghjärta till frukost och lite fläskfileputs från då vi grillade sist. Å så får de naturligtvis den obligaoriska kycklingvingen lite senare för tandmotion och kalcium.

#31 Tror jag står över. Och de dagsgamla kycklingar hoppar jag HELT över!
#32 Är hon van vid kött från uppfödaren?
#23 Det är inte självklart att ha det i tankarna själv, däremot svarade jag på hennes fråga ifall dom kan göra sig illa om stolen inte sitter fast, det är självklart att dom kan göra det. .
Inget mörker är så långt att det inte följs av gryning.
sovpuffar,filtar allt man kan använda som sov ställe:)
du kan även använda orijen kattfoder om det finns att köpa i din djuraffär.

… och så givetvis en kamera så att du kan dokumentera! (och så att vi här på iFokus kan få se det lilla underverket också! ;o))
#32 Får man fråga vilken uppfödare hon kommer ifrån??=)
#34 ja det är hon, hon fick frysta möss idag och brukar få köttfärs.
#37 haha har nog inte råd med kamera just nu tänker spara allt ifall bebisen blir sjuk! Men har mobilkamera så bilder kan jag alltid fixa :D
#38 jag har för mig att hon heter animal-lover här på iller.ifokus :D Hennes namn är denise och hon bor i västerås :)

Kunde inte lasa vart du bodde;
Men Hungryferrets har lite lager runt om i Sverige pa sa satt kan du slippa portot;
Hungryferrets har mer i lager nu an bara vitalin:
#40 jag bor i västerås.
Okej o:
#39 Okej=) Såg att du bor i västerås=) bor i eskilstuna ca 40min därifrån=)
#42 Jo jag brukade vara i eskilstuna varenda dag för ca: 4-5år sedan haha :) Jag vet exakt vart det ligger :)
#43 Hehe okej, kanske vi kan träffas någon gång med illrarna=)
Här har kontorsstolarna aldrig kört över en iller, dom håller sig långt borta från dom, (kanske blev överkörda i sitt förra hem?)
#44 ja det skulle vara kul :D:D

en STOR kattlåda. mitt tips! Jag har två bredvid varandra o då är båda i näst intill 100% rumsrena.
#47 har två små till och börja med, ska köpa in fler så fort jag kan, ska bara se hur "rumsren" min iller är :) inte alls antar jag HAHA!
Det bästa att börja med många lådor och sedan ta bort vartefter du ser vilka som används eller inte. lättare att få en iller att börja i "rätt ände" och fortsätta där ifrån. Mitt bästa tips är att införskaffa många utav lådan "trofast" från Ikea. Dom kostar bara 19:-/st (om dom inte höjt priset, nu blev jag osäker) och finns på barnavdelningen. Perfekt att köpa många av när man införskaffar valpis.
Där jag har min valp har jag 5 lådor. Det är i kök och hall. Visserligen är det på typ 20-30 kvm men jag har täckt upp alla tänkbara hörn ganska så bra och än så länge kan jag inte klaga på hans rumsrenhet!
I de hörn där jag inte kan ha någon låda men som ändå känns som en blivande toalett har jag lagt en filt och på så vis gjort om toaletten till en sovplats.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#49 Jag och min kille bor på 40kvm :) ska inköpa ikea lådor!
Så om jag har en ikeapåse med smuttstvätt i ett hörn så kommer den inte använda det som toalett :') ?
Vi har ju inga hörn i hallen som vi kan använda står skor i det ända hörnet sen är det dörrar överallt ju.. Så går bara i köket och vardagasrummet (tror inte en låda får plats i badrummet men illern ska inte få gå in där är så orolig för avlopp!)
nja, jag skullr nog satsa på en sovfilt så det inte finns någon stor påse att backa intill..
Sajtvärd på Iller.ifokus
Okej :)

Jodå, det går nog att få den rumsren. Var lite envis bara. Dom är lite som hundvalpar :)
#53 jo det går men inte första veckan haha. Jo fast dom här slipper man gå ut med 7gånger i timman hahaha!

ja men typ :)
#55 bara sätta på lådan och ge beröm förhoppningsvis ):

