Stronghold i öronen?
Det är så att jag var hos veterinären för ett tag sen och det visade sig att lillkillen hade öronskabb, då fick jag recept på Stronghold som jag skulle använda.
MEN veterinären sa till mig att jag specifikt skulle droppa i öronen.
Jag läste självklart igenom hela bipackssedeln innan jag använde det, som jag alltid gör med alla läkemedel innan användning, och där stod det att man skulle droppa detta i nacken, absolut inte i öronen. Men jag tänkte som så att veterinärens ordination var att droppa i öronen, så detta gjorde jag.
Det var både smärtsamt och lidande för han att få i öronen och även för mig att ens göra detta för att han reagerade så.
Efter att ha forskat/läst lite om detta så verkar de flesta säga att man INTE ska använda detta i öronen.
Mina frågor är då:
Är min veterinär väldigt okunnig? (Enligt kliniken är detta personen som ska vara "illerkunnig")
Kan det ha gjort skada eftersom jag droppade i öronen?
Ska jag droppa resterande doser i nacken? (har 1 dos kvar av tre, tyvärr. Han sa att jag skulle ta allihop med 10 dagars mellarum)
Känner mig jättetaskig eftersom han kanske har fått genomlida något han kanske inte ens hade behövt :(
Jag skulle droppa resten av doserna i nacken av den enkla anledningen att det på bipacksedeln står att man ska göra detta, att jag aldrig tidigare hört den rekomendationen utan tvärtom och det faktum att alla andra ssom behandlar öronskabb blir kvitt sina genom att droppa i nacken.
Stronghold är ett rätt starkt medel, jag vet de människor som fått hudrodnad och klåda av det och huden i örat är ju mycket känsligare än den i nacken så det kan nog ha känts för honom. Däremot vet jag inte exakt hur "farligt" det är. Håll koll och börjar det se illa ut eller något annat tyder på att något inte är som det ska så ring och rådgör med en veterinär, förslagsvis inte samma som menade att det skulle administreras i örat från början.
Paulina
Aldrig i livet att jag skulle droppa stronghold i öronen på mina illrar. Tyvärr verkar du ha råkat ut för en oerhört okunnig veterinär inom området.
Risken finns ju att din iller kommer att reagera på det här nu, så du bör hålla koll på hur han se rut i öronen.
Ofta räcker det med en dos med stronghold för att få bukt med skabben. Efter 14 dagar man man kika i öronen med mikroskop (tops i örat - topsen under fickmikroskop som man kan köpa själv billigt på tex www.sagitta.se ) innan man ger onödiga doser. Finns fortfarand eskabb elelr ägg kvar då, ger man en dos till i NACKEN. 3 doser behövs sällan.
Precis som Aviendah säger så är stronghold ett starkt medel, och jag vet flera männsikro, inklusive mig själv som fått allergiska reaktioner av det när det kommit i kontakt med huden, så det är inget man bör ge för mycket av om det kan undvikas, oavsett vad som sägs på bipacksedeln.

Okej, tack för infon! Jag ska definitivt byta veterinär verkar det som! Blir nog Blå Stjärnan i Skara hädanefter. Där finns väl illerkunniga veterinärer vad jag har hört?
Även när jag skulle göra "veterinärsbesiktning" så vet jag inte om det verkligen gick rätt till. När vi kom in i rummet var det direkt på vaccination *pang*, chip *pang*, tops i örat, gick iväg och kolla skabb, kom tillbaka och sa att han var helt frisk (även fri från skabb, han ringde nämligen senare och sa att vid närmare koll hade han hittat ett skabbdjur). Han tog sig aldrig direkt tid till att kolla igenom honom ordentligt, klämma, kännaoch allt vad jag tycker han borde gjort. Nu har jag aldrig varit med om en så kallad veterinärsbesiktning på ett djur förut men hade jag varit veterinär så hade jag ju undersökt djuret mycket grundligare än att bara slänga ett öga på honom och säga att han är frisk.
Yes.. skara har en del vettiga veterinärer.,.. en del man bör undvika och andra som man gärna går till. Senaste tillskottet heter cezar och är so far super vettig och ganska kunnig på iller!
#3 Hade du bokat tid för en besiktning, eller för vaccination, chipning och skabbkoll? Är det en besiktning så ska dom känna igenom (palpera) djuret och kolla sådant som står på besiktningsprotokollet, även när intyg inte skrivs ut.

#5 Jag hade bokat tid för hela kitet! Vaccination, chipning och besiktning. Jag fick ett vaccinationsintyg där även ID numret står, sen fick jag en besiktningsblankett där alla kliniska iakttagelser är ikryssade Utan anmärkning. Men det mesta som står med på den blanketten är jag nästan säker på att han inte kollade.
T ex (han kan ju säkert sett detta men i så fall var det väldigt kvickt!):
nr 12, Rörelseorganen: Dom rörde han aldrig specifikt på.
nr 7, Munhåla, tänder och svalg: Det kollade han inte så vitt jag vet.
nr 11, Yttre genitalorgan: Vände han ens på illern?
nr 8, Bukorgan m.m: Aldrig att han kunnat kolla/känna det, jag höll honom i princip hela tiden!
Han predikade även om att han hade behandlat illrar i över 10 år eller var det nu var.. fast inte många dom senaste åren.. eller nåt, jag har försträngt det eftersom jag inte vet om det var sanning eller skitsnack.
Jag måste även tillägga att jag är ju själv inte utbildad veterinär eller ens i närheten så jag kan ju även han väldigt fel, han kan ju säkert ha kollat allt som står med på protokollet men min magkänsla säger att han inte gjorde det.
Hela besöket med vaccination, chipning och den s.k. veterinärsbesiktningen gick enligt mig väldigt snabbt.

