Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 1440 ggr
Sarah
0

Ranec till veterinären :(

Ranec har länge varit lite klenare än sona syskon och jag har börjat misstänka brutna revben. Men, han har blivit piggare och piggare och mer och mer busig. Nyss blev han skrämd och ramlade ner för trappen :( nu ligger han och flämtar och måste åka akut till tant veterinären :( håll tummarna!!

eeeeeee
0

håller tummar och tassar att allt går bra för honom!

Denna kommentar har tagits bort.
[Eleya]
0

Oh fy va hemskt, ve är med er i tankarna o hoppas det inte är allvarligt!

[HannahoHenrik]
0

Usch stackars Ranec, hoppas allt går väl med honom o att han är på fötter snart igen

Aviendha
0

Oj, stackars liten! Håller tummar.

Sara
0

Ojdå! Hoppas bara det är chocken!

Sara

Gottfridsson
0

Oj! Hoppas det går bra för lillkillen.

becka89
0

Håller tummarna och hoppas på att det inte är någon större fara med honom

Sarah
0

Nu är vi tillbaka, brutet ben höger bak :( inga brutna revben men däremot har han missbildad bröstkorg. Jag har kännt i ca 2 veckor att bröstkorgen inte är som den ska. Han har alltid varit väldigt försiktig men blivit mer och mer busig sista veckan. Tyvärr var Marianne på semester så det var en annan veterinär som tittade på honom. Hon hade aldrig klämt på en illervalp innan men tyckte att hans skelett var klent. Själv börjar jag ju såklart fundera på kosten, men jag har barfat en kull tidigar utan problem och hans syskon är som de ska. Dessutom syntes det här vid 7 veckors ålder då de fortfarande diade. Så, jag tror inte det, men man vet ju aldrig :(

Iaf har jag bestämt att han inte ska flytta ifrån mig.

Punkten
0

Tror det är ett klokt beslut att låta honom stanna så du kan ha lite koll på plutten :) Vad mycket problem för en sån liten sak. Hopppas att allt går bra i alla fall :)

Sarah
0

tack tack, nu ligger han och vilar på ett paket frusna majskolvar ;) återbesök hos marianne på måndag.

Sara
0

# 11 Haha, majskolvar går att använda till mycket.

Skönt att han är hemma!

Sara

HannaM
0

Lilla killen då=( Vila på Ranec så du blir hel=)

JossanH
0

Men oj stackars Ranec!

Ja, det är ju egentligen en halv vetenskap att barfa så jag kör ju fegstilen. Du ska inte testa att utfodra bara honom under lite större kontroll? Att han får färdigt foder en gång om dagen bara för att se om det gör någon skillnad?

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sarah
0

#14 har funderat på det, men å andra sidan har jag barfat i flera år och en stor kull tidigare utan problem. Tycker att det är tidigt att få såå stora problem redan pga eventuell kalsiumbrist. han var 7 veckor då jag började tycka att inte allt var rätt, då diade de fortfarande och åt en del valpisröra med extra tillskott. basen i deras kost är kyckligskrov och det är väldigt mcket ben i kosten. men, han kan ju vara en sådan som inte äter benen alls. man tittar inte hela tiden då de äter.

han ramlade ca 10 steg i en trappa och rullade runt och slog sig överallt, inte konstigt att han brutit ngt. de skulle skicka bilder till marianne och se om hon tycker att det är extra klent eller inte.

Gottfridsson
0

Stackars liten :-( kämpa på lilla vän!

sarae
0

men stackars lille Ranec då :( Hoppas att han kryar på sig,,

Vill bara poängtera att det inte är för tidigt för eventuella brister att visa sig nu, faktum är att det är i den här åldern det faktiskt syns, jag känner till flera kullar där kalcium brist (och andra brister) påvisats i ung ålder. I te-x ryssland, där Barf menyn ser ganska annorlunda ut är rickets/swimmers nästan mer regel än undantag hos valpar. Yttrar sig genom allmän svaghet, svaghet över bakparti, svagt skelett och till slut att de inte kan gå, dessutom blir de bensköra och har således lättare för att bryta ben.

Amors kull råkade ut för kalcium brist i form av felaktig kost, och det började visa symptom omkring 7 veckor gamla.

Även med bröstmjölk, om de äter kött, har de mer behov av kalcium + fosfor i form av benmjöl el. liknande, innan de kan tugga i sig riktigt ben. Sedan är det ju som sarah säger att det är ganska svårt att se exakt vad varje valp äter, men jag har märkt en tydlig skillnad från valp till valp i vad de väljer om de får olika saker, vilket kan göra det svårare att se till att de får balanserad kost.

Sedan går ju även olika illrar olika bra på en kost. Jag har fått göra variationer i utfodringen hos mina 4 kullar för att anpassa den ut efter deras behov.