#56 jaoo, så fort man får chansen. Jag brukade om stänga in henne i transportburen någon minut om hon gick på fel ställe. sen godis när hon gjorde rätt. Och Elsa verkade ju iaf förstå. Inge kul o sitta i en transportbur :) men man måste nog hitta sitt sätt.
Gäller ju att göra det direkt på bar gärning o inte vänta med "burstraffet". Samma sak med beröm på en gång när de gör rätt.
#57 har köpt vetegroddsolja som beröm men har hört att man inte ska ge så mkt av sånnt. Så ska nog köpa något slags kattgodis eller torkat kött :D
Jo det är som med en hundvalp man kan ju inte säga åt den tre timmar efter den kissat inne, den förstår inte då ):
Jag har alltid sagt NEJ och sedan satt illern på lådan om man sett att den har tanken på att gå utanför. Sedan berömmer jag massor och ger godis om den gör något på lådan, varesig jag har satt den där eller inte.
Nu har jag inte haft så envisa illrar att det krävt massor med jobb för att få dom att pricka rätt ;P
Men jag berömmer alltid när jag ser att dom får på lådan. Om illern så är 6 månader eller 6 år spelar ingen roll! Dom är alltid duktiga när dom går på lådan :)
Och du har rätt, vetegroddsolja ska man inte överdosera så dt är bra att erbjuda något annat också.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#59 Jo jag kommer nog berömma min iller hela tiden, berömmer ju min hund (inte min utan min mammas) när han kissar ute fast han har inte kissat inomhus sens jag var 3månader gammal :) Han kan hålla sig i 24timmar, det är väldigt hemskt men han vägrar kissa inomhus haha. Så jag kommer nog berömma illern såfort den gör bra saker. :D
Jag gör precis som JossanH både jag och sambon ropar duktig och berömmer och ger en godis det skall vara kul att gå på lådan 
NU HAR JAG FÅTT MIN BEBIS. blev så förvånad för det första hon gör är att gå och bajsa på lådan! :) sen har jag fått mina första bett ifrån henne men har endast fått torka upp en korv :) hon gillar att gå på lådan verkar det som :D känns ju skönt, hon blev jätte galen när vi åt rökt lax men hon kunde tyvärr inte få smaka :( nu ligger hon och sover haha :)
Vilken sötnos :)
haha ja :) helt galen också. Önskar att jag hade en kamera så jag kunde ta bättre bilder men men :(

Grattis till valpen!
Jag tycker faktiskt att de flesta valpar brukar vara rumsrena när de kommer, om de haft en uppfödare som tränat dem. Och det brukar de flesta lägga tid på.
Här hemma är det just valpen som är mest rumsren.
Bara du är konsekvent nu och ser till att hon fortsätter gå på lådan så kan hon bli en sån där underbar iller (som vi andra är avundsjuka på) som aldrig någonsin missar lådan. Härligt!
Ser fram emot fler bilder, hon ser jättefn ut.

Verkligen jättefin. Berömma hela tiden när hon gör rätt. Sen kommer hon kanske i trotsåldern… då gäller det att du är lika envis tillbaka.
Ett tips när de blir lite väl vilda - När Elsa va liten och började trotsa o bita så brukade jag hålla ner henne med en hand över skulderbladen tills hon lugnade sig o lät henne gå. Exakt som vi gjorde med vår hundvalp. Så att uppfostra en illervalp är ungefär som att uppfostra en hundvalp.
Tips kan ju vara att lära henne komma på ett visst kommando nu när hon är liten också, typ när man visslar. genom att göra kommandot o alltid ge godis…för att sedan trappa ner det.
Lycka till !
Hon är lite skum.. Hon reste ragg och fräste åt mig nyss, vet inte varför hade inte gjort något! Hon blir rädd när jag berömmer henne (oftast) och tyckte inte om det tillfälliga hundgodiset jag köpte.. Inte heller vetegroddsoljan! Jag är rädd för att skrämma henne men hon verkar bli rädd för det mesta :S Jag vet inte vad jag har gjort för fel.. :/ Hon går på lådan hälften av tiden haha.. ja.. jag hoppas hon inte blir såhär rädd för mig.. känner mig som ett monster
#67 ta det lugnt tänk på att hela hennes värld är upp och ned just nu, ge det tid. Jag kämpade med samma sorts problem med en vuxen iller, det tog ett år.. kan beräkna att om två veckor är den där fräsbollen en kelgris som sover på din huvudkudde på natten ^^
#68, först fräste hon sen ville hon vara med mig i soffan :( sen fräste hon igen när hon kommit ner.. hon kanske ser spöken?
#69 haha är så trött så jag tänkte "fotsvett", kanske spöken eller en doft, eller ett vinddrag eller vad som helst, det kommer ska du se..
#70 hon väckte mig nu haha klockan tre, helt vild är hon, och hon bits. jag knäpper till henne på sidan och hon tänker "fan vad kul!" och fortsätter, jag tar henne i nackskinnet, hon blir vildare, jag sprutar vatten på henne… hon blir totalt galen.. Finns det några fler idéer? Verkar som jag fått en envis valp som har sina egna idéer och dom ska utföras nu och på direkten just for her! Förstår mig inte på henne ibland, ibland vill hon komma till mig men när jag bär upp henne dit hon vill biter hon bara mig.. :/
#71, Hon testar dig,, var envisare än henne, försök och bjud upp till lek och tänk på att ge det tid, det är fortfarande nytt. Du kan ev "muta" henne med gurka t.e.x. när hon sitter i din famn,

