Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 620 ggr
Mixxy
0

Vart ska man vända sig?

Min svägerska i Västerås har hittat vad vi tror är en minkvalp på deras uppfart. Den ser ut att vara alldeles för mörk för att vara en iller. Nu undrar vi vad vi ska göra med den här lilla pälsbollen? Ska dem bara låta den vara och låta naturen ha sin gång (den ligger bara där och verkar ganska hängig, den hade fått en bit korv som den snaskade på däremot) eller finns det någon man kan ta kontakt med som kan ta hand om den?

Banankaka320
0

Finns sån info på Djurskydd, olika artiklar vart man ska vända sig:)

JossanH
0

Är du säker på att det är mink? Är det en mörk mink borde den ha en ljus haka. är det en iller borde den ha vita morrhårskuddar och troligen även en liten antydan till mask i ansiktet.

Tyvärr har mårdjur inga direkta rättigheter i Sverige och är det en mink så får du inte ta den till veterinären, ingen vill rehabilitera den och du får inte ha den hemma… :S

Sajtvärd på Iller.ifokus

HannaM
0

Det enda du kan göra med en mink så vitt jag vet är att låta den vara eller höra efter om någon farm tappat bort någon och sedan återlämna den dit.. så den kan bli päls…

Mixxy
0

Den har ingen ljus fläck under hakan, så ingen mink då. Möjligtvis en vildiller då, den är jämnt chokladbrun över hela kroppen. Jag har tyvärr ingen möjlighet att lägga upp en bild på den nu ikväll.

Mixxy
0

Fick precis nya uppgifter, den var vit under hakan.

LinaIsabell
0

Om det är en mink borde den klara sig på egen hand om den är stor nog att jaga. Annars kan de ju köpa en död mus och lägga ut längre bort så den kan få i sig något iallafall tills den blir stor nog. Men musen bör inte läggas vid huset, för då kanske den får för sig att stanna.

Men om den är stor nog att springa omkring så bör den klara sig själv, och gör den inte det så är det bättre att den dör, för man kan ju inte hålla på mata den varje dag.

Nussen
0

Sök på djurräddning på eniro gula sidorna så får du upp flera olika föreningar så kan du ringa runt och fråga vad du ska göra

duholm
0

Vilda mink eller illervalpar klarar sig inte utan sin mamma. Hon lär dem allt från att jaga till att hitta egna bo. Om den är så pass liten så den knappt rör sig så kommer den inte att klara sig om mamman inte hittar den.  Att köpa möss till den kommer bara att förlänga lidandet.

"Wrong in all the right ways" - kullen är äntligen här! Följ valpdagboken på min hemsida

www.optimusferrets.se

www.classicferret.se