Iller iFokus

Iller

Etikett: allmänt-om-iller
Läst 731 ggr
mollymus89
0

Vill så gärna ha iller!

Hoppsan jag råkade skicka för tidigt, stod inget mer än rubriken först haha xD

Jag skulle gärna vilja skaffa iller. Har flyttat in med pojkvännen permanent för ett tag sedan och jag kanske får jobb väldigt snart. Men jag vet inte alls vad pojkvännen skulle tycka. Tänk om han tycker att det luktar för mycket?

Vi skulle ju i och för sig kunna hälsa på hos en uppfödare då. Men hur ska man då göra i början när illern är bara en valp? Hur länge kan man lämna den ensam hemma? Den skulle nog inte vara en fara för mina ödlor för dom har ett såpass stort terrarium som är svårt att få upp. Eller vad tror ni?

Har velat ha iller i flera år men det är ju lite tråkigt att dom luktar så mycket. Väldigt synd faktiskt. Jag har inget emot det men alla andra då? Folk som hälsar på och så menar jag då. När man går hemmifrån sen också så försvinner väl lukten ganska fort har jag hört.

Vore tacksam för svar :)

Nussen
0

Jag tycker att våran vuxna iller inte luktar någonting men därimot luktar våran valp ganska mycket har ingen aning om varför ? Skrattande

Punkten
0

Det finns jättemycket trådar här på sidan som du kan läsa just om uppfostran osv. Det finns också många uppfödare och övriga illerägare som gärna tar emot besök från nyfikna :)

Våra illrar är kastrerade och luktar inte särskilt mycket. Sen har det heller inte luktat så mycket förrän de gick in i brunst och då tog vi dem till vet på en gång för kemisk kastrering. :)

Så läs på här och ställ mycket frågor. Man brukar alltid få svar snabbt ;)

mollymus89
0

Jasså så valpar luktar kanske mer än vuxna då? Då borde man kanske hälsa på hos någon som bara har en vuxen iller eller två först så man får gå runt och sniffa lite haha xD

Aa jag ska givetvis läsa på så mycket jag bara kan för det var längesen jag läste på ordentligt om dom nämligen. Ska kolla igenom bitträning, toaträning och vad man kan ge dom för mat och alt möjligt ;)

Punkten
0

Ja, om ni till slut bestämmer er för att ta en iller finns det många omplaceringar som behöver nya hem. Det är lättare att bli av med valpar än med vuxna tyvärr, så då är det ett tips som första iller. Men som sagt, läs på mycket och träffa flera illar innan ni tar ett beslut. Vi vill ju inte ha fler omplaceringar ute på marknaden :)

Zandra---83
0

Det med lukten tycker jag inte är någon fara, men alla tycker ju olika, men alla djur luktar ju. Häst lukar häst, hund luktar ju hund och så vidare. Men jag personligen tycker inte lukten är något problem, känner den ej längre om jag inte verkligen sniffar länge och väl på Birdie, men det är bara en underbar doft som jag gärna skulle vilja känna mer av. Visst fick jag folk som kom till mej ibörjan som sa att det luktade iller och att vissa inte ville så gärna ville vara här pga det, men det var upp till dom. Jag tvingade dom inte att komma. Det var min iller och min lägenhet så duger inte det så är det lugnt för mej. Men nu har ingen sagt något, men då är Birdie nyss fyllda två år.

Punkten
0

#5 Ja, jag hör oftare att jag luktar iller än att det faktiskt skulle lukta illa :) Det är en väldigt speciell doft men vissa dagar kan jag bara sticka ner näsan i pälsen på dem och känna att de luktar så gott när det "luktar" iller :)

Har man varit borta en helg eller så, så möter man den här doften och blir alldeles lycklig ;) Man vänjer sig!

