Sluta handla på djuraffärer !
Vet att väldigt många insatta kanin-, reptil-, fågel- och gnagarägare (och intresserade) är emot att köpa djur på djuraffärer då detta stödjer en hel del, enligt mig, hemska saker. Bl.a. okunskap, dålig avel och säljande av djur som betraktas som ting och säljs hur som helst var som helt, i princip. Jag kan ju tala om att jag är en av dessa som aldrig skulle köpa ett djur på en djuraffär. MEN djuraffärens verkligt stora inkomst som får företagen (som säljer djur) att gå runt är tillbehören. Så som burar, spån, matskålar. Men jag tror det är många som inte tänker på detta. Så genom att vi handlar åt våra djur på djuraffärer även om det handlar om hundmat eller kaninburar så gör detta att deras "pengatjänande" på de orättvist behandlade djuren lönar sig och de har råd att fortsätta köpa in och sälja kaniner, fåglar, fiskar, gnagare och reptiler även om vi som bryr oss om djuren inte köper just djuren.
Det bästa rådet jag har att ge för att hindra att dessa liv säljs på detta vis i djuraffärer är att sluta handla på djuraffärer som säljer djur.
Så, för att komma till mina frågor:
Hur tänker ni kring detta ? Har ni funderat i dessa tankebanor tidigare ?
Mvh Ellenfyrkant

Så hur skulle du då göra om du ville ha råttor? Jag ville för några år sen helst inte köpa från djuraffärer, men råttuppfödare säljer ju enbart till tidigare köpare och anser inte att nya kan ta hand om råttor lika bra som de som tidigare varit köpare av dom eller som haft råttor från djuraffärer. Så vad har man då för val när uppfödare av råttor inte säljer till andra och man vill ha råttor? Jo man måste köpa från djuraffärer. Så innan man kan säga något om att folk ska sluta köpa från djuraffärer så gäller det att ta reda på hur uppfödare inom djurarten tänker och inte bara hänvisa till uppfödare.
Beror väl på vilka sorts djur också. Finns en del djuraffärer som håller mindre djur helt exemplariskt med rätt mått, rätt mat och rätt inredning, samt erbjuder djuren möjligheter att utföra sina naturliga beteenden. Om vi tar exemplet en djuraffär som håller mössen bra, och du vill ha en mus som kostar 50 kronor. Åker du hellre genom hela Sverige till en uppfödare och kanske istället får betala 3000 för resa och allt?
Vet inte hur djuraffärerna ser ut i södra Sverige, men i norra Sverige finns iallafall både bra och dåliga djuraffärer.
#2 Fast jag tror inte det har så mycket med själva djuraffärens standard att göra utan mer att de tar in djur där avelsdjuren lever under mycket dåliga förhållanden. Man kan lätt dra paralleller till illrar då det faktiskt finns djuraffärer som kan ta in och leverera iller till den som frågar. De håller inte illern i djuraffären utan de bara tar hem och levererar direkt. Det som är det dåliga med det är att illern förmodligen kommer från en mindre seriös uppfödare (förmodligen farm) där djuren inte har det speciellt bra.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Om det inte lönade sig att sälja djur via djuraffärer så skulle djuraffärer sluta sälja dessa. Man säljer inte djur enbart för att sälja "tillbehören".
I Sverige så säljs det i stort sätt enbart smådjur, reptiler och vattenlevande djur i djurbutiker även om en del butiker även säljer insekter. Detta är djur som är förhållandevis lätta att sköta om och ta hand om då det finns mycket litteratur och hjälp att söka.
Större djur och mer exotiska djur köpes ofta från uppfödare, detta visar sig gång på gång inte vara någon garanti för att verksamheten eller omhändertagandet av slutkund når en mer seriös nivå.
Jag antar att OP:s inlägg kommer sig av det lagförslag som lagtsfram i San Fransisco vilket syftar till att förbjuda djuraffärer att sälja annat än fisk? Vad man skall tänka på att det har väldigt lite med djurens välbefinnande att göra utan handlar i huvudsak om att man har problem med så kallade "strays" och "pests".
Som jag skrivit i en annan(likadan tråd)
Vill man få bort djuren från djuraffärer måste man gå en annan väg, alltså vända sig till lagen och få det olagligt att sälja djur i djuraffär.
Att bojkotta kommer aldrig gå.
Hälsningar Malin