Hon är precis som vilken iller-valp som helst i den åldern är. Busig och full i lek.
Tycker du ska sluta ta i nackskinnet till att börja med. Det triggar de flesta illrar till att bli värre istället. Speciellt en valp.
Konsekvens är väl det första man tänker på, det är bara att vara envisare än hon. En valp har otroligt mycket lek och bus i sig, så man kan ju inte säga nej hela tiden heller, det är ju inte snällt. Men man får försöka göra det så det inte gör ont på matte när man leker.
Bits hon och är så uppe i varv så hon inte lyssnar alls, sätt då istället en mjukis-leksak mellan dig och henne. Då kan hon bita i den istället. När det värsta busrycket gått över och hon börjar lyssna igen, då kan du börja säga nej, och avleda med någonting annat istället.
Är hon jättejobbig och du inte vet vad du ska göra, gå då hellre din väg och ignorera henne. Att matte går är aldrig roligt, så då vill hon att du ska komma tillbaka igen.
Men låt bli saker som fysisk bestraffning, det blir sällan bra. Hon känner inte dig, vet inte om du är snäll eller inte, har ingen aning om att du är hennes nya matte och att hon ska lita på dig.
Börjar du då med att ta i nacken, knäppa henne i sidan, spruta vatten på henne det första du gör, så ger det henne kanske ingen positiv bild av dig. Bättre då att ta det den andra vägen, med belöningar.
Förresten, om ni e mitt i leken och hon gärna vill naffsa/bita så ignorera henne, sluta o lek med henne då, struntar du i henne då så förstår hon till sist att man leker inte med tänderna.
#72 har ingen gurka hemma :/ har bara bacon och tror inte det är bra för henne då det innehåller ganska mkt salt. Jo har förstått att hon testar mig nu när hon jagar upp mig i soffan och ska bita överallt för att få uppmärksamhet… Det är jätte svårt att få tag i hennes nackskinn när hon biter :(
Nu vill hon upp i soffan men när hon kmr upp ska hon bara bita mig i trosorna och nypas lite… så jag puttade bort henne och sa fy då började hon fräsa och ragga upp sig emot min hand.. är det normalt?

#75 Läs mitt inlägg #73 och ta henne INTE i nackskinnet.
Läs hellre bitträningstråden här inne för andra tips, men låt bli det.
Att hon backar och fräser på dig beror på att hon känner inte dig och du försöker ta henne i nackskinnet, någonting som hon av förklarliga skäl inte tycker om. Hon vet inte om att du är hennes vän. Du måste bevisa det för henne, det gör du inte med fysisk bestraffning utan med belöning istället.
Bacon ska hon absolut inte ha, helt rätt.
#75, Ja det är normalt, hon är en valp, om det känns tryggare så använd handskar när ni busar o när du handskas med henne , det viktigaste är att du inte får/har respekt för henne för adrenalinet som blir i kroppen då, känner hon av o det kommer hon utnyttja o de blir inget bra, det är hon som ska ha respekt för dig,,du måste vara envisare än henne, visa att det är DU som bestämmer,
#76 okej vi säger såhär, jag får inte tag på hennes nackskinn så jag knäpper henne på sidan, hon väser bara vid tillfällen jag inte gör något :/ ska läsa tråden :)
okej bra :)
#78 Det är bra att du tänker läsa Kundskapstråden om bitning, men läs vad UlrikaD och andra har skrivit här i tråden.
Du ska INTE BESTRAFFA henne FYSISKT!
Behöver du mota bort henne, gör detta med en lugn rörelse. Hjälper inte det, så gå därifrån. Snabba rörelser blir mer lekinvit för henne.
#79, dens mamma bestraffar en fysiskt. Så förstår inte varför det är jätte dumt att ta i nackskinnet. Hon har iaf lugnat sig idag, bits absolut inte lika mkt, men jag har ju inte varit vaken hela tiden så haha. hörde min pojkvän skrika till några gånger.