Zandra---83
0

#6 Jag hoppas jag upplever samma sak, när jag kommer hem i aug efter att ha varit på träningsläger en hel vecka. :)  Så kommer inte få känna illerdoft på en hel vecka… Hur ska man stå ut med det (är det verkligen så förbjudet att smuggla med en iller på lägret…? Ja tydligen). ;D

Punkten
0

#7 Jag har velat ta med mig våra överallt men som tur är så har jag en sambo som motsätter sig det varje gång. Tror inte att de skulle vara så roade efter ett tag ;D

Du kommer nog känna en otrolig lycka så fort du känner doften utanfördörren och sen hör glada springande tassar som klapprar mot golvet när du kommer in (om inte värmen slår ut dem vill säga) ;)

Zandra---83
0

#8 Ja, jag har svårt att hitta någon som vill passa henne, men har nu en kompis som ställer upp. Inte iller van, men vet att hon kan bitas ordentligt om det skulle vara så och backar ändå inte för det. Så jag kan vara trygg ändå och hon är ju inget monster så det blir nog bra. Nu vill jag bara iväg, men jag antar att lörda v.31 så kommer jag bara vilja hem igen. ;P Jag antar att hon är vaken när jag kommer hem på söndagen då jag tror det blir sent och då är hon minst sagt vaken- typ 23 snåret är det full rulle mellan henne och ena katten. ;)

Primarosen
0

När vi har folk på besök så klagar dom alltid men efter ett tag så märker dom inget själv. Mina föräldrar tycker att det stinker, men själv känner jag och sambon ingenting. Det är alddrig någon som brukar påpeka att man luktar iller så fall om händerna har jag slälv märkt =)

mollymus89
0

#4 Ja just det, det hade jag faktiskt inte tänkt på. Man behöver inte ha valp bara för att dom är sååå söta ;) Kan ju givetvis ha en vuxen iller då. Det kan kanske vara lättare då med om den behandlats väl då förstås. Så det ska vi definitivt kolla på först då.

mollymus89
0

Okej då är det nog inte så farligt med lukten då. Får söka upp någon nära där vi bor och hälsa på så får vi se om vi backar ut redan vid dörren eller om vi undersöker lite till xD Jag skulle då inte ha något emot det som ni säger för jag gillar faktiskt lukten. Men det är ju frågan vad pojkvännen tycker ;)

Vill ju inte att han ska klaga och tycka det är jobbigt eller så. Båda måste ju såklart vara med på det :)

Tack så väldigt mycket för all information och tips :D

Sara
0

Illrar luktar, precis som hundar och katter. Men de luktar inte äckligt, bara djur.

Sara

[Sephrenia]
0

Lukten är det du som bestämmer, håller du rent i lådan och tvättar filtarna så är det en minimal doft (om nu inte illern vart ute i utebur i 3 veckor och stinker jord som mina gör nu :S)

HannaM
0

Fast, man kan ju ha otur med lukt. Belsebub som för tillfället är orange runt hela nos och mun luktar som en blandnng av gammal disktrasa och illerfilt man inte tvättat på ett halvår… hormonknas på den killen japp! Kastrerad är han för övrigt.

Filippa-e
0

Det är nog svårt att skriva om hur något luktar.. jag ville också veta i början o fick en massa svar :) .. men det bästa svaret var ju att lukta på dem själv! Ta med dig pojkvännen o träffa så många illrar o ägare ni kan först!

duholm
0

Var bor du någonstans! Du kan ta hit pojkvännen om du bor i skåne så ska ni lukta på det värsta möjliga! 1 hona, 1 brunstig hane och 5 små bebisar som tycker att hitta nya bajsställen bakom högtalaren eller något sånt bra är det bästa i hela världen!

"Wrong in all the right ways" - kullen är äntligen här! Följ valpdagboken på min hemsida

www.optimusferrets.se

www.classicferret.se

mollymus89
0

#17 Hahaha ja vi bor i Skåne faktiskt xD Men vi är långt upp i landet just nu så vi får se senare :) Skriver upp ditt användarnamn iallafall så kan jag skriva till dig när vi är hemma igen och intresserade av att komma och sniffa ;)