Iller och hund, första mötet.
Det är så att jag tagit hem en liten illertjej på 10 veckor för dryga veckan sen. Jaghar två hundar och har hållt dem separerade från illern i snart en vecka nu och jag tycker att de är dags att de träffas.
Förra ägaren hade en boxer som var väldigt bra buskamrat med denna lilla iller tjej, så min fråga är väl egenteligen: Hur får jag första mötet mellan mina hundar och illern att gå till på rätt sätt och framför allt så säkert som möjligt?
Eftersom att mina hundar bara sett henne ett antal gånger så är jag rädd att de kanske blir för uppspelta och råkar skada henne. Hjälp mig, jag vill ju inte hålla dem isär för alltid heller, men jag vill inte heller riskera att något går snett under första mötet!

Det är en otrolig skillnad från hund till hund. Både hur de är i beteendet och framför allt vad det är för ras.
Vissa hundar går ju utmärkt ihop med illrar medans andra raser är direkt olämpliga att ens försöka sammanföra.
Man kan behöva bete sig olika beroende på vad för hundras man har. Har man en hund med jakt i sig så måste man ju till allt pris se till att inte trigga det. Har man en grythund så är det ju inte så lämpligt att illern springer och gömmer sig under soffan. Det triggar ju dens beteende, medans t.ex en leonberger skulle gå därifrån.
Det man ska tänka på mest när det gäller valpar är ju att de fortfarande är pigga på att använda tänderna. Och tänder i en känslig hundtass eller en hundnos kan få vilken hund som helst att hugga till i försvar. Och det går rent instiktivt, inte hundens fel alltså. Samt att har man en större hund så kan en felplacerad hundtass över en iller-rygg få den att brytas.
Det är mycket som kan gå fel, och när det gör det så beror det ofta på en ren olyckshändelse och ingenting elakt menat från något håll.
Vilka raser du än har, så presentera bara en hund i taget, inte båda på en gång.
Jag har en Alaskan Husky och en American staffordshire terrier, som båda fortfarande är under ett år, alltså väldigt valpiga själv också. Det var det som försvårar allt eftersom att de så gärna vill leka, men inte alltid förstår hur de ska ta sig fram - på ett lungt sätt.
Men jag får följa ditt råd och låta dem träffas två och två istället för att föra ihop alla tre på en och samma gång, tack för tippset! :)
Jag hade börjat med att ha ett galler emellan så du kan läsa av hundarna först och främst.
Du måste se om det finns någon jakt instinkt så dom inte dödar din iller valp.
Kan du läsa dina hundar? (Kanske en dum fråga men jag ställer den frö säkerhetsskull)
Hälsningar Malin
Eftersom de är så stora raser så skulle borde du ha sån pli på hundarna att de ska lära sig o leka försiktigt med illern annars får de inte leka alls, kanske rent av gå o lägga sig någonstanns tills hunden är lugn! Vilket sjå vi hade med att lära Akita valpen att ta det lugnt med chihuahuorna… men det funkar.. o nu (2 år gammal) räcker det med ett bestämt "LUGN" o lyssnar hon inte på det så avbryter jag o hon får gå upp o lägga sig på rummet!
Se till o få den ena hunden så lugn som möjligt innan den presernteras för illern! Gärna att han sitter eller ligger så han inte kan börja trampa runt o skada den lilla. Hoppas illern då också är snäll mot hundarna o inte biter dem det första hon gör..
Ha ordentlig koll o var i närheten och var lugn o bestämd :)
Jag har ingen iller än… men det är vad jag skulle ha gjort! Nu vet ju min hund redan hur hon beter sig mot "smått" men du kanske får lite mer o jobba med om de inte är vana att lugna sig redan?
Min systers pudel skulle mörda min iller tills hon fick ett bet på näsan, nu sticker hon så fort hon ser illern och andra vita djur xD
Och min nakenhund var väldigt intresserad i början tills illern var lika intresserad i henne, dem bråkar då och då och verkar förstå varandra :)
(När min hund morrar och visar tänderna stannar illern och luktar lite sen går hon.)
Hoppas allt går bra för dig :)
#3 Jag är ganska bra på att uppfatta mina hundars kroppsspråk och är väl medveten om deras personligheter. Jag hade aldrig kunna tänka mig att någon av dem hade velat göra Illern illa, men jag vill vara på den säkra sidan. Min Amstaff har fått nosafå henne, och hon bet honom på nosen, men han brydde sig inte desto mer, utan backade och kom sedan fram för att nosa igen. Min husky och andra sidan litar jag inte riktigt på, han verkar vela busa med Illern, vilket skrämmer mig lite, just för att han är så uppspelt.
#4 Tyckte det lät som jätte bra förslag, med tanke på att du inte har iller själv! =) Jag ska försöka med det, men börjar nog helst med att presentera dem en i taget, och tröttar nog ut dem i skogen innan också så de inte är allt för energifyllda, då kanske det går lättare!
#5 Det hoppas jag med :)
#6 Det var absolut inte illa menat med frågan jag ställde och hoppas inte du tog det så.
Har du använt dig av klicker träning? Om dina hundar är tränade med det kan det hjälpa mycket nu :) Du kan klicker träna dom på illern helt enkelt.
Hälsningar Malin
Har själv illrar och 2amstaffar, illrarna var här först och inte specielt hundvana innan, och hundarna kom som valpar (Ej illervana).
Hundarna fick träffa illrarna direkt när de var valpar på 8veckor, den första hunden fick vi hålla tillbaka illrarna om de blev fr på (hon är mjukare i personlighet och går inte på illrarna och försöker leka med dem, så illrarna försökte mer dra igång henne och när de inte gick så fick hon små nafs av dem). Den andra hunden när han kom in som valp i flocken var han tvärt om, han måste hållas emot mer. Han är ännu "bara" 6månader och väldigt på men illrarna styr för de kan säga ifrån, men skulle inte lämna illrarna ensamna med hundarna för lika väl som hundarna skulle kunna bli för hårdhänta i lek skulle illrarna kunna spåra ur och bli för bitiga under lek.
Hur gamla är dina hundar?
Håll illern i handen och låt inte hundarna nosa på den utan din tillåtelse så de förstår att "illern är din" och de får bara nosa/leka när du godkänner det. Allt ska ske på dina vilkor, en hund i taget så du lätt kan korrigera hunden om den gör "övertramp". och jag tycker faktiskt att e iller ska få bita ifrån medan en hund inte får använda tänderna över huvudtaget, hunden ska acceptera att bli biten och gå där ifrån alt be sin ägare om hjälp. För att hunden har så mkt mer styrka att på ett nafs döda illern om den vill, måste den vara tåligare om illern säger ifrån.