INTE nackskinn, INTE knäppa i sidan, inga illermammor bestraffar sina valpar, det är bara skitsnack. Har aldrig någonsin sett en hona bestraffa en valp.
Honan som tog hand om min valp bet tag i deras nackskinn och släpade dom tre meter in i en bur/filt för att dom bet varandra. dom gnällde då eller vad man ska kalla det. Så jag har sett :/

knappast för att de bet varandra, illerhonor flyttar på sina bebisar ofta för att det ska vara ett säkert boende och går de ut från boet så drar de in dem igen, det har ingenting med bestraffning att göra.
#82 Som Sarah säger så har de inget med bestraffning att göra.
Se de såhär två valpar bråkar och illermamman flyttar den ena valpen, handlar inget om att bestraffa valpen men när hon flyttar valpen så kan dom ju nte bråka längre och de blir inte kul. Precis på samma sätt funkar de ju om du bara går därifrån när din valp är för busig. Inget kul att busa vidare om personen man busar med bara går eller hur?
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

1. Ska du bli van med den lille sa maste du bete dig som en ocksa. Ingen vill val vara van med en ny bekantskap som slar och knapper pa en?
2. Att ta henne i nackskinnet gar bra for mamman, for hon ar MAMMAN, du ar en total framling, och om du tar henne i nackskinnet sa ar det precis samma sak som om du gar pa stan och en vilt frammande manniska kommer och tar dig i en nacksving. Skulle du lita pa den manniskan igen?
3. Att knappa henne gor henne bara illa, vilket inte alls ar en positiv handelse. For att fa henne att lyssna pa dig sa maste du vara POSITIV. Det ska vara roligare och trevligare att inte bitas, an att bitas.
4. Varje gang du bestraffar henne sa far hon uppmarksamhet, aven om den ar negativ - och varje iller vill ha uppmarksamhet. Dessutom, eftersom du brakar med henne sa kommer hon ju vilja forsvara sig, vilket gor att hon bits mer.
5. Att hon ryggar och fraser ar for att hon ser dig som ett hot.
6. For att fa henne att sluta bitas sa ignorera henne. Ga darifran nar hon bits for hart vid bus, da slutar leken och hon forstar att varje gang hon biter for hart sa slutar leken = inte roligt. Att busa och inte bitas = roligt.
7. Berom, berom, berom! Varje gang hon leker utan att bitas (nosa, slicka osv) sa BEROM henne. Da blir det ju jattetrevligt att vara snall om man ar iller! Vem vill inte gora saker om man hela tiden far berom for att man gor det? Da kanner man sig ju jattebra och vill fortsatta gora det.
// Amanda
dom fick iaf märken ifrån mamman och varandra. Har iaf ALDRIG tagit i nackskinnet själv (får verkligen inte tag på det, försöker bara gå ifrån henne för det mesta och knäppa i sidan men ska sluta knäppa i sidan). men ibland blir hon så ryckig så hon slutar verkligen inte bitas, jag hoppar upp i soffan då, men min kille försöker säga åt henne. När hon kissar fel säger jag bara fy strängt, hon reagerar på det och skäms faktist direkt, så ska börja säga så när hon bits så får vi se :)
helt ärligt så nu när det är just har hon inte fräst alls, hon biter bara hårt när hon behöver gå på låda, inte vill leka, vill ha vatten eller mat. Men hon naffsar och jag tkr det är obehagligt, speciellt när hon vill komma och naffsa på mina höfter mitt i natten när hon väckt mig haha :) men har faktist bara sagt "tsh!" vågar inte göra så mkt, för hon blir så rädd :(