Sarah
0

Tack Sarar, men benmjöl får de ju oxå. Så fort de inte får benmat. Men det kan ju vara så att han inte äter ben alls och då räcker ju inte benmjölet. Iom att han verkar ha en missbildning så gissar jag att han i allmänhet är svagare än övriga från början. Hade det varit kalciumbrist och som du säger att de skulle bli svagare och svagare så tror jag inte på det eftersom han blivit starkare och starkare, tills igår då han ramlade, dagen innan var hans piggaste och busigaste dag hittills. Stackars plutt :(

sarae
0

#18 fast valpar har ju ett högre behov så det kan vara bra att komplettera med benmjöl och mjölkersättning samtidigt som de får ben också. Att han blivit starkare och starkare kan ju även vara för att han nu petar i sig mer ben och liknande än innan, calcium brist brukar isåfall kunna rätta tll sig rätt bra bara genom kostbyte. Hur konstaterades misbildningen? Röntgen? Och på vilket vis är det missbildat?

Blueshift
0

Det kan ju vara D-vitaminbrist också. Degenererad/outvecklad/deformerad bröstkorg är ett av flera inte ovanliga symptom man kan få då. Andra symptom kan vara trötthet, muskelsvaghet, sämre tillväxt, större benägenhet för frakturer.

Näringsämnen samverkar, så ska man utvärdera en diet måste man ofta göra det i sin helhet snarare än bara enskilda ämnen. Är det något som har med näringsomsättningen att göra kan det även vara så att den här valpen har en defekt som gör att vissa näringsämnen inte tas upp eller omsätts som de ska. En mer ingående undersökning med blodprover, röntgen osv kan kanske ge svar.

Som sarae säger så kan även viss indidviduell skillnad spela in, särskilt om man har en diet som ligger på gränsen. Då kan man få en eller några valpar som faller ur medan övriga inte tycks ha problem. Att huvudsakligen utfodra med en varitaion av hela bytesdjur är ett bra sätt att korrigera en obalanserad diet, samtidigt som man ändå fortsätter med BARF. Annars går det ju även bra att komplettera med lämpligt kommersiellt helfoder.

Sarah
0

#19 #20 Tack. Mjölkersättning, lactal, har de fått hela tiden och benmjöl jämt då de inte får benmat. Veckan innan det här blev tydligt på Ranec fick de dessutom väldigt mycket hela djur av varierad samling. Vi var på landet en vecka och alla smådjur som min kusins katter fångade men inte åt gick till illrarna. En blandning av småfåglar, möss, råttor och sork, flera om dagen.

Jag ser att det låter som jag försöker komma ifrån att det ska vara näringsbrist, men så är det absolut inte. Är det det som är grund så vill jag ju såklart veta det. Skulle isf tro att det är som Blueshift säger att Ranec har en defekt som gör det svårt att ta upp näring. Alla andra valpar är stora busiga och som de ska,han är dessutom inte större än honorna. Jag har suttit och klämt på alla valpar nu och hans ben är inte smalare än deras, men det säger ju inget om vekare eller inte.

Vi har röntgat hela honom från svantipp till nos, men tyvärr var inte marianne där. Hon ska kolla på bilderna och säga mer sen. Den veterinären som tittade på dem sa att bröstkorgen är trång framtill och det är det jag har känt oxå.

Sarah
0

Nu är han iaf uppe och kravlar lite. Skönt att se honom lite piggare än igår då han var ganska ynklig.

Blueshift
0

Det låter ju som en adekvat diet, men kom ihåg att om du utfodrat med vilda smådjur så är det rätt hög risk att de får allehanda parasiter. Jag skulle avmaska alla illrar som äter/ätit sådant.

FTT (failure to thrive) och mer eller mindre ospecifika defekter kan vara svårt att hitta orsaker och svar till.

Sarah
0

jo avmaskning står på schemat.

har ombesök på måndag och då till marianne, om de har möjlighet att se ska jag be om ett blodprov på näringsämnen.

Sarah
0

Nu har vi varit på ombesök. Marianne säger medfödd missbildning. Kort i nacken/ halsen, bröstkorgen och bakbenen. Dessutom är han mindre än honorna i kullen. Förra v vägde han 570 gram och idag 650. Iza vägde 700 (besiktad och vaccinerad) och Vincavec (vacc och bes) 850 g. Creb är större och ligger på drygt 900 g.

Vi pratade mycket om kost ochhon avfärade det. Visserligen är hon inte illermatsexpert, men sett en del missbildningar antar jag.

JossanH
0

#25hmmm, och det här innebär? Kan det vara genetiskt eller är det något som bara uppkommit tror du/ni/hon?

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sarah
0

hon tror att det bara uppkommit, naturens misstag.

Sarah
0

vad jag tror… ingen aning. antar att han skulle varit en valp som dött vid födsel "egentligen" men jag är lycklig att han finns och leker och busar. jag hoppas att han kan leva gott med det, så länge jag får ha honom här.

Sarah
0

nu har ranec inte ätit smärtstillande på två dagar och han verkar inte längre brydd av benet, uppe och skuttar och klättrar.

Sarah
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

här är en liten jämförande bild. ranec till höger och creb till vänstr. vissrligen drar ranec upp benen lite, men ni ser hur myckt mindre han är.