Jag skulle mer än gärna vilja få in så att djuraffärer enbart säljer tillbehör då deras kunskaper om djur är väldigt bristfälliga i många fall. De vet ju inte alltid vad djur ska äta och hur djur ska hållas. Många har fått svaret när de frågat djuraffärer att ex råttor kan hållas ensamma och många har ex råttor på spån vilket råttor inte mår bra av.
Sen är det sällan någon kontrollerad avel på djuraffärsdjur "zoodjur". Det är många som ex tar en kull med allt från råttor till kaniner m.m. och inte får de sålda utan då lämnar de in dom på "zooaffärer" för då får de tillgodokvitto som de senare kan använda till mat eller tillbehör. Men för att ändra på detta så att "zooaffärer" inte ska ha djur måste åckså uppfödare ändra sin syn. Som jag skrev i inlägg #1. Gör inte uppfödare det så kommer folk fortsätta att köpa från "zooaffärer". Så är det bara!
Jag handlar inte från djuraffärer som tillhandahåller djur, bara fisk och då går jag runt bland tankarna och tittar innan jag kollar vid tillbehörs hyllorna - är något fel säger jag oftast det till expediten och flyr fältet och det pga att när tex en kanin är 4 månader så är den "för gammal" och skickas tillbaka till "kanin fabriken" för att användas i köttkvarnen för att göra något smaskigt godis av.. (kommer från en som jag känner som jobbar i zoo affär, hon försöker få sin karl att gå med på att rädda alla dessa djur ^^)
Det beror på vilka affärer man snackar om, jag fick värsta panikångest och kallsvettningar när en personal började fråga ut mig om en hamster som jag skulle köpa fast än att jag var väl förbered och haft hamster innan. Samma sak för något år sen så köpte jag en råtta därifrån och blev lika nervös av alla frågor som är helt självklara för mig.
Men nämner man vilken skola man går i så bruka det bli mycket bättre xD (djurvårdslinje)
#8 Jag kan ju säga att det finns en hel del nötskal på som gått djurvårds linjer, det bör vara kunniga människor.. Men… Nej.. Oftast inte måste jag tyvärr säga :(
(Nu säger jag inte att du är ett sådan fall ;))
Hälsningar Malin
#9 Ja det har jag märkt av :o Typ en som skolkar och aldrig gör läxor skryter att hon går på min linje, men hennes djurhållning är inget jag gillar ><

#1 Nu ställer du juh en fråga som blandar in andra personliga åsikter också. Men dels tror jag att det är svårt att inte ´få tag på en råttbebis av uppfödare, reggad eller ej, om man verkligen vill ha en och är seriös. Sen skulle jag fortfarande aldrig köpa råttan på en djuraffär. Innan jag ens kontaktade en uppfödare ö.h.t. skulle jag kolla på blocket då jag anser att det är viktigast att ta hand om liv som redan finns än att öka efterfrågan på nya, medans kanske andra behöver avlivas för att ingen vill ta hand om dem.
Fast du har faktiskt fel, för det är just av den anledningen de säljer djur, för att få sälja de dyra tillbehören. Själva djuren i sig tjänbar de juh inte så mycket på då de kostar att hålla.
Och vad gäller det du skrev om att dessa djur nästan enbart säljs i djurbutiker har du också fruktansvärt fel, för öppna ögonen så kommer du hirra hur många smådjursuppfödare som helst.
Och vad gäller större exotiska djur kan man juh syfta på en ras olika arter. Men t.ex. ara papegoja då, det är en art som jag sett i ett flertal olika djuraffärer, tyvärr. Men vet även att det finns uppfödare.
Och slutligen.. Vad gäller lagförslaget i San Fransisco du pratar om är det inget jag hört talas om.
#9 Nötskal som du säger finns det gott om överallt, även på djurvårdsliner. Men vad grundar du "oftast" på ?
Mvh Ellenfyrkant
#11 Oftast menar jag med oftast, dom flesta som går djurvårslinjen här i byn verkar gå linjen för.. Ja jag vet inte vad?
jJag blir tillfrågad en hel del om vissa saker då jag har en hel del djur, har även 3 vänner som jobbar där varav en är lärare och det är min uppfattning och deras åsikter jag grundar detta på:
Små nätta blonda flickor(Jo dom finns visserligen i flera utförande och varianter men det är dom med ser först) i sina märkes kläder som är RÄDDA för djuren, vill inte städa burar, mata djuren och som sagt är livrädda för att hantera dom.
Varför väljer man att gå djurlinje när man är livrädd för djur?
Det finns många saker jag kan dra upp men orkar inte.
Fåtal av dom som väljer att gå djurlinje idag är uppriktigt intresserad av djuren och deras välmående, varför det är så? Fråga mig inte.
Hälsningar Malin