Du kan ocksa frasa/skrika "iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii" hogt (som valparna gor) nar hon bits for hart.
Med fraset sager du att du inte ar pa humor och att hon ska lamna dig ifred, och med skriker sa sager du att det gor ont.
Och se till att hon inte kan komma upp i sangen till att borja med sa att ni far sova, och hon slipper vara radd hela tiden. Hon kan behova lite lugn och ro ocksa.
// Amanda
#88 okej :D vet inte hur de låter har för mig att de låter lite som fåglar.
Hon kommer inte upp i sängen hon fick något aggressions ryck igår och kuttrade och försökte klättra upp i sängen för att säkert stycka oss levande hahaha men hon kom inte upp :/ och när jag tänkte bära upp hen bet hon bara mig. Hon får bara vara i sängen när hon är lugn och sover eller vill mysa.
men jag kan tyvärr inte sova ändå är för orolig när jag gör henne vakna på natten så går upp och är med henne :)
#89 Vad är du orolig för, när du hör henne gå upp på natten?
Illrar äter och går på toa ca. var 3e timme och ser sig omkring eller leker en stund. Är det tyst och stilla, så går dom oftast och lägger sig att sova igen.
Om du inte springer upp, så snart du hör henne, så ger du henne en möjlighet att i lugn och ro bekanta sig med sin nya omgivning. Dessutom får du lite välbehövlig sömn och kommer efter ett tag inte att vakna, bara för att tösen är uppe och strosar.
Har du svårt att låta bli att gå upp och kolla henne, så ge henne (om möjligt) ett eget rum, att vara i under nätterna, så långt från erat sovrum som möjligt och stäng alla dörrar mellan er. Då är det mindre risk att du vaknar av att hon är uppe och rör på sig.
Kan ni ge henne ett nattrum?
För att minska ev. toamissar i nattrummet, så ställ 1 toalåda i varje hörn och när du ser att hon under flera nätter inte använt en låda, då kan du ta bort den lådan och lägga dit något tyg eller liknande. Sedan gör du lika med de övriga lådorna, tills det är en kvar. Ha inte för bråttom med att ta bort lådorna.
Grejen är att liksom tyg, samma sak som låda för henne, hon kissar på tyg. Så det där med tyg funkar inte hela tiden. Kan inte ge henne ett eget rum då vi bor i en etta fast vi har eget kök men i köket får hon inte gå in, därför jag också går upp på nätterna för just för tillfället har vi ingen dörr där och hon tkr om att försöka öppna en liten lucka/fack under spisen där man bevarar ugnsplåtarna eller vad det heter :} finns ett super litet rum som är en garderob, typ storleken av en och en halv fåtölj ungefär, där älskar hon att vara. Men skulle aldrig kunna stänga in henne i så litet under en hel natt :(
En illermamma tar inte sina valpar i nacken så det blir märken. Valpar där emot kan busa med varandra så det blir ordentliga sår när det blir lite för våldsamt. En illermamma försöker aldrig skada sina ungar när hon säger till dom att hon fått nog. Oftast väser dom bara och går där ifrån men ibland kan dom sätta tänderna mot valpen bara för att markera att det den gör inte är okej. Så länge valpen är valp är mamman en mamma och dom har dessa roller så inpräntat i sig att de inte skulle skada varandra.
Jag har en valp hemma på 14 veckor. Han är iof uppfödd hos en uppfödare som ser till att ta hand om djuren ordentligt så jag har ju fått mycket gratis på så vis- men när jag säger ifrån att han bits för hårt när han busar eller får för sig att nafsa i foten så säger jag PSCH högt. Vilket fungerar jättebra här.
Om han inte lyssnar på det så skriker jag i med en ljusare/argare röst och kanske gör ett AJ AJ AJ eller ett IIIIIIIIII. Jag brukar även låta handen (eller vad det nu är han biter för hårt i) bli "död" och inte alls lika rolig längre. Ignorerar han handen så berömmer jag och busar med honom med den igen.
Nu är ju allt väldigt, väldigt nytt för er så tålamod är verkligen det som behövs mest. Räkna inte med att stora framsteg ska göras på en dag utan låt det ta lite tid.
