Vad för kött m.m kan man ge??
Vi fick hem våran illerkille för 4veckor sedan och det är en glupsk kött ätande iller=) Det har vi aldrig haft tidigare…
Så nu undrar jag vad man kan ge??
Vi har gett honom kycklinghjärta,kycklinglever och filé…
Möss, kycklingar, kycklingfärs… Fins en hel del.
Har vi inte en BARF artikel här inne? Har för mig det?
Hälsningar Malin

Den här är bra!
"Wrong in all the right ways" - kullen är äntligen här! Följ valpdagboken på min hemsida

Allt kött som inte innehåller för stora ben (som dom inte får i sig och kan knäcka tänder på) eller för smp benbitar (som dom kan sätta i halsen). Äter illern bara kött så är det mer att tänka på för då ska du se till att han får i sig alla vitmainer och mineraler. Kompletterar köttet bara torrfodret så är det inte lika noga.
1 # äter illrar levande möss?

#4 I naturen äter de såklart det, men "hemma" äter de döda möss. Antingen frysta eller "nydödade".
"Wrong in all the right ways" - kullen är äntligen här! Följ valpdagboken på min hemsida

Nej döda möss.. eller ja det finns säkert illrar som käkar levande möss men det ser jag inte som riktigt etiskt försvarbart, det blir inte en tillräcklgit snabb död.
#4 om dom får tillfälle JA, men det är inte moraliskt riktigt att ge levande möss till ett djur som inte behöver det för det kan innebära stress och lidande för musen och då är det tom olagligt.
#0 Jag skulle föreslå dig att ge kycklingvingar istället för filé. Då får illern både muskelkött, senor, brosk och istället för enbart muskelkött. Mycket bättre :)
Du kan ge både nöt, fläsk och vilt också för den delen. i stort sett allt kött brukar vara uppskattat :) Men bland det bästa man kan ge är väl hela foderdjur så som möss, men man ska inte enbart utfodra med det utan måste komplettera även möss.
Ger du även annat foder kan du testa det mesta för att ge ibland.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Kan påpeka att för de allra flesta djurarter så är det olagligt att utfodra med levande foderdjur.
Så nu har jag läst igenom barf artikeln:) Riktigt bra skriven så nu vet jag på ett ungefär hur det ska vara och vad man kan ge=)
#3 okej, hur bra fungerar det att ge kycklingvinge??
Våran hane är väldigt glupsk och stressad när han äter ser ut som han aldrig fått mat tidigare:S Han kan äta upp en halv matskål på ca 5timmar, tycker det är väldigt konstigt att han gör så inte ens mercedez äter så mycket. eller äter dom så mycket när dom är valpar:S

Kycklingvingar brukar fungera alldeles utmärkt. Valpar äter som hästar när dom växer=)
#8 Det är inte olagligt att ge levande föda.
Det som är olagligt är onödigt lidande.
Hälsningar Malin
#9 De flesta här inne ger kycklingvinge då och då. Det är inte för små bitar, om det är storleken på benen du tänker på.
De är inte heller för stora. Min valp klarar att äta iallafal hälften av benen.
#11 Men de flesta djur anses inte döda tillräckligt snabbt för att det ska vara "lidelsefritt", och detta blir därför olagligt.
oj vilken disskution för att man frågar något!.. :D
vilka djur får äta levande föda då?
:P
#14 Eftersom jag själv inte utfodrar med levande föda så vet jag inte helt säkert. Vet att det är någon ormart iallafall, men för övrigt har jag ingen aning.
#13 Som jag skrev det finns ingen lag mot att ge levande föda.
Vad som anses vara onödigt lidande kan disskuteras i evigheters evighet då alla har olika synpunkt.
Finns helt enkelt ingen paragraf mot att ge levande.
Det finns ormar som dödar direkt, snabbare än om jag själv skulle avlivat.
Dock skulle jag inte personligen aldrig ge levande.
Hälsningar Malin
Okej, då får jag ta en sväng till affären och köpa lite vingar, och lite allt möjligt så han får i sig lite kött med=)
Han fick två kycklinghjärtan igår och det åkte ner ganska fort=)
#12 jo jag tänkte lite på det med ben:S eftersom han äter så stressigt att man måste säga till honom att lugna sig för han sätter i halsen var och varannan bit:S Vill helst inte att han ska äta och sen sätta ett ben fel eller så:P Men blir att köpa kycklingvingar imorgon och se om han äter det=)
#18 ger du en hel vinge finns det inte en chans att han sätter benen i halsen om han inte är stor som en hund ;) Då måste han äta saktare också för det kräver mer tugga och gnaga och inte bara äta och svälja.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#19 okej då vet jag=) ska se hur det går imorgon när han ska få det

Syrsor ger jag levande till mina, oj vilken kamp…not. Sen är mina ganska hajj att jaga flugor och spindlar på sommaren :)
#21 :O! Vilken tur du har! Jag skulle ge allt för att min piga skulle vara intresserad av att döda insekter och spindlar. Jag är livrädd för de små krypen, och inte vill hon hjälpa matte. ;P
#22 Då skulle du bott i källarlägenheten jag bodde i ett tag ;) När Skit skulle gå på en spindel var den så stor att slöt benen runt nosen på honom så han inte vågade bita den utan fick gräva ihjäl spindeln! Dock var den en god munsbit att återkomma till under hela kvällen. *smask smask*
Sajtvärd på Iller.ifokus
#23 *Rysningar* :)
#23 Haha, Spiderman vs Killern!
_No way! Yes way!
Riktigt Fast food ;) Min Holly gillar halv döda myggor som jag fångar för allas sömn.