Kan hålla med till viss del, men för mig (som bor i en extremt liten stad) är det svårt att bojkotta djurffärerna.
Jag skulle alrig köpa ett djur från någon av de djuräffärer vi har här i stan, men foder och andra tillbehör är fruktansvärt svårt att få tag i på andra sätt.
Som reptilägare är det i princip omöjligt. Finns ingen i stan, vad jag vet, som säljer foderdjur.. närmsta stället att köpa foderdjur på är i närliggande stad, vilket är ca. 13 mil enkelväg. Både dyrt och onödigt att köra så långt.
Och de som väljer levande foder till sina reptiler har inte heller så många alternativ. De är inte många på tex. blocket som vill sälja råttor/möss om de vet att man har reptiler hemma.
Gällande foder till hund och katt så är utbudet inte så stort där heller, djuräffär eller ICA/Konsum. Djuräffärer säljer kvalitetsfoder, ICA gör det inte.

#11 Du har inte varit i kontakt med uppfödare av råttor, det hör jag det. Jag försökte länge och väl att få tag i uffödarråttor, men fick ge upp då deras syn av det hela vad just "jag säljer bara till dom som köpt av mej tidigare och ingen annan" "ni som har köopt från zoo kan inte ta hand om råttor, ni vet itne hur råttor ska skötas m.m." "Mwn sluta köp från zoo då det inte är någon avel på dom, men åter igen säljer jag bara till de som köpt av mej tidigare". Det var dom svar man fick! Ja men även dom på zoo är ju livs levande (om de inte ligger i frysen vill säga) ska dessa sitta där för för att sen bli avlivade, så dessa stackarna ska behöva leva hela sitt liv på en zoobutik. Hur snällt är det på en skala…

#12 Märkligt, en del folk hamnar alltid fel på gymnasiet och det kan märkas fruktansvärt tydligt. Men det jag hör nu är något utöver de vanliga fallen.
#13 ICA Maxi har i alla fall ett bra foder som jag gillar, Magnusson. I prisklass med Royal Canin och verkar hålla hög kvalité.
#14 Nej, jag har inte varit i kontakr med råttuppfödare på det viset. Men jag är väldigt övertygad om att det går att få tag på "uppfödarråttor" även som nybörjare på arten. Se hur mycket råttkullar det dyker upp på blocket titt som tätt bara. Men visst, jag har hört att inställningen är som du beskriver i flera fall. Och det är väldigt synd. Om uppfödaren märker att den intressrade verkligen har intresse och vill lära sig och verkar måna om sina framtida djur är det bättre att vara generös med tips som uppfödare, samt att vara mottaglig för råd som köpare.
Mvh Ellenfyrkant

#15 Som sagt är det inte så enkelt att få tag i uppfödarråttor om man är antingen nybörjare eller om man bara haft zooråttor. Jag har försökt länge och väl, så nej det är INTE så enkelt att få tag i det då uppfödarna har sin syn som de har. Men vad säger att de från blocket är uppfödarråttor och inte vanilga hemma kullar som vilken människa som helst kan ta och som lika gärna kunnat hamna på zoobutiker. Men som sagt har jag varit i kontakt med antal uppfödare och jag tänker åter igen upprpa svaren jag får från dom. Men att få tag på uppfödarråttor är inte så enkelt som du verkar vilja tro att det är.

#15 Okej! :) Jag handlar sällan på ICA Maxi då det ligger alldeles för långt borta. Har ej körkort, vilket gör det svårt att ta sig dit, men tack för informationen! =)