Finns det ställen i lägenheten hon inte får vara så se till att illersäkra det! Tejpa med silvertejp eller vad som helst. Som nämnts här ovan- hon kan behöva sin lugn och ro på natten också och gå och undersöka när ni ligger och sover.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Kan ju inte tejpa igen alla luckor varje natt :/
Min iller, hon biter inte under lek speciellt mkt då hon helst leker med leksaker.. men hon bits och bits och bits när hon bara går förbi oss när vi sitter ner, förstår inte varför :/ men idag har hon iaf varit trött och lugn :)
hennes mamma dog när de var små av kalkbrist så hon åkte till sin fars hem där de fick en fostermamma, sen fick hon en annan fostermamma hemma hos min uppfödare som hade förlorat sina valpar.. :/ så hon avr skendräktig och tog de valparna som sina egna haha :)
Du förstår inte varför hon biter dig när hon går förbi? Hon testar dig. Hon vet inte vart hon har dig ännu så hon försvarar sig i förebyggande syfte. Hon är valp.
Om du inte kan tejpa igen luckorna varje natt får du fixa en avspärrning att ha till köket så hon inte kommer in där. Det är sådanna saker man helt enkelt måste lösa för att hemmet ska vara säkert för sitt djur.
Många illrar går förresten på lådan precis bredvid. Det är ett vanligt illerbeteende. Vi tycker det är onödigt att dom gör så och dom tycker det är onödigt att göra det på lådan. Varje gång hon går på lådan ska du berömma henne mycket.
Sajtvärd på Iller.ifokus
# 93 Hon är en illervalp och beter sig som en illervalp. Vilket många har påpekat för dig Hon har alldeles nyss lämnat sina syskon och mamma, inte konstigt att hon då är osäker i sin nya miljö.
En lugn miljö, en lugn hantering och massor av beröm (när illern gör rätt) och ett oändligt tålamod, är "A och O", när man ska uppfostra en iller, för att man ska få bästa möjliga resultat.
Toalådan…lägg tidningar under och runt, så blir det lättare att städa.
Vitvaror…tejpa galler under kyl/frys, blockera och tejpa mellanrummen vid sidan av spisen.
Bänkar/skåp…kolla listerna/hörnen där köksbänkar ansluter mot väggen. Det kan finnas hål ovanför listen..isf. sätt för och tejpa hålen.
Lådor…skaffa barnlås.
citat: "hennes mamma dog när de var små av kalkbrist så hon åkte till sin fars hem där de fick en fostermamma, sen fick hon en annan fostermamma hemma hos min uppfödare som hade förlorat sina valpar.. :/ så hon avr skendräktig och tog de valparna som sina egna haha :)"
…En hona som förlorat sina valpar, är inte skendräktig.
Jo hon är valp och testar mig men ibland beter hon sig så underligt så jag bara undrar.
Hon tog iaf hand om valparna som om det vore sina egna? kalla det vad ni vill, that's the truth.
#96 självklart kan hon ta hand om valparna som sina egna, trotts att hon inte är skendräktig. Men hon kan ju ha fått en p- spruta eller parats med en v-hob, som gjort henne skendräktig :D Men oavsett är ju det ganska så irrelevant. Men bra att valparna fått en extra mamma när de varit små trotts att de förlorat sin egen.
#97 hon hade egna valpar som sagt som dog, sen när de andra valparna kom tog hon hand om dom. Min uppfödare sa att det kändes som att hennes valpar som dog inte hade så mycket i magen och att de antagligen inte var kapitabla till att leva :( Jo det är ganska bra :) Hon tog hand om dom allt förutom att tutta för jag tror de var för gamla för det när de kom tillbaks så.
#98, Nu har du fått jättebra tips, ha tålamod o låt det ta tid, att hon kommer fram o bits är för att testa dig, hon känner dig inte, men du måste visa att du är hennes trygghet nu, gå ut o gå promenader t.e.x.
Se oxå till att illersäkra din bostad så du slipper vara orolig över att nått händer. Och glöm inte att ge henne massor massor massooooooooooor av beröm när hon gjort nått bra..
jag har iller säkrat ganska så mycket i stort sätt allt men hon är på typ högtalare och el uttag hur säkrar man sådnant?
FÖRESTEN DET DÄR MED CITRON, min pojkvän tog lite grann på händerna……… hon tycker om citron. :( hon är vädligt annorlunda. nu ska jag börja fräsa och skrika när jag blir biten. hoppas allt går bra :(

