Funderar på att skaffa en Iller.
Ja, jag har funderat i ungefär tre veckor nu, men mor är allergisk. Finns det Illrar som är allergivänliga kanske?
Tack för svar!
PS/ Vill gärna ha bra hemsidor med information om Illrar :)
Vi har iller för att i familjen finns de som är allergisk mot nästan allt i päls, men iller fungerar för oss. Så jag skulle vilja säga att iller är lite allergivänligare än andra pälsdjur.
VIKTIGT, det finns dock inga garantier eftersom det finns personer här på iller.iFokus som även är allergiska mot iller. Valparna ska visst enligt utsago vara lite mer allergiframkallande än de vuxna djuren
Enda sättet att få veta är att antingen gå och testa sig på vårdcentralen och begära test för illerallergi (måste beställas separat då det inte ingår i en standard allergitest), eller besöka en uppfödare som regel har många illrar och stoppa näsan i deras päls.
Även om man inte känner av allergi mot iller just nu så kan det utvecklas med tiden så det bra att han en plan för hur man gör ifall det händer.
Jag omplacerade två illrar till en kille som är extrem päls allergiker och det har hitills funkat bra med illrarna men du/hon kan ju utveckla allergier så några garantier finns det inte att det kommer hålla i längden precis som Bogey säger.
Jag är mycket mera allergisk mot illervalparna vi har hemma än våran vuxna iller som jag inte känner av alls (annars är jag allergisk mot alla andra pälsdjur)
Jag skulle säga att har du funderat på Att skaffa iller i 3 veckor så fundera några veckor till :)
Det är mycket som ska fungera och massor att tänka på. Ta med din mamma hem till illerfolk så ni båda får träffa lite illrar och känna efter om det är djuret för er!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Oj tre veckor det läste jag ej, jag funderade i 5 år :D