Uppdatering om Nolita
Idag ringde veterinären mig angående obduceringen om Nolita.
För er som inte vet bakgrunden så finns den här:
Den veterinären som kastrerade Molly samt en tydligen väldigt duktig djurkirurg hade gått igenom henne tillsammans.
Den första eller sista knuten i det första lagret hade inte fäst ordentligt, vilket gjort att allting gått upp inifrån. Enligt den andra djurkirurgen hände detta emellanåt men då ska det ändå hålla ihop i och med resten av lagren.
Varför det inte hållit kunde de inte svara på, men där började det alltså, inifrån. Ingen inflammation eller konstigheter utan bara stygn som släppt.
Det var alltså INTE pga yttre påverkan, ingen som varit där och pillat, ingenting här hemma hon fastnat på utan det blev fastställt att det öppnat sig från insidan och ut istället för tvärtom.
Däremot om jag hade hittat henne i samma sekund som det hände så hade det kanske kunnat gå och rädda henne. Men under de minuterna innan hon föll i koma så hann hon försöka "städa" sig själv. Vilket ju de gör instinktivt men orsakade ju då sådan skada på bl.a mjälten som gjorde att hon dog så snabbt.
Så även ifall jag nu kan släppa att jag haft någonting hemma som kunnat skada henne så kan jag nu gå och vara helt hysterisk över att jag inte såg henne direkt utan fem minuter efter det hänt.
Tror hädanefter att alla mina djur ska sitta i mitt knä 24 timmar om dygnet så jag inte missar nåt.
Tänk att fem minuter kan göra sån skillnad mellan liv och död. Det är ju bara att sätta sig och storgråta igen då.

:(
Men det var ju inte ditt fel ialla fall! Det ar omojligt att ha koll pa dem hela tiden.
Beklagar ingen :(
// Amanda
Det här är bland det ruskigaste jag hört… :(
Beklagar så att du fått gå igenom detta..
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag var med om något liknande när jag kastrerade min ena iller. När jag på morgonen dagen efter tittade till henne hade ett stygn gått upp och det hängde ut lite fett som snabbt blev mer och mer. Ingen veterinär i Lund ville ta emot henne, så vi körde till djursjukhuset i Helsingborg där de sydde ihop henne igen. När jag läser din berättelse inser jag hur illa det kunde ha gått… Väldigt tråkigt att det hände dig med och att det gick som det gick. Beklagar verkligen.
Precis som jag trodde att det var veterinären som slarvat. Inte ditt fel men förstår att det känns skit om ändå OM inte hade funnits
Vad sa veterinären? Bad de om ursäkt eller tyckte de bara att det är sånt som händer?
Sara

Var inte så hård mot dig själv.Det är en omöjlighet att titta på de små hela tiden. Ska du klandra någon så är det veterinären. Nolita vet att det inte var ditt fel.

Du kan anmäla dem. Skadestånd för sveda och värk. Det var väl veterinärens fel ?
#7 ja gör det så blir veterinären förhoppningsvis avskedad så vi blir av med en veterinär som säkert räddar 100 tals andra djur varje månad. för pengar läker ju alla sår..
lite dumstrut varning där
#8 Hade jag betalat 1000 kronor för att veterinären sedan ska råka ta död på mitt djur, då hade iallafall jag velat ha tillbaka MINST den summan. Klart som f*n att veterinären ska få betala skadestånd.
Om en läkare hade dödat en patient, hade det varit dåligt att straffa honom då för att han "hjälper så många andra"?
Ska man låta bli att sätta en mördare i fängelse för att han donerar massor av pengar till rädda barnen?
Jag tycker veterinären ska bli få betala skadestånd, för veterinären gjorde fel och detta oskyldiga lilla fel ledde till att en älskad illertös dog.
Bara för att det är en olyckshändelse (som troligtvis beror på slarv eller okunnighet) så gör det inte det rätt. Om min fiktiva hund råkar döda grannens katt så måste jag ju självklart betala, olyckshändelse eller inte.

För att förtydliga lite vad jag skrev i mitt inlägg så är det alltså någonting som kan hända, och händer i många fall. Att de inre stygnen släpper. Det som inte brukar hända dock är att de yttre stygnen inte håller för trycket.
Varför gick ju tydligen inte att se, vilket då naturligtvis gör det svårt att säga vem eller vad som gjort att det gick snett.
Att stämma någon eller kräva skadestånd gynnar ju ingen.
Däremot så har Blå Stjärnan fått Nolita, de har fått min fotodokumentation jag gjorde, och de kommer att prata igenom det här mera med alla kirurger.
Det viktigaste för mig just nu är att se till att det här aldrig, aldrig någonsin händer någon annan. Den här klumpen i bröstet önskar jag inte min värsta fiende. Någonsin!
Veterinären som gjorde detta har jag inte pratat med någonting mer för hon har semester, men däremot har jag pratat en del med den andra veterinären som kastrerade Molly, och som också känner mig sedan tidigare med andra illrar, samt mina chinchillor, och Kotte. Han tycker det hela är fruktansvärt och han har inte varit med om någonting liknande tidigare. Det har heller aldrig hänt den andra veterinären och hon har jobbat på Blå Stjärnan i nästan 10 år och är en duktig kirurg.
Så jag tror ingen medvetet har slarvat, gjort någon tabbe eller så. Det är ju inte riktigt därför man blir veterinär. Man blir ju det för att hjälpa. Det är väl bara tyvärr så att någon gång går någonting fel och den här gången drabbade det tyvärr Nolita.
Så jag tänker inte kasta skit omkring mig och skylla på någon när det inte finns några bevis på att någon gjort någonting fel. Även ifall det hade känts skönt kanske att skylla på nån annan.
Angående pengar så får jag pengarna tillbaka för kastreringen. Men det spelar för mig egentligen ingen roll, det är ändå för sent för min underbaraste tös…

Som du säger Ulrika, ibland går stygn upp utan att någon gjort fel.
#10 Du är så urstark som orkar resonera som du gör!
Hillbiörns illrar finns på Facebook.
Så hemskt att sånhär händer.. Och Nolita, som var såå mysig! Det är verkligen jättetråkigt. 
// Sofia

#12 Stark och stark. Om jag hade fått Nolita tillbaka om jag hade vält veterinärskliniken med mina bara händer…så är det exakt vad jag hade gjort. Nu gör det ju ingen som helst skillnad.
#13 Tack Sofia. Hon gjorde intryck på alla hon träffade, hon var verkligen en otroligt speciell tjej.