citron är oxå en myt…
#100 Högtalaren kan ni lägga upp på bokhyllan, t.e.x. eller sätt fast dom i väggen, på elluttag o liknande kan du köpa sånna där plastskydd (hård plast, köpes på t.e.x. bauhaus) ..
#101 har sett det fungera för andra :/ eller hört iaf.
#102 okej :D hon har nu lärt sig att hoppa upp i papperskorgar XD

jaja, tjafsa emot allt erfaret folk säger… för de allra flesta fungerar inte citron.
#103, okej men ställ upp papperskorgen där hon ej kan nå den
Jag tjaffsar inte emot? men liksom om fem säger att det funkar och fem säger att det funkar? Tänk er själva ALLA här säger olika totalt emot varandra det är f*n inte lätt och veta vad som är rätt eller inte.. jag försöker bara få fram sanningen, eller det som kanske passar min iller bäst.
Vi har fixat papperskorgs problemet nu, Hon har fått mat och fräsandet funkade inte alls men när vi skrek IHHHH så ville hon inte bitas länge till.
Men som alla har sagt till mig innan jag funderade på Att skaffa iller, de har alla olika personligheter och tycker om olika, det är så himla olika som individer så man måste leta det som passar de bäst. hade bara hoppats på tips vilket jag har fått, och tack för dom :)
*säger att det funkar och fem säger att det inte funkar
#106, Det är riktigt, alla har dom olika personligheter och det som funkar på en behöver ej funka för en annan, det kan finnas 17 personer som säger ditt o 13 som säger datt, så håller med dig , det är inte lätt, speciellt för den som inte haft iller innan. även om vissa saker är ovanligt så betyder det inte att det inte kan ske.
Ett exempel, min hane kom i brunst när han var 4 månader även om det sas att det var mycket ovanligt så var de så i alla fall, så om din iller gillar citron då gör hon det, punkt slut 
#108 jo, men jag tror inte citron är så bra för illrar så hon kommer inte få det :( jag behöver bara tips på saker jag kan testa så jag får se vad som funkar. men märks ju så himla snabbt vad hon inte tycker ska funka haha :')
oj det måste ha varit jobbigt.. Jag har för mig att man ska kastrera vid 6månader till ett års ålder.. Alla säger olika där med, :(
kastrering gäller så sent som möjligt för att minska risken för framtida binjureproblem. Däremot så måste man göra något om en hona går i brunst, oavsett hur gammal hon är, för att undvika att hon får aplastisk anemi.
Det där med Citron har aldrig fungerat här heller. Det som fungerar här är positiv förstärkning, markera fel med ett NEJm och sedan ignorera alternativt berömma så fort illern gör rätt, allt helt beroende på situation. Dominans, fysisk bestrafning eller time out har aldrig fungerat, utan snarare bara gett problem. Illrar är solitära djur i grund och botten vilket gör att man får anpassa uppfostringsmetoden utefter det. Dominans tas oftast som en provokation och illern svarar då på det genom att antingen fly (naturlig instinkt) eller konfrontera (naturlig instinkt när det inte fungerar att fly). Således är det sällan en optimal uppfostringsmetod.
#110 jag ska chippa till och börja med :)
Min iller blir så jävla rädd när jag säger fy när hon gör något fel,varför? Jag har aldrig gjort någonting som skadat henne? knäppandet har jag aldrig sagt någonting till bara tsh och knäpp, men FY är jätte läskigt när hon kissar utanför lådan :( Finns det något annat jag kan göra än att säga fy? Försöker berömma henne när hon går på lådan men hon bryr sig faktist inte. :(
#111 Hur säger du fy? Skriker du det eller säger du det lugnt och bestämt?
Att hon blir rädd är inget personligt mot dig, snarare vanlig otrygghet och rädsla hos en valp som plötsligt befinne rsig ensam i hela världen, där nu det mesta verkar läskigt.
Att fya en valp som missar lådan brukar sällan hjälpa. Ser du henne på väg att sätta sig utanför så lyft snabbt up phenne i lådan och säg sedan braaaaaa (eller ja, du kan säga duktigt, brödrost eller vilket ord du nu vill, men var konsekvent) med glad och töntig röst, precis som när man berömmer en hundvalp. Att fya efter att de satt sig på golvet gör ingen som helst nytta.. de har redan glömt vad de har gjort och förstår inte varför du skäller på dem.
Här använder jag NEJ, eller AHAHAH när jag markerar att något är fel.. hittills verkar faktiskt AHAHAH funka bäst på mina valpar. Då vet de genast att det inte är ok, och släpper taget när de biter, och då berömmer jag dem.
Det bästa är egentligen att du pratar med uppfödaren och hör dig för vilken metod de använt i olika situationer, det som valpen lärt sig innan brukar vara det de lystrar bäst till egentligen. Är det så att du finner en metod du hellre vill använda så var beredd på att det tar ett tag innan de ger effekt, illern måste ju få lära sig vad det är du menar och vad den förväntas göra.. det gör man inte på några minuter. Så ge varje metod du prövar en chans och prova den under en längre tid, och förvänta dig inga mirakel på några timmar.. det är ett djur man har att göra med och de ser inte världen på samma vis som vi gör ;) Tålamod är nyckelordet :D
#112 Jag säger lugnt och bestämt ganska så högt "fyyyyy" hon blir verkligen jätte rädd.
Jo förstår..
ska snart spionera på henne varenda vakna sekund så hon blir lite social och rumsren haha..
Jag skäller aldrig på henne efter åt jag säger bara fy när jag ser att hon sitter och skiter eller kissar precis börjat typ, för jag kan inte lyfta upp henne då :/ annars försöker jag lyfta upp henne men då blev hon helt plötsligt inte nödig längre.
Min uppfödare knäpper på sidan och tar i nackskinnet, vet inte hur hon gör dom rumsrena men så gör hon när de bits därför jag också gjort det (försökt) men det funkar inte.
jag önskar bara att jag hade godis att locka kärleken med :/

