Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 355 ggr
[slaj]
0

skabb vare troligtvis här!

Märkte nyss att Nala har börjat klia sig en del i öronen, kollade och märkte att hon fått röda små prickar och brun svart aktig gegga medans Dante inte hade någonting alls.. blev lite fundersam sökte runt lite om skabb och hittade en tråd om och på måndag får jag nog åka in tll blå stjärnan och kolla dom båda två…

men tänkte dessutom fråga om någon vet hur mycket en hälsokontroll får på på blåstjärnan? Har haft mina bebisar i 2-3 månader och förra ägarn hade ju ingen vidare koll på dom och han hade dessutom inte vart på någon hälsokontroll sålänge han haft dom… och en annan sak, jag har inga pappren alls på dom eftersom den förr förra ägaren inte gav några pappren till den förra ägaren så därför har jag inte fått några pappren på dom. är just nu riktigt arg på dom alla förra ägarna!

UlrikaD
0

Det är billigare att kolla skabb på en mindre klinik än ett större djursjukhus. Det enda som behövs är ett mikropskop och en tops. Tar bara några sekunder och sen behöver du ett recept på Stronghold ifall de har öronskabb.

Vill du göra en fullständig hälsokoll så kostar det ju mer, men då bör man ju göra det hos en illerkunnig veterinär isåfall.

[slaj]
0

Jag vet ju tyvärr inte så många bra veterinärer, smådjursakuten i kungälv har ju ingen koll alls på illrar och det är den enda "lilla" kliniken jag vet faktiskt… har i och försig inte kollat runt så mycket…

[slaj]
0

oj hade visst skrivit lite knasigt om det där med papprerna, kom inte fram till att jag undrade om man behöver ha med sig stamtavla osv för att åka till veterinären?

Hayley
0

stamtavla behöver du inte ha med dig till vet. bara illrarna :)

UlrikaD
0

Smådjurskliniken i Majorna är väldigt trevliga annars. Går det med mina illrar för vaccinering och lättare saker. Ring och kolla vad det kostar och jämför lite.

[slaj]
0

så alltså behövs inga pappren när jag ska med dom till veterinären? nu blir jag förvirrad, läste nyss på smådjursakutens hemsida att inför besöket behövs stamtavla, vaccinationsintyg, försäkringsbrev osv :s

kan länka..

http://www.smadjursakuten.se/gullbringa/infor_besoket.asp

UlrikaD
0

Hur skulle då alla människor göra med djur utan stamtavla som blev sjuka?

Du tar med dig ditt djur, ju mer info du har desto bättre kan du fylla i journalen.

Är djuret svårt skadat och man behöver använda sin försäkring kan det vara bra att ha sina försäkringspapper med sig ifall man behöver direktreglera.

[slaj]
0

#5 Det ska jag kolla upp :)

UlrikaD
0

Det stod ju på deras hemsida, OM ditt djur har stamtavla osv….

[slaj]
0

jaha okej.. hah tror inte jag hann läsa igenom det så noga…