Haha oj, får ursäkta mina långa kommentarer varje gång men vill ju att all info ska med :P
#4 Japp, Skara får det bli framöver :) fast jag hoppas jag inte behöver dit på ett bra tag, men ändå känns det som jag vill dit och undersöka han grundligt eftersom det inte gick riktigt rätt till på Djurkliniken i Skövde.
Ehum, jag hade nog dragit mig för den veterinären eftersom han predikar om sin egen kunskap samtidigt som han gör ett mycket slarvigt jobb.
Kan även jag rekomendera Skara. Nu bor jag ju där så det är ett naturligt val men de gånger jag vart in (både små och större saker) så har jag alltid blivit trevligt bemött och upplevt att de vetat vad de sysslat med och vart trygg i att lämna min iller i deras händer.
Paulina
#7 Tråkigt att du har fått en sånt bemötande på Skövde Djurklinik. Jag har gått med mina illrar där en längre tid och har alltid blivit bra bemött. Nu vet jag att dom har bytt ägare och att ingen av den gamla personalen är kvar längre. Väldigt tråkigt tycker jag. Senast jag var där så fick jag en yngre veterinär som hette Linnea någonting. Fick ett bra förtroende för henne. När hon skickade intyget på avlivningen skickade hon med ett extra kort där hon beklagade sorgen. Väldigt gulligt gjort, tycker jag. Kanske du ska försöka få henne nästa gång, om du nu väljer Skövde igen vill säga.
Skara drar till sig alla duktiga veterinärer på gott och ont. Min gamla veterinär Lena M är också där och hon är saknad av mig. Jag mer eller mindre "tvingade" henne att lära sig mer om illrarna.
Hillbiörns illrar finns på Facebook.
#9, Lite ot men hur bar du dig åt då för att "tvinga" vett lära sig om våra husdjur ?? Nått man kanske kan vidarebefodra 
Helt klart kan man ha olika uppfattningar om veterinärer. Lena M. är en utav de veterinärer som jag formligen vägrar att gå till. Vid mitt möte med henne var hon fruktansvärt okänslig. Jag var där för avlivning utav stitch, jordens snällaste och mest pålitliga iller, och förutom att hon ville hålla min stackars döende iller i nackskinnet var hon oerhört okänslig, och diskuterade vitt och brett hur farliga illrar kan vara, och hur lömska och bitiga de kan vara och hur viktigt det var för en veterinär att inte bli biten och riskerar sina fantastiska händer som är så viktiga för deras yrke som kirurger. Detta medans matte står i tårar och är knäckt över att behöva säga farväl till en älskad vän som ligger och drar sina sista andetag i min famn. Så ja, de en person tycker är bra veterinärer behöver helt klart en annan inte tycka är bra. Man får helt enkelt göra sig en egen uppfattning. Men ja, på Blåstjärnan här i Skara har jag för tillfället 2 veterinärer jag vägrar att gå till.
#10 jag brukar ta med mig vetenskapliga artiklar som behandlar det område jag söker hjälp för så att de ska få mer att gå på, brukar även ge dem litteratur tips i form utav de få illerböcker med vettigt medicinskt innehåll som finns att tillgå, och har hittills fått iaf 2 kliniker att köpa in dem. Även att ge dem kontaktuppgifter till mer illerkunniga veterinärer att rådfråga brukar vara en bra metod. Men ja, det förutsätter att veterinären är intresserad så klart :D
#11 Så sorgligt att höra. Så har hon aldrig varit mot mig. Men du har helt rätt att man får bilda sig en egn uppfattning :-))
#10 Jag tog med mig material som understödde mina misstankar, diskuterade och fick illern behandlad. Har ofta upplevt att jag som ägare behöver veta mer än veterinären. Gjorde som Sara i inlägg 10.

#8 Ja, precis.. Bra att man hör en del positivt om det stället, för allt verkar bättre än det i Skövde just nu. I alla fall gällande illrar. Dom är säkert jättebra förövrigt.
#9 Jag har också hört något liknande, att dom skulle ha bytt ägare m.m. Vad kul att du fick en som verkar bry sig :) Fast jag går nog inte dit igen eftersom när jag pratade med dom så skulle just denna personen vara den enda "illerkunniga", då vill jag inte chansa nästa gång genom att byta veterinär på samma klinik om dom själva anser att dom bara har en som kan illrar.
#11 Bra att få höra andras uppfattningar, vare sig positiva eller negativa :) då har man ju lite att gå på, även om man själv ska skaffa sig en egen uppfattning. Skulle jag t ex få denna veterinär skulle jag nog inte byta utan att ha besökt henne först. Om man nu inte skulle höra allt för illa om en viss veterinär från många olika håll då.. :S
#13 Förstår hur du resonerar. Jag vet ju iallafall att jag ska begära Linnea nästa gång :-))