#113 Det är inte godis hon behöver, hon behöver lite konsekvens. Ett beröm med rösten ger lika mycket som godis. Godis är en förstärkning av ett beröm, inte ett beröm i sig.
Även om en uppfödare använder nackskinnsgrepp på sina illrar så är det inte alls säkert att det fungerar på alla valparna - detta pga. att de är individer.
På En av mina fungerade det utmärkt, på en annan så höll det på att förstöra honom helt, en tredje tuggade som en vettvilling i ett år, dvs. tills jag gav upp det hela.
Ta det lugnt, var försiktig och ha förståelse, ge det tid. Det är nog det bästa receptet för att få kärlek från sitt husdjur. Gör det roligt att vara ikring dig. Få djuret att känna trygghet ikring dig. Det tar tid, men det ger även ett bra, varaktigt resultat som jag inte tycker kan jämföras med att mata sig till "kärlek". Men visst kan man ha lite gotta emellanåt, men det är absolut inget som är nödvändigt.
Paulina
#114 men hon bryr sig inte om mina beröm som sagt :/
#115 Hon känner sig ganska trygg hos mig och min pojkvän när vi fick snabb besök idag gömde hon sig i våra famnar, så hon ser oss inte som det värsta i världen.
Det verkar ju vara en bra start! :) Bara att fortsätta på den vägen. "Sakta men säkert" heter det ju.
Paulina

#116 Hur vet du att hon inte bryr sig? Hur ser du det? De förstår mer än du tror, du ska inte sluta berömma för det.
#117 ja :) hon sover i mitt knä nu haha :)
#118 hon ser iaf ut att ignorera det och bara gå vidare :/ Jag tror inte att hon är dum åh nej herregud hon listar ju ut hur man kommer upp överallt haha hon listar ut det mesta på någon minut, men jag tror inte hon förstår att jag blir glad när jag ger henne beröm, jag tror hon typ undrar varför jag låter så konstigt mera. :)
#118 Tänkte bara säga att gud förlåt att jag tvivlade :D satte henne på lådan och hon ville inte kissa men sen satte jag henne igen och berömde henne jätte mkt och då kissade hon! Känns så underbart :3 vet nu atthon förstår att hon får beröm, nu kan den här hela historien börja!
Tack för all hjälp alla :D
Ganska så kul lite halv onödig sak att skriva ut men tänkte bara säga var ju orolig för att mitt fyande skrämt henne…. Det handlar inte om hur jag säger fy eller vad jag gjort, HON VET att hon gjort fel, så nu när jag gick in i hallen och sa hej med glad röst så sprang hon som en galning och gömde sig… vad hittade man i hallen bredvid lådan? Jo en bajs! hahahaha så söt, men tror hon tycker låd kanterna är för höga på ikea lådorna jag köpte :) så ska köpa fler små kanin lådor med höga kanter bakåt och jätte låg där fram :) hon tyckte om dom bäst :D

Skönt det går framåt med toaträningen. Envishet, när du är med henne :) I lådan. Min pälsboll är idag i princip 100% rumsren. Gjorde hon rätt, massa beröm, gjorde hon fel "skamburen" (det var någon här inne på iFokus som tipsade mig om det).
Tips som jag lärde mig av Bruschan (min syrras iller) är att hålla ner henne över skulderbladen när hon är jobbig och lite busig/bitig :) Han la sig platt på henne och vägrade flytta sig tills hon lugnade sig, så gjorde jag likadant och det funka. På Elsa iaf.
Ha det bäst!

#122 jag kan inte hålla ner henne hon blir vildare eller får panik, så jag plockar upp henne och fräser/säger fy och bär omkring på henne tills hon lugnat sig en aning, en hamnar hon på golvet lika vild igen och då ignorerar jag henne :)