Iller iFokus

Iller

Etiketter: sjukdomarhälsa
Läst 1254 ggr
TessanK
0

Min iller tappar päls på ryggen.

Hej. Jag har en iller hane på 4år. Pucco, som är hans namn har tappat hår på ryggen. Det börjar där svansen börjar och går en liten bit upp på ryggen. Det är inte mycket men är ändå en kal fläck. Är det någon som vet vad det kan vara? Är det från värmen som har varit i sommar? Att han börjar bli lite äldre? Är han understimulerad? Inte rätt mat? Har han fått någon sjukdom? Pucco är den enda illern i hushållet. Själv har jag ingen aning om vad det kan bero på och behöver hjälp.

Kram Pucco och Tessan

Musiken
0

Jag skulle saga binjuretumor. Det beror pa hormonproblem och han kan bli battre med ett suprelorin-chip eller en operation :)

TessanK
0

Kan du förklara lite mer om det. Kan han dö? vad ska jag göra?

Farwessa
0

Hormoner är i disbalans. Det kan vara som Musiken säger binjurar. Bättre att sätta i suorelorin-chip än att operera. Så gjorde vi med vår hona.

Musiken
0

Om du soker pa binjuretomor har pa forumet, eller tittar under rubriken "Sjukdomar/Halsa/Operationer" sa hittar du en massa info om det :)

Forenklat sa kan man saga att hans binjurar ar stressade och producerar for mycket hormoner, ofta p.g.a. cancer i binjurarna.

Det du bor gora ar att aka till en illerkunnig vetrinar som far satta en ordentlig diagnos och sen diskutera vilken behandling som passar er bast :)

UlrikaD
0

Låter tyvärr som om han drabbats av vad alltför många illrar drabbas av nuförtiden. Alltså vad de andra redan har skrivit, binjuretumörer.

En bra veterinär och en ordentlig utredning till att börja med så bestämmer ni tillsammans hur ni ska gå vidare.

Många föredrar nu att sätta in chip istället för att operera. Det är lite olika vad som kan vara bäst. Men veterinär krävs. Ju snabbare desto bättre. Förblir det obehandlat så blir det bara värre.

Aviendha
0

Hur ser pälsen på svansen ut? Det vanliga förloppet är ju att de tappar svanshåret och sedan vandrar kalheten längre upp på djuret om det är binjuretumörer, men man ska aldrig säga aldrig.

Pälsavfall på ryggen är inte riktigt normalt i vilket fall så jag skulle kolla upp det hos en bra veterinär om jag vore du.

Ejje
0

Låter som vad mina två illrar fick! Den ena fick vi aldrig någon diagnos på (är dock rätt säker på att det var binjuretumör!) men min andra iller opererade vi bort ena binjuren på p.g.a. tumör. Han tappade i prinic nästan ALL sin päls, var nästan helt naken förutom hår på tassarna och i ansiktet. Efter operation kom all päls tillbaka och han fick leva gott i ett halvår till.

Tyvärr blev han sämre och i går flög han till himlen…

Sara
0

# 7 Beklagar!

Sara

JossanH
0

Jag har en iller nu som faktiskt har tappat mycket päls på kroppen utan att det var speciellt tydligt på svansen. Nu är pälsen på svansen bara lite gles, inte alls sådär kal som dom kan bli..

Fördelen med att öppna upp och operera för binjuretumör är att du får en översikt på hur allt står till i lille Pucco. Det bör dock göras av en illerkunnig veterinär så jag ger rådet att åka till Mälarens smådjursklinik utanför Sthlm och låta MArianne där operera i sådannan fall.
Dock så kan saker förändras fort. Jag öppnade upp min iller Skit i januari. Han hade binjuretumör på båda binjurar visade det sig. Den vänstra gick att ta bort. Den högra sitter mycket svårare till och Skits satt helt utmed den stora ven som går där så att inget gick att tas bort. Men lite binjure behöver dom för att klara sig också så det var lite av ett dödläge.
Allt annat såg jättebra ut.
Bara 4 månader senare kände jag en knöl- stor som en hasselnötkärna- i hans mage. Så saker kan förändras fort. Han har en tumör på binjuren..

Sätter du in ett chipp så slipper Pucco stå ut med operation med läkningstid och allt vad det innebär. Chippet gör att hormonerna stabiliseras och han får pälsen tillbaka. Det tar inte bort problemet men saktar ned processen, som jag har fattat det. Problemet försvinner inte men det får illern att leva ett bra liv ändå.

#7 :(

Sajtvärd på Iller.ifokus